IPPP1/443-932/08-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-932/08-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 14 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym mieszanin substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym mieszanin substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (zwany poniżej w treści wniosku "Spółką" lub "Podatnikiem") zajmuje się produkcją oraz dystrybucją napojów, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (dalej jako "Napoje bezalkoholowe"). W każdym przypadku zawartość alkoholu nie przekracza 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg Napojów bezalkoholowych.

Do produkcji napojów bezalkoholowych wykorzystywane są przez Spółkę m.in. mieszaniny substancji zapachowych (zwane także aromatami lub esencjami), które w zakładach produkcyjnych Spółki są dodawane do koncentratu, z którego następnie wytwarzany jest gotowy napój bezalkoholowy. Celem stosowania tych esencji jest nadanie napojowi bezalkoholowemu charakterystycznego i przyjemnego aromatu. Oprócz tych esencji w skład poszczególnych napojów bezalkoholowych wchodzą również, inne substancje, m.in. mogą to być innego rodzaju esencje, cukier, kwas fosforowy, kwas cytrynowy lub kofeina, itd.

Esencje objęte są klasyfikacją CN 3302 i zawierały w swoim składzie alkohol etylowy w ilości znacząco powyżej 1,2% objętości (w dużej części przypadków było to ok. 50-60%).

W okresie od 1 maja 2004 r. do 19 sierpnia 2004 r. (tj. w okresie przed dodaniem § 18 ust. 1b rozporządzenia w sprawie zwolnień, który obejmuje stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego wniosku) Spółka nabywała aromaty z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Z punktu widzenia przepisów akcyzowych miały więc miejsce nabycia wewnątrzwspóInotowe.

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 5 i 6 w związku z ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji substancji smakowo-aromatycznych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekracząjącej 1,2% objętości; używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów;

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie pod warunkiem, że:

1.

podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

2.

podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;

3.

podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy-właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

4.

nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

5.

podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencją pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

W ocenie Wnioskodawcy warunkiem stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego było w świetle powyższych regulacji rozporządzenia w sprawie zwolnień nabycie alkoholu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej. W tym kontekście, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy akcyzowej Minister Finansów został upoważniony do określenia m.in. szczegółowego sposobu stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku, o którym mowa w art. 26 ust. 1-3 tej ustawy. Uczynił to wydając rozporządzenie w sprawie procedury zawieszenia. Stosownie do § 4 tego rozporządzenia w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o którym mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy.

Jednakże w odniesieniu do przypadku Spółki powyższy przepis nie mógł być zastosowany, gdyż stosownie do § 12 Rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia w przypadku przemieszczania między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej, zwanymi dalej państwami członkowskimi, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 1 i § 5-11.

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że na gruncie cytowanych polskich regulacji nie istniała możliwość zastosowania w zakresie powyższego nabycia wewnątrzwspólnotowego zwolnienia z podatku. Fakt ten potwierdził m.in. Naczelnik Urzędu Celnego, który w wydanej Spółce interpretacji z dnia 4 lutego 2005 r. stwierdził co następuje:

"W myśl § 4 ww. rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o których mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy. Przepis powyższy nie ma zastosowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między państwami członkowskimi, gdyż § 12 rozporządzenia wyłącza ze stosowania § 4 tego rozporządzenia do przemieszczania tych wyrobów w obrocie unijnym. W związku z powyższym, oświadczenie o celu nabycia oraz sposobie wykorzystania nabywanych aromatów ma jedynie zastosowanie w przypadku nabywania tych wyrobów na terytorium kraju. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego mieszanin substancji zapachowych stosowanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, warunkiem skorzystania przez Spółkę z przedmiotowego zwolnienia jest ich wprowadzenie na terytorium kraju do składu podatkowego. Spółka może nabywać ww. wyroby ze składu podatkowego, po spełnieniu warunków określonych w § 18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a więc m.in. po spełnieniu warunków wynikających z ust. 2 pkt 3 i 4 związanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy".

Wskutek powyższego kształtu polskich przepisów, Spółka opodatkowywała podatkiem akcyzowym nabywane wewnątrzwspólnotowo mieszaniny substancji zapachowych mając za podstawę ilość litrów alkoholu etylowego 100% zawartego w tych mieszaninach i wykazywała ten podatek w stosownych deklaracjach podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych mieszanin substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy, przedstawionych w opisanym powyżej stanie faktycznym, dokonywanych w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r. (tj. przed dodaniem § 18 ust. 1b rozporządzenia w sprawie zwolnień), Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie nabyć wewnątrzwspólnotowych mieszanin substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy, przedstawionych w opisanym powyżej stanie faktycznym, dokonywanych w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r. (tj. przed dodaniem § 18 ust. 1b rozporządzenia w sprawie zwolnień), Spółka była uprawniona do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego.

Stosownie do art. 27 ust. 1 pkt e) i f) Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (dalej jako "Dyrektywa Alkoholowa") Państwa Członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:

* gdy są one używane do produkcji substancji smakowo-aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% obj.;

* gdy są one używane bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania środków spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza: 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

W świetle powyższych regulacji oraz w kontekście przedstawionego stanu faktycznego mieszaniny substancji zapachowych nabywane przez Spółkę w ramach nabyć wewnątrzwspólnotowych z innego kraju UE powinny być zwolnione z podatku i w tym zakresie przepis Dyrektywy Alkoholowej jest wystarczająco precyzyjny oraz bezwzględnie obowiązujący, przez co nadaje się do bezpośredniego zastosowania.

W ocenie Wnioskodawcy Państwa członkowskie mają jedynie uprawnienie do określania warunków, w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów. Taka delegacja nie daje jednak uprawnienia państwom członkowskim do:

* wprowadzenia zwolnienia wyłącznie w odniesieniu do jednych czynności opodatkowanych (wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego określonego w art. 4 ust. 1 pkt 2 Ustawy akcyzowej) przy jednoczesnym

* uniemożliwieniu stosowania takiego zwolnienia względem innej czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym tj. nabycia wewnątrzwspólnotowego (art. 4 ust. 1 pkt 5 Ustawy akcyzowej).

W kontekście cytowanego powyżej przepisu Dyrektywy Alkoholowej, polski prawodawca nie mógł więc wymagać od Spółki, aby dla zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego dokonywała ona dwóch odrębnych czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, tj.:

* nabycia wewnątrzwspólnotowego zakończonego wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, a następnie

* wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego,

skoro zamiarem Spółki było dokonanie wyłącznie nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zdaniem Wnioskodawcy jakkolwiek, polski prawodawca mógł określić warunki stosowania zwolnienia podatkowego także w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, to jednakże nie był uprawniony do stworzenia takiego kształtu przepisów, który uniemożliwił w ogóle zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do czynności opodatkowanej w postaci nabycia wewnątrzwspólnotowego, Skoro polski prawodawca nie określił takich warunków stosowania zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nabycia wewnątrzwspólnotowego mieszanin substancji zapachowych, to Spółce przysługuje prawo zastosowania zwolnienia wprost na podstawie cytowanych powyżej przepisów Dyrektywy Alkoholowej. Zatem jedynym kryterium zastosowania tego zwolnienia jest, czy w opisanym stanie faktycznym doszło do zużycia zgodnie z brzmieniem tych przepisów, tj.: (1) w przypadku art. 27 ust. 1 pkt e) Dyrektywy Alkoholowej, do produkcji substancji smakowo-aromatycznych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości; (2) w przypadku art. 27 ust. 1 pkt f Dyrektywy Alkoholowej, bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Spełnienie tego kryterium wynika wprost ze stanu faktycznego. W efekcie zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że w zakresie opisanych w stanie faktycznym nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci mieszanin substancji zapachowych Spółka była uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są:

* paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz,

* napoje alkoholowe,

* wyroby tytoniowe,

określone w załączniku nr 2 do ustawy.

W ww. załączniku nr 2 pod pozycją 23 zostały umieszczone olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczone symbolem PKWiU 24.63.10 i kodem CN 3302.

W związku z cytowanymi wyżej przepisami przedmiotowe esencje o kodzie CN 3302 niewątpliwie należą do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Stosownie zaś do art. 72 ust. 1 ww. ustawy alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Ponadto ustawodawca przewidział szereg zwolnień od podatku akcyzowego. Przepisy dotyczące zwolnień od podatku akcyzowego zostały uregulowane w dwóch aktach prawnych. Część z nich została wprost przewidziana w ustawie o podatku akcyzowym, natomiast druga ich część w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966) w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 sierpnia 2004 r. zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

1.

wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego skażonego środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów;

2.

skażony środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi;

3.

używany do produkcji octu;

4.

używany do produkcji leków;

5.

używany do produkcji substancji smakowo-aromatycznych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

6.

używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów;

7.

używany jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

8.

używany do badań naukowych;

9.

używany do celów medycznych w szpitalach i aptekach, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

a)

przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem,

b)

do wytwarzania leków recepturowych w aptekach szpitalnych;

10.

używany do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Przepis § 18 ust. 1 ww. rozporządzenia ma swoje źródło w uregulowaniach Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE L Nr 316 str. 21 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą alkoholową. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. dyrektywy państwa członkowskie zwalniają produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania się, omijania lub naruszania tych przepisów:

a.

gdy produkty te są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie denaturowanego zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego, przy czym wymogi takie muszą być należycie podane do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego artykułu. Zwolnienie to uzależnione jest od stosowania przepisów dyrektywy 92/12/EWG, dotyczących handlowego przemieszczania się alkoholu całkowicie denaturowanego;

b.

gdy są one denaturowane zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego i używane do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi;

c.

gdy są one używane do produkcji octu oznaczonego kodem taryfowym CN 2209;

d.

gdy są one używane do produkcji lekarstw określonych w dyrektywie 65/65/EWG;

e.

gdy są one używane do produkcji substancji smakowo-aromatycznych, używanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów bezalkoholowych, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% obj.;

f.

gdy są one używane bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania środków spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza: 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Z powyższego wynika, iż przepisy rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego są zbieżne z przepisami Dyrektywy alkoholowej.

W myśl § 18 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (mającego odniesienie w art. 27 ust. 1 pkt e Dyrektywy alkoholowej) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji substancji smakowo-aromatycznych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkami określonymi w art. 18 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowiącego, że:

1.

podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

2.

podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;

3.

podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

4.

nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

5.

podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Ponadto z powyższego wynika, iż zwolnieniu z akcyzy podlega alkohol zawarty w substancji smakowo-aromatycznej jedynie w przypadku gdy substancja ta jest wykorzystywana do wytwarzania substancji spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, a nabycie jej nastąpiło z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w przypadku gdy substancje te były wprowadzone do konsumpcji np. sprzedawane w kraju poza procedurą zawieszenia akcyzy, nabywane wewnątrzwspólnotowo lub dostarczane wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz importowane, nie miało zastosowania powyższe zwolnienie, bez względu na ich przeznaczenie.

Zatem w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r. nabywane przez Wnioskodawcę (w sposób opisany w stanie faktycznym) wyroby akcyzowe zharmonizowane (substancje smakowo-aromatyczne zawierające w swoim składzie alkohol etylowy klasyfikowane do kodu CN 3302) wprowadzone do konsumpcji w państwie członkowskim nie mogły korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 18 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r. Wnioskodawca wykorzystywał nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty do produkcji napojów bezalkoholowych. Odnośnie zatem powoływanego przez Wnioskodawcę przepisu § 18 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (mającego odniesienie w art. 27 ust. 1 pkt f Dyrektywy alkoholowej), stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie ma on zastosowania. Zwolnienie od podatku akcyzowego alkoholu etylowego używanego do produkcji substancji smakowo-aromatycznych stosowanych do wytwarzania środków spożywczych i napojów alkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości zostało zawarte w § 18 ust. 1 pkt 5 cyt. wyżej rozporządzenia.

Posłużenie się w § 18 ust. 1 pkt 6 określeniem "8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg dla wszystkich innych wyrobów" oznacza, że przepis ten nie można odnosić do napojów bezalkoholowych dla którego zwolnienie szczegółowo zostało określone w § 18 ust. 1 pkt 5. Ponadto z literalnego brzmienia przepisu § 18 ust. 1 pkt 6 wynika, że zawartość alkoholu w produkcie należy odnosić do masy wyrobu końcowego, do wytworzenia którego użyto alkohol etylowy, nie do objętości. Nie odnosi się on zatem do napojów bezalkoholowych objętych zwolnieniem w § 18 ust. 1 pkt 5, gdzie wyraźnie wskazano, iż w odniesieniu do nich zawartość alkoholu nie może przekraczać 1,2% objętości.

Z powyższego wynika, że stanowisko Wnioskodawcy, iż możliwe jest stosowanie zwolnienia od akcyzy substancji smakowo-aromatycznych wykorzystywanych do produkcji napojów bezalkoholowych, na podstawie § 18 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia należy uznać za błędne.

Reasumując w świetle przedstawionych powyżej przepisów obowiązujących od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 19 sierpnia 2004 r. oraz mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku, Wnioskodawca nie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, ponieważ przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, dla wyrobów akcyzowego zharmonizowanego w postaci substancji smakowo-aromatycznych zawierających alkohol, wprowadzonych na wcześniejszym etapie obrotu do konsumpcji (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) nie dawały takiej możliwości.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że powołane w przedmiotowym wniosku postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego dotyczy stanu prawnego obowiązującego od dnia 20 sierpnia 2004 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl