IPPP1-443-982/11-4/IGo - Możliwość zwolnienia z VAT usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-982/11-4/IGo Możliwość zwolnienia z VAT usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 5 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 5 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność polegającą na sprzedaży samochodów i części zamiennych do samochodów oraz działalności wspierające sprzedaż samochodów. Spółka dokonuje sprzedaży do odbiorców powiązanych działających w sieci M. i do odbiorców niezależnych.

W celu intensyfikacji sprzedaży Spółka razem z innymi podmiotami grupy M. podejmuje wspólne działania o charakterze marketingowym, pośredniczenia w sprzedaży i finansowania sprzedaży. Spółka na podstawie umowy z bankiem działającym w grupie M. prowadzi działalność polegającą na oferowaniu kredytu od tego banku dla klientów kupujących samochody od Spółki. Spółka jest wyposażona przez bank w system informatyczny kalkulujący i wytwarzający wnioski kredytowe, za pomocą którego przedstawia klientom warunki kredytowe i dobiera warianty kredytowe odpowiednie dla klientów. Spółka dostosowuje swoje działanie do metod i procedur stosowanych przez bank. Spółka udostępnia kredyty udzielane przez bank informując o nich klientów i oferując możliwe ich warianty. Spółka pomaga klientom w wypełnieniu wniosków kredytowych i kompletacji wymaganych przez bank dokumentów. Spółka pośredniczy w przekazywaniu wniosków kredytowych i wymaganych dokumentów klientów do banku w celu ich weryfikacji i podjęcia decyzji o udzieleniu kredytu.

Spółka świadczy dla banku usługi pośrednictwa w udzielaniu kredytów, ale nie jest upoważniona do udzielania kredytów w imieniu banku ani wykonywania żadnych czynności bankowych w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo bankowe. Mocą umowy zawartej z bankiem, z tytułu swoich usług w zakresie udzielania kredytów Spółka otrzymuje od banku wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur.

Spółka klasyfikuje usługi wykonane dla banku jako usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów, a w związku z tym zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W celu potwierdzenia skutków podatkowych związanych z opisanym wyżej stanem faktycznym, Spółka występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo klasyfikuje swoje usługi dla banku opisane w stanie faktycznym wniosku jako usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów, czyli tożsame z wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym prawidłowo je traktuje jako zwolnione z VAT.

Zdaniem Spółki usługi wykonywane na rzecz banku, przedstawione w stanie faktycznym, są usługami pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów i jako takie są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy o VAT).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Commissioners of Customs Excise v. CSC Financial Services Ltd., wynika że z pośrednictwem mamy do czynienia w przypadku podmiotu, który nie jest żadną ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego. Celem pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co możliwe, aby dwie strony zawarły umowę, przy czym pośrednik nie ma bezpośrednio własnego interesu w warunkach tej umowy.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, że istotne dla zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku usług pomocniczych do usług finansowych udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych jest to, aby określona usługa, stanowiąca odrębną całość, zmierzała do realizacji zasadniczych funkcji ww. usługi finansowej objętej zwolnieniem. Przy czym, z omawianego zwolnienia, od dnia 1 stycznia 2011 r. nie mogą korzystać usługi stanowiące element usługi pośrednictwa.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka, w celu intensyfikacji sprzedaży podejmuje wspólne działania o charakterze marketingowym, pośredniczenia w sprzedaży i finansowania sprzedaży. Spółka na podstawie umowy z bankiem działającym w grupie M. prowadzi działalność polegającą na oferowaniu kredytu od tego banku dla klientów kupujących samochody od Spółki. Spółka jest wyposażona przez bank w system informatyczny kalkulujący i wytwarzający wnioski kredytowe, za pomocą którego przedstawia klientom warunki kredytowe i dobiera warianty kredytowe odpowiednie dla klientów. Spółka dostosowuje swoje działanie do metod i procedur stosowanych przez bank. Spółka udostępnia kredyty udzielane przez bank informując o nich klientów i oferując możliwe ich warianty. Spółka pomaga klientom w wypełnieniu wniosków kredytowych i kompletacji wymaganych przez bank dokumentów. Spółka pośredniczy w przekazywaniu wniosków kredytowych i wymaganych dokumentów klientów do banku w celu ich weryfikacji i podjęcia decyzji o udzieleniu kredytu. Spółka świadczy dla banku usługi pośrednictwa w udzielaniu kredytów, ale nie jest upoważniona do udzielania kredytów w imieniu banku ani wykonywania żadnych czynności bankowych w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo bankowe. Mocą umowy zawartej z bankiem, z tytułu swoich usług w zakresie udzielania kredytów Spółka otrzymuje od banku wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści złożonego wniosku - przedmiotowe usługi są usługami pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów, Spółka ma prawo stosować do tych usług zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl