IPPP1/4512-520/16-4/MPe - Ustalenie w zakresie opodatkowania wpisowego na organizowany zjazd.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-520/16-4/MPe Ustalenie w zakresie opodatkowania wpisowego na organizowany zjazd.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2016 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 4 lipca 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.) oraz pismem z dnia 28 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wpisowego na organizowany zjazd - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2016 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpisowego na organizowany zjazd.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Towarzystwo (Wnioskodawca) utrzymujące się ze składek członków, zwraca się z prośbą o wskazanie wykładni do odpisania stawki VAT (%) od wpłat członków Wnioskodawcy, osób towarzyszących i innych uczestników z tytułu wpisowego na Zjazd, który odbędzie się w dniach 5-8 września 2016 r. Towarzystwo wystąpiło o dofinansowanie Zjazdu do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ale do dnia dzisiejszego nie otrzymało odpowiedzi. Podobnie nie ma informacji od sponsorów. Wnioskodawca przypuszcza, że około 100 członków weźmie udział w zjeździe. Wpisowe wynosi 400 PLN. Uczestnicy pokrywają koszty zakwaterowania i wyżywienia we własnym zakresie. Kosztorys Zjazdu oszacowany jest na około 100 000 PLN.

Towarzystwo Parazytologiczne jest organizacją non profit. Towarzystwo ma na celu pielęgnowanie i rozwijanie różnych dziedzin parazytologii, popularyzowanie zagadnień parazytologicznych w społeczeństwie, współpracę z instytucjami państwowymi i społecznymi w dziedzinie walki z pasożytami człowieka i zwierząt oraz wytwarzanie wśród członków szlachetnego współzawodnictwa w opracowywaniu parazytologicznych zagadnień naukowych ważnych dla państwa i prowadzących do podnoszenia dobrobytu obywateli (Statut Wnioskodawcy pkt II, § 4, ust. 1). Towarzystwo istnieje od 1948 r., organizowany w tym roku Zjazd będzie XXVI od czasu powstania Towarzystwa. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca jest towarzystwem naukowym, które istnieje ponad 60 lat. Jest to organizacja społeczna zrzeszająca obecnie 329 członków w 11 oddziałach terenowych. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zatrudnia pracowników, utrzymuje się ze składek członkowskich. Obrót roczny Towarzystwa nie przekracza 150 000PLN. Zgodnie ze statutem Towarzystwa co 3 lata organizowane są zjazdy Towarzystwa, w trakcie których naukowcy prezentują swoje osiągnięcia oraz odbywają się zebrania ogólne członków.

Z tytułu upowszechniania nauki w ramach zjazdu Towarzystwa organizowanego w tym roku w dniach 5-8 września w Krakowie Wnioskodawca uzyskał decyzję o przyznaniu dotacji z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wysokości 3800 PLN (decyzja z dnia 27 czerwca 2016 r.). Wpisowe na zjazd wynosi 400 PLN.

Od października 2013 r. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT i tegoroczny zjazd będzie pierwszym w tej sytuacji prawno-skarbowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu z dnia 6 lipca 2016 r.):

Czy wpisowe na zjazd powinno być objęte podatkiem VAT, a jeżeli tak to w jakiej wysokości?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2016 r.), Towarzystwo jest płatnikiem podatku VAT, ale ustawa VAT nie przewiduje takiej usługi/towaru jak wpisowe na zjazdy. W związku z tym stanowisko Towarzystwa jest takie, żeby wpisowe w wysokości 400 PLN było objęte podatkiem VAT w wysokości 0%.

Organizacja zjazdu obejmuje wynajęcie sal wykładowych łącznie z obsługą, wydrukowanie materiałów zjazdowych, korekty językowe: polską, angielską, za które Wnioskodawca płaci na podstawie wystawionych faktur, opłacane są również noclegi dla członków honorowych Towarzystwa zgodnie ze statutem. Jak w latach poprzednich dotacja, którą Towarzystwo ma otrzymać od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pokryje jedynie 30% wydatków związanych, resztę Wnioskodawca pokrywa z wpisowego i ze środków zaoszczędzonych na koncie bankowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy w tym miejscu podkreślić, że w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest towarzystwem naukowym, które istnieje ponad 60 lat. Jest to organizacja społeczna zrzeszająca obecnie 329 członków w 11 oddziałach terenowych. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zatrudnia pracowników, utrzymuje się ze składek członkowskich. Zgodnie ze statutem Towarzystwa co 3 lata organizowane są zjazdy, w trakcie których naukowcy prezentują swoje osiągnięcia oraz odbywają się zebrania ogólne członków. W tym roku w dniach 5-8 września organizowany jest zjazd w Krakowie a wpisowe na zjazd wynosi 400 PLN. Organizacja zjazdu obejmuje wynajęcie sal wykładowych łącznie z obsługą, wydrukowanie materiałów zjazdowych, korekty językowe: polską, angielską, za które Wnioskodawca płaci na podstawie wystawionych faktur, opłacane są również noclegi dla członków honorowych Towarzystwa zgodnie ze statutem.

Od października 2013 r. Towarzystwo jest płatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy wpisowe na zjazd powinno być objęte podatkiem VAT, a jeżeli tak to w jakiej wysokości.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów, czy świadczenia usług.

W niniejszej sprawie czynnością, jakiej dokonuje Wnioskodawca na rzecz uczestnika, biorącego udział w organizowanym zjeździe jest wykonanie usługi polegającej na organizacji zjazdu, składającej się z takich czynności jak: wynajęcie sal wykładowych łącznie z obsługą, wydrukowanie materiałów zjazdowych, korekty językowe, zapewnienie noclegów dla członków honorowych. Nie można zatem uznać, że wpisowe wnoszone przez uczestników zjazdu pozostają "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Towarzystwo - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami wpisowego a wykonaniem przez Towarzystwo usługi organizacji zjazdu. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami wpisowego a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika zjazdu, które zostanie wykonane przez Wnioskodawcę. Za dokonaną wpłatę uczestnik zjazdu ma możliwość wzięcia w nim udziału.

Z uwagi na opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że usługa polegająca na organizacji zjazdu, będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Przechodząc natomiast do kwestii stawki VAT dla ww. usług, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Należy zauważyć, że opłaty wpisowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez uczestników zjazdu mają charakter zapłaty za usługę (możliwość uczestnictwa), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconym wpisowym a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je uczestnikowi zjazdu. Zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl