IPPP1/4512-498/16-2/BS - VAT w zakresie prawidłowości wystawiania faktur zbiorczych dokumentujących wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego klienta w ciągu jednego miesiąca.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 września 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-498/16-2/BS VAT w zakresie prawidłowości wystawiania faktur zbiorczych dokumentujących wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego klienta w ciągu jednego miesiąca.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 24 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur zbiorczych dokumentujących wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego klienta w ciągu jednego miesiąca - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur zbiorczych dokumentujących wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego klienta w ciągu jednego miesiąca.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów gospodarczych.

Spółka korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jedynie sprzedaż towarów i usług, wyłączonych z wymienionego powyżej zwolnienia, jest rejestrowana przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami faktura jest wystawiona klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy informują o tym fakcie lub osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, które żądają wystawienia faktury.

W przypadku klientów prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie poinformują o tym fakcie lub klientów nieprowadzących takiej działalności, którzy nie zgłoszą żądania wystawienia faktury, sprzedaż towarów lub usług może być potwierdzona poprzez wystawienie Klientowi pokwitowania lub paragonu, w przypadku gdy sprzedaż ta podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W praktyce zdarzają się sytuacje, że po dokonaniu sprzedaży Klienci proszą o wystawienie faktury do wcześniej otrzymanego paragonu czy pokwitowania. Żądanie takie, stosownie do obowiązujących przepisów, Spółka uwzględnia w terminie 3 miesięcy od dokonania sprzedaży.

Często zdarza się, że Klienci dokonują wielokrotnie w danym miesiącu zakupu towarów lub usług, po czym na podstawie dostarczonych paragonów lub pokwitowań żądają wystawienia jednej faktury zbiorczej za dany miesiąc. W takim przypadku do wystawionego egzemplarza faktury zbiorczej pozostającego w Spółce, dołączane są zwrócone przez Klientów paragony lub pokwitowania. W związku z tym, że faktura dotyczy sprzedaży dokonanej na rzecz danego Klienta w ciągu całego miesiąca, jako data dostawy towaróww.ykonania usług wskazywana jest data ostatniej transakcji zrealizowanej dla niego w danym miesiącu lub jako wskazanie wyłącznie miesiąca i roku, w którym transakcje te były dokonane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest wystawianie faktury zbiorczej dokumentującej wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego Klienta w ciągu jednego miesiąca, w której jako data sprzedaży wskazana jest data ostatniej transakcji wykonanej w danym miesiącu dla tego klienta?

2. Czy prawidłowe jest wystawienie faktury zbiorczej dokumentującej wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego Klienta w ciągu jednego miesiąca, w której jako data sprzedaży wskazany jest miesiąc oraz rok, w którym transakcje te były dokonane?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 2 pkt 22 powołanej powyżej ustawy przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie natomiast z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Ponadto, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2.

sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty (art. 106b ust. 3 ustawy o VAT).

W przepisach ustawy o VAT, ustawodawca przewidział również elementy, które bezwzględnie powinna zawierać faktura. Jednym z elementów, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 6, jest data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub data otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Jednocześnie, zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Przepis ten, w ocenie Wnioskodawcy, znajduje analogicznie zastosowanie, w przypadku wydanych pokwitowań w związku z brakiem obowiązku rejestracji obrotu przy użyciu kasy fiskalnej.

W myśl art. 106i ust. 1 powołanej powyżej ustawy fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust, 2-8.

Obowiązek podatkowy z kolei, zgodnie z wprowadzonymi w 2014 r. zmianami (art. 19a ust. 1), powstaje z chwilą dokonania dostawy lub wykonania usługi, bez względu na datę wystawienia faktury.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma przeszkód, aby podatnik wystawiał na żądanie klienta faktury zbiorcze dokumentujące sprzedaż zrealizowaną w trakcie danego miesiąca. Jednakże do egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy powinny być dołączone paragony lub pokwitowania dokumentujące sprzedaż.

W ocenie Wnioskodawcy, w takiej sytuacji, Spółka wystawiając do wszystkich wystawionych w danym miesiącu pokwitowań/paragonów jedną fakturę zbiorczą, może określić w niej datę dostawy/wykonania usługi jako dzień dokonania ostatniej transakcji w danym miesiącu (dzień wystawienia ostatniego pokwitowania/paragonu w danym miesiącu) lub jako miesiąc w którym transakcje te były dokonane. Obowiązek podatkowy, jak zostało bowiem wyżej wskazane, powstaje niezależnie od daty wystawienia faktury. Podstawą rozpoznania obowiązku podatkowego jest więc data wykonania usługi lub dostawy towarów określona na paragonie lub pokwitowaniu.

Stanowisko takie potwierdzone zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 4 grudnia 2013 r. znak IPPP2/443-1100/13-2/DG.

Wnioskodawca nadmienia, że Dyrektor Izby Skarbowej w przypadku prezentowania daty sprzedaży jako daty wynikającej z ostatniego pokwitowania/paragonu wystawionego w danym miesiącu wydał już w interpretację dla Spółki w dniu 17 lipca 2013 r. znak IPPP3/443-351/13-2/LK. Powyższa interpretacja została jednak wydana w poprzednio obowiązującym stanie prawnym. Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony w tej interpretacji sposób prezentacji daty sprzedaży na fakturze zbiorczej pozostaje również prawidłowy w obecnym stanie prawnym do wszystkich wystawianych faktur zbiorczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w treści art. 106a-106q ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

I tak, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2.

sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 106i ust. 2 ustawy jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Na podstawie art. 106i ust. 6 w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 3, fakturę wystawia się:

1.

zgodnie z ust. 1 i 2 - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty;

2.

nie później niż 15. dnia od dnia zgłoszenia żądania - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, o którym mowa w pkt 1.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy - faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem (...).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów gospodarczych.

W przypadku klientów prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie poinformują o tym fakcie lub klientów nieprowadzących takiej działalności, którzy nie zgłoszą żądania wystawienia faktury, sprzedaż towarów lub usług może być potwierdzona poprzez wystawienie Klientowi pokwitowania lub paragonu, w przypadku gdy sprzedaż ta podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W praktyce zdarzają się sytuacje, że po dokonaniu sprzedaży Klienci proszą o wystawienie faktury do wcześniej otrzymanego paragonu czy pokwitowania. Żądanie takie, stosownie do obowiązujących przepisów, Spółka uwzględnia w terminie 3 miesięcy od dokonania sprzedaży.

Często zdarza się, że Klienci dokonują wielokrotnie w danym miesiącu zakupu towarów lub usług, po czym na podstawie dostarczonych paragonów lub pokwitowań żądają wystawienia jednej faktury zbiorczej za dany miesiąc. W takim przypadku do wystawionego egzemplarza faktury zbiorczej pozostającego w Spółce, dołączane są zwrócone przez Klientów paragony lub pokwitowania. W związku z tym, że faktura dotyczy sprzedaży dokonanej na rzecz danego Klienta w ciągu całego miesiąca, jako data dostawy towaróww.ykonania usług wskazywana jest data ostatniej transakcji zrealizowanej dla niego w danym miesiącu lub jako wskazanie wyłącznie miesiąca i roku, w którym transakcje te były dokonane.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy taki sposób wystawiania faktur zbiorczych dokumentujących wiele transakcji zrealizowanych na rzecz danego klienta w ciągu jednego miesiąca jest prawidłowy.

Wskazać należy, że zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami fakturę należy wystawiać nie później niż 15. dnia od zakończenia miesiąca, w którym została dokonana dostawa towarów lub wykonana usługa, bądź nie później niż 15. dnia od dnia zgłoszenia żądania, w przypadku gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Nie ma zatem przeszkód, aby podatnik na jednej fakturze zawarł wszystkie transakcje dokonane w ciągu miesiąca kalendarzowego na rzecz danego Klienta.

Oznacza to, że Wnioskodawca ma prawo do dokumentowania wszystkich dostaw towarów, zrealizowanych w trakcie danego miesiąca na rzecz jednego nabywcy, poprzez wystawienie jednej faktury zbiorczej. Faktura ta powinna być wystawiona zgodnie z wymogami określonymi w art. 106e ust. 1 ustawy, tj. powinna zawierać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury. Przepis ten wprowadza obowiązek umieszczania ww. danych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że Wnioskodawca w wystawionej fakturze dokumentującej dostawy zrealizowane w danym miesiącu (fakturze zbiorczej) obowiązany jest zamieścić wszystkie daty poszczególnych transakcji (dostaw towarów/świadczenia usług) dokumentowanych tą fakturą.

W przedstawionej sytuacji określenie w fakturze zbiorczej daty dostawy/wykonania usługi jako dzień dokonania ostatniej transakcji w danym miesiącu (dzień wystawienia ostatniego pokwitowania/paragonu w danym miesiącu) lub jako miesiąc w którym transakcje te były dokonane nie wypełni dyspozycji normy zawartej w art. 106e ust. 1 pkt 6 ustawy.

Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji nr IPPP3/443-351/13-2/LK oraz nr IPPP2/443-1100/13-2/DG, należy wskazać, że z godnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Jeżeli zatem określona interpretacja uznana zostanie przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych za wydaną w sposób niezgodny z przepisami prawa podatkowego, może on z urzędu dokonać jej zmiany, w celu zachowania jednolitości wydawanych interpretacji indywidualnych prawa podatkowego i wyeliminowania rozbieżności.

Interpretacja nr IPPP3/443-351/13-2/LK, wydana dla Wnioskodawcy, w trybie art. 14e § 1 Ordynaci podatkowej została w dniu 20 sierpnia 2014 r. zmieniona przez Ministra Finansów (nr PT8/033/257/853/13/WCX/14/RD-76401).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl