IPPP1/4512-621/16-2/MPe - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z usługami polegającymi na obsłudze kart paliwowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-621/16-2/MPe Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z usługami polegającymi na obsłudze kart paliwowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2016 r. (data wpływu 2 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z usługami polegającymi na obsłudze kart paliwowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2016 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług oraz prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z usługami polegającymi na obsłudze kart paliwowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca, Spółka) planuje rozpocząć działalność w zakresie świadczenia usług związanych z obsługą kart paliwowych, umożliwiających bezgotówkowe tankowanie na stacjach paliw. Usługi te będą świadczone przez Spółkę dla kontrahenta zagranicznego - emitenta kart paliwowych, który będzie obciążany uzgodnioną pomiędzy stronami kwotą z tego tytułu. Usługi które zamierza świadczyć Spółka będą polegać na bieżącym obsługiwaniu systemu zabezpieczenia tankowań klientów na podstawie kart paliwowych w Polsce. Karty te umożliwią ostatecznym klientom bezgotówkowe tankowanie paliwa na stacjach benzynowych. Wprowadzony przez Spółkę system rozliczania przy użyciu kart paliwowych, będących środkiem ewidencjonowania operacji dotyczących tankowania paliwa będzie polegał na tym, że przewoźnik będzie uprawniony do zatankowania paliwa na stacji benzynowej okazując jedynie kartę paliwową, nie będąc jednocześnie zmuszonym do uiszczenia z tego tytułu należności w gotówce.

Spółka będzie odpowiadać za zainstalowanie na stacjach paliw oraz konserwację urządzeń technicznych wraz z oprogramowaniem komputerowym, służących do obsługi transakcji dotyczących tankowania paliwa lub świadczenia usług dokonywanych z wykorzystaniem kart paliwowych. Ponadto Spółka będzie świadczyć usługę "Gorącej Linii" w zakresie problemowych sytuacji związanych z obsługą kart paliwowych klientów. Spółka będzie odpowiadać za zbiór, przetwarzanie oraz przekazywanie do kontrahenta danych dotyczących tankowań. Spółka będzie też sprawdzać listy dotyczące tankowań (Stop Listy) oraz będzie płacić stacjom paliw za towary i usługi nabyte przy pomocy kart paliwowych. Spółka będzie nabywcą tych towarów (w tym paliw) oraz usług na stacjach benzynowych tylko dla celów świadczonych przez siebie usług. Koszty z tym związane będą elementem bazy kosztowej świadczonych usług i kontrahent będzie za nie płacił w cenie usług świadczonych przez Spółkę. Zadaniem Spółki będzie również stałe monitorowanie operacji wykonywanych z wykorzystaniem urządzeń i kart paliwowych, sporządzanie raportów i protokołów z wyszczególnieniem miejsca, czasu jak również ilości dotyczących poszczególnych kart. Spółka będzie ponosić odpowiedzialność wobec kontrahenta za świadczone usługi i do niej będą kierowane ewentualne roszczenia reklamacyjne.

W związku z zarządzaniem systemem rozliczeń kart paliwowych Spółka będzie ponosić liczne koszty administracyjne, techniczne, koszty ogólne a także będzie ponosić koszty nabycia towarów i usług (w tym paliwa) zgodnie z wystawionymi na nią fakturami. Kontrahent za usługi Spółki dokonywać będzie płatności na podstawie faktury obejmującej całość świadczonej usługi. Kontrahent jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą, podatnikiem VAT w kraju swojej siedziby i według wiedzy Spółki nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.

Spółka będzie dysponować dokumentami, z których będzie wynikać związek wydatków i naliczonego podatku VAT ze świadczoną przez Spółkę usługą. Dokumentami tymi będą: szczegółowe rozliczenia w systemie, kalkulacje bazy kosztowej oraz faktury wystawiane na kwotę wyliczoną zgodnie z bazą kosztową oraz ustaleniami zapadłymi pomiędzy stronami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka słusznie uważa, że usługa polegająca na obsłudze systemu kart paliwowych i zabezpieczeniu tankowań na podstawie kart paliwowych (opisana szczegółowo powyżej) powinna być traktowana jako usługa z miejscem opodatkowania przeniesionym do kraju siedziby usługobiorcy?

2. Czy Spółka będzie mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego ze świadczonymi usługami?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na wstępie Spółka informuje, że otrzymała już w przedmiotowym zakresie interpretację o sygnaturze nr IPPP3/443-771/11-3/LK z dnia 25 sierpnia 2011 r., potwierdzającą jej stanowisko. Wniosek dotyczył wówczas tożsamego zdarzenia przyszłego. W związku jednak z późn. zm. przepisów VAT w ciągu ostatnich 5 lat (które nie dotyczyły meritum sprawy) Podatnik pragnie upewnić się, że interpretacja jest aktualna.

Ad. 1

W świetle przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Spółka będzie świadczyć usługę, polegającą na obsłudze systemu kart paliwowych i zabezpieczeniu tankowań na podstawie kart paliwowych, z tytułu której obciąży ona następnie kontrahenta. Przewoźnicy, z którymi kontrahent zawrze właściwe umowy dotyczące kart paliwowych będą uprawnieni do bezgotówkowego nabywania paliw, innych materiałów pędnych i smarów okazując kartę wydaną przez kontrahenta. Wydatek w postaci płatności za towary (w tym paliwa) stanowić będzie jedynie jeden z wielu elementów kosztowych kompleksowej obsługi klienta. Wnioskodawcę można w tym zakresie porównać do innych podmiotów, które muszą nabyć towary po to, aby wyświadczyć usługę. Takimi podmiotami są np. warsztaty samochodowe, które muszą nabyć części, aby wyświadczyć usługę naprawy samochodu czy restauracje, które muszą nabyć produkty żywnościowe po to, aby wyświadczyć usługę gastronomiczną.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy będzie on świadczyć usługę na rzecz swojego kontrahenta.

W przypadku odpłatnego świadczenia usług miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania. Mając powyższe na uwadze opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce podlegają tylko te usługi, w odniesieniu do których ustawa przewiduje miejsce świadczenia na terytorium Polski. W konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT usługi, których usługobiorcą jest podmiot posiadający siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium innego państwa niż terytorium Polski. Z uwagi na fakt, że miejscem siedziby kontrahenta nabywającego usługi od Spółki jest inny kraj niż Polska, sprzedaż usługi kompleksowej szczegółowo opisanej jako zdarzenie przyszłe będzie opodatkowana w kraju nabywcy, a zatem w Polsce pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Stanowisko przedstawione w niniejszym wniosku, znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych, przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 17 kwietnia 2008 r. zgodził się z podatnikiem świadczącym usługi w zakresie obsługi systemu tankowania paliwa i materiałów paliwowo - smarowych w oparciu o karty paliwowe, że są to usługi (finansowe) i w związku z tym miejscem świadczenia na podstawie wówczas obowiązujących przepisów ustawy o VAT jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania. W konsekwencji usługi te zdaniem organu podatkowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej poza Polską (sygn.IP-PP2-443-162/08-2/AZ). Identyczne stanowisko zostało zajęte w wydanej Spółce interpretacji z dnia 25 sierpnia 2011 r., nr IPPP3/443-771/11-3/LK.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle art. 86 ust. 8 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Kwota VAT naliczonego mogłaby być odliczona, gdyby miejsce świadczenia omawianej usługi polegającej na obsłudze systemu kart paliwowych i zabezpieczeniu tankowań na podstawie kart paliwowych było na terytorium kraju. Spółka dysponować również będzie dokumentami, z których będzie wynikać związek odliczonego podatku z przedmiotową usługą. Dokumentami tymi będą: szczegółowe rozliczenia w systemie, kalkulacje bazy kosztowej oraz faktury wystawiane na kwotę wyliczoną zgodnie z bazą kosztową oraz ustaleniami zapadłymi pomiędzy stronami. Tym samym należy uznać, że przesłanki zawarte w art. 86 ust. 8 ustawy o VAT zostaną spełnione. Skoro tak, Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność w zakresie świadczenia usług związanych z obsługą kart paliwowych, umożliwiających bezgotówkowe tankowanie na stacjach paliw. Usługi te będą świadczone przez Spółkę dla kontrahenta zagranicznego - emitenta kart paliwowych, który będzie obciążany uzgodnioną pomiędzy stronami kwotą z tego tytułu. Usługi które zamierza świadczyć Spółka będą polegać na bieżącym obsługiwaniu systemu zabezpieczenia tankowań klientów na podstawie kart paliwowych w Polsce. Karty te umożliwią ostatecznym klientom bezgotówkowe tankowanie paliwa na stacjach benzynowych. Wprowadzony przez Spółkę system rozliczania przy użyciu kart paliwowych, będących środkiem ewidencjonowania operacji dotyczących tankowania paliwa będzie polegał na tym, że przewoźnik będzie uprawniony do zatankowania paliwa na stacji benzynowej okazując jedynie kartę paliwową, nie będąc jednocześnie zmuszonym do uiszczenia z tego tytułu należności w gotówce.

W związku z zarządzaniem systemem rozliczeń kart paliwowych Spółka będzie ponosić liczne koszty administracyjne, techniczne, koszty ogólne a także będzie ponosić koszty nabycia towarów i usług (w tym paliwa) zgodnie z wystawionymi na nią fakturami. Kontrahent za usługi Spółki dokonywać będzie płatności na podstawie faktury obejmującej całość świadczonej usługi. Kontrahent jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą, podatnikiem VAT w kraju swojej siedziby, który nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.

Spółka będzie dysponować dokumentami, z których będzie wynikać związek wydatków i naliczonego podatku VAT ze świadczoną przez Spółkę usługą. Dokumentami tymi będą: szczegółowe rozliczenia w systemie, kalkulacje bazy kosztowej oraz faktury wystawiane na kwotę wyliczoną zgodnie z bazą kosztową oraz ustaleniami zapadłymi pomiędzy stronami.

Na tle przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia miejsca świadczenia dla wykonywanej usługi oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczoną usługą.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem, jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT.

Stosownie do art. 28a ustawy na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy).

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, że z uwagi na to, że firma zagraniczna będąca nabywcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, a z treści wniosku nie wynika, aby miała stałe miejsce prowadzenia działalności w kraju innym niż jej siedziba, miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę tj. poza terytorium Polski.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, usługi świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej. Ponadto przepisy wymagają, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

W opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca będzie dysponować dokumentami, z których będzie wynikać związek wydatków i naliczonego podatku VAT ze świadczoną przez Spółkę usługą. Tym samym z uwagi na treść art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych ze świadczoną usługą.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl