IPPP2/443-104/10-4/MM - Sprzedaż lokalu a podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-104/10-4/MM Sprzedaż lokalu a podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokalu suszarni oraz części korytarza - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży lokalu suszarni oraz części korytarza. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, a także braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 8 marca 2010 r. znak IPPP2/443-104/10-2/MM oraz pismem z dnia 13 kwietnia 2010 r. znak IPPP2/443-104/10-3/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminach prawidłowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Budynek Spółdzielni, oddany i zasiedlony w 1961 r. przez członków w 36 lokalach mieszkalnych i lokalach niemieszkalnych: suszarnia, biuro, świetlica, posiadających status lokali samodzielnych jest położony na działce w wieczystym użytkowaniu Spółdzielni.

W związku z zaprzestaniem wykorzystywania lokalu suszarni przez mieszkańców, walne zgromadzenie podjęło uchwałę o jego sprzedaży z ustanowieniem odrębnej własności po adaptacji, na cele mieszkalne, prowadzonej na koszt i staraniem członka Spółdzielni - kupującego, którego lokal mieszkalny przylega do suszarni. Spółdzielnia zbywa też część - 1,68 m2 korytarza - powierzchni wspólnej w celu połączenia po adaptacji obydwu lokali. Umowa przedwstępna określa terminy czterech rat wpłaty uzgodnionej kwoty. Pierwsza rata została wpłacona 23 lutego 2010 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

1.

Lokal suszarni i część korytarza (1,68 m2) nie były dotychczas przedmiotem najmu, dzierżawy lub podobnej umowy;

2.

Wnioskodawcy z tytułu nabycia lokalu suszarni i części korytarza nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, nie były też ponoszone wydatki na ulepszenie tych powierzchni;

3.

Pierwsze zasiedlenie tych części nieruchomości nastąpiło w 1961 r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż lokal suszarni i część korytarza decyzją Walnego Zgromadzenia Spółdzielni zostały zbyte aktem notarialnym w dniu 19 lutego 2010 r. na rzecz członka Spółdzielni. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - adaptację zarówno lokalu suszarni jak i części korytarza wykona nabywca, po uzyskaniu wszelkich niezbędnych do tego dokumentów.

Wnioskodawca odprowadził podatek VAT od pierwszej raty, jaka wpłynęła od nabywcy po podpisaniu aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja kupna sprzedaży w opisanym stanie faktycznym jest zwolniona z 7% podatku VAT...

W rozumieniu podstawy prawnej Zarząd Spółdzielni uważa, że transakcja w opisanym stanie faktycznym powinna być zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawą opodatkowania w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

W przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów zabudowanych w zakresie podatku od towarów i usług czynność ta będzie uzależniona od statusu budynków i budowli na tym gruncie posadowionych.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy przedmiotem dostawy są budynki lub budowle posadowione na gruncie będącym przedmiotem wieczystego użytkowania. Jak wskazuje przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwanego dalej "rozporządzeniem" - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. - zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%. Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT definicją, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT ustawodawca zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Spółdzielnią, która jest w posiadaniu budynku położonego na działce w wieczystym użytkowaniu Spółdzielni. W przedmiotowym budynku znajdują się lokale mieszkalne i lokale niemieszkalne m.in.: suszarnia, biuro, świetlica, korytarze itp. W związku z zaprzestaniem wykorzystywania lokalu suszarni przez mieszkańców, walne zgromadzenie podjęło uchwałę o jego sprzedaży z ustanowieniem odrębnej własności po adaptacji, na cele mieszkalne, prowadzonej na koszt i staraniem członka Spółdzielni - kupującego, którego lokal mieszkalny przylega do suszarni. Spółdzielnia zbywa też część - 1,68 m2 korytarza - powierzchni wspólnej w celu połączenia po adaptacji obydwu lokali. W uzupełnieniach do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż lokal suszarni i część korytarza (1,68 m2) nie były dotychczas przedmiotem najmu, dzierżawy lub podobnej umowy. Ponadto Wnioskodawcy z tytułu nabycia lokalu suszarni i części korytarza nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, nie były też ponoszone wydatki na ulepszenie tych powierzchni. Nakłady na adaptację lokalu suszarni oraz części korytarza ponosił członek Spółdzielni. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na adaptację lokalu suszarni oraz części korytarza. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy transakcja sprzedaży lokalu suszarni oraz części korytarza w tak przedstawionym stanie faktycznym będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie sprzedaż lokalu suszarni oraz części korytarza, mimo iż jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia, bowiem w stosunku do przedmiotowych pomieszczeń Wnioskodawca nie miał uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu i nie ponosił żadnych wydatków związanych z ich ulepszeniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl