IPPP1-443-977/08-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-977/08-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko M Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych wykazywanych na fakturze dokumentującej wywóz i utylizację odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych wykazywanych na fakturze dokumentującej wywóz i utylizację odpadów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Jest to działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Usługi wywozu i utylizacji odpadów przebiegają według ustalonego procesu, na który składają się następujące operacje:

1.

wynajem pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów w ramach umów na zbiórkę i utylizację odpadów,

2.

zbieranie odpadów z pojemników i kontenerów oraz załadowanie ich na środki transportu specjalnie przeznaczone do tego celu: samochody śmieciarki, samochody kontenerowe,

3.

transport odpadów do sortowni odpadów lub na stację przeładunkową odpadów,

4.

załadunek odpadów ze stacji przeładunkowej lub po sortowaniu na specjalistyczne samochody do wywozu odpadów,

5.

transport odpadów na składowiska odpadów,

6.

składowanie, zagospodarowanie i utylizacja odpadów na składowisku.

Według opinii statystycznej wydanej przez Urząd Statystyczny, usługi polegające na dzierżawie pojemników i kontenerów na odpady, powiązane z usługą wywozu tych odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.00.2. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" symbol PKWiU 90.0 są ujęte w załączniku nr 3 poz. 153. do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w którym ujęto wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykazując w fakturze VAT dotyczącej wywozu i utylizacji odpadów osobne pozycje dotyczące dzierżawy pojemnika/kontenera na gromadzenie odpadów i określenie w tej pozycji PKWiU 90 zgodnie z opinią urzędu statystycznego, Wnioskodawca może posługiwać się stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Strona wskazuje, iż usługi wywozu i utylizacji odpadów w swoim procesie jako podstawę mają wynajem urządzeń do gromadzenia odpadów, bez których sama usługa nie może być wykonana w sposób prawidłowy i spełniający wymagania sanitarne i prawne. Usługi są wykonywane w sposób ciągły, każda operacja związana jest z odpowiednim okresem czasu i z należytym wykonaniem wszystkich jej składników. Biorąc pod uwagę główny element i cel wykonania tej usługi, ustawodawca dał prawo Wnioskodawcy do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Podatnik wskazuje, iż takie stanowisko potwierdził urząd statystyczny w opiniach klasyfikujących usługę dzierżawy pojemników do gromadzenia odpadów w grupie 90.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jednocześnie dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy zauważyć, iż przedmiotem określonej czynności jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług. Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towarów czy świadczeniem usług kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Na przedmiotową cenę usługi, w ramach umów na zbiórkę i utylizację odpadów, składa się cena za wynajem pojemnikówi kontenerów do gromadzenia odpadów. Strona wskazała, iż usługi te sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 90.00.2. - usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów. W rozpatrywanej sprawie opłata z tytułu wynajmu pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów jest ściśle związana ze świadczoną przez Stronę usługą zbiórki i utylizacji odpadów. Zatem na całość świadczenia należnego Stronie składa się również opłata za wynajem kontenerów i pojemników do gromadzenia odpadów, stąd też brak jest podstaw prawnych do wyodrębnienia z podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty opłaty za ich korzystanie, będącej składnikiem należności z tytułu świadczenia usług w zakresie wskazanym przez Podatnika.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Załącznik nr 3 zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawą podatku w wysokości 7%, gdzie w poz. 153 wymieniono usługi wg symbolu PKWiU nr 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż opłaty za wynajem pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów stanowią część kwoty należnej z tytułu usług wywozu i utylizacji odpadów i podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, tak jak usługa właściwa.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w celu prawidłowego ustalenia stawki podatku VAT należy ustalić prawidłowy symbol PKWiU dla świadczonych usług. Rozpatrując niniejszą sprawę oparto się na klasyfikacji przedstawionej przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl