IPPP1/443-903/10-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-903/10-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 3 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami nabywanymi na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami nabywanymi na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia szkoleń (PKD 08559B) oraz usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego, usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego. Do działalności w zakresie prowadzenia szkoleń firma stosuje stawkę zwolnioną z VAT. Usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego są opodatkowane oraz usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego w stawce 22%. Wyliczona proporcja bazowa z roku 2009 wynosi 0,1072. Firma do deklaracji stosuje proporcję bazową 0%.

Firma złożyła dokumentację konkursową - Działanie... - technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Działanie stanowi uzupełnienie wsparcia inwestycyjnego MSP dla firm, które planują swój rozwój na rynku w oparciu o świadczenie usług internetowych (on-line), gdyż w ten sposób stają się częścią procesu tworzenia społeczeństwa informacyjnego w regionie.

Celem działania jest wyrównanie dysproporcji w zakresie wyrównania dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) na terenie województwa oraz poprawa wykorzystania zaawansowanych technologii informacyjnych przez mieszkańców.

Firma zamierza rozszerzyć działalność o usługi internetowe opodatkowane stawką VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy firma prowadząc działalność w zakresie szkoleń oraz planując rozwój firmy o usługi w zakresie usług on-line będzie mogła odliczać podatek VAT od zakupów nabywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej, jeśli będzie w stanie określić, które zakupy są związane z działalnością opodatkowaną (będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego), a które zakupy są związane z działalnością zwolnioną (bez prawa do odliczenia podatku).

Zdaniem Wnioskodawcy

Firma X stoi na stanowisku, iż będzie postępować prawidłowo rozliczając podatek VAT działalnością mieszaną. W zakresie prowadzenia szkoleń firma stosuje stawkę zwolnioną z VAT i od zakupów związanych z tym rodzajem działalności nie będzie stosowała odliczenia podatku naliczonego (brak prawa do odliczenia). Usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego są opodatkowane oraz usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego oraz usługi on-line w stawce 22% i w zakresie tej działalności firma będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia szkoleń oraz usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego, usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego. Do działalności w zakresie prowadzenia szkoleń stosuje stawkę zwolnioną z VAT. Usługi pozostałe w zakresie handlu detalicznego są opodatkowane oraz usługi w zakresie pośrednictwa komercyjnego w stawce 22%. Firma złożyła dokumentację konkursową - Działanie - technologie dla przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Działanie stanowi uzupełnienie wsparcia inwestycyjnego MSP dla firm, które planują swój rozwój na rynku w oparciu o świadczenie usług internetowych (on-line), gdyż w ten sposób stają się częścią procesu tworzenia społeczeństwa informacyjnego w regionie. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o usługi internetowe opodatkowane stawką VAT 22%.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy prowadząc działalność w zakresie szkoleń oraz planując rozwój firmy o usługi w zakresie usług on-line będzie mógł On odliczać podatek VAT od zakupów nabywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej, jeśli będzie w stanie określić, które zakupy są związane z działalnością opodatkowaną (będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego), a które zakupy są związane z działalnością zwolnioną (bez prawa do odliczenia podatku).

Zauważyć należy, iż w przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, mający na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza podatek związany z działalnością opodatkowaną, natomiast nie odlicza podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną, bądź niepodlegającą opodatkowaniu.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyższym przepisie, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 2, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W oparciu o art. 90 ust. 10 cyt. ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2 8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów czynności, z którymi wydatki te są związane (czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu). Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

Wnioskodawca wskazuje, iż ma możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług określonym czynnościom. Zatem przepisy dotyczące proporcjonalnego odliczania podatku nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Reasumując, analiza przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji w odniesieniu do powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż w przypadku zakupów służących czynnościom opodatkowanym (tekst jedn.: dotyczących wskazanych we wniosku usług pozostałych w zakresie handlu detalicznego, usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego oraz usług on-line) Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku. Natomiast w przypadku zakupów służących czynnościom zwolnionym (tekst jedn.: dotyczących usług w zakresie prowadzenia szkoleń) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać w ogóle prawo do odliczenia podatku.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Końcowo informuje się, iż niniejszą interpretację wydano przy założeniu, iż zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę są związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku i jednocześnie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Interpretacja nie rozstrzyga co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę dokonywanych czynności odpowiednio do działalności opodatkowanej czy zwolnionej z opodatkowania, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl