IPPP1/4512-544/16-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-544/16-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Instytut (zwany dalej "Wnioskodawcą" lub "Instytutem") jest instytutem badawczym działającym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, realizującym prace naukowo-badawcze i wdrożeniowe w obszarach:

* chemii i technologii środków ochrony roślin, preparatów do higieny sanitarnej, środków weterynaryjnych, biocydów, środków pomocniczych, chemikaliów specjalnych i półproduktów,

* chemii i technologii materiałów wysokoenergetycznych,

* bezpieczeństwa chemicznego związanego z produkcją, obrotem i stosowaniem chemikaliów (REACH, GHS) oraz zagrożeń elektrycznością statyczną,

* toksykologii i ekotoksykologii,

* właściwości fizykochemicznych substancji i preparatów chemicznych.

Instytut będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług osiąga w ramach swojej działalności następujące przychody:

1.

przychody nie podlegające przepisom ustawy o podatku od towarów i usług - dotacje na działalność statutową i na dofinansowanie projektów badawczych,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług - usługi na rzecz odbiorców krajowych m.in usługi badawczo-rozwojowe, w zakresie badań i analiz technicznych, eksperckie, licencyjne, najem oraz sprzedaż produktów odbiorcom krajowym i zagranicznym,

3.

przychody nie podlegające opodatkowaniu w Polsce - usługi świadczone na rzecz podmiotów zagranicznych,

4.

przychody zwolnione z podatku od towarów i usług - usługi szkoleniowe.

W maju 2016 r. Instytut zawarł z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę o finansowanie w ramach programu BIOSTRATEG II projektu. Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum, którego liderem jest Instytut, z udziałem S. S.A., A. Sp. z o.o.

Celem projektu jest opracowanie technologii półproduktów do produkcji substancji biologicznie czynnych hebicydów, zaprojektowanie i wybudowanie instalacji demonstracyjnej do półtechnicznych prób na terenie zakładów S. S.A. W ramach fazy przygotowań do wdrożenia na podstawie przygotowanej w ramach projektu dokumentacji technologicznej zostanie przygotowany projekt przyszłej, kompletnej instalacji produkcyjnej w skali ok. 300 ton/rok.

W ramach projektu zostaną opracowane wieloskładnikowe formy użytkowe wraz z dokumentacją rejestracyjną. Innowacyjne rozwiązania zostaną objęte ochroną patentową lub będą stanowiły poufne know-how konsorcjum realizującego projekt, a opracowane nowe produkty po uruchomieniu produkcji będą oferowane do sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych.

Zgodnie z zawartą Umową Konsorcjum wszelkie prawa wynikające z uzyskanych wyników będących efektem działalności Konsorcjum stanowić będą wspólną własność.

Instytut realizując projekt ponosi koszty bezpośrednie i pośrednie. Kosztem bezpośrednim są zakupione towary i usługi, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu. Naliczony podatek VAT od tych zakupów obniża kwotę podatku należnego. Natomiast w kosztach pośrednich są ujmowane faktury za zakupione czynniki energetyczne, ochronę Instytutu, usługi telekomunikacyjne itp. dotyczące czynności opodatkowanych, zwolnionych z VAT oraz nie podlegających ustawie o VAT, a podatek VAT jest rozliczany zgodnie z art. 86 ust. 2a, 2b, 2c i 90 ust. 1, 2, 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów obciążających koszty bezpośrednie ponoszone przy realizacji projektu realizowanego w ramach programu BIOSTRATEG II ze środków otrzymanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Program BIOSTRATEG II, w ramach którego realizowany jest projekt opisany w poz. 80, ma za zadanie stymulować wzrost innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Spodziewanym wynikiem realizowanych w ramach programu projektów jest opracowanie i przygotowanie nowych produktów, technologii i technik oraz innych rozwiązań mających zastosowanie w dziedzinach objętych zakresem tematycznym programu. W związku z tym, że instytut przewiduje w przyszłości otrzymywanie przychodów z tytułu wykorzystania rozwiązań objętych ochroną patentową i wykorzystywanych do produkcji nowych produktów opracowanych w ramach projektu, to w ocenie Instytutu przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów obciążających koszty bezpośrednie realizacji projektu. Ponadto, doświadczenie zdobyte przy realizacji projektu zostanie wykorzystane do opracowania nowych technologii i świadczenia usług na zlecenie kontrahentów czyli do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy wskazać, że możliwość odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Instytut będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w maju 2016 r. zawarł z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowę o finansowanie w ramach programu BIOSTRATEG II projektu. Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum, którego liderem jest Instytut, z udziałem S. S.A., A. Sp. z o.o.

Celem projektu jest opracowanie technologii półproduktów do produkcji substancji biologicznie czynnych hebicydów, zaprojektowanie i wybudowanie instalacji demonstracyjnej do półtechnicznych prób na terenie zakładów S. S.A. W ramach fazy przygotowań do wdrożenia na podstawie przygotowanej w ramach projektu dokumentacji technologicznej zostanie przygotowany projekt przyszłej, kompletnej instalacji produkcyjnej w skali ok. 300 ton/rok.

W ramach projektu zostaną opracowane wieloskładnikowe formy użytkowe wraz z dokumentacją rejestracyjną. Innowacyjne rozwiązania zostaną objęte ochroną patentową lub będą stanowiły poufne know-how konsorcjum realizującego projekt, a opracowane nowe produkty po uruchomieniu produkcji będą oferowane do sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych.

Zgodnie z zawartą Umową Konsorcjum wszelkie prawa wynikające z uzyskanych wyników będących efektem działalności Konsorcjum stanowić będą wspólną własność. Instytut realizując projekt ponosi koszty bezpośrednie i pośrednie. Kosztem bezpośrednim są zakupione towary i usługi, które są bezpośrednio związane z realizacją projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w związku z realizacją ww. projektu Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi kosztami bezpośrednimi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wypracowane w ramach realizacji projektu rozwiązania i produkty po uruchomieniu produkcji będą oferowane do sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług bezpośrednio związanych z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl