IPPP1-443-916/11-4/EK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-916/11-4/EK Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 06.07.2011 (data wpływu 11 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

M. S.A. (zwana dalej Wnioskodawcą) jest spółką prawa handlowego, której głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność wydawnicza. Niemniej firma już od szeregu lat uzupełnia swoją działalność o usługi szkoleniowe (zgodnie z zapisami w KRS). Zasadnicza część oferty szkoleniowej jest kierowana do jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych. Szkoleniami tymi objęci są pracownicy samorządowi zatrudnieni w urzędach, starostwach, samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych (tj. jednostkach samorządu w rozumieniu przepisów ustawy o pracownikach samorządowych) i są one finansowane w całości z budżetów tych jednostek (ze środków własnych lub pozyskanych na ten cel funduszy unijnych). Przedmiotem szkoleń jest uzyskanie i doskonalenie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywanymi przez pracowników samorządowych obowiązkami zawodowymi m.in. w zakresie postępowania administracyjnego, obsługi interesenta urzędu i biura rady, finansów publicznych, dostępu do informacji publicznej, zmiany w przepisach stosowanych przy realizacji zadań jednostki itp. Szkolenia organizowane są w formie szkoleń otwartych (na które kierowani są wybrani pracownicy poszczególnych jednostek) lub w formie szkoleń zamkniętych (tj. na indywidualne zlecenie danej jednostki zatrudniającej ogół przeszkalanych pracowników).

Od 1 stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy o podatku VAT. W ustawie z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług dodano w art. 43 ust. 1 pkt 17-43, w których określono przypadki zwolnień usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego od tego podatku.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje. Spółka nie świadczy opisanych we wniosku usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty oraz nie posiada akredytacji na organizowanie szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy usługi szkoleniowe świadczone odpłatnie na rzecz pracowników samorządowych jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, finansowane ze środków tych jednostek w sposób opisany wyżej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi szkoleniowe dla pracowników samorządowych wymienione w pkt 1 jw. Korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ww. ustawy.

Szkolenia dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych spełniają kryteria kształcenia zawodowego, o którym mówi art. 43 ustawy o VAT.

Pojęcie kształcenia zawodowego nie zostało wprost zdefiniowane w polskich przepisach prawa, ale mają tu zastosowanie normy obowiązujące w Unii Europejskiej - rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1). To rozporządzenie wiąże wszystkie państwa unijne i ma bezpośrednie zastosowanie. Zgodnie z art. 14 ww. rozporządzenia usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie wiedzy lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Taki charakter niewątpliwie mają organizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe dla tej kategorii zawodowej.

Szkolenia pracowników samorządowych finansowane są w całości ze środków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego lub jego jednostek samorządowych, czasami z pozyskanych na ten cel funduszy unijnych, czyli są finansowane ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Tym samym spełniają dodatkowy warunek do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, tj. finansowania w całości z środków publicznych.

Nota bene rozporządzenie wykonawcze Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 349z późn. Zm.) obniża ten wymóg do wysokości finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma przy tym znaczenia czy przedmiotowe szkolenia organizowane są w formie szkoleń otwartych czy zamkniętych, opisanych wcześniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Nadmienić należy, iż powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE L Nr 77 str. 1), przy czym przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług w zakresie kształcenia i wychowania świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ponadto wyżej cytowane przepisy zwolnieniem obejmują usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi szkolenia skierowane do jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych. Szkoleniami objęci są pracownicy samorządowi zatrudnieni w urzędach, starostwach, samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych i są one finansowane w całości z budżetów tych jednostek. Przedmiotem szkoleń jest uzyskanie i doskonalenie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywanymi przez pracowników samorządowych obowiązkami zawodowymi. Szkolenia te prowadzone są w formie szkoleń otwartych i zamkniętych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również akredytacji na organizowane szkolenia.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że z uwagi na to, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, przedmiotowe szkolenia, seminaria i kursy specjalistyczne nie będą mogły korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Dla objęcia świadczonych przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług szkoleniowych zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy konieczne jest uznanie przedmiotowych usług za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz stwierdzenie, iż przedmiotowe szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub Wnioskodawca uzyskał akredytację na dany rodzaj szkoleń lub przedmiotowe usługi są finansowane w całości ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia kierowane do pracowników samorządowych spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem szkoleń jest uzyskanie i doskonalenie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywanymi przez pracowników samorządowych obowiązkami zawodowymi m.in. w zakresie postępowania administracyjnego, obsługi interesenta urzędu i biura rady, finansów publicznych, dostępu do informacji publicznej, zmiany w przepisach stosowanych przy realizacji zadań jednostki itp.

Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji na organizowane szkolenia, ponadto Wnioskodawca nie wskazał aktów prawnych, z których wynikałyby odrębne i szczegółowe formy oraz zasady prowadzenia tych szkoleń. Szkolenia natomiast finansowane są w 100% ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż przedmiotowa interpretacja zwiera rozstrzygnięcie w stosunku do pytania nr 1 zawartego we wniosku. W odniesieniu do pytania nr 2 zawartego we wniosku zostało wydane oddzielne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl