IPPP1-443-989/11-4/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-989/11-4/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami finansowanymi z dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami finansowanymi z dotacji.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 8 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekt pt. "Przeprowadzenie Remontu Świetlicy Wiejskiej" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Umowa przyznania pomocy z Samorządem Województwa została podpisana w dniu 27 kwietnia 2011 r. Celem przedmiotowego projektu jest podniesienie standardu życia mieszkańców miejscowości poprzez zwiększenie możliwości wykorzystania budynku świetlicy wiejskiej poprzez remont i wyposażenie toalet. Przedmiotowa operacja przyczyniać się będzie do integracji międzypokoleniowej.

O.S.P. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, dotacja przekazana będzie na podstawie "wniosku o płatność". Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT). Planowana dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, tj. związanych z remontem łazienek. Obejmowałaby wybudowanie ścian podziałowych, zrobienie wylewek, rozprowadzenie instalacji elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej, położenie glazury i terakoty, montażu urządzeń sanitarnych, drzwi, pomalowanie ścian w pomieszczeniach świetlicy wiejskiej.

Ww. wydatki objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Świetlica jest użytkowana na cele publiczne i jest nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom oraz służy zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotniczej Straży Pożarnej zwrot podatku VAT nie będzie przysługiwał, ponieważ nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary, usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Świetlica jest użytkowana na cele publiczne i jest nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny O.S.P. stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna realizuje projekt pt. "Przeprowadzenie Remontu Świetlicy Wiejskiej" w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Świetlica jest użytkowana na cele publiczne i jest nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom oraz służy zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Przedmiotowe zakupy nie służą wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W konsekwencji realizując projekt dofinansowany w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Ochotniczej Straży Pożarnej nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl