IPPP1/4512-398/16-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-398/16-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) na wezwanie Organu z dnia 3 czerwca 2016 r. (doręczone w dniu 6 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniono w dniu 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 3 czerwca 2016 r. (doręczone w dniu 6 czerwca 2016 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto i Gmina zamierza wybudować drogę gminną na odcinku od k.m. 0+000 do k.m. 0+437 w ramach zadania pn. przebudowa ulicy. W dniu 8 stycznia 2016 r. złożono wniosek o dofinansowanie ww. projektu z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii".

Zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r. poz. 1414) konieczne jest przedłożenie jako załącznika do wniosku o płatność, aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji tej inwestycji w przypadku, gdy Wnioskodawca wnosi o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług. Przewidziany termin złożenia ww. wniosku o płatność to listopad/grudzień 2016 (z formularza wniosku o płatność wynika, że niezbędnym załącznikiem wniosku o płatność jest interpretacja przepisów prawa podatkowego (interpretacja indywidualna kopia lub oryginał).

Realizacja projektu będzie polegała na usprawnieniu dojazdu do obiektów użyteczności publicznej oraz zwiększenie płynności ruchu na odcinku 0,812 km

Przewidziane w ramach projektu prace to: zdjęcie humusu, karczowanie drzew, rozbiórka istniejącej nawierzchni ul., zjazdów itp., przebudowa drogi na odcinku 437 m, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych drogi, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych chodników i zjazdów, wykonanie przebudowy infrastruktury związanej z drogą, odwodnienie, budowa oświetlenia drogowego, kanalizacja deszczowa, wykonanie przebudowy infrastruktury nie związanej z drogą np. teletechnik gazu, kanalizacji sanitarnej, wykonanie robót ziemnych, humusowanie wraz z obsianiem skarp mieszanką traw, montaż elementów organizacji ruchu, roboty wykończeniowe.

Obecnie droga jest zamknięta dla pojazdów o masie 3,5 ton ze względu na parametry pasa drogowego oraz ze względu na konstrukcję i jakość nawierzchni. Po przeprowadzeniu przedmiotowej operacji ul. zostanie udostępniona szerszej grupie pojazdów. tj. pojazdom o masie całkowitej 8T.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miasta i Gminy działający w imieniu osoby prawnej jaką jest Miasto i Gmina, będący podatnikiem podatku VAT i realizujący powyższy projekt ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją powyższego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Urząd miasta i gminy jest jednostką organizacyjną Miasta i Gminy i zapewnia jej obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w celu realizacji projektu wystawiane będą na Urząd Miasta i Gminy. Zarówno Miasto i Gmina jak i Urząd Miasta i Gminy realizując ww. projekt "Budowa drogi gminnej na odcinku od k.m. 0+437 w ramach zadania pn. Przebudowa ulicy...", nie uzyska żadnych dochodów, a realizowana inwestycja, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie możliwe obniżenie kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza wybudować drogę gminną na odcinku od k.m. 0+437 w ramach zadania pn. "Przebudowa ul...". Realizacja projektu będzie polegała na usprawnieniu dojazdu do zlokalizowanych na tym terenie obiektów użyteczności publicznej oraz zwiększy płynność ruchu. Przewidziane w ramach projektu prace to: zdjęcie humusu, karczowanie drzew, rozbiórka istniejącej nawierzchni, zjazdów itp., przebudowa drogi na odcinku 437 m, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych drogi, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych chodników i zjazdów, wykonanie przebudowy infrastruktury związanej z drogą, odwodnienie, budowa oświetlenia drogowego, kanalizacja deszczowa, wykonanie przebudowy infrastruktury nie związanej z drogą np. teletechnik gazu, kanalizacji sanitarnej, wykonanie robót ziemnych, humusowanie wraz z obsianiem skarp mieszanką traw, montaż elementów organizacji ruchu, roboty wykończeniowe.

Z treści wniosku wynika, że realizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizowanych projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca w świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w analizowanej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl