IPPP1/443-962/11-6/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-962/11-6/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 września 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 15 września 2011 r.) oraz w dniu 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 września 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 września 2011 r., złożonym w dniu 16 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 września 2011 r. oraz pismem z dnia 05.109.2011 r., złożonym w dniu 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Do spółki z o.o. zostanie wniesiony przez inną spółkę kapitałową w drodze wkładu niepieniężnego Oddział stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzić będzie nieruchomość składająca się z dwóch działek dla celów ewidencji gruntów; jedna z tych działek jest zabudowana dwoma budynkami. wybudowanymi w latach 50 XX wieku. Spółka Kapitałowa nabyła Budynki I oraz Budynek II w ramach czynności zwolnionej z podatku VAT. Nieruchomość ani Budynek I oraz Budynek II nie zostały umieszczone w ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego aport i nie były przedmiotem amortyzacji dla celów podatkowych dokonywanej przez ten podmiot.

Planowana jest realizacja projektu deweloperskiego celem rozbudowy Budynku I oraz Budynku lI, rozumianych jako zespół pomieszczeń mieszkalnych i pomocniczych, mających odrębne wejście, wydzielonych stałymi przegrodami budowlanymi, umożliwiającymi stały pobyt ludzi i prowadzenie samodzielnego gospodarstwa domowego. Zamiarem Spółki będzie zbywanie Lokali Mieszkalnych rzecz indywidualnych nabywców z przeznaczeniem na ich własne potrzeby mieszkaniowe.

W momencie zbycia lokali mieszkalnych Budynek I oraz Budynek II należy zaklasyfikować na gruncie PKOB czyli jako budynek o trzech i więcej mieszkaniach.

Spółka zakłada, że nakłady związane z adaptacją Lokali Mieszkalnych zarówno w Budynku I oraz Budynku II przekroczą 30% wartości początkowej każdego z tych budynków. Spółka w związku z prowadzonym pracami adaptacyjnymi będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka przewiduje, że powierzchnia użytkowa każdego z Lokali Mieszkalnych nie będzie przekraczać 150 metrów kwadratowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT opodatkowana będzie sprzedaż Lokali Mieszkaniowych w Budynku I oraz Budynku II przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przy założeniu, że Zbycie Lokali Mieszkalnych w Budynku I oraz Budynku II będzie dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to transakcje te, zgodnie z art. 5 w związku z art. 41 ustawy VAT, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy VAT stawkę 8% podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b wymienionej ustawy, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2. W przypadku budownictwa mieszkaniowego powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% również w odniesieniu do robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego czyli budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11 lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale PKOB 12 - w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zwolnienia tego nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy. Według norm zawartych w przytoczonych przepisach, 8% stawka podatku od towarów i usług ma obecnie zastosowanie jedynie w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Definicję lokalu mieszkalnego, jak również prawną regulację obrotu lokalami (częściami budynków), stanowiącymi odrębny od budynku towar regulują przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, mogą stanowić odrębne nieruchomości. Samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Mając na uwadze, że Lokal Mieszkalny stanowi mieszkanie, w którym jego nabywca może przebywać, to należy uznać, że spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego oraz powierzchnia każdego z nich nie będzie przekraczać 150 m 2 to w przypadku sprzedaży przez Spółkę Lokali Mieszkalnych w Budynku I oraz Budynku II zastosowanie znajdzie stawka preferencyjna podatku VAT w wysokości 8%.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16 września 2010 r. sygn. ITPP1/443-613/10/AP znanych Wnioskodawcy interpretacjach organów podatkowych.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe, jak również pytanie i stanowisko Wnioskodawcy do przedstawionego pytania sformułowane zostały ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 cyt. ustawy). Takie zdefiniowanie terminu "dostawa towarów", odwołując się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku istotne jest określenie, czy dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję legalną tego pojęcia. Wynika z niej, że pierwsze zasiedlenie występuje wówczas, gdy budynek, budowla lub ich części są wydawane pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Istotne jest jednak to, że musi to nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. sprzedaż, najem, dzierżawa).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Powyższe przepisy wskazują, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje wówczas, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż do Spółki zostanie wniesiony przez inną spółkę kapitałową w drodze wkładu niepieniężnego Oddział stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzić będzie nieruchomość składająca się z dwóch działek dla celów ewidencji gruntów; jedna z tych działek jest zabudowana dwoma budynkami. wybudowanymi w latach 50 XX wieku. Spółka Kapitałowa nabyła Budynki I oraz Budynek II w ramach czynności zwolnionej z podatku VAT. Wnioskodawca planuje realizację projektu deweloperskiego celem rozbudowy Budynku I oraz Budynku lI i adaptacji ich jako budynków o charakterze pensjonatu poprzez zaadaptowanie dotychczas istniejących w Budynku I oraz Budynku II pomieszczeń jako lokali mieszkalnych. Spółka przewiduje, że powierzchnia użytkowa każdego z Lokali Mieszkalnych nie będzie przekraczać 150 metrów kwadratowych. Spółka zakłada, że nakłady związane z adaptacją Lokali Mieszkalnych zarówno w Budynku I oraz Budynku II przekroczą 30% wartości początkowej każdego z tych budynków. Spółka w związku z prowadzonymi pracami adaptacyjnymi będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zamiarem Spółki będzie zbywanie Lokali Mieszkalnych rzecz indywidualnych nabywców z przeznaczeniem na ich własne potrzeby mieszkaniowe.

Analiza opisanych przez Wnioskodawcę działań wskazuje, że przedmiotem dostawy będą nowoutworzone lokale mieszkalne, powstałe w wyniku realizacji przez Wnioskodawcę projektu deweloperskiego, w wyniku którego dojdzie do rozbudowy Budynku I oraz Budynku II dotychczas istniejące w nich pomieszczenia zaadaptowane zostaną jako lokale mieszkalne. W wyniku przeprowadzonych prac dojdzie do powstania jakościowo nowych lokali mieszkalnych.

A zatem przedmiotowa dostawa dotyczy nowych lokali mieszkalnych, które nie zostały wcześniej zasiedlone ani zamieszkałe. O ich zasiedleniu, w ocenie tut. Organu, może być mowa dopiero wówczas, gdy faktycznie lokale te, po ich wyodrębnieniu w wyniku dokonanej przebudowy obiektu oraz ustanowieniu ich odrębnej własności, zostaną przekazane do użytkowania w wyniku dokonanej sprzedaży. Tak więc zaadaptowane na cele mieszkaniowe pomieszczenia zostaną zasiedlone, w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, po raz pierwszy dopiero przez przyszłych nabywców. Tym samym podstawowy warunek konieczny do zastosowania zwolnienia od podatku VAT omawianej sprzedaży, nie zostanie spełniony.

Biorąc zatem pod uwagę analizowaną sytuację oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowych lokali mieszkalnych, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Nie znajdzie tutaj również zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Przepis ten uzależnia bowiem zastosowanie zwolnienia od braku prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją danej inwestycji (w niniejszej sprawie jest to realizacja projektu developerskiego, w efekcie którego zostaną utworzone lokale mieszkalne). Z opisu sprawy wyraźnie wynika, iż lokale mieszkalne powstaną dopiero po zakończeniu projektu deweloperskiego polegającego na rozbudowie ww. budynków i adaptacji istniejących w nich pomieszczeń. Stąd też nie można mówić o ponoszeniu nakładów na ulepszenie lokali, termin ten bowiem odnosi się do istniejących lokali, a nie do nakładów na wytworzenie nowych lokali. W tym stanie rzeczy w stosunku do lokali, które powstaną wskutek poniesionych nakładów inwestycyjnych przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia. Bowiem w tej sytuacji nie będzie miało miejsca ulepszenie istniejących już lokali mieszkalnych.

Stosownie do art. 41 ust. 2 cyt. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, na mocy art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl tego zastrzeżenia, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Stosownie do art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia). Przy czym, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 § 7 rozporządzenia, nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Reasumując, od 1 stycznia 2011 r. stawka VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie w przypadku obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Uregulowania powyższe w praktyce oznaczają, że w przypadku dostawy lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2 oraz budynków jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2 będzie miała zastosowanie stawka obniżona. Natomiast w sytuacji, gdy powierzchnia lokalu mieszkalnego lub budynku jednorodzinnego będzie przekraczała powyższe limity wówczas będą miały do tej dostawy zastosowanie dwie stawki podatku - obniżona i podstawowa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem sprzedaży, będą lokale mieszkalne. Wnioskodawca wskazał, iż w momencie zbycia lokali mieszkalnych Budynek I oraz Budynek II należy zaklasyfikować na gruncie PKOB pod numerem 1122 czyli jako budynek o trzech i więcej mieszkaniach. Powierzchnia użytkowa każdego z Lokali Mieszkalnych nie będzie przekraczać 150 metrów kwadratowych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wnioski, stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowych wyodrębnionych Lokali Mieszkalnych powstałych w wyniku rozbudowy i adaptacji istniejących pomieszczeń w Budynku I oraz Budynku II (klasyfikowanych w momencie zbycia w PKOB w dziale 11) będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Należy jednocześnie nadmienić, że niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację przedmiotowych budynków wskazaną przez Spółkę. Tutejszy Organ nie jest bowiem upoważniony do dokonywania klasyfikacji obiektów budowlanych na podstawie PKOB.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl