IPPP1/443-933/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-933/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie tych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie tych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

XXX (zwana dalej "Spółką") zarządza siecią nowoczesnych magazynów owocowo - warzywnych zaopatrujących w owoce i warzywa hipermarkety spożywczo - przemysłowe oraz nowoczesne centra zaopatrzenia hurtowego zlokalizowane w całej Polsce.

Spółka zaopatruje się w owoce i warzywa u wyspecjalizowanych dostawców.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka zgodnie z najnowszymi trendami dotyczącymi organizacji sieci dystrybucyjnych, podejmuje szereg działań zmierzających do poprawy obsługi swoich ostatecznych klientów (tj. hipermarketów i centrów zaopatrzenia hurtowego). Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży towarów (nabytych uprzednio od dostawców) do klientów Spółki. Istnienie sieci nowoczesnych magazynów owocowo - warzywnych jako zorganizowanej struktury sprzedaży towarów przynosi więc korzyść dostawcom, których towary obecnie są w sieci. Skuteczność prowadzonej działalności Spółki w tym zakresie odzwierciedlana jest przez wartość towarów nabytych przez Spółkę od poszczególnych dostawców, która wpływa wprost na wartość korzyści uzyskiwanych przez dostawców (zwiększenie sprzedaży towarów przez dostawców).

Korzyści wynikające z istnienia sieci zarządzanej przez Spółkę oraz podejmowane przez nią działania dotyczące poprawy obsługi jej klientów dostrzegają dostawcy współpracujący ze Spółką.

Zgodnie z postanowieniami umów zawartych przez Spółkę z dostawcami oraz załączników do tych umów, Spółka otrzymuje od dostawców wynagrodzenie za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji - do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy. Wynagrodzenie to mierzone jest w oparciu o nabycie określonej wartości towarów w określonym czasie i przyjmuje formę tzw. premii pieniężnych miesięcznych. Zgodnie z treścią załącznika do umowy premie pieniężne miesięczne (zwane dalej "Premiami pieniężnymi") stanowią:

"wynagrodzenie należne Zamawiającego za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów Dostawcy mierzone w oparciu o nabycie przez Zamawiającego określonej łącznej wartości towarów w miesiącu rozliczane na zasadach określonych w Załączniku do Umowy (...)".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym, ma miejsce świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Spółkę na rzecz poszczególnych dostawców, z tytułu którego wynagrodzeniem są Premie pieniężne wypłacane przez dostawców.

2.

Czy dostawcy mają prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez Spółkę faktur VAT dokumentujących wykonanie opisanych w stanie faktycznym usług, a przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, wyłączający to prawo, nie znajduje zastosowania w opisanym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług przez Spółkę na rzecz poszczególnych dostawców, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, a uzyskane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie tych usług.

Jak wynika z postanowień umownych obowiązujących między Spółką a dostawcami, otrzymywane przez Spółkę premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów, lecz stanowią korzyści dostawców z całokształtu działań Spółki zmierzających do efektywnej sprzedaży towarów dostawców, a wysokość premii pieniężnych powiązana jest ze skutecznością tych działań.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zdaniem Spółki w omawianym stanie faktycznym dochodzi z jej strony do świadczenia usług w rozumieniu powyższych przepisów na rzecz dostawców, które polegają na całokształcie wpisanych w istnienie sieci dystrybucyjnej działań zmierzających do poprawienia efektywności jej funkcjonowania, zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji - do bardziej efektywnej sprzedaży towarów (zakupionych uprzednio przez Spółkę od dostawców). Działaniami tymi są np. wykorzystywane przez Spółkę know - how w zakresie zbytu i przechowywania towarów, relacji z klientem, zarządzania asortymentem i prezentacja towarów, bieżącej działalności operacyjnej nowoczesnych magazynów owocowo - warzywnych itp. W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług może być zaś każde zachowanie się Spółki w wykonaniu zobowiązania umownego.

Za wyjątkiem przypadków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy jest wykonywane odpłatnie. Zważywszy, że w zamian za opisane w stanie faktycznym działania Spółka otrzymuje wynagrodzenie w formie premii pieniężnych, zachodzi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Premie pieniężne są ekwiwalentem za wykonywane przez Spółkę usługi i stanowią należne Spółce świadczenie wzajemne. Premie pieniężne nie mają bowiem charakteru dobrowolnego, a ich wysokość powiązana jest ze skutecznością działań Spółki, mierzoną w oparciu o nabycie określonej wartości towarów od dostawców w określonym czasie.

Podsumowując zdaniem Spółki, podejmowany przez nią całokształt działań zmierzających do zwiększenia satysfakcji swoich konsumentów, za które dostawca na mocy łączących strony postanowień umownych zdecydował się wynagrodzić Spółkę w formie premii pieniężnych obliczanych w oparciu o nabycie określonej wartości towarów od dostawców w określonym czasie, stanowi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług odpłatne świadczenie usług.

W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez Spółkę faktur VAT dokumentujących opisane wyżej usługi Spółka stoi na stanowisku, iż podatek od towarów i usług wykazany w wystawionych fakturach dokumentujących usługi, które wynagradzane są w formie premii pieniężnych stanowią dla dostawców podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a regulacje art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania do tego podatku.

Wystawiane przez Spółkę faktury VAT dokumentujące usługi, zawierają podatek od towarów i usług z tytułu świadczenia tych usług. Zważywszy, że świadczone przez Spółkę usługi przekładają się na wartość towarów nabywanych przez nią od dostawców, a tym samym przynoszą dostawcom korzyść (prowadzą do zwiększenia sprzedaży przez dostawców), dostawcom przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT na zasadach ogólnych prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez Spółkę faktur VAT. Biorąc pod uwagę powyższe konkluzje, zdaniem Spółki, przy określaniu zakresu prawa dostawców do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez Spółkę faktur VAT, nie znajduje zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Regulacja ta bowiem dotyczy tych faktur, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co nie ma miejsca w przedstawionym stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 75 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący w dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl