IPPP2/443-1120/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1120/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przemieszczenie towarów bezpośrednio z M do Polski objętych procedurą tranzytu, a następnie składu celnego, oraz objętych procedurą tranzytu z Niemiec do Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przemieszczenie towarów bezpośrednio z M do Polski objętych procedurą tranzytu, a następnie składu celnego, oraz objętych procedurą tranzytu z Niemiec do Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem posiadającym siedzibę w Niemczech i zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka nabywa towary poza granicami Unii Europejskiej, m.in. w Mi. Towary te są następnie transportowane do składu celnego znajdującego się na terytorium Polski.

Transport do polskiego składu celnego odbywa się na następujących zasadach:

1.

towary przewożone są transportem lotniczym bezpośrednio z M do Polski, gdzie następnie są magazynowane w składzie celnym,

2.

towary są transportowane z M przez port lotniczy we Frankfurcie do Polski, gdzie następnie zostają umieszczone w polskim składzie celnym.

W obu opisanych powyżej wariantach towary transportowane są do Polski w procedurze tranzytu i przewożone do Polski na dokumencie tranzytowym T1. Ani w Polsce ani w Niemczech (tj. we F) spółka nie dokonuje importu towarów. Towary są wprowadzane do polskiego składu celnego, gdzie są ujęte w ewidencji towarowej prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami celnymi. Następnie spółka dokonuje sprzedaży przedmiotowych towarów na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Niemczech, będącego polskim podatnikiem VAT. Kontrahent spółki jest również zarejestrowany w VAT w Niemczech, ale jako niemiecki podatnik VAT nie jest zaangażowany w powyższe schematy transakcji. Kontrahent ten jest odpowiedzialny za dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium Polski. Jest on również podatnikiem VAT z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy przemieszczenie towarów objętych procedurą tranzytu, a następnie składu celnego, bezpośrednio z Mi do Polski powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

2.

Czy przemieszczenie towarów objętych procedurą tranzytu z Niemiec do Polski powinno być przez spółkę traktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

I.

Przemieszczenie towarów bezpośrednio z M do Polski

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn, zm) (dalej. ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zdaniem Spółki przemieszczenie własnych towarów w procedurze tranzytu bezpośrednio z M do Polski, a następnie objęcie ich procedurą składu celnego nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju. Wynika to stąd, że nie zaszła żadna czynność opodatkowana na terytorium kraju. Z uwagi na brzmienie art. 36 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. Zdaniem spółki nie ma tu mowy o imporcie towarów. Zatem z uwagi na fakt, iż towary objęte procedurą tranzytu zostają przewiezione do składu celnego, gdzie następnie zostają objęte procedurą składu celnego, nie są zgłaszane do obrotu. Po przewiezieniu towarów do składu celnego Spółka dokonuje ich sprzedaży na rzecz kontrahenta. Sprzedaż towarów odbywa się na podstawie § 7D rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), tj. z zastosowaniem stawki 0%. Import towarów następuje dopiero w momencie wyprowadzenia towarów ze składu celnego przez kontrahenta spółki dlatego też zdaniem spółki samo przemieszczenie towarów bezpośrednio z M do Polski, objętych procedurą tranzytu udokumentowaną dokumentem tranzytowym T1, a następnie objętych procedurą składu celnego, nie będzie wywoływać jakichkolwiek konsekwencji w podatku od towarów i usług.

II.

Przemieszczenie towarów z M do Polski przez Frankfurt

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Jednocześnie, zgodnie art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego, w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Zatem zgodnie z ww. przepisem prawa wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów następuje jedynie wtedy, kiedy przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego towary zostały

* wydobyte,

* nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub

* zaimportowane.

Przekładając opisany powyżej przepis prawa na stan faktyczny zaistniały w działalności Spółki, należy zauważyć, iż żaden z wymienionych powyżej warunków nie został spełniony. Zgodnie bowiem z art. 36 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Towary przewożone przez spółkę zostały objęte procedurą tranzytu w Malezji, import towarów następuje dopiero przy wyprowadzeniu towarów ze składu celnego przez kontrahenta spółki. Pomimo transportu ww. towarów przez terytorium Niemiec do Polski nie nastąpiło ich dopuszczenie do obrotu zatem mając na uwadze brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje w przypadku, gdy przemieszczane z terytorium państwa członkowskiego towary zostały: wydobyte, nabyte w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia, nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem. W związku z powyższym w ocenie spółki w opisanym stanie faktycznym nie mogą mieć zastosowania przepisy ustawy o VAT dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Spółka pragnie jednocześnie zaznaczyć, iż podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów nr IPP1-443-306/07-4/IZ z dnia 19 grudnia 2007 r. w zapytaniu dotyczącym konsekwencji w VAT przemieszczenia własnych towarów z C do Polski objętych następnie procedurą składu celnego. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż transakcja taka nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;

Zgodnie z art. 19 ust. 7 ww. ustawy, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

W myśl art. 19 ust. 9 ww. ustawy, jeżeli import towarów objęty jest procedurą celną: składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego, w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W myśl art. 36 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 36 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.

Zgodnie z opisanym we wniosku zaistniałym stanem faktycznym Spółka nabywa towary poza granicami Unii Europejskiej, które są transportowane w procedurze tranzytu do Polski. Towary są wprowadzane do polskiego składu celnego bezpośrednio z M lub przez Port Lotniczy we F, gdzie są ujęte w ewidencji towarowej. Następnie towary te są sprzedawane kontrahentowi w Niemczech.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przemieszczenie towarów bezpośrednio z M do Polski, objętych procedurą tranzytu, a następnie procedurą składu celnego (gdzie nie są zgłaszane do obrotu) na terenie Polski, nie powoduje po stronie Spółki powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zacytowany wyżej przepis art. 36 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie odnosi się do przedstawionej sytuacji opisanej w stanie faktycznym wniosku. Nie są spełnione przesłanki wynikające z powyższego przepisu.

W przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstanie w momencie gdy towary te zostaną wyjęte spod procedury składu celnego czyli w momencie sprzedaży/kupna tego towaru. Dopuszczenie towarów do obrotu nastąpi na terenie Polski, ale przez nabywcę tych towarów i to kontrahent niemiecki będzie importerem tych towarów (na nim ciąży dług celny - jest podatnikiem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Ponadto przemieszczenie towarów objętych procedurą tranzytu z Niemiec (Frankfurtu) do Polski nie powinno być przez Spółkę traktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zgodnie bowiem z cytowanym wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, żeby uznać przemieszczenie towarów za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, nie wystarczy, aby towary te należały do podatnika i były przemieszczane, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju. Towary te muszą być przez Spółkę na terytorium innego państwa czyli Niemiec, w ramach prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane. Jak słusznie zauważyła Strona w przedmiotowej sprawie takie okoliczności nie zachodzą.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że w powyższej interpretacji nie odnosi się do stawki podatku od sprzedaży towarów zgodnie z § 7D rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm). Takie zagadnienie nie było przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl