IPPP1/4512-639/16-4/AS - Opodatkowanie otrzymanych przez fundację darowizn przeznaczonych na działalność statutową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-639/16-4/AS Opodatkowanie otrzymanych przez fundację darowizn przeznaczonych na działalność statutową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja nieposiadająca statusu organizacji pożytku publicznego i będąca czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność statutową nieodpłatną i działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.

Dochody Fundacji pochodzą z:

a.

darowizn

b.

dochodów z działalności gospodarczej

Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie: organizowanie warsztatów, kolonii, noclegów, obozów.

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz na podstawie postanowień statutu.

Celem Fundacji (zgodnie ze statutem) jest:

a.

poprawianie jakości życia ludzi poprzez dostarczanie narzędzi, wiedzy i przestrzeni, pozwalających na rozwijanie świadomości zarówno osobistej, jak, i otaczającego nas świata;

b.

nauka, edukacja, oświata i wychowanie;

c.

szerzenie odpowiedzialnych wzorców zachowań, służących utrzymaniu wysokiej jakości środowiska naturalnego i kulturowego;

d.

podnoszenie świadomości ekologicznej, działania na rzecz środowiska naturalnego;

e.

tworzenie warunków i możliwości dla wszelkich działań związanych z rozwojem osobistym człowieka, uwzględniających jego współzależność ze środowiskiem naturalnym;

f.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

g.

przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu;

h.

promocja i organizacja wolontariatu;

i.

organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży;

j.

pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;

k.

działalność charytatywna;

I.

ochrona i promocja zdrowia;

m.

działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

n.

działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

o.

kultura, sztuka;

p.

wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;

q.

działalność na rzecz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

r.

działalność na rzecz upowszechniania i ochrony praw dziecka;

s.

przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;

W 2015 r. Fundacja prowadziła działania, które w głównej mierze polegały na przygotowaniu niezbędnej infrastruktury dla działalności statutowej i gospodarczej Fundacji. Dzierżawa nieruchomości i wszelkie działania zmierzające do przystosowania przestrzeni wydzierżawionych pod planowaną działalność tj.: zamawianie projektów, instalacji, prowadzeniu remontów itp. Podjęte przygotowania infrastrukturalne dotyczyły następujących projektów:

a. Ośrodek, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza czyli:organizowane są warsztaty, kolonie, obozy, za które Fundacja wystawia faktury ze stawką VAT 23%.

b. Restauracja Wegańska (ekologiczna), mająca na celu promowanie zdrowego trybu życia i świadomości ekologicznej, m.in. poprzez serwowanie posiłków przygotowywanych w najwyższym standardzie oraz z dużą starannością o zachowanie wartości odżywczych potraw, ponadto prowadzenie otwartych wykładów, warsztatów, happeningów. W planach działania na rzecz mieszkających w okolicy seniorów, mające na celu zachęcenie starszych osób do poszerzania wiedzy z zakresu zdrowego trybu życia (żywienie, aktywność fizyczna itp.) oraz do większej aktywności społecznej (spotkania na wykładach, udział w dyskusjach i degustacjach itp. sprzyjające nawiązywaniu nowych znajomości budowania poczucia przynależności). Ta działalność gospodarcza nie została jednak podjęta.

W 2016 r. Fundacja odstąpiła od inwestycji w Restaurację Wegańską i kontynuowana była jedynie inwestycja w ośrodek.

W związku z dwiema inwestycjami Fundacja dokonywała i dokonuje zakupów materiałów, wyposażenia, zakupu usług związanych z remontami i przystosowaniem zarówno Restauracji Wegańskiej jak i Ośrodka wypoczynkowego które dzierżawi dla potrzeb prowadzenia działalności.

Podatnik wykazuje w deklaracji VAT-7K sprzedaż - obrót opodatkowany podatkiem VAT czyli podatek VAT należny i wykazuje w deklaracji VAT-7K zakup towarów - podatek naliczony.

W związku z tym, iż podatek należny jest mniejszy od podatku naliczonego to powstaje podatek VAT do zwrotu. Fundacja w myśl ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Statut Fundacji określa również, iż dochody Fundacji pochodzą m.in. z darowizn, spadków i zapisów.

Otrzymane darowizny oraz dochody z działalności gospodarczej przeznaczone są na zakup materiałów, wyposażenia, konserwacji i remontów dzierżawionych obiektów.

Fundacja chciałby w przyszłości złożyć wniosek o zwrot nadwyżki podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Fundację darowizny przeznaczone na działalność statutową Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Fundacji otrzymane darowizny nie stanowią obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy i nie podlegają zatem wykazaniu w deklaracji VAT-7 oraz wliczaniu do mianownika proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy). Obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy stanowią wyłącznie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze o ile są one należne na podstawie odrębnych przepisów i mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru lub usługi.

W związku z tym darowizny nie są dotacjami ani subwencjami w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że otrzymanie przez podatnika dofinansowania (dotacji, subwencji) w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, będącego dopłatą do ceny towaru lub usługi, stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie wchodzą do podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezpośredni związane są z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy dochody Fundacji pochodzą m.in. z darowizn, spadków, zapisów.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania otrzymywanych przez Fundację darowizn, przeznaczanych na działalność statutową wskazać należy, że darowizna nie została zdefiniowana w przepisach podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być również inne rzeczy ruchome, bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Zatem, z samej istoty darowizny wynika, że Fundacja otrzymuje je nieodpłatnie, tzn. z Jej strony nie dochodzi do świadczenia jakiejkolwiek czynności na rzecz darczyńcy. Ustanowienie bowiem jakiejkolwiek ekwiwalentności skutkuje wyłączeniem danej umowy z umów darowizny. W rezultacie w przypadku otrzymania darowizny rzeczowej lub pieniężnej po stronie Fundacji nie wystąpi na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług żaden obowiązek podatkowy. Ponadto pieniądze są jedynie środkiem płatniczym, zatem ich przekazanie i otrzymanie nie stanowi dostawy towarów ani też świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji wskazać należy, że darowizny otrzymywane przez Fundację nie stanowią wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów, ani też świadczenia usług, nie stanowią również dofinansowania mającego bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, wobec czego nie wchodzą w zakres podstawy opodatkowania określony w art. 29a ust. 1 ustawy i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji (pytanie nr 3 wniosku). W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych oraz obowiązku stosowania współczynnika lub prewspółczynnika VAT (pytanie nr 1, 2 oraz 4 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl