IPPP2/443-1072/12-4/AK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy lokalu użytkowego wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1072/12-4/AK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy lokalu użytkowego wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 24 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy lokalu użytkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy lokalu użytkowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-1072/12-2/AK z dnia 10 grudnia 2012 r. (data doręczenia 20 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W listopadzie 2003 r. Wnioskodawca kupił od osoby fizycznej (bez faktury VAT) lokal użytkowy, w którym przez dwa lata prowadził działalność gospodarczą. Przez ten okres, z tytułu użytkowania tego lokalu nie naliczał odpisów amortyzacyjnych. Po dwóch latach ww. lokal użytkowy Wnioskodawca wynajął obcej firmie. Za usługę wynajmu wystawia fakturę VAT i wpisuje w koszty amortyzację za ten wynajęty lokal.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a wynajem lokali ma wpisane w działalność gospodarczą. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. lokal użytkowy.

W piśmie z dnia 20 grudnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie lokalu użytkowego, o którym mowa we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży opisanego lokalu użytkowego wystawia się fakturę VAT i w jakiej wysokości nalicza się podatek VAT. Czy sprzedaż ww. lokalu jest zwolniona z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 41 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT sprzedaż ww. lokalu użytkowego jest zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT ze stawką "zw.".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział obniżenie stawek podatku do wysokości: 8%, 5% i 0%.

Natomiast zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem przez podatnika VAT, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy wynajem, wykonywane przez podatników podatku VAT są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Natomiast w myśl § 5 ust. 2 pkt 6 lit. a rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatnika, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, lub zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, faktura powinna zawierać dodatkowo przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w listopadzie 2003 r. Wnioskodawca kupił od osoby fizycznej (bez faktury VAT) lokal użytkowy, w którym przez dwa lata prowadził działalność gospodarczą. Przez ten okres, z tytułu użytkowania tego lokalu nie naliczał odpisów amortyzacyjnych.

Po dwóch latach ww. lokal użytkowy Wnioskodawca wynajął obcej firmie. Za usługę wynajmu wystawia fakturę VAT i wpisuje w koszty amortyzację za ten wynajęty lokal.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie ww. lokalu użytkowego.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a wynajem lokali ma wpisane w działalność gospodarczą.

Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. lokal użytkowy.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż dostawa lokalu użytkowego, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy. Dostawa przedmiotowego budynku nie będzie bowiem dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowy budynek jest przedmiotem najmu od 2005 r. W stosunku do lokalu nie były również ponoszone żadne nakłady na ulepszenia (więc ich wartość nie mogła przekroczyć 30% wartości początkowej). Zatem od pierwszego zasiedlenia przedmiotowego lokalu użytkowego upłynął okres dłuższy niż dwa lata. Z powyższych ustaleń wynika więc, iż warunki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, dające możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przy dostawie budynków lub ich części, zostały spełnione.

Z uwagi na to, iż dostawa lokalu użytkowego, o którym mowa we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma potrzeby rozpatrywać prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług dostawy tego lokalu, przysługującego w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

Dla udokumentowania dostawy przedmiotowego lokalu użytkowego Wnioskodawca winien w oparciu o art. 106 ust. 1 wystawić fakturę VAT. Z uwagi na brzmienie cyt. § 5 ust. 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., w sytuacji, gdy dostawa towarów lub świadczenie usług jest zwolnione od podatku, konieczne jest wskazanie na fakturze podstawy prawnej, na mocy której korzysta z tego zwolnienia. Zatem na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż przedmiotowego lokalu użytkowego, Wnioskodawca winien wskazać, iż dostawa ta jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl