IPPP2/443-1020/13-4/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1020/13-4/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji wyliczanej zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3 ustawy od wydatków związanych z ogólnym funkcjonowaniem Spółki oraz wydatków służących budowie wizerunku Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji wyliczanej zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3 ustawy od wydatków związanych z ogólnym funkcjonowaniem Spółki oraz wydatków służących budowie wizerunku Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dom Maklerski wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r.

Spółka w swojej ofercie posiada m.in. następujące usługi:

* przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,

* wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie,

* nabywanie lub zbywanie na własny rachunek instrumentów finansowych,

* zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,

* doradztwo inwestycyjne,

* oferowanie instrumentów finansowych,

* przechowywanie lub rejestrowanie instrumentów finansowych, w tym prowadzenie rachunków papierów wartościowych i rachunków zbiorczych, oraz prowadzenie rachunków pieniężnych,

* wymiana walutowa,

* sporządzanie analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych,

* doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią,

* doradztwo i inne usługi w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonuje zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i objęte zwolnieniem z tego podatku.

Dom Maklerski nabywa towary i usługi niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej. W związku z nabyciem ww. towarów i usług Spółka otrzymuje od kontrahentów faktury VAT. Wśród wydatków związanych z bieżącą działalnością Domu Maklerskiego można wyodrębnić m.in. następujące kategorie:

a.

wydatki związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki:

* wydatki związane z utrzymaniem i modernizacją siedziby Domu Maklerskiego (drobne remonty, np. wymiana okien, wymiana mat wejściowych),

* wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych dla bieżącej działalności biura Domu Maklerskiego (np. zakup materiałów biurowych, artykułów spożywczych, środków czystości, itp.),

* wydatki na czynsz najmu, media (np. koszty energii elektrycznej, dostawy wody, wywozu nieczystości, monitoring siedziby Spółki itd.) oraz ochronę siedziby Spółki,

* wydatki ponoszone na zakup prenumeraty gazet czasopism na rzecz pracowników Spółki,

b.

wydatki służące budowie wizerunku Domu Maklerskiego, tj. przykładowo koszty abonamentu za usługi rtv w związku z wyświetlaniem kanałów informacyjnych na ekranach odbiorników telewizyjnych znajdujących się w siedzibie Domu Maklerskiego - w recepcji dla klientów.

Wydatki opisane w punkcie a) powyżej związane są z ogólnym funkcjonowaniem Spółki, w szczególności z utrzymaniem budynku siedziby Domu Maklerskiego, wyposażeniem stanowisk pracy, dostawą mediów niezbędnych do funkcjonowania siedziby Spółki. Towary i usługi nabyte w powyższym zakresie nie są związane bezpośrednio ze świadczeniem poszczególnych usług spośród oferty Domu Maklerskiego. Służą one natomiast wszystkim obszarom działalności Spółki. W szczególności, powyższe towary i usługi są wykorzystywane zarówno przy świadczeniu przez Spółkę usług opodatkowanych VAT, jak i usług objętych zwolnieniem z tego podatku.

Dostęp do prenumeraty gazet i czasopism, o której mowa w punkcie a) powyżej, mają wszyscy pracownicy Spółki zatrudnieni w różnych jej działach. Prenumerata pism branżowych ma na celu w szczególności podniesienie kwalifikacji pracowników. Wobec faktu, iż dostęp do prenumeraty gazet i czasopism posiadają generalnie wszyscy pracownicy Domu Maklerskiego, Spółka nie ma możliwości dokonania jednoznacznego powiązania tych wydatków z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi albo zwolnionymi z podatku VAT.

Wydatki opisane w punkcie b) powyżej, związane są z kolei z budowaniem wizerunku Domu Maklerskiego wśród gości (m.in. obecnych i potencjalnych klientów) w celu zachęcenia ich do nabycia różnych usług spośród oferty Domu Maklerskiego. Przykładowo, możliwość oglądania treści emitowanych przez kanały informacyjne za pośrednictwem odbiorników telewizyjnych zlokalizowanych w biurze Spółki posiadają wszyscy interesanci odwiedzający siedzibę Domu Maklerskiego, bez względu na charakter swojej wizyty. Ponoszone przez Spółkę wydatki w ww. zakresie związane są tym samym ze wszystkimi obszarami działalności Spółki, zarówno ze świadczeniem usług opodatkowanych, jak i zwolnionych z VAT.

Opisane powyżej transakcje będą również realizowane przez Spółkę w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącą działalnością Spółki (wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego) z zastosowaniem proporcji, na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącą działalnością Spółki (wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego) z zastosowaniem proporcji, na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Domu Maklerskiego

1. Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie zaś do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Jednakże, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zasady określania proporcji, o której mowa powyżej, zawarte są w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z powołanych powyżej przepisów wynika zatem, że jeśli podatnik, prowadząc działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, ponosi wydatki na nabycie towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z takimi wydatkami. Jeśli jednak wydatki te są powiązane zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jak i tymi, które są zwolnione z opodatkowania, a także podatnik nie ma możliwości przypisania tych wydatków do konkretnej czynności, powinien zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

2. Prawo do odliczenia VAT z zastosowaniem proporcji sprzedaży w przypadku wydatków bieżących związanych z ogólną działalnością Spółki

Odliczenie VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z ogólnym funkcjonowaniem Spółki (wskazane w punkcie a) w opisie zdarzenia przyszłego).

Wśród bieżących wydatków ponoszonych przez Spółkę znajdują się m.in. wydatki, które związane są z ogólnym funkcjonowaniem Domu Maklerskiego. W szczególności są to wydatki wymienione w punkcie a) w opisie zdarzenia przyszłego, związane przykładowo z utrzymaniem (remontami, konserwacją) budynku siedziby Domu Maklerskiego, wyposażeniem stanowisk pracy, opłatami za czynsz i media (woda, energia elektryczna, wywóz śmieci) oraz kosztami monitoringu siedziby Spółki.

Towary i usługi nabyte w powyższym zakresie przez Spółkę nie są związane bezpośrednio ze świadczeniem przez Spółkę poszczególnych usług spośród oferty Domu Maklerskiego. Nie ulega natomiast wątpliwości, iż wydatki te, ze względu na swój ogólny charakter, służą co do zasady wszystkim obszarom działalności Spółki. Utrzymanie i konserwacja budynku stanowiącego siedzibę Spółki, koszt wyposażenia stanowisk pracy oraz opłaty za czynsz i media są wydatkami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania siedziby Domu Maklerskiego. W siedzibie Spółki znajduje się infrastruktura techniczna i zaplecze organizacyjne będące podstawą do świadczenia wszystkich usług przez Dom Maklerski. Spółka nie mogłaby również świadczyć żadnych usług bez właściwego wyposażenia stanowisk pracy swoich pracowników (np. w materiały biurowe).

Wydatki ponoszone na ogólne funkcjonowanie Spółki (wskazane w punkcie a) w opisie zdarzenia przyszłego) obejmują także opłaty za prenumeratę gazet i czasopism na rzecz pracowników Domu Maklerskiego. Spółka pragnie w szczególności podkreślić, iż dostęp do prenumeraty gazet i czasopism mają wszyscy pracownicy Spółki zatrudnieni w różnych działach.

W świetle powyższych argumentów, brak jest możliwości jednoznacznego powiązania poszczególnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na ogólne funkcjonowanie Spółki odpowiednio do wykonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z tego podatku. W tej sytuacji, zdaniem Domu Maklerskiego, zasadne jest zastosowanie normy prawnej określonej w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanym przepisem, prawo do odliczenia VAT z tytułu ww. faktur będzie przysługiwało Spółce w części, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym VAT, z zastosowaniem tzw. proporcji sprzedaży, na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Odliczenie VAT z faktur dokumentujących wydatki służące budowie wizerunku Spółki (wskazane w punkcie b) w opisie zdarzenia przyszłego).

Do wydatków wskazanych w punkcie b) w opisie zdarzenia przyszłego zaliczają się w szczególności koszty ponoszone przez Dom Maklerski związane z umożliwieniem gościom (obecnym i potencjalnym klientom) odwiedzającym siedzibę Spółki oglądania kanałów tematycznych (informacyjnych, biznesowych) na odbiornikach telewizyjnych zlokalizowanych w sali recepcyjnej. Należy zaznaczyć, iż możliwość oglądania treści emitowanych przez kanały informacyjne za pośrednictwem odbiorników zlokalizowanych w biurze Spółki posiadają wszyscy interesanci odwiedzający siedzibę Domu Maklerskiego, bez względu na charakter wizyty. W ocenie Spółki, ze względu na swobodny dostęp do odbiorników telewizyjnych dla wszystkich klientów i gości Domu Maklerskiego, ponoszone przez Spółkę wydatki w ww. zakresie związane są de facto ze wszystkimi obszarami działalności Spółki.

W szczególności, Spółka nie jest w stanie zweryfikować, którzy dokładnie klienci lub potencjalni klienci skorzystają z możliwości obejrzenia programów informacyjnych i biznesowych na odbiornikach zlokalizowanych w siedzibie Domu Maklerskiego, np. czy będą to klienci nabywający usługi opodatkowane, czy też zwolnione z VAT. Wobec powyższego, w ocenie Spółki, nie ma ona możliwości przyporządkowania poszczególnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki odpowiednio do wykonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z tego podatku. W tej sytuacji, zdaniem Domu Maklerskiego, zasadne jest zastosowanie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanym przepisem, prawo do odliczenia VAT z tytułu ww. faktur będzie przysługiwało Spółce w części, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym VAT, z zastosowaniem tzw. proporcji sprzedaży. Proporcję tę należy zaś obliczyć na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących stanu faktycznego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl