IPPP1/443-98/09-4/AP - Zakres opodatkowania podatkiem VAT oraz udokumentowanie wniesienia wkładów niepieniężnych do spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-98/09-4/AP Zakres opodatkowania podatkiem VAT oraz udokumentowanie wniesienia wkładów niepieniężnych do spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT oraz udokumentowania czynności wniesienia wkładów niepieniężnych do spółki komandytowej i/lub komandytowo-akcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT oraz udokumentowania czynności wniesienia wkładów niepieniężnych do spółki komandytowej i/lub komandytowo-akcyjnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 18 marca 2009 r. znak IPPP1/443-98/09-2/AP pismem z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obecnie wspólnikiem spółki komandytowej, zwanej dalej "Spółka 1".

W przyszłości może stać się wspólnikiem innych spółek komandytowych lub komandytowo - akcyjnych, zwanych dalej "Spółka 2". Wnioskodawca jest właścicielem lokali mieszkalnych oraz nieruchomości gruntowych niezabudowanych. W przyszłości może zakupić lub nabyć w inny sposób kolejne lokale mieszkalne, lokale użytkowe, nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego i niezabudowanego. Wszystkie wyszczególnione nieruchomości będą dalej zwane "wkładami". Wnioskodawca planuje wnoszenie do Spółki 1 i/lub Spółki 2 wkładów. Wkłady będą wnoszone do Spółki 1 i/lub Spółki 2 wg ich bieżącej wyceny rynkowej i wg takiej samej wartości zostaną one ujęte w księgach tych podmiotów. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zlikwidowało zwolnienie aportów z podatku VAT z dniem 1 grudnia 2008 r. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. z podatku VAT została zwolniona dostawa wszystkich nieruchomości zabudowanych, z wyjątkiem tych niezasiedlonych oraz tych, które zostały zasiedlone przed upływem dwóch lat od dostawy.

Wniosek dotyczy stanu prawnego na 1 kwietnia 2009 r.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wniesienie do Spółki 1 i/lub Spółki 2 wkładów jako wkładu niepieniężnego wg ich wartości rynkowej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT sprzedaży czy też faktury VAT wewnętrznej na kwotę odpowiadającą wartości netto wkładów. Czy podatek wykazany w takiej fakturze będzie musiał zostać doliczony do podatku należnego w deklaracji za miesiąc, w którym wkłady zostaną wniesione do Spółki 1 i/lub do Spółki 2.

3.

Czy, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 oraz 2, Spółka 1 i/lub Spółka 2 będzie miała prawo do wykazania kwoty podatku VAT naliczonego w fakturze VAT sprzedaży lub wewnętrznej, wystawionej przez Wnioskodawcę w miesiącu wniesienia wkładów do Spółki 1 i/lub Spółki 2, jako podatku naliczonego w deklaracji VAT za miesiąc, w którym wkłady zostały wniesione do Spółki 1 i/lub Spółki 2.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Wnioskodawca uważa, że wniesienie do Spółki 1 i/lub Spółki 2 wkładów jako wkładu niepieniężnego wg jego wartości rynkowej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ Wnioskodawca nie będzie dokonywał wniesienia w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, lecz jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca płatnikiem podatku VAT.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT sprzedaży czy też faktury VAT wewnętrznej na kwotę odpowiadającą wartości netto wkładów.

Ad. 3

W związku z negatywną odpowiedzią na pytanie 1 i pytanie 2 Spółka 1 i/lub Spółka 2 nie otrzymają żadnej faktury od Wnioskodawcy, a co za tym idzie nie będą miały obowiązku wykazywania wniesienia wkładów w deklaracji VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie aportu do Spółki 1 i/lub Spółki 2 w postaci zasiedlonych i/lub niezasiedlonych lokali mieszkalnych, lokali użytkowych, nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego i niezabudowanego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje wówczas, jeżeli zostaną spełnione przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepisy art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT - i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest dokonywana przez osobę będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, działającego w takim charakterze.

Podatnikami zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. Z analizy definicji gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy wynika, iż podatnikiem staje się ten, kto dokonuje określonej czynności w ramach tej działalności. W przypadku wniesienia aportu rzeczowego, który spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów podatnikiem tego podatku będzie więc podmiot, który wykonując taką czynność choćby jednorazowo, działa niezależnie jako handlowiec. Natomiast zgodnie z przyjętym orzecznictwem, handlem jest dokonywanie w sposób zorganizowany zakupów towarów w celu ich odsprzedaży.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem lokali mieszkalnych oraz nieruchomości gruntowych niezabudowanych. W przyszłości może zakupić lub nabyć w inny sposób kolejne lokale mieszkalne, lokale użytkowe, nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego i niezabudowanego oraz zamierza wnieść je jako wkłady do spółki 1 i/lub 2.

Dokonując analizy zdarzenia przedstawionego przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę noszą znamiona działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Intencją ustawodawcy jest opodatkowanie dostawy zarówno terenów budowlanych (działka zabudowana, działka budowlana, teren zabudowy), jak też przeznaczonych pod zabudowę. Zatem aport (dostawa) nieruchomości gruntowej niezabudowanej, która jest terenem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę oraz nieruchomości gruntowej zabudowanej podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Należy jednakże pamiętać, iż w myśl art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem Wnioskodawca wnosząc aportem nieruchomości gruntowe zabudowane oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego winien zastosować stawkę podatku dla gruntu w takiej samej wysokości, jaka określona jest dla budynku bądź budowli znajdującej się na tym gruncie w oparciu o powyżej wskazane przepisy. Ponadto ust. 5a ww. przepisu stanowi, iż powyższego nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

W związku z tym, iż pytanie Wnioskodawcy nie dotyczy wskazania wysokości stawek podatkowych dla poszczególnych transakcji zagadnienie to nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ad. 2

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem, zgodnie z przytoczonym przepisem Wnioskodawca będzie zobowiązany do udokumentowania wniesienia aportem poszczególnych nieruchomości do spółki 1 i/lub spółki 2 poprzez wystawienie faktur VAT. Elementy, jakie powinna zawierać faktura VAT oraz zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podmiotom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Ustęp 10 ww. art. 19 mówi, iż w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11.

Podatek należny wynikający z faktury sprzedaży wykazuje się w deklaracji podatkowej w miesiącu, w którym wystąpił obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej czynności.

Ad. 3

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

*

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

*

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Skoro zatem wnoszone przez Wnioskodawcę towary będą udokumentowane fakturami VAT zawierającymi podatek, nabywca po spełnieniu warunku wykorzystania przedmiotowych towarów do czynności opodatkowanych, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie miał prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturach w rozliczeniu za okres w którym otrzymały faktury (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy) bądź w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy) jeżeli nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, tut. Organ pragnie zwrócić uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. uległo zmianie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie § 8 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, który obowiązywał do dnia 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku od towarów i usług wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), w okresie do dnia 31 marca 2009 r., w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl