IPPP2/443-1041/11-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1041/11-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie sukcesji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Gospodarki Komunalnej. sp. z o.o. (dalej Spółka) jest spółką, której założycielem i jedynym wspólnikiem jest Gmina. Spółka została powołana - na mocy aktu notarialnego z dnia 29 czerwca 2011 r. - w celu świadczenia usług użyteczności publicznej, w szczególności zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, zadań dotychczas wykonywanych przez jednostkę budżetową gminy.

Kapitał zakładowy Spółki został pokryty aportem rzeczowym, przedsiębiorstwem - w rozumieniu art. 55 (1) kodeksu cywilnego - likwidowanej jednostki budżetowej Gminy, która dotychczas działała pod nazwą Przedsiębiorstwo Wodociągowo-Kanalizacyjne Jednostki Budżetowej w P., będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z aktem założycielskim Spółki i uchwałą Rady Gminy z dnia 27 czerwca 2011 r., w oparciu o przepisy art. 12 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Spółka przejęła należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka Zakład Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki likwidowanej jednostki budżetowej, Przedsiębiorstwa Wodno-Kanalizacyjnego Jednostki Budżetowej....

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki likwidowanej jednostki budżetowej. tj. likwidując jednostkę budżetową, właściwy organ określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie jednostki. W odniesieniu do zlikwidowanej samorządowej jednostki budżetowej analogiczne uprawnienia przysługują urzędowi odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli likwidując jednostkę budżetową, właściwy organ postanowi o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej (na co pozwala przepis art. 12 ust. 6 ustawy o finansach publicznych), dopuszczalne jest, przejęcie należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę. Takie działanie organu administracji miało miejsce w przedmiotowej sprawie.

Równocześnie, dokonana w przedmiotowej sprawie likwidacja jednostki budżetowej, a następnie wniesienie jej przedsiębiorstwa do zawiązanej Spółki, stanowi de facto przekształcenie jednostki budżetowej.

Wskazać należy, iż przepis art. 93b Ordynacji podatkowej przewiduje wprost, iż do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych stosuje się odpowiednio przepisy art. 93 i art. 93a ustawy - Ordynacja podatkowa, stanowiące o następstwie prawnym. Równocześnie, przepis art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż sukcesja podatkowa następuje nawet w wypadku wniesienia przedsiębiorstwa osoby fizycznej, na podstawie umowy, do handlowej spółki osobowej albo spółki cywilnej. Wskazać przy tym należy, iż choć jednostka budżetowa jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to równocześnie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów usług.

Wobec powyższego, uwzględniając brzmienie przepisu art. 12 ust. 7 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, iż organ może zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę - którą w tym wypadku jest wnioskująca Spółka jak również stosując, per analogiam, przepis art. 93b Ordynacji podatkowej i uwzględniając, iż wnioskująca Spółka przejęła przedsiębiorstwo jednostki budżetowej, stwierdzić należy, iż wnioskująca Spółka wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki likwidowanej jednostki budżetowej. Zaznaczyć przy tym należy, iż stanowisko odmienne byłoby sprzeczne z wyrażoną w przepisie art. 12 ust. 6 i 7 ustawy o finansach publicznych zasadą przejęcia całości należności i zobowiązań jednostki budżetowej, w skład których bezspornie wchodzą zobowiązania z tytułu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestię przejmowania na zasadach sukcesji praw i obowiązków regulowanych przepisami prawa podatkowego, określają przepisy działu III, rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Zgodnie z art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl natomiast art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. Oznacza to, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych.

Określona wyżej cytowanymi przepisami Ordynacji podatkowej sukcesja jest sukcesją uniwersalną, co oznacza, że następca prawny wstępuje we wszystkie (z uwzględnieniem postanowień art. 93e Ordynacji podatkowej) przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:

1.

ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - państwowe jednostki budżetowe;

2.

organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Stosownie do zapisu ust. 2 art. 12 ww. ustawy, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

Stosownie do zapisu ust. 4 powyższego artykułu, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia jednostek budżetowych.

W myśl art. 12 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej.

W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę - art. 12 ust. 7 ustawy o finansach publicznych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Zakład Gospodarki Komunalnej. sp. z o.o., jest spółką, której założycielem i jedynym wspólnikiem jest Gmina. Spółka została powołana w celu świadczenia usług użyteczności publicznej, szczególności zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, zadań dotychczas wykonywanych przez jednostkę budżetową gminy.

Kapitał zakładowy Spółki został pokryty aportem rzeczowym, przedsiębiorstwem - w rozumieniu art. 55 (1) kodeksu cywilnego - likwidowanej jednostki budżetowej Gminy, która dotychczas działała pod nazwą Przedsiębiorstwo Wodociągowo-Kanalizacyjne Jednostki Budżetowej., będącej zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z aktem założycielskim Spółki i uchwałą Rady Gminy z dnia 27 czerwca 2011 r., w oparciu o przepisy art. 12 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Spółka przejęła należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej.

Z powołanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej, wynika iż przejęcie składników majątkowych, zobowiązań i należności zlikwidowanej jednostki budżetowej i przejęciem ich przez Wnioskodawcę działającego w formie spółki z o.o. nie jest okolicznością przewidzianą w tej ustawie, która skutkuje uniwersalnym przejściem praw i obowiązków podatkowych na Wnioskodawcę (co nie oznacza, że określone prawa lub obowiązki nie powstaną na mocy uregulowań szczególnych).

Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy prawa stwierdzi należy, że w przypadku przekształcenia jednostki budżetowej w nowopowstały Zakład Gospodarki Komunalnej. sp. z o.o. nie mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, regulujące zasady sukcesji podatkowej. Zatem Wnioskodawca nie może zostać uznany za sukcesora praw i obowiązków, a tym samym Wnioskodawca nie wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanej jednostki budżetowej, a zatem również w prawa i obowiązki wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl