IPPP2/443-1007/13-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1007/13-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktur VAT dokumentujących wydatki związane z działalnością prowadzoną przez Oddziały Stowarzyszenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktur VAT dokumentujących wydatki związane z działalnością prowadzoną przez Oddziały Stowarzyszenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie posiada Oddziały Regionalne nieposiadające osobowości prawnej, posługujące się własnymi NIP-ami w rozliczeniach z ZUS i Urzędem Skarbowym jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stowarzyszenie posiada swój NIP, posiada status organizacji pożytku publicznego i w zakresie swojej działalności statutowej organizuje w Oddziałach szkolenia, imprezy, zajęcia sportowe itp. dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie otrzymuje dotacje od Urzędów Publicznych. Oddziały same we własnym zakresie również pozyskują dotacje, m.in. od samorządów lokalnych. Oddziały organizując na swoich terenach szkolenia, imprezy czy też zajęcia sportowe otrzymują faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na tych fakturach powinny widnieć NIP-y Oddziałów, czy NIP Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 160 ustawy o VAT osoba prawna posiada wszystkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swoich zakładów (oddziałów), które nie mogą być wyodrębnionymi podatnikami podatku od towarów i usług. Jeśli nie może być podatnikiem podatku od towarów i usług, to nie może też być odbiorcą faktury VAT.

Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Ten artykuł też wskazuje, że na fakturach nie może widnieć NIP Oddziału, gdyż Oddziały nie posiadają osobowości prawnej. Według Wnioskodawcy faktury wystawione na odbiorcę - Oddział Regionalny powinny zawierać NIP osoby prawnej, czyli jednolity dla Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Według art. 15 ust. 3b ustawy o VAT, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej, podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Należy zauważyć, że ustawodawca tylko w sytuacji opisanej w art. 15 ust. 3b ustawy przewidział, że podmiotowość podatkową w podatku od towarów i usług posiada zarówno osoba prawna, jak i jej jednostka organizacyjna (oddział) w sytuacji, gdy osoba prawna jest organizacją pożytku publicznego oraz otrzymana zgoda naczelnika urzędu skarbowego na to, aby również jednostka organizacyjna takiej osoby prawnej była podatnikiem VAT. Wyjątek ten nie dotyczy natomiast pozostałych osób prawnych.

Potwierdza to treść art. 160 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym Osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004 r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające w obrocie gospodarczym samodzielnie, tj. bez stosunku przyporządkowania. W związku z tym, tylko jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego ze swej istoty działające w obrocie samodzielnie, niebędące podporządkowane jednostce macierzystej, spełniają kryteria dla uznania ich za podatników podatku VAT.

Warunkiem możliwości uznania ww. oddziałów za odrębnych podatników VAT jest, aby sporządzały one samodzielnie sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330). Przy czym, oddziały organizacji pożytku publicznego mogą być samodzielnymi podatnikami za zgodą naczelnika urzędu skarbowego.

Ze złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie posiada Oddziały Regionalne nieposiadające osobowości prawnej, posługujące się własnymi NIP-ami w rozliczeniach z ZUS i Urzędem Skarbowym jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stowarzyszenie posiada swój NIP, posiada status organizacji pożytku publicznego i w zakresie swojej działalności statutowej organizuje w Oddziałach szkolenia, imprezy, zajęcia sportowe itp. dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Stowarzyszenie otrzymuje dotacje od Urzędów Publicznych. Oddziały same we własnym zakresie również pozyskują dotacje, m.in. od samorządów lokalnych. Oddziały organizując na swoich terenach szkolenia, imprezy czy też zajęcia sportowe otrzymują faktury VAT.

Na tle powyższych okoliczności Stowarzyszenie ma wątpliwość, czy na fakturach otrzymywanych przez Oddziały powinny widnieć NIP-y Oddziałów, czy NIP Stowarzyszenia.

Na podstawie art. 15 ust. 3b ustawy o VAT, oddziały organizacji użytku (pożytku) publicznego mogą być samodzielnymi podatnikami za zgodą naczelnika urzędu skarbowego. Wskazać należy, że przepis ten nie obliguje oddziału, o którym mowa powyżej do bezwzględnego zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT, a daje prawo do dokonania wyboru.

Stąd też jeżeli osoba prawna będąca organizacją pożytku publicznego nie wystąpiła do naczelnika urzędu skarbowego o wyrażenie zgody na zarejestrowanie Oddziałów jako podatników podatku VAT, Oddziały w relacjach prawnych korzystają z podmiotowości prawnej swego podmiotu założycielskiego.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. W myśl § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały określone w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia i są to:

1.

data jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miara i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cena jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawka podatku;

13.

suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwota podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwota należności ogółem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012 r. poz. 1314, z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy, identyfikatorem podatkowym jest:

1. numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Z powyższej powołanych uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imię i nazwisko lub nazwy podatnika/sprzedawcy i nabywcy, ich adresy. Wskazane dane mają na celu identyfikację stron transakcji gospodarczej.

Z uwagi na ww. regulacje, w fakturach dokumentujących wydatki ponoszone w związku z organizacją w Oddziałach m.in. szkoleń, imprez, zajęć sportowych skierowanych do osób z niepełnosprawnością intelektualną, powinna być umieszczana nazwa i numer NIP wraz z adresem faktycznego odbiorcy, tj. Stowarzyszenia, z możliwością dodatkowego umieszczenia nazwy i adresu Oddziału.

Zatem, w przypadku, gdy nabywającym towary i usługi jest Oddział, dane nabywcy na fakturze powinny odpowiadać jednostce macierzystej, tj. Wnioskodawcy.

Dodatkowo należy wskazać, że w celu łatwiejszej identyfikacji faktur zakupu poszczególnych Oddziałów, dane nabywcy oprócz danych identyfikacyjnych Stowarzyszenia mogą zawierać informacje dodatkowe pozwalające na identyfikację każdego Oddziału.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl