IPPP1/443-957/08-7/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-957/08-7/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2008 r. (data wpływu 16 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy budynków mieszkalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy budynków mieszkalnych uzupełniony, uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 4 sierpnia 2008 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-957/08-2/IG z dnia 15 lipca 2008 r. do uzupełnienia wniosku o elementy stanu faktycznego, i otrzymane w dniu 23 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jednostka jest generalnym wykonawcą i na podstawie zawartych umów z inwestorami realizuje budowy wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Wg założeń projektowych ponad połowa powierzchni użytkowej tych budynków przeznaczona jest na cele mieszkalne. W części podziemnej tych budynków znajdują się garaże, a cześć powierzchni użytkowej przeznaczona jest również na cele usługowo - handlowe. W każdym z wymienionych przypadków budynki zaklasyfikowane są do PKOB 11.

Umowy na budowę ww. budynków obejmują również wykonanie infrastruktury towarzyszącej (instalacji zewnętrznych, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, elektroenergetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych, oświetlenia alejek, dróg dojazdowych do budynków, oraz małej architektury, zagospodarowania terenu, ogrodzenia), które umożliwią oddanie do użytkowania gotowy obiekt. W ramach realizacji ww. zadań jednostka wykonuje prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy wielorodzinnych obiektów mieszkaniowych polegających na urządzeniu placu budowy (organizacja zaplecza budowy). Prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy obejmują takie usługi jak:

* przyłączenie mediów dla celów budowy,

* instalacja tymczasowego oświetlenia budowy,

* budowa tymczasowych dróg, ogrodzenia budowy,

* transport, montaż i demontaż zaplecza kontenerowego,

* czasowa organizacja ruchu na budowie - oznakowanie.

Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług czynności te winny być klasyfikowane w dziale 45 - roboty budowlane.

Wyspecjalizowane prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy są częścią kosztów ogólnych budowy, które łącznie z kosztami bezpośrednimi stanowią podstawę ustalenia ryczałtowej ceny robót budowlano montażowych dotyczących budowy obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wykonywania prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy prawidłowo stosujemy stawkę 7%.

Zdaniem wnioskodawcy prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy wielorodzinnych obiektów mieszkaniowych jako jeden z elementów niezbędny do rozpoczęcia całej inwestycji należy opodatkować stawką 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także preferencyjne stawki podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264

* wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12 c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Należy jednakże wskazać, iż stosownie do ww. przepisów ustawy i rozporządzenia, preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Znowelizowane od 1 stycznia bieżącego roku przepisy, nie wprowadziły preferencji podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż począwszy od dnia 1 stycznia 2008 r. - z uwagi na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy - roboty z nią związane podlegają opodatkowaniu według stawki 22% stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Sekcja F Roboty Budowlane Dział 45 Roboty Budowlane: Dział ten obejmuje m.in. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca przed rozpoczęciem budowy budynków mieszkalnych oraz wykonania infrastruktury towarzyszącej (instalacji zewnętrznych, sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, elektroenergetycznych, gazowych i telekomunikacyjnych, oświetlenia alejek, dróg dojazdowych do budynków, oraz małej architektury, zagospodarowania terenu, ogrodzenia), które umożliwią oddanie do użytkowania gotowy obiekt, wykonuje prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy wielorodzinnych obiektów mieszkaniowych oraz wykonania infrastruktury towarzyszącej. Prace te polegają na urządzeniu placu budowy (organizacja zaplecza budowy). Prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy obejmują takie usługi jak:

* przyłączenie mediów dla celów budowy,

* instalacja tymczasowego oświetlenia budowy,

* budowa tymczasowych dróg, ogrodzenia budowy,

* transport, montaż i demontaż zaplecza kontenerowego,

* czasowa organizacja ruchu na budowie - oznakowanie.

Jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, powyższe prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy, są związane zarówno z wznoszeniem nowych budynków mieszkalnych jak i z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej tym budynkom. Służą one stworzeniu odpowiedniej bazy, która będzie służyła zarówno budowie budynków mieszkalnych jak i budowie infrastruktury towarzyszącej tym budynkom.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, iż od 1 stycznia 2008 r. 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Natomiast stawka 22% podatku od towarów i usług ma zastosowanie do wykonania infrastruktury towarzyszącej.

Ponieważ prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy są związane z jedną umową dotyczącą budowy budynków mieszkalnych jak i budowy infrastruktury towarzyszącej do tych budynków, to stawka podatku na prace przygotowawcze powinna być określona proporcjonalnie w stosunku do całości umowy. Rozdziału tego można dokonać na podstawie dokumentacji projektowej i kosztorysowej.

Reasumując, do części wartości prac przygotowawczych do rozpoczęcia budowy, powinna zostać zastosowana stawka podatku w wysokości 7% (prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy proporcjonalnie przypisane do budowy budynków mieszkalnych), natomiast do części wartości prac przygotowawczych do rozpoczęcia budowy, powinna być zastosowana stawka podatku w wysokości 22% (prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy przypisane do budowy infrastruktury towarzyszącej tym budynkom).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl