IPPP1-443-906/11-4/EK - Stawka podatku dla usług montażu drzwi, okien, balustrad, bram garażowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-906/11-4/EK Stawka podatku dla usług montażu drzwi, okien, balustrad, bram garażowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 24 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku:

* dla usług montażu drzwi, okien, balustrad - jest prawidłowe

* dla usług montażu bram garażowych - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatki dla usług montażu drzwi, okien, balustrad i bram garażowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 24 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem m.in. balustrad stalowych, bram garażowych, drzwi zewnętrznych stalowych. Jednocześnie współpracuje z firmami zewnętrznymi sprzedając również ich produkty (drzwi wewnętrzne, drzwi zewnętrzne, okna, bramy garażowe również z systemami automatycznej obsługi). Obecnie klienci oczekują aby wszystkie ww. produkty dostarczone były kompleksowo, wraz z usługą montażu.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje. Prace o których mowa we wniosku dotyczą budownictwa mieszkaniowego - PKOB 111, PKOB 112. Garaże stanowią jednolitą konstrukcję z budynkami mieszkaniowymi (PKOB 111,112). Warunkiem zawieranych transakcji będzie umowa zawarta między Wnioskodawcą a zleceniodawcą. W umowie tej zawarte będą następujące informacje:

* dane klienta, dane wykonawcy, data,

* termin realizacji,

* zakres prac, płatności, terminów realizacji (montaż),

* określenie rodzaju budynku mieszkaniowego wg PKOB,

* adres wykonania prac (w przypadku braku-wg działu ewiden.)

* określenie gwarancji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących obecnie przepisów o podatku od towarów i usług VAT Wnioskodawca może jako wykonawca usług na potrzeby budownictwa mieszkaniowego w zakresie montażu elementów własnej produkcji (drzwi, bramy garażowe, balustrady) oraz montażu elementów produkcji innych firm (okna, drzwi wewnętrzne i zewnętrzne, bramy garażowe wraz z systemami ich automatycznej obsługi), stosować na całą wartość usługi tj. materiały plus robocizna obniżoną tj.8% stawkę podatku VAT.

Wnioskodawca uważa, że wszystkie podmioty wykonujące usługi w obiektach zaliczonych do budownictwa mieszkaniowego - PKOB 111, PKOB 112, niezależnie od tego czy są jednocześnie producentami materiałów budowlanych, a usługę wykonują kompleksowo, np. budowa domu od podstaw, czy częściowo jako remont, prace modernizacyjne czy montaż elementów wykończenia, mają prawo stosować obniżoną stawkę podatku VAT (8%) na wszystkie prace i materiały (usługa kompleksowa) użyte do wykonania określonego zadania przy spełnieniu warunków:

* usługa dotyczy budynków mieszkaniowych PKOB 111, PKOB 112

* umowa między zleceniodawcą a zleceniobiorcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie stawki podatku dla usług montażu drzwi, okien, balustrad

* nieprawidłowe w zakresie usług montażu bram garażowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja natomiast oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy też termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można traktować ją jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem m.in. balustrad stalowych, bram garażowych, drzwi zewnętrznych stalowych. Wnioskodawca współpracuje również z firmami zewnętrznymi, sprzedając również ich produkty, tj. drzwi wewnętrzne, drzwi zewnętrzne, okna, bramy garażowe również z systemami automatycznej obsługi). Klienci Wnioskodawcy oczekują, aby wszystkie ww. produkty dostarczane były kompleksowo, tj. z montażem. Wnioskodawca zamierza zawierać umowy z klientami, w których określi m.in. dane personalne, zakres wykonywanych prac, termin realizacji zamówienia. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca świadczy w budynkach sklasyfikowanych w PKOB 111, PKOB 112. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż garaże stanowią jednolitą konstrukcję z budynkiem mieszkalnym (PKOB 111,112).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą właściwej stawki podatku dla świadczonych przez niego usług montażu ww. elementów.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż usługi składające się na montaż drzwi zarówno wewnętrznych jak i wewnętrznych, okien, balustrad, bez względu na fakt czy Wnioskodawca jest ich producentem, czy też nabywa je od innego kontrahenta, w ocenie tut. Organu mieszczą się w zakresie objętym art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Powyższe usługi, w ocenie tut. Organu, wykonywane w nowo powstającym budynku objętym społecznym programem mieszkaniowym zakwalifikować można jako modernizację, gdyż wykonanie takich prac przyczynia się do trwałego ulepszenia czy też podniesienia wartości użytkowej lokali/budynków mieszkalnych. Zaś, w momencie, gdy wymienione powyżej usługi dokonywane są w istniejącym budynku i polegają na wymianie bądź zamontowaniu drzwi, okien, balustrad, wypełniają znamiona remontu. Zatem do ich wykonywania, Wnioskodawca winien zastosować obniżoną stawkę podatku VAT, tj. w wysokości 8%, pod warunkiem, iż Wnioskodawca będzie zawierał umowy na wykonywanie montaży ww. elementów, bez wyodrębnienia poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę. Podkreślić ponadto należy, iż nawet w przypadku gdy Wnioskodawca korzysta w tej sytuacji z obniżonej 8% stawki podatku, a świadczona usługa wykonywana jest w budynkach, których powierzchnia użytkowa przekracza limity określone w art. 41 ust. 12b pkt 1 ustawy - zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 12c ustawy, zgodnie z którym obniżona stawka podatku dotyczy tylko części podstawy opodatkowania.

Natomiast w odniesieniu do wykonanych przez Wnioskodawcę robót polegających na montażu bram garażowych (w ramach czynności wskazanych w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy) w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego jednorodzinnego, sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11, spełniającego definicję obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku VAT.

Zauważyć należy, iż jak wynika z cytowanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 PKOB znajdują się oprócz klasy 1110, tj. budynki mieszkalne jednorodzinne, także budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (klasa 1121), budynki o trzech i więcej mieszkaniach (klasa 1122), budynki zbiorowego zamieszkania (klasa 1130).

Zatem, w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę robót polegających na montażu bram garażowych w garażach znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 11, zastosowanie będzie miała obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, ale tylko w odniesieniu do prac wykonywanych w ramach całego zadania inwestycyjnego (co winno wynikać z umowy). Jeżeli jednak podejmowane będzie osobne zlecenie realizowane w lokalu użytkowym (garażu) w wybudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym (na podstawie odrębnej umowy), to do tej usługi powinna mieć zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl