IPPP2/443-1118/08-2/AZ - Stawka Vat jaką należy zastosować do usług świadczonych na obszarze portów morskich (manipulowanie kontenerem).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1118/08-2/AZ Stawka Vat jaką należy zastosować do usług świadczonych na obszarze portów morskich (manipulowanie kontenerem).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 15 lipca 2008 r.), uzupełnionego pismem z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania składowania kontenera w porcie morskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania składowania kontenera w porcie morskim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka otrzymywała faktury za usługi transportowe w imporcie towarów z 0% stawką VAT za składowanie kontenera w porcie. Obecnie firma spedycyjna wysłała Spółce fakturę z 22% stawką VAT za składowanie kontenera w porcie. Spółka powołuje się na treść art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy. W dniu 26 września 2008 r. wysłano wezwanie do Spółki, z prośbą o uzupełnienie przedmiotowego wniosku. Dnia 30 września 2008 r. wezwanie doręczono. W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.), Spółka informuje, iż jest importerem towarów, które są sprowadzane w kontenerach do portu np. w G. Gdy kontener znajdzie się już w porcie w zależności od armatora są naliczane koszty składowania i przetrzymania kontenera. Składowanie kontenera, zgodnie z art. 83 ustawy o VAT jest ze stawką 0%, natomiast jeśli chodzi o przetrzymanie kontenera jest to uzależnione od tego jaki armator wystawia Spółce fakturę i czy opodatkuje czy nie. W usłudze przetrzymania kontenera, według informacji Spółki, znajdują się takie operacje na kontenerze jak:

*

włożenie kontenera na samochód,

*

przestawianie kontenera.

Dotychczasowa współpraca Spółki z poważnymi firmami spedytorskimi opierała się na tym, że pozycje "składowanie kontenera" są ze stawką 0% a "przetrzymanie kontenera" ze stawką 22%. Obydwie wyżej wymienione pozycje nie są wliczane do należności celnych, jak i również firmy spedycyjne nie obciążają Spółki jednolicie za usługi. Jedni wstawiają pozycję "przetrzymanie kontenera" opodatkowaną a drudzy ze stawka 0%. Ze względu na to, że Spółka przyjmując fakturę za usługi spedycyjne przejmuje z mocy prawa odpowiedzialność za prawidłowość składowych kwot w wystawianych fakturach.

Spółka wnosi o wydanie interpretacji, w których fakturach załączonych do wniosku, składowe są naliczane prawidłowo lub o wskazanie źródeł o poprawnym naliczaniu należności kwot za usługi spedycyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy słusznie naliczana jest 22% stawka VAT za składowanie kontenera w porcie morskim?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy, usługi świadczone na obszarze portów morskich (manipulowanie kontenerem) stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi, beneficjenta danej czynności i występowanie bezpośredniego związku między usługą i otrzymywanym świadczeniem wzajemnym. W przedmiotowym przypadku firma spedycyjna świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi na terenie portów morskich związane z importem towarów, takie jak składowanie czy przetrzymanie kontenerów. Firma spedycyjna pobiera opłaty za ww. usługi.

W związku z powyższym należy uznać, iż mamy do czynienia z świadczeniem usług o których mowa w art. 8 przytoczonej ustawy.

Z treści regulacji zawartej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Z kolei z przepisu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy w powiązaniu z ust. 3 pkt 1 tego artykułu wynika, że przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, opodatkowaniu 0% stawką podatku podlegają czynności, o których mowa powyżej, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentacji stanowiącej dowód świadczenia usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

W przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora dokumentami tymi zgodnie z ww. przepisem są:

1.

list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z transportem międzynarodowym towarów korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.

W uzupełnieniu złożonym do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż składowanie, przetrzymywanie kontenerów w porcie wchodzi w zakres usług spedycyjnych. Firma spedycyjna na podstawie dokumentów otrzymanych od armatorów wystawia fakturę Wnioskodawcy, w skład której wchodzi m.in. usługa polegająca na składowaniu kontenerów w porcie morskim. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak i istniejące w tym zakresie regulacje prawne należy zauważyć, że w sytuacji kiedy świadczona usługa - składowanie kontenerów w porcie w związku z międzynarodowym transportem, jest elementem usług spedycji międzynarodowej, stanowi ona czynność, w stosunku do której należy zastosować obniżoną stawkę podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy pod warunkiem, że podatnik prowadzi dokumentacje, o której mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, gdyż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

W sytuacji gdy składowanie kontenerów nie wchodzi w zakres usług spedycyjnych, w art. 83 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, wskazano zastosowanie stawki 0% do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu. W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów usług, prawo do zastosowania 0 % stawki podatku ustawodawca uzależnił - jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu - od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Zakres zastosowania powyższego artykułu ograniczony jest więc do usług polegających na obsłudze morskich środków transportu, które są świadczone tylko i wyłącznie na terenie polskich portów morskich oraz posiadania stosownej dokumentacji.

Zgodnie natomiast z art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy stawką 0% objęte są usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze lądowych środków transportu.

Wymóg związku z transportem międzynarodowym dotyczy więc tylko usług dotyczących obsługi lądowych środków transportu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny załączonych przez Spółkę do wniosku o udzielenie interpretacji dowodów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl