IPPP1/443-977/11-4/AW - Zwolnienie z VAT usług stołówkowych w przedszkolach.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-977/11-4/AW Zwolnienie z VAT usług stołówkowych w przedszkolach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług stołówkowych w przedszkolach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług stołówkowych w przedszkolach.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka rozpoczęła działalność gospodarczą w dniu 31 grudnia 2010 r. i korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1. W ramach swojej działalności gospodarczej będzie prowadziła niepubliczne przedszkole wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty (z dnia 7 września 1991 r. późn. zm.). Jednostka w ramach świadczonych usług edukacyjnych będzie świadczyć również usługi żywieniowe dla dzieci. Prowadzona stołówka dla przebywających dzieci w przedszkolu nie będzie odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej będzie ściśle związane z działalnością przedszkola.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez przedszkole usługi żywieniowe dla dzieci w ramach działalności edukacyjnej są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy

Świadczone usługi żywienia dla dzieci przebywających w przedszkolu będą usługą niezbędną i ściśle związaną ze świadczonymi usługami w zakresie opieki nad dziećmi wykonywaną na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 17 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 usługi wyżywienia dzieci przebywających w przedszkolu są usługami niezbędnymi do świadczenia podstawowej usługi opieki nad dziećmi.

Zapewnienie wyżywienia dzieci w przedszkolu jest zadaniem niezbędnym w realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Przedszkole jest instytucją edukacyjną, łączy pełnienie zadań wychowawczych, opiekuńczych i zdrowotnych. Funkcja opiekuńczo - zdrowotna obejmuje sprawowanie opieki nad dzieckiem, dbanie o jego zdrowie, bezpieczeństwo w czasie nieobecności rodziców.

Rodzice i opiekunowie nie korzystaliby z podstawowej usługi jaką jest usługa edukacyjna bez świadczenia usług żywieniowych. Podczas ponad siedmiogodzinnego pobytu dziecka w przedszkolu niezbędne jest zapewnienie wyżywienia.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usług żywienia dzieci w przedszkolu jest wyrazem spełnienia zadań edukacyjnych poprzez funkcję opiekuńczą umożliwiającą spożywanie posiłków w przedszkolu.

W związku z powyższym usługi żywienia są usługą niezbędną do świadczenia podstawowej usługi opieki nad dziećmi i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 14 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 26 i 27 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że świadczenie usług oraz dostawa towarów mogą być uznane za "ściśle związane" z działalnością edukacyjną wtedy, gdy mają one charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne. W orzeczeniu wydanym w sprawie Horizon College, o sygn. akt C-434/05, Trybunał stwierdził, iż: " (...) określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego".

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż pojęcia używane do opisania zwolnień określonych w cytowanym art. 43 ustawy o VAT powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Wobec tego należy rozstrzygnąć, czy przedmiotowe usługi stołówki w przedszkolu świadczone na rzecz dzieci mogą zostać uznane za usługi ściśle związane z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi niepubliczne przedszkole wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm. - dalej ustawa o systemie oświaty). Wnioskodawca oprócz usług edukacyjnych będzie świadczyć usługi żywienia dzieci. Prowadzona stołówka zapewniająca wyżywienie dla dzieci, jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie odrębnym podmiotem gospodarczym, a jej prowadzenie będzie ściśle związane z działalnością przedszkola.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do postanowień art. 14 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, do ustalania opłat za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach publicznych oraz publicznych innych formach wychowania przedszkolnego przepisy art. 67a stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (ust. 2). Stosownie do art. 67a ust. 3 cyt. ustawy o systemie oświaty, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez przedszkola stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia w ramach realizowanych funkcji edukacyjnych.

Uwzględniając powyższe, możliwość prowadzenia przez przedszkola stołówki jest przykładem realizacji przez jednostki objęte systemem oświaty zadań, do jakich zostały powołane, w szczególności zadań wychowawczych i opiekuńczych. Świadczenie to polegać może niewątpliwie na zapewnieniu wyżywienia i dożywiania dzieciom, korzystającym z prawa do kształcenia i wychowania w ramach systemu oświaty, w sytuacji gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Tym samym, funkcjonowanie stołówek w przedszkolach zapewnia prawidłową realizację zadań edukacyjnych, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci.

Z powyższego wynika, iż usługi wyżywienia dzieci, zapewniane przez stołówki w przedszkolach, uznać należy za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi, mają one bowiem charakter pomocniczy w stosunku do działalności podstawowej. Jednakże usługi stołówkowe winny być świadczone przez podmiot świadczący usługę podstawową. Zatem zwolnienie opisane powyżej przysługuje jedynie przedszkolom, które w ramach prowadzonej działalności w zakresie opieki skierowanej do dzieci na poziomie przedszkolnym świadczą dodatkowo usługę wyżywienia, ściśle związaną z usługą podstawową.

W omawianej sprawie jak wskazuje Wnioskodawca usługi wyżywienia skierowane do dzieci nie będą świadczone przez odrębny podmiot gospodarczy. Mając zatem na uwadze powyższe okoliczności oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, iż usługi żywienia dzieci w przedszkolu korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl