IPPP2/443-1008/13-4/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1008/13-4/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 7 listopada 2013 r. doręczone Stronie w dniu 12 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki VAT w wysokości 0% dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki VAT w wysokości 0% dla świadczonych usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony przez Spółkę w dniu 19 listopada 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 7 listopada 2013 r. Nr IPPP2/443-1008/13-2/BH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. ("Spółka") w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi budowlane. Spółka niejednokrotnie bierze udział w przetargach organizowanych na podstawie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Przedmiotem zamówień obsługiwanych przez Urzędy Morskie są różnego rodzaju roboty dotyczące akwenów (w tym kanałów) portowych i torów podejściowych jak również odbudowy i remontów budowli hydrotechnicznych takich jak nabrzeża i falochrony.

W przypadku robót budowlanych, będących przedmiotem zapytania Spółki, remont czy przebudowa falochronu lub nabrzeża nie wynika z konieczności dostosowania tych budowli hydrotechnicznych do przeprowadzanej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej ich parametry techniczne.

Przedmiotowe roboty, co do zasady, nie są związane z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego. W niektórych przypadkach, remont lub przebudowa budowli hydrotechnicznych takich jak falochron lub nabrzeże jest częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej ich parametry techniczne, niemniej zasadniczym celem przedmiotowych robót dotyczących falochronu lub nabrzeża jest odnowienie obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego).

Każdorazowo zakres zamówienia opisywany jest w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Na ogół zamawiający w SIWZ nie podają stawki podatku VAT właściwej dla zamawianych robót, w związku z czym prawidłowe ustalenie tej stawki spoczywa na wykonawcach. Kwestia stawki podatku VAT rodzi wiele problemów praktycznych. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Bardzo często zamawiający (Urzędy Morskie) uważają, iż zdecydowana większość zamawianych przez nich robót kwalifikuje się do zastosowania stawki 0%, co okazuje się jednak dopiero na etapie oceny złożonych ofert. Ponieważ nieprawidłowe podanie stawki VAT stanowi błąd w ofercie skutkujący jej odrzuceniem poprawne określenie stawki jest niezwykle istotną kwestią dla każdego wykonawcy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

W odniesieniu do falochronu, każdorazowo szczegółowy zakres robót wykonywanych w ramach danego zamówienia jest określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Oczywistym jest, że zakres robót w odniesieniu do różnych zamówień jest inny. Niemniej co do zasady, remont lub przebudowa falochronu może obejmować poniższe roboty:

uszczelnienie i wzmocnienie konstrukcji falochronu, bądź przebudowa konstrukcji falochronu, wbicie stalowych ścianek szczelnych po obu stronach konstrukcji falochronu, wykonanie zabezpieczeń antykorozyjnych ścianki szczelnej, wykonanie bądź naprawa konstrukcji podwodnego fundamentu składającego się z istniejącej lub nowej palisady, wykonanie nadbudowy bądź nowego parapetu falochronu, naprawa nawierzchni istniejącego parapetu falochronu, naprawa zniszczonej żelbetowej nadbudowy falochronu, wykonanie narzutu kamiennego w celu zabezpieczenia przed falowaniem, wykonanie fundamentu dla konstrukcji wsporczej znaku nawigacyjnego, umocnienie dna akwenu przy falochronie, wymiana płyt przykrywających kanały instalacyjne, modernizacja linii cumowniczej, powierzchniowe naprawy uszkodzeń oczepu, modernizacja wyposażenia hydrotechnicznego (pachoły, rama odbojowa, drabinki), wymiana urządzeń odbojowych, drabinek włazowych, płyt kanałowych, uzupełnienie punktów cumownicznych, likwidacja przegłębień dna, podpłukania stopy skrzyni, ubytków palisady, montaż balustrady ochronnej, wykonanie bądź naprawa oświetlenia nawigacyjnego falochronu.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż przedmiotem zapytania są usługi budowlane, polegające na przebudowie lub remoncie falochronu, które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego w odpowiednim stanie, nie są zaś związane z przebudową akwenu portowego bądź też toru podejściowego zmieniającą w konsekwencji ich parametry techniczne.

W niektórych przypadkach, remont lub przebudowa budowli hydrotechnicznych takich jak falochron lub nabrzeże jest częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej ich parametry techniczne, niemniej zasadniczym celem przedmiotowych robót dotyczących falochronu jest odnowienie obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego). W takim przypadku, istnieje możliwość wyodrębnienia czynności dotyczących utrzymania istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego od pozostałych czynności.

W odniesieniu do nabrzeża, każdorazowo szczegółowy zakres robót wykonywanych w ramach danego zamówienia jest określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Oczywistym jest, że zakres robót w odniesieniu do różnych zamówień jest inny. Niemniej co do zasady, remont lub przebudowa nabrzeża może obejmować poniższe roboty:

umocnienie konstrukcji nabrzeża bądź jej przebudowa, umocnienie dna skarp podwodnych, wbicie ścianek szczelnych, naprawa linii odbojowej przystani w porcie, modernizacja bądź wymiana wyposażenia nabrzeża (odbojnice, pachoły cumownicze, drabinki ratownicze), naprawa bądź wykonanie nawierzchni nabrzeża, naprawa oczepu nabrzeża, oczyszczenie polerów, wykonanie kotew mikropalowych, oczepu żelbetowego, murków oporowych, podbudowy płyty slipu i stanowiska dźwigowego, uzupełnienie nasypów pod płytą nabrzeża, wykonanie nawierzchni płyty slipu, montaż elementów wyposażenia instalacyjnego (punkt poboru mediów, oświetlenie)"remont pali żelbetowych, naprawa muru nadwodnego w części podwodnej jak i nadwodnej, naprawa ścian bocznych i płyty dna komory slipu, wzmocnienie progu slipu, wykonanie bądź naprawa fundamentów dla zamocowania konstrukcji świateł nawigacyjnych, wykonanie bądź naprawa barier ochronnych, montaż urządzeń ratowniczych.

Spółka pragnie zaznaczyć, iż przedmiotem zapytania są usługi budowlane, polegające na przebudowie lub remoncie nabrzeża, które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego w odpowiednim stanie, nie są zaś związane z przebudową akwenu portowego bądź też toru podejściowego zmieniającą w konsekwencji ich parametry techniczne.

W niektórych przypadkach, remont lub przebudowa budowli hydrotechnicznych takich jak falochron lub nabrzeże jest częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej ich parametry techniczne, niemniej zasadniczym celem przedmiotowych robót dotyczących nabrzeża jest odnowienie obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego). W takim przypadku, istnieje możliwość wyodrębnienia czynności dotyczących utrzymania istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego od pozostałych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy do usług budowlanych polegających na remoncie lub przebudowie falochronu, których celem jest zapewnienie utrzymania, tj. niepogorszonej funkcjonalności akwenów portowych i torów podejściowych, zarówno w przypadku gdy:

* nie są częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego zmieniającej parametry techniczne akwenu portowego czy toru podejściowego;

* są częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego zmieniającej w konsekwencji parametry techniczne akwenu portowego czy toru podejściowego, lecz istnieje możliwość ich wyodrębnienia od pozostałych czynności w ramach inwestycji, należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (wynoszącą obecnie 23%) czy też stawkę obniżoną w wysokości 0%.

2. Czy do usług budowlanych polegających na remoncie lub przebudowie nabrzeża, których celem jest zapewnienie utrzymania, tj. niepogorszonej funkcjonalności akwenów portowych i torów podejściowych, zarówno w przypadku gdy:

* nie są częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego zmieniającej parametry techniczne akwenu portowego czy toru podejściowego;

* są częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego łub toru podejściowego zmieniającej w konsekwencji parametry techniczne akwenu portowego czy toru podejściowego, lecz istnieje możliwość ich wyodrębnienia od pozostałych czynności w ramach inwestycji, należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (wynoszącą obecnie 23%) czy też stawkę obniżoną w wysokości 0%.

Ad. 1.

W odniesieniu do falochronów

Zdaniem Spółki do usług budowlanych, polegających na remoncie lub przebudowie falochronów, należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0%, o ile celem tych robót jest zapewnienie utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochrona środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W ustawie o VAT nie zdefiniowano pojęcia "utrzymanie", wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym "utrzymanie" oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

Powyższe stanowisko wyraził Minister Finansów w Interpretacji ogólnej nr PT2/033/1/4421TXW/2011/763 z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług przy usługach związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W świetle powyższego, użyte w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie "usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych" obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. Zdaniem Ministra Finansów "usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności".

Oznacza to, że preferencyjną stawkę 0% podatku VAT należy zastosować również do usług dotyczących innych obiektów niż akwen portowy czy tor podejściowy, o ile służą one prawidłowemu funkcjonowaniu portu.

Zgodnie § 2 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), falochron jest to budowla morska osłaniająca całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich. Zadaniem falochronu jest zatem ochrona przed falowaniem morza akwenów przybrzeżnych.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2012 r. (sygn. ITPP2/443-574/12/AK): "Oznacza to, że falochron stanowi podstawową konstrukcję, której zadaniem jest zapewnienie utrzymania w wymaganym stanie technicznym i stopniu bezpieczeństwa budowli portowych, akwenów portowych i torów podejściowych przed działaniem fal morskich. Bez możliwości prawidłowego działania falochronu niemożliwe byłoby właściwe funkcjonowanie akwenu portowego. Bezspornym jest więc fakt, iż zadaniem falochronu jest osłona przed falowaniem morza akwenów portowych, jak również przeciwdziałanie zapiaszczaniu w wyniku oddziaływania falowania, a więc w konsekwencji falochron także zapewnia utrzymanie w wymaganym stanie akwenu portowego i torów podejściowych."

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, remont czy przebudowa falochronu, jeśli nie są związane z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego, będą opodatkowane stawką 0%. Stawka ta znajdzie również zastosowanie w przypadku gdy remont lub przebudowa falochronu ma na celu odnowienie obecnej infrastruktury (z uwagi np. na jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego) nawet jeśli część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne.

Ad.2

W odniesieniu do nabrzeża

Zdaniem Spółki, do usług budowlanych polegających na remoncie lub przebudowie nabrzeża portowego, należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% o ile celem tych robót jest zapewnienie utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Zgodnie z § 2 pkt 13 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), nabrzeże jest to budowla morska (hydrotechniczna) tworząca obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczona do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków.

Jak już wcześniej wspomniano, zdaniem Spółki preferencyjna stawka 0% podatku VAT znajdzie zastosowanie do usług dotyczących innych obiektów niż akwen portowy czy tor podejściowy, o ile służą one prawidłowemu funkcjonowaniu akwenu portowego lub toru podejściowego. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji ogólnej nr PT2/033/1/442/TXW/2011/763 z dnia 22 czerwca 2011 r. wydanej przez Ministra Finansów.

Należy zwrócić uwagę, ze w interpretacji tej Minister Finansów stwierdził, iż "w odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów osiąga się m.in. przez takie budowle hydrotechniczne jak falochron". Spółka podkreśla, iż w świetle § 2 pkt 13 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), nabrzeże jest podobnie jak falochron morską budowlą hydrotechniczną. Budowla ta tworząca obudowę brzegu akwenu portu lub przystani morskiej, przeznaczona jest m.in. do postoju i przeładunku jednostek pływających.

Dodatkowo, z zapisów § 3 ww. rozporządzenia jednoznacznie wynika, ze w zakres budowli morskich i obiektów usytuowanych w granicach terytorialnych portów i przystani morskich, na polskich obszarach morskich w pasie technicznym oraz na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu morskiego, wchodzą między innymi budowle portowe usytuowane na obszarze portów morskich oraz obiekty powstałe wskutek wykonywania robót czerpalnych i refulacyjnych, w szczególności falochrony, łamacze fal, nabrzeża przeładunkowe i postojowe, wysepki, pochłaniacze fal, bulwary spacerowe.

Oznacza to, ze zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia nabrzeże podobnie jak falochron jest budowlą morską przeznaczoną do utrzymania ruchu i transportu morskiego. Ruch morski i transport morski w porcie odbywa się w akwenach portowych (obszary portu pokryte wodą), do których prowadzą tory podejściowe.

W związku z powyższym, do usług budowlanych, polegających na remoncie lub przebudowie nabrzeża portowego, należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0%, jeśli nie są związane z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego. Stawka ta znajdzie również zastosowanie w przypadku gdy remont lub przebudowa nabrzeża ma na celu odnowienie obecnej infrastruktury (z uwagi np. na jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściuwego, nawet jeśli część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość zastosowania zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (art. 83 ust. 2).

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "utrzymanie", wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym "utrzymanie" oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego, użyte w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie "usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych" obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych, zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez odpowiedni stan falochronów.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645) zwanego dalej "rozorządzeniem", przez akwen rozumie się wszelki obszar pokryty wodą.

Stosownie do § 2 pkt 6 rozporządzenia, przez morską budowlę hydrotechniczną, zwaną dalej "budowlą morską" - rozumie się budowlę nawodną lub podwodną, wznoszoną:

a.

na morzu terytorialnym,

b.

na morskich wodach wewnętrznych,

c.

na lądzie, lecz w rejonie bezpośredniego kontaktu z akwenami morskimi, czyli w pasie technicznym nadbrzeżnego pasa wybrzeża morskiego,

d.

w portach i przystaniach morskich,

która wraz z instalacjami, urządzeniami budowlanymi związanymi z tą budowlą, urządzeniami technicznymi oraz innym celowym wyposażeniem niezbędnym do spełniania przeznaczonej mu funkcji stanowi całość techniczno-użytkową.

Przez falochron, rozumie się budowlę morską osłaniającą całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich (§ 2 pkt 8).

Przez nabrzeże z kolei, rozumie się budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków (§ 2 pkt 13).

Natomiast przez tor podejściowy rozumieć należy tor wodny prowadzący z morza terytorialnego do portu morskiego albo przystani morskiej (§ 2 pkt 35).

Z definicji falochronu zawartej w ww. rozporządzeniu wynika że zadaniem falochronu jest ochrona przed falowaniem morza akwenów przybrzeżnych. Oznacza to, że falochron stanowi podstawową konstrukcję, której zadaniem jest zapewnienie utrzymania w wymaganym stanie technicznym i stopniu bezpieczeństwa budowli portowych, akwenów portowych i torów podejściowych przed działaniem fal morskich. Bez możliwości prawidłowego działania falochronu niemożliwe byłoby właściwe funkcjonowanie akwenu portowego. Bezspornym jest więc fakt, że zadaniem falochronu jest osłona przed falowaniem morza akwenów portowych, jak również przeciwdziałanie zapiaszczaniu w wyniku oddziaływania falowania, a więc w konsekwencji falochron także zapewnia utrzymanie w wymaganym stanie akwenu portowego i torów podejściowych.

Nabrzeże natomiast jest budowlą tworząca obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną, jak wynika z rozporządzenia, do postoju i przeładunku jednostek pływających celów komunikacyjnych spacerowych pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków.

Zatem, remont czy przebudowa, które nie są związane z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego będą więc objęte, co do zasady, hipotezą normy zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. W ten ostatni przypadek będzie wpisywać się również remont lub przebudowa, których zasadniczym celem jest konieczność odnowienia obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego), nawet jeśli część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne. Zastosowanie jednakże w takiej sytuacji stawki preferencyjnej do części prac dotyczących infrastruktury związanej z utrzymaniem akwenu portowego lub toru podejściowego, uzależnione będzie od możliwości ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową tych obiektów.

Z treści wniosku wynika, że Spółka zamierza przystąpić do przetargu, który obejmować ma wykonanie robót budowlanych, wymienionych przykładowo we wniosku, związanych z przebudową falochronów i nabrzeża. Jak Spółka wskazuje, remont czy przebudowa falochronu lub nabrzeża będące przedmiotem niniejszego wniosku, nie wynika z konieczności dostosowania tych budowli hydrotechnicznych do przeprowadzanej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej ich parametry techniczne. W niektórych przypadkach, remont lub przebudowa budowli hydrotechnicznych takich jak falochron lub nabrzeże jest częścią inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej ich parametry techniczne, niemniej zasadniczym celem przedmiotowych robót dotyczących falochronu jest odnowienie obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego). W takim przypadku, istnieje możliwość wyodrębnienia czynności dotyczących utrzymania istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego od pozostałych czynności.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy usługi budowlane polegające na przebudowie falochronu oraz remoncie i przebudowie nabrzeża, świadczone przez Spółkę, nie spowodują zmian parametrów technicznych akwenu portowego lub toru podejściowego, będą usługami związanymi z utrzymaniem akwenu portowego i toru podejściowego, które na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy podlegają, co do zasady, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem posiadania przez Spółkę wymaganej w art. 83 ust. 2 dokumentacji.

W sytuacji natomiast gdy usługi wykonywane przez Spółkę stanowić będą część inwestycji związanej z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne to czynności, wykonywane przez Spółkę, dotyczące utrzymania istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego wyodrębnione od pozostałych czynności będą również podlegały stawce podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy wykonywane prace przekroczą granicę powodującą, że przestaną być one "utrzymaniowymi" a Spółka nie będzie miała możliwości ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, świadczone usługi będą podlegały opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl