IPPP1-443-911/11-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-911/11-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) - uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 1 sierpnia 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 1 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wygrała przetarg w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargowym na termomodernizację budynków Zakładu Opieki Leczniczej Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej przy ul. O. i ul. I. w W. Przedmiotem zamówienia jest termomodernizacja wyżej wymienionych budynków, w tym ocieplenie ścian zewnętrznych, nadziemia, ścian piwnicy, podcienia i strychu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, modernizacja systemu wentylacji grawitacyjnej.

W budynku ZOL położonym przy ul. O. w W. znajduje się 50 pokoi mieszkalnych dla 170 pacjentów oraz zaplecze medyczne, socjalne i gospodarczo-techniczne dla ww. pensjonariuszy. Zakład świadczy usługi zakontraktowane umową z NFZ w zakresie całodobowej profesjonalnej opieki pielęgnacyjnej i medycznej. Pensjonariusze mieszkają w tym budynku i korzystają z usług pielęgnacyjno - medycznych. ZOL wpisany jest do rejestru sądowego pod numerem KRS oraz do księgi rejestrowej Centrum Zdrowia Publicznego, na podstawie którego może udzielać świadczeń medycznych w zakresie długoterminowej całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. W budynku położonym przy ul. I. w W. znajduje się Dom Zakonny wykorzystywany w całości jako miejsce zamieszkania sióstr zakonnych, które świadczą usługi pielęgnacyjno - medyczne dla pensjonariuszy przebywających w budynku przy ul. O.

W uzupełnieniu wniosku Strona poinformowała również, że:

1.

Budynki położone przy ulicy O. oraz I. w W., gdzie są wykonywane prace, posiadają symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) 1264 - budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

2.

W budynku przy ulicy I. w W. oprócz usług pielęgnacyjno-medycznych, świadczone są również usługi zakwaterowania dla pacjentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle stanu faktycznego przedstawionego powyżej oraz brzmienia art. 41 ust. 12 i 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zw. z art. 146a pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczalne jest zastosowanie stawki 8% dla usług świadczonych przez Spółkę na rzecz ZOL w W. na podstawie umowy zawartej w wyniku przetargu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 41 ust. 12 i 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zw. z art. 146a pkt 1 ww. ustawy stawkę 8% stosuje się m.in. do termomodernizacji obiektów zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W opinii Wnioskodawcy wykonana wyżej termomodernizacja dla ZOL mieści się w zakresie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a to w związku z definicją tego budownictwa zawartą w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawodawca zdefiniował bowiem budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym w ten sposób, że pod pojęciem tym rozumie się:

1.

obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych)

2.

lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

3.

te pośród obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264, które stanowią budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, budynki zamieszkania zbiorowego z przeznaczeniem na placówkę pielęgnacyjno-opiekuńczą przy ul. O., a także dom zakonny przy ul. I. w W. modernizowane w ramach inwestycji realizowanej przez Wnioskodawcę zaliczyć należy do obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług w postaci budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zauważyć bowiem należy, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) pod pojęciem opisanych w punkcie 1 obiektów budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy w szczególności budynki mieszkalne (dział 11 PKOB). W ramach definicji budynków mieszkalnych mieszczą się w szczególności budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

W konsekwencji w opisanej wyżej kategorii budynków mieści się również budynek zamieszkania zbiorowego z przeznaczeniem na placówkę pielęgnacyjno-opiekuńczą położony przy ul. O., a także budynek domu zakonnego położony przy ul. I. w W.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w treści komentarzy do ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. Leksykon VAT 2010, Zubrzycki J.), a także w treści interpretacji podatkowych zamieszczonych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (http://sip.mf.gov.pI/sip/index.php), skąd jednoznacznie wynika, że preferencyjną stawką 8% objęte są również dostawy budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy domów opieki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy jednak wskazać, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W myśl przepisu art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla określenia prawidłowej stawki dla termomodernizacji opisanych we wniosku Spółki budynków należy w opinii Organu posłużyć się przepisami ustawowymi wynikającymi z art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT. Przepisy te stanowią, iż 8% stawkę podatku stosuje się m.in. do termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym należy rozumieć m.in. obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, ustawodawca wprowadził preferencyjną stawkę opodatkowania dla szeroko rozumianych usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych. Ponadto 8% stawką VAT opodatkowane są również usługi budowlane wykonywane w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 lecz jedynie w sytuacji, gdy budynki te są budynkami instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi budowlane wykonywane w budynkach sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 1264 będą opodatkowane 8% stawką VAT jedynie w przypadku, gdy budynki te będą budynkami instytucji ochrony zdrowia świadczących sensu stricte usługę zakwaterowania (realizacja celu mieszkaniowego) z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, która jest celem podmiotu świadczącego te usługi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) zakładem opieki zdrowotnej jest:

1.

szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospicjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielenia całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu;

2.

przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;

3.

pogotowie ratunkowe;

4.

medyczne laboratorium diagnostyczne;

5.

pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;

6.

zakład rehabilitacji leczniczej;

7.

żłobek;

8.

ambulatorium lub ambulatorium z izbą chorych jednostki wojskowej, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz jednostki organizacyjnej Służby Więziennej;

9.

stacja sanitarno-epidemiologiczna;

10.

wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;

11.

jednostka organizacyjna publicznej służby krwi;

12.

inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem, do klasy 1264 zalicza się budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

* budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* szpitale kliniczne,

* szpitale więzienne i wojskowe,

* budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130). Należy zauważyć, że wymienione wyżej "budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od "sanatoriów" czy "szpitali" grupę budynków.

Jak wynika z wniosku Spółki, wygrała ona przetarg na termomodernizację budynków Zakładu Opieki Leczniczej Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej przy ul. O. i ul. I. w W. Przedmiotem zamówienia jest termomodernizacja wyżej wymienionych budynków, w tym ocieplenie ścian zewnętrznych, nadziemia, ścian piwnicy, podcienia i strychu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, modernizacja systemu wentylacji grawitacyjnej. W budynku ZOL położonym przy ul. O. w W. znajduje się 50 pokoi mieszkalnych dla 170 pacjentów oraz zaplecze medyczne, socjalne i gospodarczo-techniczne dla ww. pensjonariuszy. Zakład świadczy usługi zakontraktowane umową z NFZ w zakresie całodobowej profesjonalnej opieki pielęgnacyjnej i medycznej. Pensjonariusze mieszkają w tym budynku i korzystają z usług pielęgnacyjno - medycznych. ZOL wpisany jest do rejestru sądowego pod numerem KRS oraz do księgi rejestrowej Centrum Zdrowia Publicznego, na podstawie którego może udzielać świadczeń medycznych w zakresie długoterminowej całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. W budynku położonym przy ul. I. w W. znajduje się Dom Zakonny wykorzystywany w całości jako miejsce zamieszkania sióstr zakonnych, które świadczą usługi pielęgnacyjno - medyczne dla pensjonariuszy przebywających w budynku przy ul. O. W budynku przy ulicy I. oprócz usług pielęgnacyjno-medycznych, świadczone są również usługi zakwaterowania dla pacjentów. Budynki położone przy ulicy O. oraz I. w W., gdzie są wykonywane prace, posiadają symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) 1264 - budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

Na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności należy stwierdzić, że opisane we wniosku prace będą przez Spółkę wykonywane w budynkach instytucji ochrony zdrowia, sklasyfikowanych według PKOB w klasie 1264, które swoim pacjentom oprócz usług pielęgnacyjno-medycznych świadczą również usługi zakwaterowania (Zakład Opieki Leczniczej Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej). Budynki te są zatem objęte definicją społecznego programu mieszkaniowego, o której mowa w art. 41 ust. 12a ustawy.

W związku z powyższym do robót budowlanych dotyczących tych budynków, w tym do przeprowadzanej przez Spółkę ich termomodernizacji, ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Stanowisko Spółki uznać zatem należało za prawidłowe.

Należy jednocześnie nadmienić, że niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację przedmiotowych budynków wskazaną przez Spółkę i przy założeniu, że jest ona prawidłowa. Tutejszy Organ nie jest bowiem upoważniony do dokonywania klasyfikacji obiektów budowlanych na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl