IPPP1/4512-473/16-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-473/16-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 15 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 8 lipca 2016 r. (doręczone w dniu 11 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących samochodów osobowych przeznaczonych na wynajem bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia VAT-26 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących samochodów osobowych przeznaczonych na wynajem bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia VAT-26.

Wniosek uzupełniono w dniu 16 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 8 lipca 2016 r. (doręczone w dniu 11 lipca 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą - polegającą na wynajmie samochodów osobowych. Wnioskodawca zamierza zawierać umowy leasingu operacyjnego na pozyskanie samochodów do działalności.

Dodatkowo samochody będą myte, naprawiane i tankowane.

Samochody te będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na wynajem. Wdrożone zostaną procedury nadzoru nad wykorzystaniem tych pojazdów wykluczając ich użycie do celów innych niż najem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Samochód który zostanie przeznaczony do najmu będzie tylko i wyłącznie prowadzony przez wnioskodawcę, w regulaminie będzie zaznaczone, że wynajmowany samochód może być wynajęty z kierowcą. W innym przypadku wynajęcie auta nie będzie możliwe. W związku z tym samochód wraz z kierowcą (właścicielem) będzie dostarczony i odbierany do danego miejsca zgodnie z umową z klientem.

3. Samochód na bieżąco przez właściciela będzie nadzorowany podczas jazdy oraz po zakończeniu świadczonej usługi.

4. Pojazd wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Zostanie wprowadzony regulamin użytkowania samochodu, który będzie ściśle powiązany z działalnością gospodarczą.

5. Kierowca zapozna wynajmującego z regulaminem określającym sposób użytkowania samochodu przed rozpoczęciem świadczonej usługi. Dostosowanie się klienta do warunków będzie na bieżąco nadzorowane przez kierowcę.

6. Samochód będzie wypożyczony razem z kierowcą przy każdej świadczonej usłudze.

W regulaminie użytkowania pojazdu będzie to zaznaczone dla wynajmującego. Pojazd nie może być wynajęty bez kierowcy, w tym przypadku bez właściciela. Stan napełnienia baku będzie zatankowany po raz pierwszy przez właściciela, a kolejne tankowanie będzie sprawowane przez wynajmujących. Za każdym razem samochód będzie musiał być napełniony maksymalnie.

7. W związku z tym, że samochód po raz pierwszy będzie zatankowany maksymalnie do pełna przez kierowcę (właściciela) to w kolejnych tankowaniach koszt będzie poniesiony przez wynajmującego po zakończonej usłudze, mianowicie klient zatankuje samochód do takiego samego stanu jaki był przed usługą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w 100% od ww. wydatków - bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia VAT-26?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Organ podatkowy w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT - przewiduje wyłączenie ogólnej zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 w zakresie odliczania podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi pojazdów samochodowych w sytuacji gdy dany pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo do 100% odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach prowadzenia działalności polegającej na najmie samochodów osobowych bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i składania deklaracji VAT 26 - ponieważ nie jest w stanie opisać przebiegu trasy pojazdu oraz jej celu w związku z wykorzystaniem pojazdu przez osobę trzecią - najemcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 34 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Na mocy art. 86a ust. 1 ww. ustawy - w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy - do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy - przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy - warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1

lub

b. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu "wyłącznie" w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. użytek służbowy podatnika).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą - polegającą na wynajmie samochodów osobowych. Wnioskodawca zamierza zawierać umowy leasingu operacyjnego na pozyskanie samochodów do działalności. Dodatkowo samochody będą myte, naprawiane i tankowane. Samochody te będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na wynajem. Wdrożone zostaną procedury nadzoru nad wykorzystaniem tych pojazdów wykluczając ich użycie do celów innych niż najem.

Wnioskodawca wskazał, że:

1. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Samochód który zostanie przeznaczony do najmu będzie tylko i wyłącznie prowadzony przez wnioskodawcę, w regulaminie będzie zaznaczone, że wynajmowany samochód może być wynajęty z kierowcą. W innym przypadku wynajęcie auta nie będzie możliwe. W związku z tym samochód wraz z kierowcą (właścicielem) będzie dostarczony i odbierany do danego miejsca zgodnie z umową z klientem.

3. Samochód na bieżąco przez właściciela będzie nadzorowany podczas jazdy oraz po zakończeniu świadczonej usługi.

4. Pojazd wykorzystywany będzie tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Zostanie wprowadzony regulamin użytkowania samochodu, który będzie ściśle powiązany z działalnością gospodarczą.

5. Kierowca zapozna wynajmującego z regulaminem określającym sposób użytkowania samochodu przed rozpoczęciem świadczonej usługi. Dostosowanie się klienta do warunków będzie na bieżąco nadzorowane przez kierowcę.

6. Samochód będzie wypożyczony razem z kierowcą przy każdej świadczonej usłudze.

W regulaminie użytkowania pojazdu będzie to zaznaczone dla wynajmującego. Pojazd nie może być wynajęty bez kierowcy, w tym przypadku bez właściciela. Stan napełnienia baku będzie zatankowany po raz pierwszy przez właściciela, a kolejne tankowanie będzie sprawowane przez wynajmujących. Za każdym razem samochód będzie musiał być napełniony maksymalnie.

7. W związku z tym, że samochód po raz pierwszy będzie zatankowany maksymalnie do pełna przez kierowcę (właściciela) to w kolejnych tankowaniach koszt będzie poniesiony przez wynajmującego po zakończonej usłudze, mianowicie klient zatankuje samochód do takiego samego stanu jaki był przed usługą.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w 100% od ww. wydatków bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i złożenia VAT-26.

W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Wnioskodawca wskazał, że samochody osobowe wskazane we wniosku służyć będą jedynie celom związanym bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, a mianowicie wynajmem samochodów. Zostanie wprowadzony regulamin użytkowania samochodu, który będzie ściśle powiązany z działalnością gospodarczą. Samochód będzie wypożyczony razem z kierowcą (właścicielem) przy każdej świadczonej usłudze. Pojazd nie może być wynajęty bez kierowcy. Samochód po raz pierwszy będzie zatankowany maksymalnie do pełna przez kierowcę (właściciela), w kolejnych tankowaniach koszt będzie poniesiony przez wynajmującego po zakończonej usłudze, mianowicie klient zatankuje samochód do takiego samego stanu jaki był przed usługą.

Tym samym, w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, umożliwiający dokonanie odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami samochodowymi. Jednakże, Wnioskodawca może skorzystać z tego prawa, jeżeli wypełni - wskazane wcześniej - warunki określone w art. 86a ust. 4 pkt 1 z zastrzeżeniem ust. 5 ustawy.

Powołany przepis art. 86a ust. 5 ustawy wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W przedmiotowej sprawie należy wskazać na pkt 1 lit. c tej regulacji. Zgodnie z tymi przepisami, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy ma zastosowanie jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

W przedmiotowej sprawie warunki będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca będzie prowadził wynajem samochodów osobowych, a pojazdy wskazane we wniosku będą przeznaczone tylko i wyłącznie na wynajem.

Tym samym, skoro samochody, których dotyczy wniosek, będą przeznaczone tylko i wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu i Zainteresowany wprowadzi zasady zakazujące ich używania do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz podejmie działania wykluczające możliwość użycia ich do celów prywatnych - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz zgłoszenia tych samochodów do naczelnika urzędu skarbowego na formularzu VAT - 26.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl