IPPP2/443-1093/11-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1093/11-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT dla świadczonych usług rekreacyjno - sportowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT dla świadczonych usług rekreacyjno - sportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna wykonuje zadania statutowe w zakresie uprawiania profesjonalnego sportu w piłkę nożną oraz w zakresie szkolenia dzieci od lat 8 i młodzieży również w piłkę nożną. Przedmiotem działalności Spółki między innymi są:

93.19 Z pozostała działalność związana ze sportem,

93.12 Z działalność klubów sportowych,

93.11 Z działalność obiektów sportowych,

93.29 Z pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,

85.51 Z pozaszkolne firmy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,

93.13 Z działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

73.1 reklamy.

Wymieniona działalność podlega podatkowi od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Spółka organizuje również imprezy rekreacyjno - sportowe na zlecenie S.A., a mianowicie:

* rozgrywki w piłkę siatkową,

* rozgrywki w piłkę koszykową,

* tenis ziemny i tenis stołowy,

* rozgrywki w piłkę nożną halową i trawiastą,

* rozgrywki w piłkę plażową

W imprezach biorą udział pracownicy S.A. i ich rodziny tworzą drużyny sportowe, które rywalizują ze sobą. Imprezy rekreacyjno - sportowe finansuje zleceniodawca z ZFŚS. Imprezy rozgrywane są bez publiczności. Usługi wykonywane są w oparciu o zawartą umowę.

Wnioskodawca zgodnie z postanowieniami umowy w zależności od potrzeb przedstawia w dziale usług socjalnych zleceniodawcy program planowanej imprezy oraz kalkulację kosztów związanych z organizacją tej imprezy. Wykonawca zobowiązuje się również świadczyć usługę zgodnie z zaakceptowanym przez dział usług socjalnych S.A. programem planowanej imprezy oraz kalkulacją kosztów związanych z organizacją imprezy. Wykonawca zobowiązany jest przyjąć zgłoszenie i ewentualnie opłatę wpisową w przypadku, gdyby zechciał brać udział uczestnik spoza S.A.

Po zrealizowanej usłudze wykonawca dokonuje rozliczenia imprezy składającego się z wykazu poniesionych kosztów w związku z wykonaniem usługi i doliczeniu 10% prowizji od wartości poniesionych kosztów. Zaakceptowane rozliczenie przez dział usług socjalnych jest podstawą do wystawienia przez Spółkę faktury VAT. Urząd Statystyczny w Łodzi na wniosek Spółki z dnia 11 sierpnia 2011 r. zakwalifikował wykonywane usługi do PKWiU z 2008 r. 93.11.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Ponieważ świadcząc wymienione usługi rekreacyjno-sportowe Spółka nie jest nastawiona na osiąganie zysków, zaś otrzymana prowizja przeznaczana jest na poprawę świadczonych usług uważa, że można je zaliczyć do usług zwolnionych z VAT.

Artykuł 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT nakłada na podatników obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, dlatego w księgach handlowych dla tego rodzaju przychodów i kosztów wydzielone są odrębne konta do ewidencji zdarzeń ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego stosując proporcję.

Ponieważ Wnioskodawca jest w stanie określić całość kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje odliczenia proporcjonalnego. Wymieniona działalność jest prowadzona w bardzo niewielkim zakresie.

W celu uzupełnienia Spółka wskazuje, że:

* do celów statutowych Wnioskodawcy należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu;

* Wnioskodawca jest klubem sportowym;

* świadczone usługi rekreacyjno - sportowe nie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, traktowane są jako pozostałe usługi;

* nie są świadczone na rzecz osób uprawiających obecnie sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, osoby uczestniczące obecnie w imprezach w przeszłości uprawiały sport. S.A. w ramach ZFŚS zachęca pracowników i ich członów rodzin do aktywności fizycznej W czasie wolnym od pracy. Ponieważ Spółka zatrudnia pracownika kompetentnego w zakresie organizowania imprez rekreacyjno-sportowych realizuje otrzymane zlecenia;

* Wnioskodawca w zakresie swojej działalności świadczy usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, w zakresie sportu profesjonalnego, wynajmu sprzętu sportowego, wynajmu obiektu sportowego za odpłatnością objęte podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone usługi rekreacyjno - sportowe należy zaliczyć do usług zwolnionych z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługi rekreacyjno - sportowe świadczone na rzecz S.A., z których korzystają pracownicy i ich rodziny w ramach funduszu socjalnego w czasie wolnym od pracy mające na celu zachęcenie pracowników i ich członków rodzin do uprawiania sportu i zachęcania do aktywności fizycznej w czasie wolnym od pracy można zakwalifikować do usług zwolnionych z podatku VAT. Klub realizując usługę rekreacyjno-sportową nie jest nastawiony na osiągnięcie zysku, otrzymaną prowizję przeznacza na poprawę świadczonych usług. Na imprezach nie ma publiczności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1077), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rzez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawca ramach prowadzonej działalności organizuje imprezy rekreacyjno - sportowe na zlecenie S.A., a mianowicie rozgrywki w piłkę siatkową, rozgrywki w piłkę koszykową, tenis ziemny i tenis stołowy, rozgrywki w piłkę nożną halową i trawiastą, rozgrywki w piłkę plażową. W imprezach biorą udział pracownicy S.A. i ich rodziny tworzą drużyny sportowe, które rywalizują ze sobą. Imprezy rekreacyjno - sportowe finansuje zleceniodawca z ZFŚS. Imprezy rozgrywane są bez publiczności. Usługi wykonywane są w oparciu o zawartą umowę. Wnioskodawca zgodnie z postanowieniami umowy w zależności od potrzeb przedstawia w dziale usług socjalnych zleceniodawcy program planowanej imprezy oraz kalkulację kosztów związanych z organizacją tej imprezy. Wykonawca zobowiązuje się również świadczyć usługę zgodnie z zaakceptowanym przez dział usług socjalnych S.A. programem planowanej imprezy oraz kalkulacją kosztów związanych z organizacją imprezy. Wykonawca zobowiązany jest przyjąć zgłoszenie i ewentualnie opłatę wpisową w przypadku, gdyby zechciał brać udział uczestnik z poza S.A.

Po zrealizowanej usłudze wykonawca dokonuje rozliczenia imprezy składającego się z wykazu poniesionych kosztów w związku z wykonaniem usługi i doliczeniu 10% prowizji od wartości poniesionych kosztów. Zaakceptowane rozliczenie przez dział usług socjalnych jest podstawą do wystawienia przez Spółkę faktury VAT. Urząd Statystyczny w Łodzi na wniosek Spółki z dnia 11 sierpnia 2011 r. zakwalifikował wykonywane usługi do PKWiU z 2008 r. 93.11.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Spółka świadcząc wymienione usługi rekreacyjno-sportowe nie jest nastawiona na osiąganie zysków, zaś otrzymana prowizja przeznaczana jest na poprawę świadczonych usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż do celów statutowych Wnioskodawcy należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu; Wnioskodawca jest klubem sportowym; świadczone usługi rekreacyjno - sportowe nie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, traktowane są jako pozostałe usługi; nie są świadczone na rzecz osób uprawiających obecnie sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, osoby uczestniczące obecnie w imprezach w przeszłości uprawiały sport; Wnioskodawca w zakresie swojej działalności świadczy usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, w zakresie sportu profesjonalnego, wynajmu sprzętu sportowego, wynajmu obiektu sportowego za odpłatnością objęte podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym, przy czym wszystkie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą być spełnione łącznie. Przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki - są to kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, do których celów statutowych należy działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez te podmioty - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada status klubu sportowego - spełnia zatem przesłankę o charakterze podmiotowym. Jednakże nie spełnia przesłanki o charakterze przedmiotowym - świadczone przez Wnioskodawcę usługi rekreacyjno - sportowe nie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, a także nie są świadczone na rzecz osób uprawiających obecnie sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (art. 146a pkt 2 ustawy o VAT). Pod poz. 179 załącznika nr 3, pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Z treści opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika ponadto, iż Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane we wniosku do PKWiU 93.11.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Reasumując, usługi opisane przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, bowiem Zainteresowany nie spełnił wszystkich przesłanek wymienionych w tym przepisie - świadczone usługi rekreacyjno - sportowe nie są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, a także nie są świadczone na rzecz osób uprawiających obecnie sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednakże Wnioskodawca dla świadczonych przez siebie usług może korzystać z preferencyjnej stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z załącznikiem nr 3 poz. 179, bowiem z treści opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż usługi będące przedmiotem wniosku należą do grupowania PKWiU z 2008 r. 93.11.0 - "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl