IPPP2/443-114/09-4/IK - Rozliczenie w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług związanych z organizacją targów.
Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-114/09-4/IK Rozliczenie w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług związanych z organizacją targów.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
określenia, w którym kraju Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług, odbywających się w Hiszpanii świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, a także określenia gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy w zakresie punktów 1-11 i 13 wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy - jest prawidłowe
określenia, gdzie będą opodatkowane usługi świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy dot. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych (punkt 12 wymieniony w stanowisku Wnioskodawcy) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia gdzie Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług, a także gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Jednym z przedmiotów działalności gospodarczej Spółki jest organizacja targów i wystaw, w roku 2009 będzie organizatorem targów, które odbędą się w Barcelonie na terenie Hiszpanii.
Dostawcami usług będą zarówno podmioty prawa polskiego, które mają siedzibę na terenie Polski (dalej podmioty Polskie oraz podmioty prawa hiszpańskiego z siedziba na terenie Hiszpanii (dalej podmioty hiszpańskie)
Usługi wykonywane na terenie Polski i przez podmioty polskie to:
projekty, druk oraz tłumaczenie katalogów.
Usługi wykonane fizycznie podczas targów na terenie Hiszpanii przez podmioty polskie to:
speakerzy - czyli uczestnicy konferencji występujący w charakterze wykładowców lub gości honorowych,
Usługi nabyte od podmiotów hiszpańskich realizowane fizycznie na terenie Hiszpanii to:
najem powierzchni wystawienniczej sal konferencyjnych czyli pomieszczeń na Konferencje, Kursy, Warsztaty Szkoleniowe,
najem wyposażenie stoisk,
zabudowa stoisk, grafika targowa, logotypy, plany wystawy,
catering dla uczestników,
tłumaczenie katalogów,
organizacja programu artystyczno-rozrywkowego, catering oraz wynajem lokalu na Gala D,
najem personelu - hostessy, ochrona, sprzątanie stoisk, obsługa techniczna,
obsługa konferencji, sprzęt do tłumaczenia, tłumacze, obsługa techniczna,
wynajem autokarów - P- transport uczestników do zakładów produkcyjnych znajdujących się na terenie Hiszpanii,
usługi hotelowe dla uczestników np. szkoleniowców i wykładowców,
obsługa prawna i księgowa,
speakerzy - czyli uczestnicy Konferencji występujący w charakterze mówców lub gości honorowych.
Jednocześnie jako organizator targów Spółka będzie osiągała określone przychody od swoich usługobiorców.
Usługobiorcami podczas organizowanych targów będą:
wystawcy - wynajem powierzchni wystawienniczej, wyposażenie stoiska można zamówić zabudowaną i niezabudowaną powierzchnię oraz udział w imprezach towarzyszących: Konferencjach, Kursach, Warsztatach Szkoleniowych, K Party, Gala D oraz P Tours. Wystawcy mogą brać udział w imprezach towarzyszących finansując je dodatkowo (niezależnie od finansowania powierzchni wystawienniczej i kosztów związanych z zabudową stoisk),
sponsorzy - możliwość sponsorowania targów lub imprez towarzyszących takich jak: Konferencja, Gala D, P Tours, Warsztaty Szkoleniowe, Kursy, Wykład Gościa Honorowego,
uczestnicy - udział w Konferencjach, Kursach, Warsztatach Szkoleniowych, Gala D oraz wejście na targi po uprzednim nabyciu biletu (bilety na targi jak również na imprezy towarzyszące można nabyć z wyprzedzeniem lub w czasie trwania Targów).
Mając na uwadze przedmiot targów wystawcy, sponsorzy oraz uczestnicy będą z całego świata. Tym samym płatności będą dokonywane z różnych krajów zarówno przelewem jak i kartą płatniczą.
Organizator nie wyklucza jednostkowych wpłat gotówkowych (np. zakup wejściówki na teren targów).
W dniu 24 lutego 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem nr IPPP2/443-114/09-2/IK wezwał Wnioskodawcę do przesłania dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, która podpisała przedmiotowy wniosek do reprezentowania Spółki.
W dniu 9 marca 2009 r. Strona uzupełniła przedmiotowy wniosek o Krajowy Rejestr Sądowy z którego wynika umocowanie prawne do występowania w imieniu Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
W którym kraju (Hiszpania czy Polska) Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów.
Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować przy sprzedaży ww. usług dotyczących targów i imprez im towarzyszących, odbywających się w Hiszpanii (Unii Europejskiej), a świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w jednym z Krajów Unii Europejskiej bądź na rzecz podmiotów z krajów trzecich, z uwzględnieniem zakresu tych usług:
kompleksowe, obejmujące wynajem powierzchni wystawienniczej oraz udział w imprezach towarzyszących targom, takie jak udział w uroczystej kolacji kursach, konferencjach, wycieczkach do zakładów produkcyjnych,
cząstkowe nie obejmujące wynajmu powierzchni wystawienniczej, a jedynie wejście na teren targów i /lub udział w imprezach towarzyszących, takie jak udział w uroczystej kolacji kursach, konferencjach, wycieczkach do zakładów produkcyjnych,
pozostałe - reklamowe i promocyjne - świadczone w miejscu organizacji targów (Hiszpania).
Gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy, a wymienione powyżej w stanie faktycznym.
Zdaniem Wnioskodawcy:
I i II.
W zakresie miejsca świadczenia przez Wnioskodawcę usług związanych z organizacją targów i konferencji, które determinuje miejsce dokonywania rozliczeń przez wnioskodawcę podatku VAT, to wg stanu prawnego, który obowiązywał w roku 2008, o ile świadczona usługa miała charakter kompleksowy i obejmowała swoim zakresem wynajem powierzchni wystawienniczej, to tego rodzaju usługę należała zakwalifikować jako związaną z nieruchomością i stosować art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Kompleksowość usługi oznaczała przy tym, że usługa obejmuje swoim zakresem usługę główną, tekst jedn. wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane tekst jedn. powiązane z wynajmem tej powierzchni. Wynajem powierzchni wystawienniczej, w świetle przepisów obowiązujących do końca 2008 r. była usługą związaną z nieruchomością. W takich właśnie okolicznościach w celu określenia miejsca świadczenia usługi dodatkowe mogły być traktowane jako usługi związane z usługą główną. Stosownie do powołanego przepisu, miejscem świadczenia usługi było wówczas miejsce położenia nieruchomości (Hiszpania), bez względu na rzecz jakiego podmiotu gospodarczego były świadczone. Skoro zatem miejscem świadczenia usług była, w opisanym przypadku, Hiszpania tam też Wnioskodawca rozliczałby się z podatku VAT, po uprzedniej rejestracji w tym celu.
W zakresie natomiast usług cząstkowych, związanych z organizowaniem targów i wystaw, które nie mają charakteru kompleksowego i nie obejmują wynajmu powierzchni wystawienniczej (jak organizacja kolacji, konferencji, etc.), zastosowanie znalazłyby ogólne przepisy art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem miejscem świadczenia, determinujące tym samym miejsce dokonywania rozliczeń podatku VAT, było miejsce, gdzie świadczący posiadał siedzibę (Polska) i opodatkowane stawka 22 %.
W opinii Wnioskodawcy, po zmianie ustawy o VAT od 1 stycznia 2009 r., a zwłaszcza art. 27 ust. 2 pkt 3 a stan prawny w przedstawionym stanie faktycznym uległ zmianie. Od 1 stycznia 2009 r. w zakresie usług związanych z organizacją targów i wystaw miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie te usługi są faktycznie świadczone. z późn. zmienionego od 1 stycznia 2009 r. przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 a wynika zatem, iż wszystkie usługi, świadczone przez Wnioskodawcę w związku z organizacją targów w tym związane z wynajmem powierzchni wystawienniczej i niezwiązane z wynajmem powierzchni wystawienniczej (cząstkowe - organizowanie konferencji, kolacji itp.) będą opodatkowane w miejscu, gdzie będą faktycznie świadczone, czyli w Hiszpanii, czyli wg stawki obowiązującej w Hiszpanii. W tym celu Wnioskodawca będzie musiał się zarejestrować w Hiszpanii i tam będzie się rozliczał z podatku VAT.
W zakresie usług reklamy i promocji zarówno wg stanu prawnego, który obowiązywał do końca 2008 r. jak i po zmianie ustawy o VAT od 1 stycznia 2009 r. miejscem świadczenia, a zatem i miejscem opodatkowania będzie, stosownie do art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. O ile zatem nabywca usługi będzie posiadał siedzibę w Unii Europejskiej, lecz w innym kraju niż Wnioskodawca i będzie podatnikiem (nie konsumentem) lub w kraju trzecim, miejsce opodatkowania będzie zróżnicowane w zależności od miejsca siedziby nabywcy. Wówczas obowiązek rozliczenia podatku z tytułu świadczonych usług reklamowych będzie ciążył na kontrahentach Wnioskodawcy. W przypadku natomiast świadczenia usług reklamowych na rzecz kontrahentów ze Wspólnoty, nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej, zastosowanie znajdzie zasada ogólna z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, tekst jedn. przedmiotowe usługi powinny być opodatkowane według siedziby usługodawcy, w tym przypadku w Polsce, wg stawki 22 % i tam też rozliczane w zakresie podatku VAT.
III
W zakresie usług, świadczonych przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy wszystko zależy od rodzaju usługi. Zależnie od rodzaju usługi, usługa ta będzie albo opodatkowana w Hiszpanii i tam Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia w zakresie podatku VAT, albo jeśli będziemy mieć do czynienia z tzw. importem usług - czyli w zakresie wynikającym z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, w Polsce. I tak usługi nabyte od podmiotów Hiszpańskich w postaci:
najmu powierzchni wystawienniczej oraz pomieszczenia na konferencję, kursy, warsztaty - będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
wynajmu lokalu na Gala Dinner i Koktajl Party - będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
grafiki targowe, logotypu, plany wystawy - będą opodatkowane w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika, by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska,
catering - będą opodatkowane w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika, by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska,
usługi hotelowe dla uczestników np. dla szkoleniowców i wykładowców - będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
zabudowa stoisk - usługa ta będzie opodatkowana w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska
najem wyposażenia stoisk - będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
tłumaczenia katalogów, najem tłumaczy - będzie opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT,
najem sprzętu do tłumaczenia - opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
najem personelu - usługi te będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT),
usługi w zakresie IT - będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3 ppk b) ustawy o VAT),
wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych - będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
obsługa prawna i księgowa będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3 ppk c) ustawy o VAT).
Krajem, w którym Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, z tytułu usług wymienionych powyżej, a nabytych od podmiotów hiszpańskich będzie kraj w którym usługi te będą podlegały opodatkowaniu. I tak dla usług wymienionych w pkt 1 - 6 powyżej, krajem w którym należy dokonać rozliczeń będzie Hiszpania, zaś dla usług wymienionych w pkt 7-13 będzie Polska.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
określenia, w którym kraju Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług, odbywających się w Hiszpanii świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, a także określenia gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy w zakresie punktów 1-11 i 13 wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
określenia, gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy dot. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych (punkt 12 wymieniony w stanowisku Wnioskodawcy) - uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
W myśl art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że usługa wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych, świadczona przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy, będzie opodatkowana w Hiszpanii na podstawie ww. art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Przepis art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług wynajmu autokarów (środka transportu) nie będzie miał zastosowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.