IPPP2/443-1011/11-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1011/11-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT organizacji pożytku publicznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT organizacji pożytku publicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

Od 1 września 2004 r. Fundacja W (zwane dalej: "Fundacją" lub "Wnioskodawcą") posiada status organizacji pożytku publicznego.Celem Fundacji jest działalność charytatywna w zakresie ochrony zdrowia, polegająca na ratowaniu życia chorych osób, w szczególności dzieci, oraz działanie na rzecz poprawy stanu ich zdrowia, jak również promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Wnioskodawca, poza działalnością statutową nie prowadzi działalności o charakterze gospodarczym. Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"). Fundacja nie zamierza również pozyskiwać środków na realizację własnych działań w drodze prowadzenia działalności gospodarczej.

Fundacja, w ramach prowadzonej działalności statutowej, otrzymuje w formie darowizn towary od podmiotów trzecich (darczyńców). Otrzymane tą drogą towary mają różną wartość (są to zarówno przedmioty posiadające określoną wartość rynkową oraz przedmioty posiadające wyłącznie wartość sentymentalną).Otrzymane przez Fundację towary są następnie przedmiotem internetowych aukcji charytatywnych. Wylicytowana podczas aukcji cena za poszczególne przedmioty częstokroć przekracza wartość rynkową tych przedmiotów.

Uzyskane w ten sposób środki pieniężne są przeznaczone przez Fundację na cele związane z charytatywną działalnością statutową, tzn. na ratowanie życia i zdrowia chorych osób np. poprzez zakup specjalistycznego sprzętu medycznego.W końcowym rozrachunku prowadzenie charytatywnych aukcji internetowych Fundacja nie osiąga żadnego zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana w stanie faktycznym aktywność nie jest działalnością gospodarczą w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i w konsekwencji nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym aktywność nie jest działalnością gospodarczą w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska:

1. Opodatkowanie VAT wyłącznie czynności podejmowanych w charakterze podatnika VAT

Katalog czynności opodatkowanych VAT zawarty jest w art. 5 ustawy o VAT. Niemniej, zdaniem Fundacji, czynności wymienione w przedmiotowym przepisie mogą efektywnie podlegać opodatkowaniu jedynie w sytuacji, w której wykonywane są przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT.

Jakkolwiek warunek ten nie został wprost wyrażony w przepisach ustawy o VAT, prawidłowość powyższego stwierdzenia nie powinna zdaniem Fundacji budzić wątpliwości. Przykładowo, gdyby celem ustawodawcy było uznanie każdej transakcji mieszczącej się w katalogu z art. 5 ustawy o VAT za opodatkowaną podatkiem VAT to bezcelowe byłoby utrzymywanie w obrocie prawnym np. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym należy przyjąć, że możliwe są sytuacje, w których podmiot wykonujący daną czynność polegającą przykładowo na dostawie towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT nie będzie występował w charakterze podatnika VAT i tym samym czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Na słuszność powyższego stwierdzenia wskazuje wprost regulacja zawarta w Dyrektywie 2006/112/WE z dnia 25 listopada 2006 r. (Dz. U. L 347 z dnia 11 grudnia 2006 r., "Dyrektywa VAT"). Zgodnie z art. 2 ust. 1 Dyrektywy VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

W wyroku składu siedmiu sędziów NSA z 29 października 2007 r. (sygn. I FPS 3/2007) stwierdzono, że: (...) jeśli dana czynność wykonana została poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika czy wykonywującego wolny zawód, to w świetle art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy VAT z tytułu wykonania takiej czynności dany podmiot nie może być uznany za podatnika VAT (...). Przepis art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), powinny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem sine qua non uznania, iż dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód. Ani formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług".

Biorąc pod uwagę powyższe, dla ustalenia, czy sprzedaż towarów dokonywana przez Fundację w ramach charytatywnych aukcji internetowych podlega opodatkowaniu VAT należy ustalić, czy Fundacja działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

2. Działanie Fundacji w charakterze podatnika w świetle ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatnika podatku VAT uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jednocześnie zgodnie z ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe regulacje stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 9 Dyrektywy VAT.

Biorąc pod uwagą powyższe, dla celów ustalania, czy Fundacja, przeprowadzając charytatywne aukcje internetowe działa w charakterze podatnika VAT należy rozstrzygnąć, czy w przedmiotowym zakresie Fundacja może zostać uznana za podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie terminem "podatnik" szerokiego katalogu podmiotów, które prowadzą określoną działalność na zasadach komercyjnych, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Biorąc pod uwagę charakter działalności Fundacji, należy się zastanowić, czy faktycznie bierze ona udział w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Poprzez profesjonalną działalność gospodarczą, rozumie się bowiem działalność prowadzoną w warunkach naturalnej konkurencji, której zasadniczym celem jest osiąganie zysku.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536) w art. 6 stanowi, że działalność pożytku publicznego, nawet odpłatna, nie jest zasadniczo działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej. Taki zapis w ustawie wynika po części z faktu, że podmioty posiadające status organizacji pożytku publicznego (takie jak Fundacja) nie działają w obrocie gospodarczym jako jednostki komercyjne, a podejmują określone czynności (w pewnych przypadkach także na zasadach odpłatności) wyłącznie w ramach zaangażowania w realizację pożytecznych społecznie celów.

Powyższe założenie znajduje pełne odzwierciedlenie w będącej przedmiotem wniosku działalności Fundacji, która nie osiąga żadnych korzyści z organizacji aukcji charytatywnych gdyż całość uzyskanych w ten sposób kwot jest przeznaczana na realizację celów statutowych, tj. ochronę zdrowia polegającą na ratowaniu życia chorych osób, w szczególności dzieci, oraz działanie na rzecz poprawy stanu ich zdrowia, jak również promocja zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

W omawianym zakresie Fundacja pragnie podkreślić, że organizując charytatywne aukcje internetowe nie działa ona jako podmiot komercyjny - handlowiec - lecz podejmuje określone działanie zmierzające do pozyskania środków pieniężnych na doniosłe społecznie cele charytatywne. Tego typu działania (wykonywane "pro bono" w ramach realizacji niezwykle istotnej i pożytecznej misji społecznej z samej zasady powinny pozostawać poza zakresem podatku od towarów i usług, którego celem jest opodatkowanie wartości dodanej wytwarzanej na poszczególnych etapach łańcucha dystrybucyjnego w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego. Warto przy tym zauważyć, iż w przypadku aukcji charytatywnych organizowanych przez Fundację, uczestnicy oferują niejednokrotnie kwoty znacznie przewyższające rzeczywistą wartość licytowanych przedmiotów. Dzieje się tak dlatego, że również z perspektywy "nabywców" towarów, uczestniczą oni w aukcjach organizowanych przez Fundację nie po to, aby zakupić określony towar (który bardzo często będzie miał wartość jedynie symboliczną) ale po to aby wesprzeć szczytny cel, który realizuje Fundacja w ramach swojej misji społecznej. Innymi słowy, oferowane w ramach aukcji kwoty mają charakter charytatywnych dotacji/datków, a nie faktycznej ceny za zakup danego towaru w rozumieniu przepisów o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Fundacji nie sposób uznać sprzedaży towarów na aukcjach dla celów zbiórki na cele charytatywne za działalność gospodarczą mającą charakter komercyjny. Aukcja internetowa ma bowiem efektywnie charakter zbiórki środków finansowych na zasilenie charytatywnej działalności statutowej Fundacji - przekazywane zaś towary są swego rodzaju formą podziękowania za działalność filantropijną osób wspierających szczytny cel realizowany przez Fundację.

Podsumowując, z uwagi na charakter oraz cel organizowanych aukcji internetowych towarów, zdaniem Fundacji nie działa ona w tym zakresie w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 oraz 15 ust. 2 ustawy o VAT. Stąd, sprzedaż towarów dokonywana w ramach przedmiotowych aukcji pozostawać będzie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Artykuł 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi również, że pojęcie działalności gospodarczej dotyczy czynności dokonywanych przez podmiot będący producentem, handlowcem lub usługodawcą lub czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach organizowanych aukcji internetowych Fundacja nie działa ani jako producent, ani jako handlowiec, ani jako usługodawca, nie prowadzi też żadnego typu działań dla celów zarobkowych.

Powyższe wynika z faktu, że dokonywana w trakcie aukcji sprzedaż towarów otrzymanych w drodze darowizny, nie stanowi działalności producenta (albowiem Fundacja nie produkuje przedmiotowych towarów), ani handlowca (Fundacja nie nabywa i nie sprzedaje towarów w celu pomnożenia zysków lecz w celu zebrania środków pieniężnych na cele charytatywne). Nie można też mówić o świadczeniu usług. W przedmiotowej sprawie nie mamy również do czynienia z działalnością gospodarczą polegającą na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Co prawda Fundacja korzysta z otrzymanych w formie darowizny towarów, jednak nie robi tego dla celów zarobkowych (pomimo otrzymywanego wynagrodzenia). Wynika to z faktu, jak już przytoczono powyżej, że otrzymywana przez Fundację w trakcie aukcji świadczenie pieniężne w całości przekazywane jest na cele statutowe Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, również powyższe okoliczności przesądzają, że organizując charytatywne aukcje internetowe Fundacja nie działa w charakterze podatnika VAT. To z kolei przesądza o konieczności wyłączania dokonywanej sprzedaży towarów z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

3. Brak działania Fundacji w charakterze podatnika VAT w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, iż Fundacja nie jest podatnikiem w zakresie w jakim zbywa towary na aukcjach charytatywnych, znajduje także utwierdzenie w dotychczasowym orzecznictwie polskich sądów administracyjnych oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "Trybunał" lub "TSUE").

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: "NSA") z dnia 7 lipca 2009 r. (sygn. I FSK 547/08) NSA uznał, że: " (...) okolicznością ułatwiającą dokonanie prawidłowej kwalifikacji danej sprzedaży w aspekcie podatku od towarów i usług jest cel, na jaki podatnik przeznacza dochód uzyskany z tejże czynności. Mianowicie, gdy "zyskane środki dedykuje na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to uznać należałoby, że co do zasady podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów. Gdyby jednak były one przeznaczone na cele prywatne to bez względu na prawnopodatkowy status sprzedawcy uznać należałoby, iż nie działa on w tym przypadku w charakterze podatnika, w związku z czym realizowana przez niego czynność nie podlega podatkowi od towarów i usług".

W będącym przedmiotem wniosku stanie faktycznym, środki ze sprzedaży towarów na aukcjach Fundacja przeznacza wyłącznie na swoje cele statutowe (czyli niejako prywatne), a więc w żadnym stopniu niezwiązane z prowadzoną komercyjnie działalnością gospodarczą. Stąd, cytowany wyrok NSA potwierdza konieczność wyłączania sprzedaży dokonywanej przez Fundację z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W wyroku NSA z dnia 28 stycznia 2010 r. (sygn. I FSK 1902/08) NSA uznał, że nie budzi żadnych wątpliwości to, że zawodowa (profesjonalna) działalność handlowca polega na nabywaniu towarów i ich późniejszej sprzedaży z zyskiem. Ponadto taka profesjonalna działalność handlowa - co do zasady - nie jest ograniczona w czasie i kończy się po sprzedaży z góry określonej ilości towarów".

Fundacja zwraca uwagę, że zgodnie z powyższą tezą zaprezentowaną przez NSA jej działalność opisana w stanie faktycznym nie jest działalnością handlowca w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W wyroku składu siedmiu sędziów NSA z 29 października 2007 r. (sygn. I FPS 3/2007) Sąd stwierdził, że: " (...) z orzecznictwa ETS wynika, że sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzony obiektywnymi dowodami, przesądza o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika, nawet wtedy, gdy organ skarbowy wie, że przewidywana działalność gospodarcza, która miała prowadzić do transakcji opodatkowanych nie została zrealizowana (wyrok z dnia 8 czerwca 2000 r. Sprawa C-400/98 Finanzamt Goslar przeciwko Brigitte Breitsohl). Z kolei brak takiego zamiaru wyklucza możliwość uznania danego podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług".

Bazując na powyższym należy uznać, że skoro Fundacja nie ma zamiaru prowadzenia działalności gospodarczej nie powinna być uznana za podatnika tego podatku.

W sprawie C-287/00 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Federalną Niemiec TSUE orzekł, iż czynności wykonywane przez uniwersytet wynikające z prywatnej umowy dotyczące projektu badawczego, w której uczestniczy uniwersytet danego państwa i kontrahent, która to umowa określa m.in. rodzaj i zakres usług oraz należne wynagrodzenie. W konsekwencji, przy wykonywaniu tych czynności uniwersytet państwowy stosuje te same zasady, które stosuje przedsiębiorca prywatny - wówczas podmioty te powinny być uznawane za podatników w rozumieniu Dyrektywy w odniesieniu do umów badawczych.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczenie TSUE należy uznać, a contrario, że skoro Fundacja nie prowadzi działalności komercyjnej, gdyż wygenerowane w trakcie aukcji charytatywnych środki są następnie przeznaczane na działalność statutową związaną z ochroną zdrowia dzieci, to tym samym nie powinna zostać uznana za podatnika VAT. Co więcej, osoby biorące udział w organizowanych przez Wnioskodawcę aukcjach, nie zachowują się jak konsumenci, gdyż ich celem nie jest nabycie towarów po jak najniższej cenie. Celem osób biorących w aukcjach jest przekazanie na cele charytatywne jak najwyższych kwot, w celu wsparcia osób potrzebujących. Tym samym nie możne uznać, że zarówno Fundacja, jak i osoby biorące udział w organizowanych aukcjach działają na zasadach komercyjnych.

Należy również zauważyć, że w orzeczeniu z dnia 6 października 2009 r. w sprawie SPÖ Landesorganisation Kärnten przeciwko Finanzamt Klagenfurt (C-267/08) TSUE uznał, iż austriacka partia polityczna SPÖ nie jest podatnikiem dla celów VAT, pomimo że świadczy za wynagrodzeniem usługi reklamowe. TSUE uznał, iż rzeczone usługi reklamowe nie pozwalały na generowanie przychodów w sposób ciągły. Aby móc działać SPÖ musiała otrzymywać subsydia państwowe oraz składki od członków partii (niestanowiące wynagrodzenia dla celów VAT) i tylko te subsydia oraz składki stanowiły dochód osiągany przez SPÖ w sposób ciągły/stały.

Odnosząc powyższe do przypadku Wnioskodawcy należy stwierdzić, z uwagi na fakt, iż organizowane przez niego aukcje są zasadniczo przeprowadzane sporadycznie (np. raz do roku), nie mogą one stanowić działalności gospodarczej mającej stały charakter, a dochód z nich pochodzący nie może stanowić zysku osiąganego w sposób stały. Fakt ten również przesądza, w świetle zacytowanego wyroku TSUE, o konieczności wyłączenia sprzedaży towarów na aukcjach organizowanych przez Fundację z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT

Podsumowanie:

Reasumując, zdaniem Fundacji dokonując sprzedaży towarów w ramach charytatywnych aukcji internetowych nie działa ona w charakterze podatnika VAT. Wynika to z faktu, że działalność Fundacji nie posiada znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ponieważ (i) nie jest ona wykonywana na zasadach komercyjnych obrotu profesjonalnego objętego opodatkowaniem od wartości dodanej oraz (ii) nie jest ona wykonywana przez podmiot będący producentem, handlowcem ani usługodawcą.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Fundacji przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest fundacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Celem Fundacji jest działalność charytatywna w zakresie ochrony zdrowia, polegająca na ratowaniu życia chorych osób, w szczególności dzieci oraz działanie na rzecz poprawy stanu ich zdrowia, jak również promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Wnioskodawca, poza działalnością statutową nie prowadzi działalności o charakterze gospodarczym. Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT"). Fundacja nie zamierza również pozyskiwać środków na realizację własnych działań w drodze prowadzenia działalności gospodarczej.

Fundacja, w ramach prowadzonej działalności statutowej, otrzymuje w formie darowizn towary od podmiotów trzecich (darczyńców). Otrzymane tą drogą towary mają różną wartość (są to zarówno przedmioty posiadające określoną wartość rynkową oraz przedmioty posiadające wyłącznie wartość sentymentalną). Otrzymane przez Fundację towary są następnie przedmiotem internetowych aukcji charytatywnych. Wylicytowana podczas aukcji cena za poszczególne przedmioty częstokroć przekracza wartość rynkową tych przedmiotów. Uzyskane w ten sposób środki pieniężne są przeznaczone przez Fundację na cele związane z charytatywną działalnością statutową, tzn. na ratowanie życia i zdrowia chorych osób np. poprzez zakup specjalistycznego sprzętu medycznego. W końcowym rozrachunku prowadzenia charytatywnych aukcji internetowych Fundacja nie osiąga żadnego zysku.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Stosownie do art. 9 powołanej ustawy, działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:

1.

wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

2.

przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatnich 3 miesięcy, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. O ile w pierwszym przypadku jednym z warunków jest jej prowadzenie w celu zarobkowym, to już w drugim przypadku, definicja ta tego warunku nie zawiera, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia uznania prowadzonej działalności gospodarczej od faktu, czy z tytułu podejmowanych czynności podmiot uzyskuje zyski czy też nie, należy wskazać, iż Fundacja w przedmiotowym przypadku działa w charakterze podatnika podatku VAT. Powyższe wspiera fakt, iż prowadząc aukcje internetowe, Wnioskodawca dokonuje odpłatnej dostawy przedmiotów pozyskanych uprzednio w drodze darowizn od osób trzecich, a czynność taka mieści się niewątpliwie w katalogu czynności podlegających ustawie o podatku od towarów i usług. Przekazanie w ramach zorganizowanych aukcji przedmiotów stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, bowiem jak wynika z istoty aukcji, po wylicytowaniu przedmiotu oraz uiszczeniu ceny, nabywca uzyskuje prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Zaznaczyć należy, iż polskim prawie cywilnym aukcja stanowi odrębną od przetargu formę zawarcia umowy charakteryzującą się ustnością i bezpośrednim składaniu ofert.

Należy zwrócić uwagę, że w rozpatrywanym przypadku odpłatność związana jest ze sprzedażą przedmiotów w celu pozyskiwania środków pieniężnych na cele statutowe Fundacji. Natomiast charytatywność aukcji związana jest z przeznaczeniem pozyskanych środków pieniężnych. Przeprowadzona analiza wskazuje, że przekazanie przedmiotów w ramach aukcji charytatywnej wyczerpuje znamiona odpłatnej dostawy towarów i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca dokonując odpłatnej dostawy przedmiotów uzyskanych od darczyńców za pośrednictwem organizowanych aukcji internetowych, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do wskazanych przez Wnioskodawcę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego:

* z dnia 7 lipca 2009 r. sygn. akt I FSK 547/08,

* z dnia 28 stycznia 2010 r. sygn. akt I FSK 1902/08,

- dotyczą kwestii uznania za podatnika podatku VAT osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej z tytułu dokonanej transakcji sprzedaży działek pochodzących z majątku prywatnego.

Wskazany natomiast przez Stronę wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt I FPS 3/07 dotyczy stanu faktycznego, w którym strona skarżąca nabyła nieruchomość rolno - leśną, przeznaczoną w planach zagospodarowania przestrzennego do użytkowania rolniczego.

W nawiązaniu do powołanego przez Fundację orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2009 r. w sprawie SPÖ Landesorganisation Kärnten przeciwko Finanzamt Klagenfurt (C-267/08) wskazać należy, iż dotyczył on kwestii uznania działalności w zakresie reklamy zewnętrznej wykonywanej przez oddział partii politycznej z jednego z państw członkowskich za działalność gospodarczą.

Dokonując zatem analizy wskazanego przez Wnioskodawcę orzecznictwa sądowego należy zauważyć, iż ze względu na rozbieżność przedstawionych stanów faktycznych oraz specyfikę prowadzonej przez Fundację działalności nie mogą one stanowić o rozstrzygnięciu tut. Organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl