IPPP2/443-1020/09-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1020/09-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży (prowadzonej na podstawie umów agencyjnych na rzecz lub w imieniu innych podatników) towarów i usług innych niż wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży (prowadzonej na podstawie umów agencyjnych na rzecz lub w imieniu innych podatników) towarów i usług innych niż wskazane w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 151, dalej rozporządzenie MF) korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie Spółka z uwagi na postanowienia § 4 rozporządzenia MF prowadzi ograniczoną ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, w odniesieniu do wskazanych w tym przepisie grup towarów (np. części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników, paliw silnikowych, płyt CD, DVD, wyrobów tytoniowych), utrzymując przy tym zwolnienie podmiotowe w pozostałym zakresie. Prawidłowość takiego podejścia potwierdził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego US w interpretacji z dnia 17 lipca 2006 r. znak: 1471/NTR1/443-162/06/MF wydanej na wniosek Spółki. W praktyce Spółka posiada zatem wyłącznie kilkanaście kas rejestrujących zainstalowanych w kilku punktach sprzedaży. Ponadto Spółka realizuje sprzedaż towarów / usług w imieniu i na rzecz swoich kontrahentów m.in. na podstawie umów agencyjnych. Z tytułem realizacji tych usług Spółce przysługuje wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od zrealizowanego poziomu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka obowiązana jest do ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży prowadzonej na podstawie umów agencyjnych na rzecz lub w imieniu innych podatników, towarów i usług innych niż wskazane w § 4 Rozporządzenia MF.

Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej ustawa o VAT) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w obowiązującym rozporządzeniu MF w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano zwolnienie do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dla podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowy, co oznacza, iż podatnicy którzy zostali nim objęci nie mają obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących dokonywanej przez siebie sprzedaży, z wyjątkami przewidzianymi w rozporządzeniu. Zgodnie bowiem z § 4 zwolnienie, o którym mowa powyżej, nie obejmuje dostawy niektórych towarów i usług, tj. m.in. dostawy części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników, dostawy paliw silnikowych, dostawy wyrobów tytoniowych) dostawy nagranych z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego płyt CD, DVD.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów Minister Finansów na podstawie otrzymanej w tym zakresie delegacji, dopuścił możliwość zwolnienia określonych podatników z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych wprowadzając jednocześnie w § 4 obowiązek ewidencjonowania sprzedaży jedynie enumeratywnie wymienionych w tym przepisie towarów/usług. Obowiązek ten nie powoduje, oprócz przypadku wymienionego w § 4 ust. 1 pkt 1 utraty przez podatnika zwolnienia podmiotowego z obowiązku stosowania kas w zakresie pozostałej części działalności.

Jednocześnie w myśl § 7 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1338, dalej Rozporządzenie MF) w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, dalej również rozporządzenie) podatnicy są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez praw ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7. Z kolei zgodnie z treścią § 7 ust. 7 tego aktu, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiągniętego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z literalnego brzmienia analizowanych przepisów tj. § 7 ust. 1 pkt 9 oraz § 7 ust. 7 rozporządzenia wynika, iż sprzedaż dokonywana przez podatnika na rzecz lub w imieniu innych podatników stanowi autonomiczny zbiór przypadków, który prawodawca wyraźnie wyłącza z zakresu sprzedaży własnej podlegającej ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej. W konsekwencji uznać, należy, iż podatnik ma obowiązek ewidencjonować co do zasady sprzedaż własną. Wyjątek od tej zasady wprowadza 7 ust. 7 rozporządzenia, który odnosi się do przypadku, w którym podatnik działając w imieniu i/lub na rzecz podatnika reprezentowanego prowadzi sprzedaż cudzą.

W ocenie Spółki, łączna analiza powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż określając zakres sprzedaży podlegającej ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych którą dany podatnik realizuje w imieniu i/lub na rzecz Zleceniodawcy, należy ściśle odnieść do zakresu sprzedaży własnej podlegającej ewidencji u danego podatnika.

Spółka posiada status podatnika prowadzącego ewidencję przy zastosowaniu kas wyłącznie w ograniczonym zakresie, wynikającym z treści § 4. Natomiast z literalnego brzmienia przepisu § 7 ust. 7 wynika, iż zakres sprzedaży tzw. obcej powinien być tożsamy z zakresem sprzedaży własnej. Zdaniem Spółki obowiązana jest ona do ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych wyłącznie sprzedaży towarów i usług dokonywanej we własnym imieniu oraz dokonywanej w imieniu i rzecz Zleceniodawców w zakresie przewidzianym w § 4 ust. 1 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Spółka jako spełniająca warunek określony w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MF może zostać uznana za podatnika prowadzącego ewidencję przy zastosowaniu kas wyłącznie w zakresie dostawy towarów przewidzianych w § 4 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień. W zakresie pozostałej części swojej działalności posiada ona natomiast status podatnika zwolnionego z tego obowiązku, a zatem nieprowadzącego ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl