IPPP2/443-1088/13-4/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1088/13-4/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 3 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) na wezwanie Organu z 17 grudnia 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-1088/13-2/AO (skutecznie doręczone 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) na wezwanie Organu z 17 grudnia 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-1088/13-2/AO (data doręczenia 23 grudnia 2013 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej: Spółka) zajmuje się generalnym wykonawstwem obiektów z zakresu budownictwa ogólnego, drogowo-mostowego, hydroinżynieryjnego i kolejowego. W wyniku dokonania przez Zarząd Dróg Wojewódzkich (dalej: ZDW) wyboru wykonawcy w postępowaniu przeprowadzonym zgodnie z Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) w trybie przetargu nieograniczonego Spółka, jako wykonawca podpisała w dniu 2 kwietnia 2012 r. umowę z ZDW (dalej: Umowa), jako Inwestorem, o wykonanie "Remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w m." w zakresie szczegółowo określonym w Ofercie Wykonawcy i Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

W Umowie Spółka zobowiązała się do wykonania remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w mieście, zaś ZDW zobowiązał się do zapłaty wynagrodzenia za wykonanie przedmiotowych robót. Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy określono w stałej kwocie, zgodnie z ofertą, jaką złożyła Spółka w postępowaniu przetargowym. Według postanowień Umowy wynagrodzenie rozliczane będzie raz w miesiącu w oparciu o protokół odbioru częściowego elementów robót, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Spółkę na kwotę ustaloną w dołączonym do faktury zestawieniu wartości wykonanych robót sporządzonym i podpisanym przez Spółkę narastająco, pomniejszoną o zsumowane kwoty poprzednio zafakturowane.

Stosownie do zapisów Umowy rozliczenie końcowe za wykonanie przedmiotu Umowy nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę w oparciu o protokół odbioru ostatecznego przedmiotu umowy, na kwotę ustaloną w dołączonym do faktury zestawieniu wartości wykonanych robót sporządzonym przez Spółkę narastająco, pomniejszoną o zsumowane kwoty poprzednio zafakturowane. Warunkiem wystawienia faktury przez Spółkę jest zatwierdzenie protokołu odbioru robót.

W dniu 14 czerwca 2013 r. Spółka, ZDW podpisali Aneks nr 3 do Umowy (dalej: Aneks). Podpisanie Aneksu wynika z uprzedniego podpisania przez ZDW Porozumienia z dnia 13 kwietnia 2012 r. pomiędzy ZDW a (między innymi) Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego (dalej: WORD) w sprawie współpracy w zakresie współfinansowania zadań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa (dalej: Porozumienie). Celem Porozumienia jest skonsolidowanie wydatkowania wolnych środków pieniężnych przeznaczonych na zadania określone w art. 117 ust. 2 i w art. 119 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

W Aneksie postanowiono, że wynagrodzenie wynikające z faktur w wysokości X zapłaci ZDW oraz w wysokości Y zapłaci WORD. Faktury za wykonane przez Spółkę roboty należy wystawić odpowiednio na ZDW oraz WORD. Jednocześnie WORD zobowiązał się do zapłaty kwoty określonej w Aneksie zgodnie z warunkami Umowy na podstawie Porozumienia. Protokół odbioru ostatecznego robót na podstawie którego wystawiono przedmiotowe końcowe faktury na ZDW i WORD został podpisany przez Inspektora Nadzoru i zatwierdzony przez Kierownika Rejonu Dróg Wojewódzkich.

W odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca wyjaśnił, że w ocenie Wnioskodawcy Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego przystąpił na zasadzie swobody umów do zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Zarządem Dróg Wojewódzkich umowy o roboty budowlane na wykonanie "Remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w m." poprzez przejęcie części długu (art. 519 kodeksu cywilnego) w postaci świadczenia zapłaty wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane do określonej w aneksie nr 3 wysokości.

W związku z powyższym Wnioskodawca wskazał, że nabywcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest jedynie ZDW a WORD dokonuje jedynie zapłaty na rzecz Wnioskodawcy części jego wynagrodzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając faktury na ZDW i WORD na podstawie protokołu podpisanego przez inspektora Nadzoru i zatwierdzonego przez Kierownika Rejonu Dróg Wojewódzkich.

Zdaniem Wnioskodawcy,

W ocenie Spółki, postąpiła ona prawidłowo wystawiając fakturę na ZDW w wysokości X i na WORD w wysokości Y.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 111, poz. 1054 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.

Warunek odpłatności rozumiany jest jako istnienie stosunku prawnego łączącego usługodawcę z usługobiorcą, na mocy którego ten pierwszy uprawniony jest do otrzymania wynagrodzenia za wyświadczone przez siebie usługi.

Należy zauważyć, iż pomiędzy Spółką a ZDW formalnie zawarta została pisemna umowa (Aneks jest jej integralną częścią) na podstawie, której Spółka może żądać od WORD zapłaty należnego wynagrodzenia. Jednocześnie WORD zobowiązał się do zapłaty kwoty w wysokości Y określonej w Aneksie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (...). Obrotem są zatem kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które wykonane są przez podatnika. Zaś dla Spółki kwotą należną z tytułu wykonanej usługi jest kwota, jaką otrzyma ona łącznie od obu podmiotów (ZDW oraz WORD), zgodnie z zapisami zawartymi w Aneksie.

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 353 1 ust. 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2011 r. Nr 230, poz. 1370 z późn. zm.) strony zwierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Jeśli chodzi o treść umowy, to przez treść stosunku prawnego rozumie się powszechnie uprawnienia i obowiązki stron. Strony umowy mogą układać łączące je stosunki kontraktowe w dowolny sposób, mogą je przekształcać wg swojego uznania, mogą powoływać do życia stosunki kontraktowe nieprzewidziane w żadnym przepisie, jeśli odpowiada to ich potrzebom i ich woli. Mając na względzie zasadę swobody zawierania umów oraz zapisy Porozumienia ZDW oraz Spółka podjęli decyzję o podpisaniu Aneksu, którego głównym celem jest prawidłowe uregulowanie spłaty zobowiązania, jakie wynika z Umowy.

Spółka, zgodnie z treścią art. 29 ustawy o VAT, dokonuje obrotu. Odpowiednio więc do art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT, jako płatnik podatku od towarów i usług jest zobowiązana do wystawienia faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży z tytułu wykonanych robót budowlanych.

Należy zaznaczyć, iż faktura jest jedynie dokumentem odzwierciedlającym, a nie kreującym transakcję i to sama transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a nie faktura. Dlatego też w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego i zapisów Umowy, Aneksu oraz Porozumienia podmiotami zobowiązanymi do zapłaty wynagrodzenia za wykonane usługi są zarówno ZDW oraz WORD i to na te podmioty Spółka ma obowiązek wystawić faktury potwierdzające tą transakcję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie Organ zauważa, że wniosek dotyczy stanu faktycznego więc interpretacja wydana została w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Pojęcie świadczenia usług mieści się w definicji sprzedaży przez którą - zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla uznania czynności za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów/świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W odniesieniu do powyższych przepisów, usługa podlega więc opodatkowaniu, jeżeli ma charakter odpłatny. Odpłatnością jest świadczenie kontrahenta (względnie świadczenie osoby trzeciej) wyrażone w określonej kwocie pieniężnej, a zatem każda czynność wykonywana przez podatnika za wynagrodzeniem, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, może być potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi. Pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Kluczowe znaczenie ma istnienie stosunku prawnego, na podstawie którego między stronami dochodzi do wykonania czynności i powstania zobowiązania do świadczenia wzajemnego. Strony tej czynności są wyznaczone stosunkiem prawnym (umową), w ramach której dochodzi do wykonania czynności (usługi). Wynagrodzenie w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może pochodzić zarówno od usługobiorcy jak i od osoby trzeciej. Dla uznania czynności za odpłatną nie jest wymagane, by wynagrodzenie było płatne bezpośrednio przez nabywcę. Płatności mogą być dokonywane również przez osoby trzecie.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy tego przepisu podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis powyższy uzupełniony został przez regulacje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.). I tak, zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b.

Z powyższych przepisów wynika, że fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura to przede wszystkim dokument o wartości dowodowej. Faktura VAT powinna dokumentować czynności, które zostały wykonane przez dostawcę towaru/świadczącego usługę (sprzedawcę) na rzecz nabywcy towaru/usługi. Ponadto powyższe regulacje określają elementy, które powinna zawierać faktura VAT. Na fakturze powinny być wskazane m.in. dane zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, gdzie przez nabywcę rozumieć należy podmiot nabywający towar/usługę, korzystający ze świadczenia dokonanego przez sprzedawcę.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca podpisał 2 kwietnia 2012 r. umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich na wykonanie "Remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w m. ". W umowie Spółka zobowiązała się do wykonania remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w mieście, zaś ZDW zobowiązał się do zapłaty wynagrodzenia za wykonanie przedmiotowych robót. Według postanowień umowy wynagrodzenie rozliczane będzie raz w miesiącu w oparciu o protokół odbioru częściowego elementów robót, na podstawie faktur VAT wystawianych przez Spółkę na kwotę ustaloną w dołączonym do faktury zestawieniu wartości wykonanych robót sporządzonym i podpisanym przez Spółkę narastająco, pomniejszoną o zsumowane kwoty poprzednio zafakturowane. Rozliczenie końcowe za wykonanie przedmiotu umowy nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę w oparciu o protokół odbioru ostatecznego przedmiotu umowy, na kwotę ustaloną w dołączonym do faktury zestawieniu wartości wykonanych robót sporządzonym przez Spółkę narastająco, pomniejszoną o zsumowane kwoty poprzednio zafakturowane. Warunkiem wystawienia faktury przez Spółkę jest zatwierdzenie protokołu odbioru robót.

W dniu 14 czerwca 2013 r. Spółka, ZDW podpisali aneks nr 3 do umowy, co wynikało z uprzedniego podpisania przez ZDW porozumienia z dnia 13 kwietnia 2012 r. pomiędzy ZDW a (miedzy innymi) Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w sprawie współpracy w zakresie współfinansowania zadań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa. W aneksie postanowiono, że wynagrodzenie wynikające z faktur w wysokości X zapłaci ZDW oraz w wysokości Y zapłaci WORD. Faktury za wykonane przez Spółkę roboty należy wystawić odpowiednio na ZDW oraz WORD. WORD zobowiązał się do zapłaty kwoty określonej w aneksie zgodnie z warunkami umowy na podstawie porozumienia. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego przystąpił na zasadzie swobody umów do zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Zarządem Dróg Wojewódzkich umowy o roboty budowlane na wykonanie "Remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej" poprzez przejęcie części długu (art. 519 kodeksu cywilnego) w postaci świadczenia zapłaty wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane do określonej w aneksie nr 3 wysokości. W związku z powyższym nabywcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest jedynie ZDW a WORD dokonuje jedynie zapłaty na rzecz Wnioskodawcy części jego wynagrodzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą prawidłowości wystawienia faktury na ZDW i WORD.

Katalog czynności dokumentowanych fakturami i podmiotów zobowiązanych do ich wystawienia określony został w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem faktura dokumentuje dokonanie sprzedaży, a do jej wystawienia obowiązani są podatnicy, o których mowa w art. 15 ww. ustawy. Ponadto z cytowanego przepisu wynika, że faktura dokumentująca sprzedaż powinna przede wszystkim zawierać dane określone w art. 106 ust. 1 ww. ustawy, tj. m.in. dane dotyczące nabywcy.

W niniejszych okolicznościach pomiędzy Wnioskodawcą a ZDW formalnie zawarta została pisemna umowa. W umowie Wnioskodawca zobowiązał się do wykonania remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w mieście, zaś ZDW zobowiązał się do zapłaty wynagrodzenia za wykonanie przedmiotowych robót. Na podstawie zawartego 14 czerwca 2013 r. aneksu, który jest integralną częścią zawartej umowy Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego przystąpił na zasadzie swobody umów do zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Zarządem Dróg Wojewódzkich umowy o roboty budowlane na wykonanie "Remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w m." poprzez przejęcie części długu (art. 519 kodeksu cywilnego) w postaci świadczenia zapłaty wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane do określonej w aneksie nr 3 wysokości. WORD zobowiązał się do zapłaty kwoty w wysokości Y określonej w aneksie. Celem podpisanego aneksu było uregulowanie przez WORD części zobowiązania wynikającego z umowy.

Należy wskazać, że mocą art. 519 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) osoba trzecia może wstąpić na miejsce dłużnika, który zostaje z długu zwolniony (przejęcie długu). Stosownie do § 2 tego artykułu przejęcie długu może nastąpić:

1.

przez umowę między wierzycielem a osobą trzecią za zgodą dłużnika; oświadczenie dłużnika może być złożone którejkolwiek ze stron;

2.

przez umowę między dłużnikiem a osobą trzecią za zgodą wierzyciela; oświadczenie wierzyciela może być złożone którejkolwiek ze stron; jest ono bezskuteczne, jeżeli wierzyciel nie wiedział, że osoba przejmująca dług jest niewypłacalna.

Kluczowym dla rozstrzygnięcia wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych w niniejszym wniosku jest to, że podmiotem świadczącym usługi polegające na wykonaniu remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w mieście jest Wnioskodawca. Natomiast nabywcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę - jak wskazano we wniosku - jest jedynie ZDW a WORD dokonuje jedynie zapłaty na rzecz Wnioskodawcy części należnego mu wynagrodzenia.

Przedstawione we wniosku okoliczności w świetle przywołanych przepisów pozwalają stwierdzić, że nieprawidłowo postąpił Wnioskodawca wystawiając fakturę na Zarząd Dróg Wojewódzkich i Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Nabywcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę dotyczących wykonania remontu chodnika i nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr w mieście jest jedynie ZDW. Zatem wyłącznie na nabywcę - Zarząd Dróg Wojewódzkich - powinna być wystawiona faktura dokumentująca wykonanie ww. usług. Sama płatność dokonana przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego nie kreuje transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, brak jest podstaw do wystawienia faktury dokumentującej świadczenie ww. usług na Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl