IPPP2/443-1042/13-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1042/13-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania usług jest:

* prawidłowe - w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 kontrahentom Spółki (Grupa 1) oraz w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów/voucherów/pakietów usług konsumentom w ramach organizowanych konkursów/loterii (Grupa 5),

* nieprawidłowe - w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy oddelegowanym w celu towarzyszenia kontrahentom (Grupa 2); w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagród w konkursie wewnętrznym (Grupa 3) oraz w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagród uznaniowych (Grupa 4).

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) z siedzibą w Warszawie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Spółka jest liderem na polskim rynku pod względem produkcji i sprzedaży napojów bezalkoholowych. Do Spółki należą zakłady produkcyjne i centra dystrybucyjne zlokalizowane na terytorium kraju, a główną działalnością Spółki jest produkcja, dystrybucja i sprzedaż napojów bezalkoholowych wiodących marek, które należą do globalnej spółki C. (dalej: "C").

Spółka "C" była oficjalnym globalnym sponsorem Mistrzostw Europy EURO 2012 (dalej również Sponsor). W związku z tym reklamy marek należących do spółki "C" oraz produktów sygnowanych tymi markami, tj. również produktów Spółki, widniały na stadionach, w tzw. strefach kibica, były również emitowane w mediach w trakcie transmisji meczów. Ponadto, w związku ze sponsoringiem EURO 2012, napoje marek należących do spółki "C" były jedynymi napojami bezalkoholowymi jakie mogły być dystrybuowane na stadionach podczas meczów i podczas wszelkich wydarzeń towarzyszących mistrzostwom.

W związku z powyższym organizowane były specjalne, związane z EURO 2012, akcje promocyjne mające na celu promowanie marek należących do spółki "C" i produktów oferowanych pod tymi markami, tj. również produktów wytwarzanych i sprzedawanych przez Spółkę.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz w związku z organizowanymi akcjami promocyjnymi Spółka w 2012 r. świadczyła nieodpłatne usługi na rzecz swoich pracowników, kontrahentów i konsumentów, które wiązały się z nieodpłatnym przekazywaniem przez Spółkę biletów wstępu i voucherów na mecze Mistrzostw Europy EURO 2012 odbywające się w Polsce i na Ukrainie oraz przekazywaniem pakietów, umożliwiających uczestnictwo w meczu oraz skorzystanie z dodatkowych usług (np. zwiedzania stadionu). W szczególności Spółka dokonywała nieodpłatnego przekazania biletów i voucherów (stanowiących rodzaj "przyrzeczenia" otrzymania biletu na mecz, gdyż w ich przypadku nie dochodziło do fizycznego przekazania biletu przez Spółkę) na mecze dla różnych grup odbiorców.

Grupa 1.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 kontrahentom Spółki oraz potencjalnym kontrahentom (tekst jedn.: osobom, np. pracownikom, reprezentującym dany podmiot z którymi pracownicy Spółki bezpośrednio negocjują transakcje biznesowe). Przekazania te dotyczyły kontrahentów, z którymi Wnioskodawca współpracował w okresie, w którym bilety były przekazywane, i z którymi obecnie współpracuje. Podczas meczów kontrahentom Spółki towarzyszyli pracownicy Wnioskodawcy. W przypadku, gdy Kontrahent otrzymywał kilka biletów, Spółka nie weryfikowała kto (pracownik, czy osoba trzecia) uczestniczył w meczu ze strony Kontrahenta.

Grupa 2.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy, którzy zostali oddelegowani w celu towarzyszenia osobom reprezentującym kontrahentów Spółki podczas meczów. Pracownicy Spółki towarzysząc tym osobom podczas meczów wykonywali swoje obowiązki służbowe polegające na pogłębianiu relacji biznesowych z kontrahentami. Spółka traktowała wyjazdy pracowników na mecze jako podróże służbowe.

Grupa 3.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagród w konkursie wewnętrznym, organizowanym przez Wnioskodawcę.

Grupa 4.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy i ich rodzinom jako formy nagrody uznaniowej za wykonywaną pracę.

Grupa 5.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 konsumentom w ramach organizowanych konkursów i loterii. Nagrody w konkursach, loteriach były przekazywane w formie voucherów. Vouchery te upoważniały do odbioru biletów na jeden z meczów EURO 2012 bądź uprawniały do skorzystania z pakietu usług obejmującego, poza wstępem na mecz, również dodatkowe atrakcje, np. zwiedzanie z przewodnikiem zaplecza stadionu, 3-dniowy program rozrywkowy, zakwaterowanie w hotelu, transport w trakcie imprezy.

Spółka nabywała bilety, vouchery i pakiety od podmiotów upoważnionych przez Sponsora i przysługiwało jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z tymi zakupami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy opisane jako Grupa 1 przekazanie przez Spółkę biletów wstępu na mecze EURO 2012 kontrahentom Spółki podlega opodatkowaniu VAT.

2. Czy opisane jako Grupa 2 przekazanie przez Spółkę biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy oddelegowanym w celu towarzyszenia osobom reprezentującym kontrahentów Spółki podczas meczów podlega opodatkowaniu VAT.

3. Czy opisane jako Grupa 3 przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagród w konkursie wewnętrznym, organizowanym przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu VAT.

4. Czy opisane jako Grupa 4 przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy i ich rodzinom jako formy nagrody uznaniowej za wykonywaną pracę podlega opodatkowaniu VAT.

5. Czy opisane jako Grupa 5 przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 w formie voucherów/pakietów usług konsumentom w ramach organizowanych konkursów/loterii podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dokonywane przez niego nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazywaniu przez Spółkę biletów/voucherów/pakietów umożliwiających wstęp na mecze EURO 2012 (w przypadku pakietów, występowała również możliwość skorzystania z opisanych w stanie faktycznym usług dodatkowych) opisane w Grupach od 1 do 5 nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Świadczenie usług przez Wnioskodawcę opisanych w Grupach 1-5 było związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. W związku z powyższym, na gruncie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, brak jest obowiązku opodatkowania podatkiem VAT przekazania tych biletów/voucherów/pakietów.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym w 2012 r., przez odpłatne świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w 2012 r., "za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni lich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika".

W związku z powyższym, aby nieodpłatne świadczenie usług zostało uznane za odpłatne świadczenie usług na gruncie przepisów o podatku VAT świadczenie to nie może być związane z działalnością gospodarczą podatnika. A contrario, nieodpłatne świadczenie usług wykazujące związek z działalnością gospodarczą podatnika nie podlega opodatkowaniu VAT.

Poniżej Spółka szczegółowo uzasadnia brak obowiązku opodatkowania VAT wydań biletów/voucherów/pakietów opisanych w Grupach od 1 do 5. W szczególności poniżej przedstawiony został związek czynności nieodpłatnego przekazywania przez Spółkę biletów/voucherów/pakietów z działalnością gospodarczą Spółki.

Grupa 1.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 kontrahentom Spółki oraz potencjalnym kontrahentom

W opinii Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie biletów na mecze EURO 2012 kontrahentom Wnioskodawcy (tekst jedn.: osobom, np. pracownikom, reprezentującym dany podmiot, z którymi pracownicy Spółki bezpośrednio negocjują transakcje biznesowe), bądź potencjalnym kontrahentom było niewątpliwie związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Celem tych działań było umocnienie relacji biznesowych pomiędzy Spółką a jej dotychczasowymi kontrahentami, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży, a także promocję i budowę pozytywnego wizerunku firmy Wnioskodawcy wśród kontrahentów. Podczas meczów kontrahentom towarzyszyli pracownicy Spółki. Jak wskazano w stanie faktycznym, z kontrahentami, którzy otrzymali od Wnioskodawcy bezpłatne bilety na mecze, Spółka aktualnie współpracuje, co dowodzi, że wspólne uczestnictwo w meczu kontrahentów i pracowników Spółki pogłębia istniejące relacje biznesowe. Tego typu działanie zwiększa także zaufanie kontrahentów do Spółki i jej pracowników, co owocuje lepszą współpracą, a w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia zysków Wnioskodawcy. Co więcej, podczas meczów, marki jakimi opatrzone są produkty Wnioskodawcy były intensywnie promowane (z uwagi na sponsorowanie przez Spółkę "C", będącą właścicielem tych marek, Mistrzostw Europy EURO 2012).

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że nieodpłatne świadczenie usług na rzecz kontrahentów w związku z przekazaniem kontrahentom/potencjalnym kontrahentom biletów /voucherów/pakietów na mecze nie podlega opodatkowaniu VAT, ze względu na ścisły związek z działalnością gospodarczą Spółki.

Powyższe potwierdzają min.:

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 maja 2013 r., (ITPP1/443-194/13/TS), w której organ analizował nieodpłatne świadczenie przez hotel usług gastronomicznych na rzecz swych klientów/dostawców. Organ w wydanej Interpretacji uznał, iż "istnieje związek pomiędzy oferowanymi na rzecz klientów i dostawców Spółki nieodpłatnymi usługami gastronomicznymi a potrzebami prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej";

* interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 grudnia 2012 r. (IPPP1/443-1620/11-2/PR), w której potwierdzono, że nieodpłatne przekazywanie przez związek biletów na organizowane przez związek mecze m.in. potencjalnym kontrahentom nie podlega opodatkowaniu VAT.

Grupa 2.

Przekazanie przez Spółkę biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy w celu towarzyszenia osobom reprezentującym kontrahentów Spółki podczas meczów

W opinii Spółki, przekazywanie przez nią biletów wstępu na mecze EURO 2012 swym pracownikom w celu towarzyszenia osobom reprezentującym kontrahentów Spółki podczas tych meczów jest ściśle związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. W ten sposób dochodziło bowiem do zacieśnienia relacji pomiędzy pracownikami a osobami reprezentującymi kontrahentów, co może się przekładać na zwiększoną sprzedaż realizowaną przez Spółkę. Co więcej, Spółka traktowała wyjazdy na mecze pracowników jako podróże służbowe, wobec tego pracownik, uczestnicząc w meczu jako osoba towarzysząca osobie reprezentującej kontrahenta, wypełniał swoje obowiązki służbowe wobec Wnioskodawcy. Pracownik miał obowiązek uczestniczenia w meczu również z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad kontrahentami-gośćmi. Bez obecności pracowników możliwość osiągnięcia celów, jakie przyświecały zapraszaniu osób reprezentujących kontrahentów (budowanie relacji i wizerunku Spółki) byłaby znacznie ograniczona.

W konsekwencji, ze względu na ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą przekazania pracownikom biletów wstępu na EURO 2012 jako osobom towarzyszącym osobom reprezentującym kontrahentów Spółki nie stanowią nieodpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT.

Grupa 3.

Przekazanie przez Wnioskodawcę biletów na mecze pracownikom Wnioskodawcy jako nagród w konkursie wewnętrznym, organizowanym przez Wnioskodawcę

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami ustawy o VAT (art. 8 ust. 2), w szczególności za opodatkowane uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu należy podkreślić, że nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika (czy innych osób wskazanych w art. 8 ust. 2 pkt 2) może mieć dwojaki charakter: (i) może być związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą lub (ii) może nie wiązać się z tą działalnością.

Wnioskodawca przekazując swym pracownikom bilety na mecze jako nagrody w organizowanym wewnętrznym konkursie miał na celu przede wszystkim podniesienie motywacji pracowników, a także zacieśnienie ich więzi z firmą, co prowadzi do zwiększonej efektywności pracowników i osiągania przez nich lepszych rezultatów pracy, a w konsekwencji osiągania lepszych wyników gospodarczych przez Spółkę. Pracownicy poprzez udział w konkursie i uczestnictwo w meczu identyfikują się z Wnioskodawcą, jego osiągnięciami oraz planują dalszy rozwój swojej kariery zawodowej w firmie, a także rozpoznają Wnioskodawcę jako pracodawcę dbającego o kadrę. Nie ulega wątpliwości, że taki odbiór Wnioskodawcy przez pracowników przekłada się na ich zaangażowanie oraz efektywność pracy, co z kolei znajduje odzwierciedlenie w wynikach osiąganych w głównym obszarze działalności Wnioskodawcy. Osobista korzyść uzyskiwana przez pracownika w postaci nieodpłatnego uczestnictwa w meczu ma w tym przypadku charakter poboczny i nie była celem Wnioskodawcy.

Brak opodatkowania dla nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników jako nagrody w wewnętrznym konkursie dla pracowników zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 maja 2012 r. (ILPP2/443-242/12-3/MR).

Biorąc powyższe pod uwagę, ze względu na fakt, że przekazywanie pracownikom nieodpłatnie biletów uprawniających do uczestnictwa w meczu ma cele motywacyjne i jest związane z działalnością gospodarczą pracodawcy, opisane w niniejszym punkcie przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Grupa 4.

Przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy i ich rodzinom jako formy nagrody uznaniowej za wykonywaną pracę

Opierając się na argumentacji przedstawionej dla Grupy 3, w opinii Wnioskodawcy, dokonywane przez niego nieodpłatne świadczenie usług na rzecz wybranych pracowników i ich rodzin, w związku z przekazywaniem pracownikowi nieodpłatnie biletów wstępu na mecz dla niego i jego rodziny było związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Przekazania stanowiły bowiem formę nagrody uznaniowo przyznawanej wybranym pracownikom. Działanie takie miało na celu podniesienie motywacji pracowników oraz ich poczucia przynależności do firmy, co w konsekwencji przekłada się na uzyskiwanie przez pracowników lepszych osiągnięć w codziennej pracy. Celem przekazania było zbudowanie poczucia szczególnego docenienia pracowników przez ich pracodawcę, co zdecydowanie pozytywnie wpływa na efektywność i motywację pracowników do wykonywania codziennych obowiązków służbowych. Co więcej, w związku z faktem, iż organizacja EURO 2012 była sponsorowana przez Spółkę "C" będącą właścicielem marek napojów produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę, uczestnictwo pracowników w meczach niewątpliwie wzmagało ich poczucie więzi z pracodawcą. Wnioskodawca podkreśla, iż osobista korzyść uzyskiwana przez pracownika w postaci nieodpłatnego uczestnictwa jego i jego bliskich w meczu ma w tym wypadku również charakter poboczny i nie była celem Wnioskodawcy.

Brak opodatkowania dla nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników jako nagrody dla pracowników za dotychczasowe osiągnięcia w pracy zostało potwierdzone m.in. w powoływanej już interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 maja 2012 r., (ILPP2/443-242/12-3/MR).

W związku z powyższym, ponieważ nieodpłatne świadczenie na rzecz pracowników usług polegających na finansowaniu pracownikom i ich rodzinom wstępu na mecze (poprzez nieodpłatne przekazanie biletów) miało podłoże motywacyjne i było związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, nie powinno być opodatkowane VAT.

Grupa 5.

Przekazanie voucherów wymiennych na bilety wstępu na mecze EURO 2012 i voucherów z pakietami usług konsumentom w ramach organizowanych konkursów i loterii

W związku z faktem, że Spółka "C" będąca właścicielem marek napojów produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę była jednym z oficjalnych sponsorów EURO 2012, spółki oferujące napoje tych marek, w tym Wnioskodawca, podejmowały specjalne działania promocyjne związane z tym wydarzeniem, które miały na celu promocję marek napojów oraz zintensyfikowanie sprzedaży produktów Spółki. W tym celu były organizowane konkursy i loterie dla konsumentów (ostatecznych nabywców produktów Spółki), w których konsumenci ci mogli otrzymać nagrody w postaci voucherów uprawniających do odbioru biletów wstępu na mecze EURO 2012 bądź też do odbioru pakietu usług obejmującego oprócz wstępu na mecz także dodatkowe atrakcje: zwiedzanie zaplecza stadionu, udział w programie rozrywkowym, zakwaterowanie, transport podczas imprezy. Podczas meczów i wydarzeń, w których udział brali zwycięscy konsumenci, marki produktów oferowanych przez Wnioskodawcę były intensywnie promowane. W związku z powyższym nieodpłatne przekazanie voucherów dla zwycięzców konkursów/loterii umożliwiających nieodpłatne skorzystanie z uczestnictwa w meczu i innych wydarzeniach, a także z innych atrakcji zawartych w pakiecie było niewątpliwie związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Działania te poprzez promocję marek produktów oferowanych przez Spółkę miały bowiem na celu zwiększenie realizowanej przez Spółkę sprzedaży.

Stanowisko takie zostało m.in. potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 października 2012 r., (IPPP3/443-820/12-2/JK), w której organ stwierdził, iż nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę praw do uczestnictwa w wycieczce klientom swojej firmy w ramach programu marketingowego, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu".

W związku z powyższym Spółka uważa, że nieodpłatne przekazywanie konsumentom biletów i voucherów uprawniających do uczestnictwa w meczu bądź do skorzystania z pakietu usług wymienionych powyżej, przez wzgląd na związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 kontrahentom Spółki (Grupa 1) oraz w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów/voucherów/pakietów usług konsumentom w ramach organizowanych konkursów/loterii (Grupa 5) oraz za nieprawidłowe w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy oddelegowanym w celu towarzyszenia kontrahentom (Grupa 2) oraz w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagród w konkursie wewnętrznym (Grupa 3) jak również w zakresie czynności nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagród uznaniowych (Grupa 4).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do 31 marca 2013 r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z interpretacji powyższego przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Natomiast analiza treści powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 wskazuje, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Rozwiązanie krajowe jest zgodne z przepisem art. 6 ust. 2 lit. b VI Dyrektywy (obecnie art. 26 Dyrektywy VAT 2006/112/WE), zgodnie z którym za świadczenie usług za wynagrodzeniem uznaje się nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na jego własny użytek lub użytek jego pracowników lub bardziej ogólnie, do celów innych niż związane z jego działalnością.

Kwestia nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników przedsiębiorcy była przedmiotem rozważań TSUE w sprawie C-258/95 Julius Fillbeck Sönhne Co. KG.

W powyższej sprawie Julius Fillbeck Sönhne świadczył usługi transportowe dla swoich pracowników z ich domów do miejsca pracy, w przypadku, gdy miejsca te są od siebie oddalone o określoną odległość. Wynikało to z obowiązujących regulacji dotyczących działalności budowlanej. Pracownicy nie płacili za te usługi, ani żadna kwota nie była odliczana z ich wynagrodzenia w związku z tymi usługami. Z uwagi na to, że wykonywana praca oraz otrzymywana pensja były niezależne od korzystania bądź nieskorzystania ze świadczonych na ich rzecz przez pracodawcę usług transportowych, nie jest możliwe uznanie części wykonanej pracy za wynagrodzenie z tytułu tych usług. Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że zazwyczaj do pracownika należy decyzja odnośnie tego, gdzie znajdować się będzie jego miejsce zamieszkania w stosunku do jego miejsca pracy, a także ustalenie odległości pomiędzy nimi oraz środka transportu, z jakiego chce korzystać. Pracodawca nie uczestniczy w tych decyzjach, ponieważ jedynym obowiązkiem pracownika jest stawianie się w miejscu pracy w uzgodnionych terminach. W konsekwencji w normalnych okolicznościach, usługi transportowe świadczone na rzecz pracowników służą prywatnym celom pracownika w rozumieniu art. 6 ust. 2 VI Dyrektywy.

Z omawianego orzeczenia płynie wniosek, że w przypadku, gdy korzyść pracownika, na tle korzyści samego przedsiębiorstwa ma drugorzędne znaczenie, wówczas nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz pracodawcy. Natomiast w przypadku, gdy pracownik osiąga ewidentną korzyść majątkową w postaci dodatkowego "benefitu" wówczas możemy mieć do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług. Świadczenie to powinno podlegać opodatkowaniu VAT (patrz: Dyrektywa VAT 2006/112/WE. Komentarz 2008, pod redakcją J.Martini, Unimex, Wrocław 2008, str. 202-205).

W stanie faktycznym nr 1 Wnioskodawca przekazał bilety wstępu na mecze EURO 2012 kontrahentom Spółki oraz np. pracownikom, reprezentującym dany podmiot z którymi pracownicy Spółki bezpośrednio negocjują transakcje biznesowe. Przekazania te dotyczyły kontrahentów, z którymi Wnioskodawca współpracował w okresie, w którym bilety były przekazywane, i z którymi obecnie współpracuje. Podczas meczów kontrahentom Spółki towarzyszyli pracownicy Wnioskodawcy. W przypadku, gdy kontrahent otrzymywał kilka biletów, Spółka nie weryfikowała kto (pracownik, czy osoba trzecia) uczestniczył w meczu ze strony Kontrahenta.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nieodpłatne przekazanie biletów kontrahentom mogło wpłynąć na relacje biznesowe łączące obie strony, co mogło przekładać się na zwiększenie sprzedaży, a także promocję i budowę pozytywnego wizerunku firmy Wnioskodawcy wśród kontrahentów. Nie można zatem uznać, że działania Wnioskodawcy w postaci nieodpłatnego przekazania biletów wstępu na mecz dla kontrahenta lub też jego pracowników nie było związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług ale jedynie dla celów innych niż działalność gospodarcza. Ponieważ w tak przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie biletów kontrahentom miało stanowić zachętę dla kontrahentów do zwiększenia poziomu zakupów dokonywanych od Spółki art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie ma w tym przypadku, zastosowania. Czynność przekazania biletów kontrahentom nie podlega, więc opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W stanie faktycznym nr 2 Wnioskodawca przekazał bilety wstępu na mecze EURO 2012 swoim pracownikom, którzy zostali oddelegowani w celu towarzyszenia osobom reprezentującym kontrahentów Spółki podczas meczów. Pracownicy Spółki towarzysząc tym osobom podczas meczów wykonywali swoje obowiązki służbowe polegające na pogłębianiu relacji biznesowych z kontrahentami. Spółka traktowała wyjazdy pracowników na mecze jako podróże służbowe.

Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że nieodpłatne przekazanie biletów wstępu dla pracowników Wnioskodawcy, którzy mieli towarzyszyć kontrahentom również jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Zdaniem Spółki wspólne uczestnictwo w meczu kontrahentów i pracowników Spółki pogłębia istniejące relacje biznesowe a także zwiększa zaufanie kontrahentów do Spółki i jej pracowników, co owocuje lepszą współpracą, a w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia zysków Wnioskodawcy. Należy mieć na względzie, jak sam Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku, gdy kontrahent otrzymywał kilka biletów, Spółka nie weryfikowała kto (pracownik, czy osoba trzecia) uczestniczył w meczu ze strony kontrahenta. Nie można zatem przyjąć, że obecność pracownika Wnioskodawcy spowodowała realną korzyść Spółki w postaci zwiększenia poziomu sprzedaży. W takiej sytuacji osobista korzyść pracownika z tytułu uczestniczenia w imprezie sportowej jest znacznie większa niż korzyść jaką mogłoby uzyskać przedsiębiorstwo Wnioskodawcy. Z okoliczności sprawy wynika, że pracownik, otrzymujący nieodpłatnie bilet wstępu, nie miał do wykonania jakiejkolwiek czynności związanej z wykonywaną pracą. Jego zadaniem było ewentualne towarzyszenie kontrahentowi, jeżeli kontrahent ten pojawi się na imprezie sportowej. Powyższe wskazuje na to, że obecność pracownika nie była związana faktycznie z potrzebami prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług m.in. na cele osobiste pracowników. W opisanym przypadku, uznać należy, że nieodpłatne przekazanie biletu wstępu na mecz pracownikowi spełnia przesłanki z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W stanie faktycznym nr 3 Wnioskodawca przekazał bilety wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy jako nagrody w konkursie wewnętrznym, organizowanym przez Wnioskodawcę. Jak Wnioskodawca wskazuje, przekazując swym pracownikom bilety na mecze jako nagrody w organizowanym wewnętrznym konkursie miał na celu przede wszystkim podniesienie motywacji pracowników, a także zacieśnienie ich więzi z firmą, co prowadzi do zwiększonej efektywności pracowników i osiągania przez nich lepszych rezultatów pracy, a w konsekwencji osiągania lepszych wyników gospodarczych przez Spółkę. Zdaniem Wnioskodawcy pracownicy poprzez udział w konkursie i uczestnictwo w meczu identyfikują się z Wnioskodawcą, jego osiągnięciami oraz planują dalszy rozwój swojej kariery zawodowej w firmie, a także rozpoznają Wnioskodawcę jako pracodawcę dbającego o kadrę. Ponadto taki odbiór Wnioskodawcy przez pracowników przekłada się na ich zaangażowanie oraz efektywność pracy, co z kolei znajduje odzwierciedlenie w wynikach osiąganych w głównym obszarze działalności Wnioskodawcy. Osobista korzyść uzyskiwana przez pracownika w postaci nieodpłatnego uczestnictwa w meczu ma w tym przypadku charakter poboczny i nie była celem Wnioskodawcy.

Tut. Organ nie neguje faktu, że pracownicy otrzymując bezpłatne bilety wstępu na mecze EURO 2012 lepiej identyfikują się ze Spółką. Jednakże zauważyć należy, że celem pracownika, który zdecydował się na udział w konkursie, było uzyskanie osobistej korzyści majątkowej w postaci nagrody w konkursie, w tym przypadku biletu wstępu na mecz. Zdaniem tut. Organu, w przeciwieństwie do stanowiska Spółki, osobista korzyść uzyskana przez pracownika, który wygrał nagrodę w konkursie ma znaczenie pierwszorzędne w stosunku do korzyści uzyskanych przez Spółkę z tego tytułu.

Zatem, uznać należy, że przekazanie biletów wstępu pracownikom jako nagrody w konkursie, w stanie faktycznym nr 3, spełnia przesłanki z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W stanie faktycznym nr 4 Wnioskodawca przekazał bilety wstępu na mecze EURO 2012 pracownikom Wnioskodawcy i ich rodzinom jako formę nagrody uznaniowej za wykonywaną pracę. Z wniosku wynika, że działanie takie miało na celu podniesienie motywacji pracowników oraz ich poczucia przynależności do firmy, co w konsekwencji przekłada się na uzyskiwanie przez pracowników lepszych osiągnięć w codziennej pracy. Celem przekazania było zbudowanie poczucia szczególnego docenienia pracowników przez ich pracodawcę, co zdecydowanie pozytywnie wpływa na efektywność i motywację pracowników do wykonywania codziennych obowiązków służbowych.

Podobnie jak w uzasadnieniu do stanu faktycznego nr 3, stwierdzić należy, że przekazanie biletów wstępu na mecze EURO 2012, w przedmiotowym zdarzeniu nie służy działalności gospodarczej Wnioskodawcy a celom osobistym pracownika i jego rodziny. Mimo, że pracownik otrzymał bilety wstępu na mecz dla siebie i swojej rodziny jako nagroda w związku z tym, że efektywnie wykonywał swoją pracę to jednak bilety te będą wykorzystywane całkowicie dla celów prywatnych pracownika i jego rodziny, tj. rozrywki w postaci obejrzenia meczu. Udział w imprezie sportowej stanowi benefit dla pracownika. Sam fakt, że to pracownik Spółki oraz jego rodzina otrzymali od Spółki-pracodawcy bilety stanowiące nagrodę dla pracownika za dobrze wykonywaną pracę nie powoduje, że w sprawie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie można zaprzeczyć, że pracownik otrzymujący nagrodę w postaci biletu będzie zmotywowany do dalszej równie efektywnej pracy, jednakże faktem jest, że dla pracownika i jego rodziny otrzymanie biletu na mecz EURO 2012 jest korzyścią osobistą niesłużącą celom prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Tym samym stwierdzić należy, że przekazanie biletów wstępu pracownikom i ich rodzinom jako nagrody uznaniowe dla pracownika, w stanie faktycznym nr 4, spełnia przesłanki z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do wskazanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 29 maja 2012 r. Nr ILPP2/443-242/12-3/MR, należy stwierdzić, że interpretacja ta dotyczyła zdarzenia, kiedy to pracodawca wdrożył specjalny Program obowiązujący wszystkich pracowników, który wprowadzał dodatkowy element ich wynagrodzenia. Zatem interpretacja ta dotyczyła innego zdarzenia niż zdarzenie opisane we wniosku złożonym przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W stanie faktycznym nr 5, Wnioskodawca podjął specjalne działania marketingowe w postaci organizowania konkursów i loterii dla konsumentów (ostatecznych nabywców produktów Spółki). Nagrody w konkursach, loteriach były przekazywane w formie voucherów. Vouchery te upoważniały do odbioru biletów na jeden z meczów EURO 2012 bądź uprawniały do skorzystania z pakietu usług obejmującego, poza wstępem na mecz, również dodatkowe atrakcje, np. zwiedzanie z przewodnikiem zaplecza stadionu, 3-dniowy program rozrywkowy, zakwaterowanie w hotelu, transport w trakcie imprezy. Z wniosku wynika, że Spółka odpłatnie nabywała bilety, vouchery i pakiety od podmiotów upoważnionych przez Sponsora.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w tak opisanym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie voucherów, biletów czy też pakietów konsumentom jako nagrody w konkursach i loteriach nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem organizowanych konkursów i loterii była promocja marek napojów oraz intensyfikacja sprzedaży produktów Spółki. Zatem uznać należy, że nieodpłatne przekazania na rzecz konsumentów miały związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, tym samym art. 8 ust. 2 pkt 2 nie ma, w tym przypadku, zastosowania.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w opisanym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl