IPPP1/4512-641/16-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-641/16-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania dwóch wskazanych sposobów określenia proprcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania dwóch wskazanych sposobów określenia proprcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej: "S.", "Stowarzyszenie" lub "Wnioskodawca") jest organizacją zrzeszającą polskich twórców filmowych oraz inne podmioty, których działalność wiąże się z twórczością filmową. Podstawowym celem statutowym Stowarzyszenia jest reprezentowanie oraz ochrona interesów tej grupy zawodowej, przede wszystkim w zakresie zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Ponadto, do celów statutowych S. należy także podejmowanie takich działań jak:

* współpraca z ministrem właściwym ds. kultury, sejmowymi i senackimi komisjami ds. kultury mediów oraz organami administracji publicznej w sprawach kinematografii, a także z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, telewizją publiczną oraz innymi podmiotami upoważnionymi do prowadzenia działalności w zakresie programowania, realizacji i rozpowszechniania filmów kinowych i telewizyjnych oraz współpraca w tym zakresie z zagranicą,

* propagowanie w kraju i za granicą osiągnięć polskiej sztuki filmowej, współdziałanie w rozwoju teorii i historii filmu oraz upowszechnianie kultury filmowej w społeczeństwie,

* wspieranie projektów o charakterze naukowym i edukacyjnym w dziedzinie kinematografii, w tym inicjowanie i prowadzenie takich projektów,

* współudział w prawidłowym kształtowaniu stosunków między twórcami i producentami filmowymi oraz aktywny udział w formułowaniu przepisów regulujących te stosunki,

* udzielanie członkom Stowarzyszenia i ich rodzinom pomocy w granicach określonych postanowieniami Statutu i możliwościami oraz pogłębianie więzi środowiskowej,

* stosowanie innych form działalności, służących realizacji celów i zadań Stowarzyszenia.

Struktura organizacyjna, cele statutowe i sposób działania S. zostały uregulowane w Statucie uchwalonym na Walnym Zjeździe w dniu 26 listopada 2011 r. (dalej: "Statut").

Źródłem finansowania działalności Stowarzyszenia, zgodnie z postanowieniami Statutu, mogą być:

składki i inne świadczenia członkowskie,

* spadki, zapisy i darowizny,

* dotacje i subwencje,

* dochody z majątku ruchomego i nieruchomego Stowarzyszenia, dochody z praw majątkowych, dochody ze zbiórek i imprez publicznych, dochody z posiadanych środków pieniężnych,

* dochody z działalności gospodarczej,

* dochody związane z udziałem Stowarzyszenia w spółkach prawa handlowego, oraz

* 10% sum inkasowanych z tytułu praw autorskich i innych praw przewidzianych przez ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych (kwoty te Stowarzyszenie może przeznaczyć na cele socjalne, kulturalne i popieranie twórczości filmowej).

Stowarzyszenie jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i (dalej: "VAT") w Polsce oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7. Stowarzyszenie nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych ani podmiotowych, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT").

Z punktu widzenia opodatkowania VAT działalność prowadzoną przez Stowarzyszenie można podzielić na następujące trzy grupy:

1.

działalność statutowa nieodpłatna, pozostająca poza zakresem opodatkowania VAT,

2.

działalność statutowa odpłatna, podlegająca opodatkowaniu VAT, oraz

3.

działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu VAT.

Ad 1. Działalność statutowa nieodpłatna, pozostająca poza zakresem opodatkowania VAT

Działalność statutowa nieodpłatna Stowarzyszenia polega głównie na inicjowaniu lub wspieraniu projektów i przedsięwzięć służących realizacji celów zapisanych w Statucie S., za które Stowarzyszenie nie pobiera wynagrodzenia od beneficjentów tych działań. W ten sposób Stowarzyszenie realizuje m.in. cele w zakresie reprezentowania w kraju i zagranicą środowiska polskich twórców filmowych i producentów audiowizualnych, współpracy z instytucjami i podmiotami prowadzącymi działalność związaną z programowaniem, realizacją i rozpowszechnianiem filmów kinowych i telewizyjnych, propagowania w kraju i zagranicą osiągnięć polskiej sztuki filmowej, współdziałania w rozwoju teorii i historii filmu, upowszechniania kultury filmowej w społeczeństwie, udzielania członkom Stowarzyszenia i ich rodzinom pomocy oraz pogłębienia więzi środowiskowej, jak również inicjowania i wspierania różnorodnych projektów o charakterze naukowym i edukacyjnym w dziedzinie kinematografii.

Opisana wyżej nieodpłatna działalność statutowa Stowarzyszenia nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie jest objęta zakresem opodatkowania VAT.

Ad 2. Działalność statutowa odpłatna opodatkowana VAT

Działalność statutowa odpłatna obejmuje działania zgodne z celami określonymi w Statucie Stowarzyszenia, za które pobierane jest wynagrodzenie od jej beneficjentów. W tej formie realizowane są przede wszystkim cele statutowe Stowarzyszenia w zakresie zbiorowego zarządzania i ochrony powierzonych mu praw autorskich. Funkcje te Stowarzyszenie realizuje przy pomocy Z. (dalej: "Z."). Jest to jednostka utworzona w ramach struktur Stowarzyszenia na podstawie zezwolenia otrzymanego decyzją: Ministra Kultury i Sztuki dotyczącego zbiorowego zarządzania prawami autorskimi do utworów audiowizualnych. W ramach swojej działalności Z. m.in. inkasuje tantiemy od użytkowników dzieł audiowizualnych, takich jak nadawcy telewizyjni, operatorzy kablowi, właściciele kin, hoteli itp., a następnie dzieli je i wypłaca poszczególnym podmiotom, które powierzyły jej w zarządzanie swój repertuar. Jednocześnie, Z. potrąca dla siebie koszty inkasa w wysokości określonej procentowo, które przeznacza m.in. na pokrycie bieżących kosztów swojej działalności. Z. posiada własną siedzibę w V.

Działalność statutową odpłatną Stowarzyszenie prowadzi również w celu realizacji pozostałych zadań statutowych, m.in. propagowania w kraju i zagranicą osiągnięć polskiej sztuki filmowej, współdziałania w rozwoju teorii i historii filmu oraz w upowszechnianiu kultury filmowej w społeczeństwie oraz inicjowania i wspierania projektów o charakterze naukowym i edukacyjnym w dziedzinie kinematografii. Zadania te realizowane są przede wszystkim poprzez działalność K., którego repertuar koncentruje się na tzw. filmach ambitnych, o wysokich walorach artystycznych i niekomercyjnym charakterze.

Formą prowadzenia działalności statutowej odpłatnej przez Stowarzyszenie jest także działające w jego strukturach M., które jest producentem debiutów filmowych - krótkich i długich metraży. Młodzi twórcy, którzy chcą zrealizować swój pierwszy film, mogą liczyć w m. na wsparcie i opiekę nad projektem. M. ma swoją siedzibę w X., w tym samym budynku, w którym mieści się Biuro Stowarzyszenia.

W ramach działalności statutowej odpłatnej Stowarzyszenie angażuje się także w różnorodne inicjatywy i projekty, takie jak np. Akademia Polskiego Filmu. Jest to 2-letni, odpłatny kurs historii polskiego filmu fabularnego na poziomie akademickim, którego ideą jest propagowanie historii polskiego kina oraz nabywanie umiejętności czytania dzieł filmowych. Działalność statutowa odpłatna, prowadzona przez Stowarzyszenie w różnych, wymienionych wyżej przykładowo formach, podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wykonując tę działalność Stowarzyszenie działa w charakterze podatnika w oparciu o art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Ad 3. Działalność gospodarcza opodatkowana VAT

Oprócz wymienionych wyżej rodzajów działalności statutowej Stowarzyszenie prowadzi także działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 73, poz. 1807 z późn. zm.), która ma charakter uboczny wobec działalności statutowej. Działalność tę Stowarzyszenie wykonuje m.in. poprzez prowadzenie Domu Pracy Twórczej (w jego ramach wyodrębniona została część restauracyjna oraz mieszkalno-noclegowa), jak również poprzez wynajem posiadanych przez siebie nieruchomości podmiotom trzecim na zasadach komercyjnych (m.in. wynajem części budynku, w którym mieści się K., podmiotowi trzeciemu na cele prowadzenia restauracji). Działalność gospodarcza Stowarzyszenia podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Na potrzeby prowadzenia wymienionych wyżej trzech rodzajów działalności (statutowej nieodpłatnej, statutowej odpłatnej oraz gospodarczej) Stowarzyszenie dokonuje zakupu różnego rodzaju towarów i usług.

W niektórych przypadkach możliwe jest przypisanie dokonanych zakupów jednoznacznie i w całości do działalności statutowej nieodpłatnej, pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT. W przypadku takich zakupów podatek naliczony z otrzymanych faktur nie podlega w ogóle odliczeniu przez Stowarzyszenie. Do tej kategorii należą, przykładowo, zakupy związane z organizacją zebrań, spotkań i jubileuszy członków S., wydawaniem miesięcznika Magazyn Filmowy (jest on udostępniany nieodpłatnie na stronie internetowej Stowarzyszenia), usługami prawniczymi dotyczącymi działalności statutowej nieodpłatnej, zapewnieniem wyżywienia, noclegów i transportu dla uczestników projektów statutowych nieodpłatnych, w tym różnego rodzaju spotkań i konferencji, obsługą spotkań przedstawicieli środowiska filmowego, dofinansowywaniem różnego rodzaju nieodpłatnych projektów, zajęć edukacyjnych, warsztatów, itp.

W odniesieniu do niektórych zakupów dokonywanych przez Stowarzyszenie możliwe jest przypisanie ich w całości do działalności statutowej odpłatnej lub gospodarczej, opodatkowanej VAT. Do tej kategorii zakupów należą przede wszystkim wydatki związane z działalnością Z. i prowadzeniem Domu Pracy Twórczej - wszystkie wydatki związane z tymi dwoma rodzajami działalności Stowarzyszenie jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić i w całości bezpośrednio przypisać odpowiednio do każdej z tych działalności. Do tej kategorii należą również te wydatki, które można bezpośrednio i jednoznacznie przypisać do działalności odpłatnej prowadzonej przez K. i M., czy do działalności polegającej na wynajmowaniu nieruchomości na zasadach komercyjnych. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących takie wydatki, Stowarzyszenie przyjmuje (z zastrzeżeniem ograniczeń ustawowych w zakresie odliczania podatku naliczonego), iż przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W tym celu Stowarzyszenie dokonuje bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości.

W stosunku do pewnej grupy zakupów - tzw. zakupów "mieszanych" - Stowarzyszenie nie jest w stanie jednoznacznie, w całości przypisać ich do czynności podlegających opodatkowaniu VAT ani do czynności pozostających poza zakresem opodatkowania VAT (Stowarzyszenie zaznacza, że wydatki o charakterze "mieszanym" nie dotyczą działalności statutowej odpłatnej prowadzonej przez Z., ani działalności gospodarczej prowadzonej w formie Domu Pracy Twórczej - zakupy związane z tymi dwoma rodzajami działalności Stowarzyszenie jest w stanie w wyodrębnić i w całości bezpośrednio przypisać odpowiednio do każdej z tych działalności). Zakupy "mieszane", dokonywane przez Stowarzyszenie, można podzielić na kilka przedstawionych niżej grup rodzajowych.

1. Wydatki związane z potrzebami Biura oraz administrowaniem i utrzymaniem Stowarzyszenia Obecne Biuro Stowarzyszenia mieści się w budynku, który jest wynajmowany od podmiotu trzeciego. W budynku tym mieści się:

* Sekretariat - Siedziba Zarządu Głównego,

* Dział Ds. Członkowskich,

* Koordynator Wydarzeń (samodzielne stanowisko),

* Dział Rzecznika Prasowego (w tym Redakcja Magazynu Filmowego),

* Koordynator Projektów,

* Zespół Prawny,

* Zespół Ds. Wirtualnych Baz Filmowych,

* Dział Księgowości,

* Stanowisko ds. kadrowych, oraz

* (M.).

Stowarzyszenie dokonuje różnego rodzaju zakupów związanych z zaopatrzeniem Biura, jak również administrowaniem i utrzymaniem Stowarzyszenia. Do tej kategorii zakupów należą m.in.:

* przeglądy i konserwacja urządzeń znajdujących się w Biurze (np. urządzeń ksero, centrali telefonicznej),

* materiały i wyposażenie Biura (meble biurowe, tusze do drukarek, przybory biurowe, urządzenia do sieci komputerowej, przybory biurowe, wózki magazynowe, urządzenia wielofunkcyjne, lampki, żarówki, akumulatory, gniazda elektryczne, narzędzia remontowe, środki czyszczące, sprzęt AGD itp.),

* artykuły spożywcze, kawa, woda,

* czynsz najmu Biura, wynajem miejsc parkingowych przy Biurze (z wyjątkiem miejsc przeznaczonych wyłącznie dla samochodów służbowych),

* opłaty abonamentowe za telefony stacjonarne, dostęp do Internetu i poczty elektronicznej dla Biura, opłata abonamentowa za radio i TV, energia elektryczna, media,

* obsługa rachunkowa prowadzona przez zewnętrzną firmę,

* aktualizacje oprogramowania informatycznego na potrzeby poszczególnych działów (np. oprogramowania do zarządzania korespondencją na potrzeby sekretariatu czy oprogramowania do zarządzania delegacjami),

* prenumerata czasopism na potrzeby Biura,

* obsługa BHP,

* opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

* bilety ZTM,

* obsługa prawno-podatkowa,

* dostawa mediów, odbiór nieczystości,

* usługi serwisu sprzątającego,

* usługi ochroniarskie,

oraz inne, podobne zakupy.

2. Wydatki związane z remontem, adaptacją i wyposażeniem budynku przy ul. P.

W dniu 24 czerwca 2014 r. Stowarzyszenie nabyło nieruchomość (prawo własności budynku i prawo wieczystego użytkowania gruntu, na którym znajduje się ten budynek) położoną przy ul. P., którą planuje przeznaczyć na swoją nową siedzibę najpóźniej od dnia 2 listopada 2016 r. Stowarzyszenie zakłada, że w nowej siedzibie będą mieściły się te same działy i komórki organizacyjne, co w obecnej. Stowarzyszenie systematycznie dokonuje remontu, modernizacji i przebudowy całej nieruchomości, co wiąże się z ponoszeniem wydatków, takich jak:

* wynagrodzenie za nadzór inwestorski i autorski w branży elektronicznej, nadzór konstruktorski nad przebudową, nadzór sanitarny w czasie remontu,

* roboty remontowe, sanitarne, ślusarskie i blacharskie, kosztorys powykonawczy remontu,

* zakup dziennika budowy,

* usługi geodezyjne,

* prace projektowe, np. opłaty za projekt rewitalizacji elewacji budynku,

* energia elektryczna, media, opłata przyłączeniowa do sieci energetycznej, dostawa ciepła do budynku,

* ochrona budynku, zakup fotopułapki w celu ochrony i monitorowania dzidzińca budynku,

* opłaty urzędowe za pełnomocnictwa i pozwolenia,

* wyposażenie budynku w meble i odpowiedni sprzęt, np. komputerowy,

oraz inne, podobne zakupy.

Aktualnie budynek przy ul. P. ze względu na prace remontowo-wykończeniowe nie jest wykorzystywany w ramach działalności prowadzonej przez Stowarzyszenie. Będzie to miało miejsce po zakończeniu remontu i odbiorach technicznych.

3. Wydatki związane z eksploatacją samochodów służbowych

Stowarzyszenie posiada samochody służbowe. Niektóre z nich wykorzystywane są wyłącznie w działalności Z. i Domu Pracy Twórczej, a inne - w pozostałej działalności Stowarzyszenia.

Samochody służbowe przeznaczone na potrzeby pozostałej działalności Stowarzyszenia nie są przypisane do konkretnych pracowników, lecz są wykorzystywane przez różne osoby, zarówno do celów związanych z działalnością opodatkowana VAT, jak i do innych zadań, w zależności od aktualnych potrzeb Stowarzyszenia.

Do zakupów związanych z tymi samochodami należy przede wszystkim, zakup paliwa, usługi myjni, zakup części i inne wydatki ekploatacyjne, raty leasingowe, dzierżawa miejsc parkingowych.

4. Wydatki związane z wyposażeniem pracowników Stowarzyszenia

Ta grupa dotyczy zakupów dokonywanych na potrzeby realizacji zadań przez pracowników, których funkcji nie można w całości określić jako działalności statutowej nieodpłatnej, statutowej odpłatnej czy działalności gospodarczej. Do takich zakupów należy m.in. zakup sprzętu komputerowego na potrzeby pracowników zatrudnionych w Dziale Księgowości czy w Dziale Prawnym.

Zdarzenie przyszłe

W dniu 1 stycznia 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, na mocy której do ustawy dodane zostały przepisy art. 86 ust. 2a-2h, wprowadzające obowiązek stosowania odpowiedniego podziału podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik, obok czynności podlegających opodatkowaniu VAT, wykonuje również działalność pozostającą poza sferą opodatkowania VAT, taką jak np. działalność statutowa nieodpłatna.

W związku z wejściem w życie ww. przepisów Stowarzyszenie powzięło wątpliwość w zakresie metodologii odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wymienione wyżej cztery grupy wydatków związanych z działalnością "mieszaną", których nie da się jednoznacznie w całości przypisać do czynności podlegających opodatkowaniu VAT ani do czynności pozostających poza zakresem VAT.

Na podstawie analizy nowych przepisów Stowarzyszenie zamierza w odniesieniu do zakupów "mieszanych", w przypadku których nie ma możliwości dokonania alokacji bezpośredniej, określać kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z zastosowaniem określonej przez siebie proporcji - prewspółczynnika - odpowiadającej specyfice wykonywanej przez S. działalności i dokonywanych zakupów.

Aby dokonać obliczenia proporcji, w jakiej Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego; Stowarzyszenie planuje dokonać podziału wydatków związanych z działalnością "mieszaną" na dwie grupy rodzajowe. Do każdej z tych grup Stowarzyszenie będzie stosowało jeden z dwóch odrębnych kluczy podziału podatku naliczonego: tzw. klucz powierzchniowy albo tzw. klucz obrotowy. Stosując każdy z tych kluczy Stowarzyszenie będzie opierać się na danych pochodzących z poprzedniego roku, dotyczących odpowiednio powierzchni budynku Biura wykorzystywanej w poprzednim roku dla celów działalności opodatkowanej VAT i pozostałej (klucz powierzchniowy) albo obrotów z działalności opodatkowanej VAT oraz pozostałej (klucz obrotowy). Poniżej Stowarzyszenie szczegółowo wyjaśnia, do których zakupów zamierza stosować każdy z ww. kluczy podziału podatku naliczonego oraz na czym te klucze będą polegać.

Grupa I - Klucz powierzchniowy

Grupa zakupów, do której Stowarzyszenie zamierza stosować klucz powierzchniowy, obejmuje wydatki związane ściśle z posiadanymi przez Stowarzyszenie nieruchomościami: budynkiem, w którym mieści się obecne Biuro Stowarzyszenia, oraz budynkiem przy ul. P., który Stowarzyszenie planuje przeznaczyć na cele Biura w przyszłości. Zakupy te obejmują m.in.:

* remonty, przeglądy, konserwacje i naprawy instalacji znajdujących się w budynku Biura (np. pomiar ciśnienia i wydajności wody w hydrantach wewnętrznych w Biurze, konserwacja centrali telefonicznej),

* wyposażenie budynku Biura (gniazda elektryczne, narzędzia remontowe, środki czyszczące, oprawa obrazów i plakatów znajdujących się w Biurze itp.),

* czynsz najmu Biura, dzierżawa miejsc parkingowych dla gości przy Biurze (z wyjątkiem miejsc, które są przeznaczone wyłącznie dla samochodów służbowych), ochrona Biura, usługi sprzątania, obsługa BHP,

* opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, dostawa mediów, CO, wody, energii elektrycznej, odprowadzanie ścieków, dotyczące budynku Biura,

* nadzór nad remontem i przebudową budynku przy ul. P., w którym w przyszłości mieścić się będzie nowe Biuro S. (nadzór inwestorski, konstruktorski, sanitarny itp.),

* prace remontowe i budowlane związane z budynkiem przy ul. P. (roboty sanitarne, ślusarskie, blacharskie itp.),

* opłaty za projekty i dziennik budowy w związku remontem i adaptacją budynku przy ul. P., opłaty z tytułu dostaw mediów (ciepła, wody, energii elektrycznej), wywozu nieczystości, opłaty

* przyłączeniowe itp., związane z budynkami przy ul. P. oraz przy ul. R., ochrona budynku przy ul. P. oraz budynku przy ul. R., opłaty za wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów, operat szacunkowy, usługi geodezyjne, w związku z przebudową kamienicy przy ul. P.,

* instalacje elektryczne i inne w budynku przy ul. P., oraz

* wszelkie inne zakupy podobnego rodzaju związane z budynkami przy ul. R. oraz przy ul. P., ich remontami, konserwacjami, adaptacją, eksploatacją, utrzymaniem itp., których nie da się w całości przypisać do działalności pozostającej poza zakresem VAT (statutowej nieodpłatnej) bądź do działalności opodatkowanej VAT (gospodarczej lub statutowej odpłatnej).

W stosunku do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. zakupy Stowarzyszenie zamierza w 2016 r. stosować klucz powierzchniowy, który polega na obliczeniu stosunku powierzchni budynku Biura przy ul. R., wykorzystywanej w 2015 r. dla celów działalności opodatkowanej VAT (licznik), do całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku, wykorzystywanej przez Stowarzyszenie w 2015 r., tj. powierzchni wykorzystywanej zarówno w działalności opodatkowanej VAT, jak i poza tą działalnością (mianownik). Sposób wyliczenia tej proporcji przedstawia poniższy schemat:

X= (A*100%)/B

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X- proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej

A- średnioroczna powierzchnia budynku Biura przy ul. R. wykorzystywana przez Stowarzyszenie w poprzednim roku wyłącznie do celów działalności statutowej odpłatnej lub działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT (będą to przede wszystkim pomieszczenia przeznaczone dla M., jak również wszystkie inne powierzchnie związane wyłącznie z działalnością odpłatną, podlegającą opodatkowaniu VAT)

B- całkowita powierzchnia użytkowa zajmowana przez Biuro Stowarzyszenia, tj. powierzchnia wykorzystywana do działalności statutowej nieodpłatnej, działalności statutowej odpłatnej oraz działalności "mieszanej", w tym związanej z administracją i utrzymaniem Stowarzyszenia.

Tak wyliczoną proporcję procentową Stowarzyszenie zamierza stosować w 2016 r. do kwot podatku naliczonego wynikających z wszystkich faktur dokumentujących wydatki związane z działalnością "mieszaną", wymienione powyżej. Wyjątkiem będą wydatki, których specyficzny charakter przesądza o możliwości dokonania ich bezpośredniej alokacji w całości do konkretnego rodzaju działalności.

Natomiast w kolejnych latach podatkowych Stowarzyszenie, dla określenia prewspółczynnika dotyczącego wydatków związanych ściśle z nieruchomością przy ul. P., będzie mogło przyjąć dane dotyczące faktycznego wykorzystywania powierzchni tej nieruchomości w poprzednim roku podatkowym, pod warunkiem, że dane takie (dotyczące poprzedniego roku podatkowego), będą już Stowarzyszeniu dostępne.

Grupa II - Klucz obrotowy

Grupa zakupów, do której Stowarzyszenie zamierza stosować klucz obrotowy, obejmuje m.in następujące wydatki:

* przeglądy, konserwacje i naprawy sprzętów biurowych (np. przegląd i konserwacja urządzeń ksero), zarówno w obecnym budynku Biura, jak i w budynku przy ul. P., w którym w przyszłości mieścić się będzie Biuro S.,

* wyposażenie i zaopatrzenie obecnej oraz przyszłej siedziby Biura (meble, usługi transportu mebli, tusze do drukarek, przybory biurowe, wózki magazynowe, urządzenia wielofunkcyjne, lampki, żarówki, ekspres do kawy, zakup telefonów komórkowych do Biura, zakup wody, kawy i artykułów spożywczych na potrzeby Biura),

* obsługa rachunkowa Stowarzyszenia,

* usługi doradztwa podatkowego i prawnego (jeżeli są one związane z różnymi obszarami działalności Stowarzyszenia i nie sposób przypisać ich do działalności opodatkowanej albo pozostającej poza zakresem VAT),

* zakup narzędzi i pomocy do administrowania Stowarzyszeniem, np. aktualizacji oprogramowania do zarządzania korespondencją czy delegacjami,

* prenumerata czasopism na potrzeby Biura,

* eksploatacja samochodów służbowych, w tym wynajem miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla samochodów służbowych,

* wyposażenie pracowników, wykonujących działalność "mieszaną" (których zadań nie można w całości określić jako działalności statutowej nieodpłatnej bądź statutowej odpłatnej, np. osób zatrudnionych w Dziale Księgowości czy w Dziale Prawnym),

* oraz inne zakupy podobnego rodzaju.

W stosunku do tej grupy zakupów Stowarzyszenie zamierza stosować klucz obrotowy, zgodnie z poniższym schematem:

X= (Ax100%)/ (A+B)

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X- proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej

A- obrót osiągnięty przez Stowarzyszenie w poprzednim roku z działalności opodatkowanej VAT, tj. działalności prowadzonej przez M., K., z projektów statutowych odpłatnych, wynajmu nieruchomości w celach komercyjnych, a także wszelkich innych rodzajów działalności, podlegających opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem działalności Z. i Domu Pracy Twórczej. W przypadku stosowania tego Klucza Stowarzyszenie do obrotu nie wlicza kwoty podatku VAT, jak również obrotu z tytułu transakcji, o których mowa w art. 90 ust. 5, 6 i 9a ustawy o VAT

B- przychody osiągnięte przez Stowarzyszenie w poprzednim roku z działalności pozostającej poza zakresem VAT. Stowarzyszenie bierze tutaj pod uwagę wszelkie dotacje, subwencje, darowizny i dopłaty o podobnym charakterze, przeznaczone na sfinansowanie działalności statutowej nieodpłatnej, jak również składki członkowskie (grupa ta nie obejmuje dotacji, subwencji i innych dopłat, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, które stanowią zapłatę od nabywcy z tytułu sprzedaży - tego typu dopłaty Stowarzyszenie zalicza do obrotu z działalności opodatkowanej VAT)W mianowniku opisanej wyżej proporcji Stowarzyszenie zamierza uwzględniać wyłącznie dotacje w ujęciu memoriałowym, czyli należne Stowarzyszeniu na podstawie ostatecznego rozliczenia z podmiotem, który udzielił dotacji, a tym samym niepodlegające zwrotowi. W mianowniku preproporcji Stowarzyszenie nie będzie zatem uwzględniać dotacji w ujęciu kasowym, tj. otrzymanych, ale jeszcze nie rozliczonych w sposób ostateczny, a w konsekwencji - mogących w przyszłości podlegać zwrotowi na rzecz podmiotu, który ich udzielił.

Powyższy klucz obrotowy Stowarzyszenie zamierza stosować również w odniesieniu do zakupów związanych z eksploatacją samochodów służbowych. Jednocześnie, na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, Stowarzyszenie jest uprawnione do odliczenia tylko połowy podatku naliczonego związanego z nabyciem i użytkowaniem samochodów służbowych. W konsekwencji, kwotę podatku naliczonego obliczoną zgodnie z prewspółczynnikiem Stowarzyszenie będzie dodatkowo pomniejszać o 50%.

Wyjątkiem będą zakupy dotyczące samochodów przypisanych wyłącznie do działalności Z. oraz Domu Pracy Twórczej - w tym przypadku możliwa jest ich bezpośrednia alokacja do działalności opodatkowanej VAT. Stowarzyszenie zamierza odliczać podatek naliczony od zakupów związanych z eksploatacją samochodów przypisanych do Z. i Domu Pracy Twórczej na zasadach ogólnych, tj. bez stosowania prewspółczynnika, ale z uwzględnieniem zasad i ograniczeń wynikających z art. 86a ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe będzie stosowanie przez Stowarzyszenie w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. dwóch sposobów określenia preproporcji zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. klucza powierzchniowego w odniesieniu do zakupów związanych z nieruchomościami oraz klucza obrotowego w stosunku pozostałych zakupów "mieszanych"?

W ocenie Stowarzyszenia, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r., za prawidłowe należy uznać opisane w niniejszym wniosku dwa odrębne sposoby określania przez Stowarzyszenie preproporcji zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 86 ust. 2a, tj. klucz powierzchniowy i klucz obrotowy.

UZASADNIENIE

W ocenie Stowarzyszenia, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r., za prawidłowe należy uznać opisane w niniejszym wniosku dwa odrębne sposoby określania przez Stowarzyszenie proporcji zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 86 ust. 2a, tj. klucz powierzchniowy i klucz obrotowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT sytuacja taka ma miejsce, jeżeli sposób określenia proporcji:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z kolei w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT wskazano przykładowe dane, które podatnik może wykorzystać przy wyborze sposobu określenia proporcji. Wśród tych danych ustawodawca. przykładowo wymienił:

* średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością 1 gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością,

* średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością,

* roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza, oraz

* średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Co istotne, w myśl art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a, należy przyjąć dane za poprzedni rok podatkowy.

W ocenie Stowarzyszenia, z powyższych przepisów wyraźnie wynika, że ustawodawca pozostawił podatnikom daleko idącą swobodę w zakresie ustalenia sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Ustawodawca, w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, jedynie i przykładowo wymienia możliwe do zastosowania metody, przy czym nie jest to katalog zamknięty.

Ustawa o VAT nie wskazuje również, które metody są mniej lub bardziej preferowane przez ustawodawcę.

Potwierdzeniem takiej interpretacji powyższych przepisów jest treść uzasadnienia do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy nr 3077), z którego wynika, że wybór odpowiedniej metody określenia prewspółcznnika należy do podatnika, który powinien brać pod uwagę specyfikę prowadzonej przez siebie działalności, a w razie wątpliwości - wybraną przez siebie metodę może skonsultować w drodze interpretacji indywidualnej.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy ustawy o VAT, Stowarzyszenie zamierza przyjąć następujące dwa sposoby ustalenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT:

* klucz powierzchniowy opisany w ramach zdarzenia przyszłego - w odniesieniu do zakupów związanych z posiadanymi przez Stowarzyszenie dwiema nieruchomościami, wykorzystywanymi do działalności "mieszanej", położonymi przy ul. P. i ul. R., oraz

* klucz obrotowy opisany w ramach zdarzenia przyszłego - w odniesieniu do zakupów związanych z zaopatrzeniem i wyposażeniem Biura Stowarzyszenia oraz pracowników wykonujących zadania "mieszane", jak również do zakupów mających związek z administrowaniem i utrzymaniem Stowarzyszenia oraz eksploatacją samochodów służbowych, wykorzystywanych w działalności "mieszanej".

UZASADNIENIE wyboru i sposobu stosowania klucza powierzchniowego

W ocenie Stowarzyszenia, w odniesieniu do zakupów ściśle związanych z nieruchomościami wykorzystywanymi w działalności "mieszanej", metodą, która będzie w sposób najbardziej obiektywny odzwierciedlać część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność opodatkowaną VAT oraz na cele pozostające poza zakresem opodatkowania VAT, będzie klucz powierzchniowy.

Klucz ten w odniesieniu do zakupów dokonywanych w 2016 r. bazować będzie na danych dotyczących sposobu wykorzystywania w 2015 r. powierzchni nieruchomości położonej przy ul. R., w której mieści się obecne Biuro Stowarzyszenia.

Taki sam klucz podziału podatku naliczonego Stowarzyszenie planuje stosować w 2016 r. zarówno w odniesieniu do wydatków związanych z nieruchomością, w której mieści się obecnie Biuro Stowarzyszenia, jak i do zakupów związanych z remontem, przebudową, adaptacją i eksploatacją budynku przy ul. P., który będzie pełnił funkcje Biura S. w przyszłości.

W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że zastosowanie klucza podziału podatku naliczonego, który bazuje na danych dotyczących sposobu wykorzystania powierzchni określonej nieruchomości (tutaj: budynku Biura Stowarzyszenia), jest najbardziej adekwatne i najlepiej odpowiada specyfice dokonywanych nabyć, które są ściśle związane z tą nieruchomością.

Również w przypadku drugiej nieruchomości - budynku położonego przy ul. P. -Stowarzyszenie uznało, że w celu określenia części podatku naliczonego, który będzie podlegał odliczeniu jako związany z działalnością opodatkowaną VAT, w roku podatkowym 2016 najbardziej adekwatny będzie klucz bazujący na danych dotyczących wykorzystywania w 2015 r. powierzchni budynku Biura przy ul. R.

W ocenie Stowarzyszenia, takie podejście jest w pełni zgodne z art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, który, w celu obliczenia prewspółczynnika, nakazuje posługiwać się danymi za poprzedni rok podatkowy.

Biorąc powyższe pod uwagę, skoro budynek przy ul. P. nie był jeszcze użytkowany w 2015 r., Wnioskodawca uznał, iż w tej sytuacji najbardziej adekwatny będzie klucz powierzchniowy, bazujący na danych dotyczących budynku przy ul. R., w którym mieści się obecnie Biuro S. Dodatkowo, zgodnie z art. 86 ust. 2a oraz 2c punkt 4) ustawy o VAT, Stowarzyszenie powinno brać pod uwagę sposób wykorzystania powierzchni w roku 2015, a w przypadku budynku przy ul. P., Stowarzyszenie tego budynku wówczas nie wykorzystywało w ramach prowadzonej działalności.

Podejście powyższe uzasadnia również okoliczność, że planowany układ i podział pomieszczeń w nowym Biurze przy ul. P. nie powinien istotnie odbiegać od układu funkcjonującego obecnie w budynku przy ul. R. W związku z tym Stowarzyszenie zakłada, że stosunek powierzchni pomieszczeń przeznaczonych w nowym Biurze na cele działalności opodatkowanej VAT oraz na pozostałe potrzeby Stowarzyszenia powinien być zbliżony do tego, z jakim mamy do czynienia w obecnej siedzibie S. W konsekwencji, według najlepszej wiedzy Stowarzyszenia, sposób określenia proporcji bazujący na pomiarach budynku Biura przy ul. R., będzie w 2016 r. reprezentatywny zarówno w odniesieniu do tego budynku, jak i do drugiej nieruchomości, która w przyszłości również będzie przeznaczona na cele Biura.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dopiero od momentu, gdy Stowarzyszenie zacznie użytkować budynek przy ul. P., możliwe będzie jednoznaczne stwierdzenie, jaka część powierzchni tego budynku jest faktycznie wykorzystywana dla potrzeb działalności opodatkowanej VAT, a jaka - na pozostałe cele Stowarzyszenia. Jednakże, dane te będą mogły stanowić podstawę do obliczenia klucza powierzchniowego w odniesieniu do wydatków ściśle związanych z tym budynkiem dopiero w kolejnym roku podatkowym. Przykładowo, jeżeli Wnioskodawca zacznie użytkować omawiany budynek pod koniec roku podatkowego 2016, to już od 1 stycznia 2017 r. możliwe będzie stosowanie do zakupów ściśle związanych z tym budynkiem klucza powierzchniowego, wykorzystującego pomiary powierzchni dokonane w 2016 r. Jeżeli natomiast użytkowanie budynku rozpocznie się dopiero w 2017 r., to od 1 stycznia 2017 r. do omawianych wydatków Stowarzyszenie powinno w dalszym ciągu stosować klucz powierzchniowy opierający się na danych dotyczących wykorzystywania powierzchni Biura przy ul. R., z tym, że dane te powinny pochodzić z 2016 r. W takim przypadku, pomiary budynku przy ul. P. dokonane w 2017 r. posłużą do ustalenia prewspółczynnika dopiero w 2018 r.

W konsekwencji Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że w odniesieniu do zakupów związanych z obiema nieruchomościami prawidłowe będzie zastosowanie w 2016 r. klucza powierzchniowego, opierającego się na danych dotyczących wykorzystywania powierzchni budynku Biura w 2015 r. Natomiast w kolejnych latach podatkowych Stowarzyszenie, dla określenia prewspółczynnika dotyczącego wydatków związanych ściśle z nieruchomością przy ul. P., będzie mogło przyjąć dane dotyczące faktycznego wykorzystywania powierzchni tej nieruchomości w poprzednim roku podatkowym, pod warunkiem, że dane takie (dotyczące poprzedniego roku podatkowego), będą już Stowarzyszeniu dostępne.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości fakt, że dla odpowiedniej kwalifikacji podatku naliczonego związanego z wydatkami takimi jak remont, adaptacja czy eksploatacja konkretnego budynku, najbardziej miarodajne będą metody bazujące na pomiarach powierzchni, nie zaś jakiekolwiek inne metody, związane np. z rocznym obrotem czy liczbą zatrudnionych pracowników.

Dodatkowo należy wskazać, że metoda powierzchniowa została wymieniona wprost w art. 86 ust. 2c pkt 4 ustawy o VAT, wśród przykładowych sposobów określenia proporcji. Możliwość stosowania klucza powierzchniowego w odniesieniu do zakupów związanych z modernizacją budynku potwierdzają także organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2016 r., nr ILPP1/4512-1-248/16-3/NS, z której wynika, że: "Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie, by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, że wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną ze sprzedażą opodatkowaną. (...) W związku z tym, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania. Każda metoda, o ile odzwierciedla stan faktyczny, jest właściwa. Może to być np. metoda powierzchniowa."

UZASADNIENIE wyboru i sposobu stosowania tzw. klucza obrotowego

W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących pozostałe zakupy "mieszane", tj. niezwiązane ściśle z posiadanymi przez Stowarzyszenie nieruchomościami, S. zamierza stosować tzw. klucz obrotowy. Klucz ten polegać będzie na obliczeniu stosunku w jakim pozostaje obrót osiągnięty przez Stowarzyszenie w poprzednim roku podatkowym z działalności opodatkowanej VAT (z wyłączeniem działalności Z. oraz Domu Pracy Twórczej) do sumy obrotów osiągniętych przez Stowarzyszenie w poprzednim roku podatkowym z działalności opodatkowanej VAT (z wyłączeniem działalności Z. oraz Domu Pracy Twórczej) oraz przychodów Stowarzyszenia z działalności pozostającej poza zakresem VAT. Kalkulując przychody z działalności pozostającej poza zakresem VAT Stowarzyszenie zamierza brać pod uwagę m.in. wszelkie dotacje, subwencje, darowizny i dopłaty o podobnym charakterze, przeznaczone na sfinansowanie działalności statutowej nieodpłatnej, w tym również składki członkowskie.

Stowarzyszenie zamierza w mianowniku klucza obrotowego uwzględniać wyłącznie dotacje w ujęciu memoriałowym, czyli należne Stowarzyszeniu na podstawie ostatecznego rozliczenia z podmiotem, który udzielił dotacji, a tym samym niepodlegające zwrotowi. Wynika to z faktu, że niektóre dotacje otrzymywane przez Stowarzyszenie na sfinansowanie działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT mogą mieć charakter zaliczki, z której Wnioskodawca musi rozliczyć się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów, a niewykorzystane środki zwrócić podmiotowi, który ich udzielił. Może zdarzyć się także, że udzielona dotacja zostanie w przyszłości cofnięta, co również spowoduje obowiązek jej zwrotu przez Stowarzyszenie. W konsekwencji, w ocenie Stowarzyszenia nie byłoby działaniem prawidłowym uwzględnianie w mianowniku preproporcji dotacji w ujęciu kasowym, tj. otrzymanych, ale jeszcze nie rozliczonych w sposób ostateczny, a w konsekwencji - mogących w przyszłości podlegać zwrotowi na rzecz podmiotu, który ich udzielił.

W ocenie Stowarzyszenia, opisany wyżej klucz obrotowy będzie najbardziej adekwatny dla ustalenia wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w przypadku zakupów, które wiążą się z całokształtem działalności Stowarzyszenia, tj. zarówno z działalnością statutową nieodpłatną, jak i z działalnością statutową odpłatną i gospodarczą. Metoda ta, zdaniem Stowarzyszenia, najpełniej odzwierciedla specyfikę działalności Stowarzyszenia oraz pozwala obiektywnie wyodrębnić część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność opodatkowaną VAT oraz na inne cele. Zaproponowany przez Stowarzyszenie klucz obrotowy posługuje się kryteriami obiektywnymi, jakimi są: obrót osiągnięty przez Stowarzyszenie w poprzednim roku z działalności opodatkowanej VAT oraz wysokość przychodów osiągniętych przez Stowarzyszenie w poprzednim roku z działalności pozostającej poza zakresem VAT. Kryteria te nie są w żaden sposób zależne od woli czy subiektywnej oceny Wnioskodawcy.

Stowarzyszenie uważa, że przy wyliczania klucza obrotowego należy wyłączyć działalności Z. oraz działalności Domu Pracy Twórczej, które są w całości opodatkowane podatkiem VAT, ponieważ uwzględnienie ich przy wyliczaniu prewspółczynnika niezasadnie podwyższyłoby ten prewspółczynnik.

Co istotne, klucz obrotowy jest również jedną z możliwych metod wyznaczenia prewspółczynnika, wskazanych przez ustawodawcę w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o VAT.

Należy także podkreślić, że pozostałe, wymienione przykładowo przez ustawodawcę w art. 86 ust. 2c ustawy o VAT metody określenia proporcji nie będą mogły, w ocenie Wnioskodawcy, znaleźć zastosowania w odniesieniu do zakupów "mieszanych" dokonywanych przez Stowarzyszenie. Przede wszystkim, brak jest możliwości posłużenia się kluczem osobowym, uwzględniającym średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności opodatkowanej VAT i poza tą działalnością. Wynika to z faktu, że większość osób zatrudnionych w Biurze Stowarzyszenia jest zaangażowana w realizację obowiązków stanowiących zarówno wykonywanie działalności opodatkowanej VAT, jak i obejmujących działalność statutową Stowarzyszenia. Podobnie nie jest możliwe rozdzielenie czasu poświęconego przez pracowników Stowarzyszenia wyłącznie na potrzeby wykonywania działalności opodatkowanej VAT oraz na potrzeby pozostałej działalności, skoro ich obowiązki obejmują wykonywanie czynności zarówno na potrzeby jednej, jak i drugiej sfery aktywności Wnioskodawcy. Również metoda powierzchniowa nie będzie adekwatna w odniesieniu do wydatków związanych z całokształtem działalności Stowarzyszenia, których nie da się ściśle powiązać z konkretnymi nieruchomościami.

W konsekwencji, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że zastosowanie w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. klucza obrotowego dla rozliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy "mieszane" będzie poprawne i umożliwi prawidłowe określenie kwoty podatku podlegającej odliczeniu.

Podsumowując, w ocenie Stowarzyszenia w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. ekonomicznie uzasadnione będzie zastosowanie dwóch różnych sposobów ustalania proporcji. Wynika to przede wszystkim z faktu, że Wnioskodawca ponosi zarówno nakłady finansowe pozostające w ścisłym związku z posiadanymi nieruchomościami przy ul. P. i przy ul. R., jak i dokonuje innych zakupów, niemających związku z tymi nieruchomościami. W tym stanie rzeczy, zastosowanie jednego sposobu ustalania proporcji do wszystkich zakupów Stowarzyszenia, nie byłoby uzasadnione ekonomicznie i mogłoby budzić wątpliwości z punktu widzenia zgodności z wymogami wskazanymi w art. 86 ust. 2b ustawy o VAT. Dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane we wniosku dwa sposoby określenia proporcji pozwolą obiektywnie odzwierciedlić część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność opodatkowaną VAT oraz na cele pozostające poza zakresem opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl