IPPP1/4512-383/15-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/4512-383/15-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2015 r. (data wpływu 23 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczynią, jest spółką pod firmą B. spółka cywilna Magdalena E. Arkadiusz E., która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka w działalności gospodarczej wykorzystuje salę zabaw - bawialnię wyposażoną m.in.: w konstrukcje sprawnościowo - ruchowe z przeszkodami, zjeżdżalnie tubowe proste i spiralne, zjeżdżalnię potrójną prostą, basen z piłkami, labirynty, trampoliny, ścianę wspinaczkową oraz zabawki, mini-zjeżdżalnie, miękkie, duże klocki z gąbki, piłki do skakania, bujaki, kulę wspinaczkową.

Wnioskodawczyni udostępnia odpłatnie bawialnię do zabawy dla dzieci ponadto odpłatnie świadczy m.in. usługi polegające na organizowaniu imprez dla zorganizowanych grup dzieci np. z okazji urodzin, imienin halloween, andrzejek, mikołajek i innych.

W trakcie imprezy zorganizowana grupa dzieci otrzymuje miejsce przy stole, przy którym mogą zjeść posiłek. Osoby zatrudnione przez Wnioskodawczynię nakrywają stół, podają zamówione pozycje menu i sprzątają stół.

Wnioskodawczyni świadczy także usługi polegające na organizowaniu czasu wolnego dla dzieci m.in. w trakcie ferii lub wakacji.

Za świadczenie usług Wnioskodawczyni pobiera opłaty według poniższej kwalifikacji:

1. Bilet wstępu - opłata za korzystanie bez ograniczeń przez dziecko z urządzeń znajdujących się w bawialni, wysokość opłaty zależna jest od czasu, w którym dziecko może przebywać w bawialni i w tym czasie ma prawo korzystania z urządzeń.

2. Organizacja imprezy (urodzin, imienin itp.) - opłata za czasowe korzystanie z jednej z trzech salek, w których przygotowywany jest poczęstunek i zastawa stołowa dla dzieci. W ramach tej opłaty dzieci mają prawo do korzystania w nieograniczony sposób z konstrukcji zabawowych znajdujących się w bawialni oraz serwowany jest im poczęstunek. Poczęstunek jest przygotowywany przez pracownika Wnioskodawczyni. Na poczęstunek składają się suche przekąski które wykładane są z opakowań i podawane na plastikowych talerzykach, a także soków i niegazowanych napojów owocowych o składzie owocowym nie mniejszym niż 20%, przelewanych z butelek i kartonów do naczyń. Poczęstunek może zostać powiększony o serwowanie patery owoców, galaretek, tostów, pucharków lodów, które to przygotowywane są na miejscu przez pracownika Wnioskodawczyni, wiąże się to w wyższą opłatą ponoszoną za osobę biorąca udział w imprezie. W salce serwowane są dzieciom batoniki oraz produkty bezglutenowe są to produkty podawane na plastikowych talerzykach, dodatkowo dzieciom może być serwowana również pizza dostarczana przez firmę zewnętrzną. Cały poczęstunek jest wystawiany w salce. Obsługą salki zajmuje się animator - osoba zatrudniona przez Wnioskodawczynię, która to jest odpowiedzialna m.in. za podanie dzieciom tortu zapewnianego przez organizatora imprezy czyli opiekuna dziecka oraz przeprowadzenie wybranych animacji - zabaw z animatorem (np. malowania buziek, skręcania baloników, przyklejania tatuaży). Wszystkie zabawy odbywają się w salce. W regulaminie organizacji imprezy (urodzin, imienin itp.) znajduje się zapis, że organizatorem imprezy jest rodzic ewentualnie opiekun dziecka.

3. Ferie w mieście - opłata za całodzienne zorganizowane zajęcia dla dzieci wraz z posiłkami. W ramach opłaty dzieci przebywają pod opieką pracownika Wnioskodawczyni przez cały dzień. W ramach tej opłaty dzieci mają prawo do korzystania z konstrukcji zabawowych znajdujących się w bawialni. Dodatkowo dzieci uczestniczą w zajęciach odbywających się w dwóch blokach tematycznych zgodne z motywem przewodnim zajęć (zajęcia ruchowe, muzyczne, plastyczne). Zajęcia prowadzone są w jednej z salek. Dzieci uczestniczą w zabawach integracyjnych w salce lub na konstrukcji zabawowej, oglądają bajki wyświetlane w salce. W ciągu dnia dzieci otrzymują 3 posiłki: w tym śniadanie i podwieczorek, które przygotowywane są przez pracowników Wnioskodawczyni i składają się na nie m.in. kanapki, płatki z mlekiem, tosty, sałatki owocowe, galaretki, potrawy te wykonywane są z półproduktów i serwowane na talerzach w salce, w której dzieci spożywają posiłki, oba posiłki są przygotowywane przed samym podaniem - śniadanie przed godziną 10.00, podwieczorek przed godziną 15.00. Dodatkowo dzieciom serwowany jest dwudaniowy obiad dostarczany przez zewnętrzną firmę. Posiłki składające się na obiad zamawiane są codziennie rano i przywożone w dużych pojemnikach termoizolacyjnych na około godzinę przed podaniem, następnie w salce zupa porcjowana jest do misek a drugie danie na plastikowe talerze, oba posiłki podawane są dzieciom jeden po drugim o godzinie 13.00.

4. Bilet bal - opłata za dwugodzinne korzystanie przez dziecko z urządzeń znajdujących się w bawialni oraz uczestniczenie przez dziecko w zabawach prowadzonych przez animatorów w trakcie trwania imprezy. Zabawy organizowane przez animatorów dostosowane są tematyką do rodzaju balu są to zabawy muzyczne, plastyczne, ruchowe itp. W ramach tej opłaty dzieciom serwowany jest poczęstunek przygotowany w jednej z salek, na który składają się suche przekąski, które wykładane są z opakowań i podawane na plastikowych talerzykach, a także z soków i napojów owocowych przelewanych z butelek i kartonów do naczyń (w podobnym zakresie jak opisany w pkt 1).

5. Rezerwacja salki - opłata wnoszona jest tytułem zaliczki na poczet organizacji imprezy - urodzin, imienin itp. w konkretnej salce (zaliczka na usługę opisaną w pkt 2 powyżej). Wniesienie opłaty powoduje, że klient ma zagwarantowaną dostępność salki w wybranym przez siebie terminie. Po wykonaniu usługi opłata jest zaliczana na poczet całkowitej ceny za wykonaną usługę z wyłączeniem wynagrodzenia za usługi związane z wyżywieniem obejmujące sprzedaż wody mineralnej i napojów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest opodatkowanie usług świadczonych przez Wnioskodawczynię według 8% stawki VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawczyni opłata za bilet wstępu do sali zabaw - bawialni (usługa opisana w pkt 1) a także usługi opisane w pkt 2 powinny zostać opodatkowane stawką VAT w wysokości 8%.

Obniżoną do 8% stawkę podatku można stosować na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) dalej uVAT do usług wymienionych w załączniku nr 3 do uVAT. Pod pozycją 183 ww. załącznika bez względu na symbol PKWiU wymieniono wstęp do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki sale taneczne. Sala zabaw (bawialnia) mieści się w zakresie objętym tym przepisem. Natomiast pod pozycją 186 ww. załącznika bez względu na symbol PKWiU wymieniono "pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu".

Z powyższych przepisów wynika, iż obecnie stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. Decydujące dla ustalenia prawidłowej stawki VAT dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług ma dokonanie prawidłowej wykładni słowa "wstęp" użytego w ww. przepisach.

Zdaniem Wnioskodawczyni prawidłowym jest nieograniczanie słowa "wstęp" jedynie do biernego uczestnictwa rozumianego jedynie jako przebywanie w określonym miejscu o określonymi czasie. "Wstęp" nie może i nie powinien być rozumiany jako nieuczestniczenie czy też niekorzystanie z atrakcji oferowanych przez usługodawcę w sytuacji gdy co do zasady korzystanie z atrakcji związanych z rekreacją i rozrywką polega właśnie na czynnym udziale i należy do istoty usług świadczonych w tym przedmiocie. Wnioskodawczyni oferuje możliwość skorzystania przez dzieci z poszczególnych atrakcji znajdujących się w bawialni a także umożliwia dzieciom udział w szeregu oferowanych zabaw. Podkreśleniu podlega fakt, iż za wskazaną powyżej wykładnią słowa "wstęp" opowiada się ugruntowany pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych wyrażony m.in. w wyrokach NSA o sygn. akt: I FSK 504/13, I FSK 944/13 oraz I FSK 311/13, czy też w wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych, np. WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 1908/12, WSA w Krakowie sygn. akt I SA/Kr 1381/14.

W konsekwencji do opłaty za wstęp uprawniający do korzystania bez ograniczeń przez dziecko z urządzeń znajdujących się w bawialni powinna być stosowana 8% stawka podatku VAT, podobnie w zakresie dodatkowych atrakcji świadczonych na terenie bawialni w ramach usług rekreacyjnych opisanych w pkt 3 i 4 powinna mieć zastosowanie 8% stawka podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni do opłat pobieranych tytułem wynagrodzenia za usługi opisane w pkt 2-4 powyżej powinna mieć zastosowanie również stawka VAT w wysokości 8%. Na usługi opisane w tych punktach poza możliwością korzystania przez dziecko z urządzeń znajdujących się w bawialni, podobnie jak przy usłudze opisanej w pkt 1, składają się również, w zależności od wariantu, dodatkowe atrakcje skierowane do dzieci (zgodnie z opisem), które to bez wątpienia mają charakter usług związanych z rekreacją, tym samym należy je zaliczyć do usług, o których mowa w poz. 186 załącznika nr 1 do uVAT a także usługa gastronomiczna polegająca na podaniu dzieciom mniej lub bardziej złożonego posiłku będącego poczęstunkiem (usługi opisane w pkt 2 i 4) lub pełniejszym wyżywieniem (usługa opisana w pkt 3).

W związku z powyższym, w obecnym stanie prawnym zgodnie z poz. 7 w części III załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych w zakresie jakim Wnioskodawczyni świadczy usługi związane z wyżywieniem zgodnie z PKWiU ex 56 z wyłączeniem sprzedaży napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych oraz innych towarów podawanych w stanie nieprzetworzonym zastosowanie powinna mieć 8% stawka podatku VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze argumentację przytoczoną powyżej, w zakresie usług dotyczących wstępu do bawialni oraz to, że świadczenie usług gastronomicznych opodatkowane jest co do zasady 8% stawka podatku VAT całość opłaty pobierana przez Wnioskodawczynię za usługi opisane w pkt 2-4 powinna być opodatkowana według obniżonej 8% stawki podatku VAT z zastrzeżeniem dodatkowej opłaty.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydanych w imieniu Ministra Finansów interpretacja prawa podatkowego m.in.: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 2011.12.08 nr ILPP4/443-632/11 -2/ISN, z 2014.08.18 nr ILPP2/443-565/14-5/AD czy tez Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 2012.01.13 nr ITPP1/443-1452/11/TS, z 2013.02.13 nr ITPP1/443-1420/ 12/AP.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, że opłata opisana w pkt 5 pobierana jest tytułem zaliczki na poczet wykonania usługi opisanej w pkt 2 z wyłączeniem wynagrodzenia za usługi związane z wyżywieniem obejmującym sprzedaż wody mineralnej i napojów gazowanych kwota uzyskana tytułem opłaty rezerwacyjnej powinna opodatkowana być według stawki właściwej dla usługi, na poczet której wpłacana jest zaliczka, czyli według 8% stawki podatku VAT.

Istnieje możliwość, iż za dodatkową opłatą w trakcie świadczenia usług dzieciom serwowane są napoje bezalkoholowe gazowane, wody mineralne oraz inne nieprzetworzone art. spożywcze. W takiej sytuacji Wnioskodawczyni cenę uzyskaną tytułem zapłaty opodatkowuje według właściwej stawki podatku VAT z zastosowaniem regulacji wynikających z załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) w szczególności poz. 7 ww. załącznika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl