IPPP1/443-896/08-2/AW - Czy wykonując działalność w zakresie pozyskiwania kontrahentów i pośrednictwa w sprzedaży wyrobów ze srebra, ma zastosowanie zwolnienie podmiotowe z podatku opisane w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, czy też należy rozliczać podatek w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-896/08-2/AW Czy wykonując działalność w zakresie pozyskiwania kontrahentów i pośrednictwa w sprzedaży wyrobów ze srebra, ma zastosowanie zwolnienie podmiotowe z podatku opisane w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, czy też należy rozliczać podatek w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozyskiwania kontrahentów i pośrednictwa w sprzedaży wyrobów ze srebra. Podpisał umowę cywilnoprawną z firmą zajmującą się handlem ww. wyrobów, w zakresie pośrednictwa w sprzedaży. § 2 ww. umowy brzmi: "Strony zgodnie oświadczają, że w ramach niniejszej umowy Zleceniobiorca zobowiązuje się do zawierania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy umów sprzedaży wyrobów będących jego własnością, do pozyskiwania kontrahentów i do przyjmowania zamówień na te wyroby". W myśl zawartej ze zleceniodawcą umowy, Wnioskodawca nie może samodzielnie dysponować powierzonym towarem, ma ściśle określony przez zleceniodawcę rejon, na terenie którego musi pozyskiwać potencjalnych nabywców i każda zawarta transakcja jest monitorowana i zatwierdzana przez zleceniodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując opisane w stanie faktycznym czynności, ma zastosowanie zwolnienie podmiotowe z podatku opisane w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, czy też należy rozliczać podatek w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanej sytuacji słuszne wydaje się prawo do zastosowania zwolnienia z VAT, jako że Wnioskodawca nie jest właścicielem i sprzedawcą wyrobów ze srebra.

W zawieranych transakcjach handlowych Wnioskodawca jest jedynie pośrednikiem a dokumentami zawarcia takiej transakcji są:

*

faktura VAT na sprzedaż towaru pomiędzy Zleceniodawcą a Kupującym;

*

rachunek wystawiony przez Wnioskodawcę dla zleceniodawcy za pośrednictwo w zawarciu tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl ust. 2 tegoż artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 8 ustawy w przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, przez wartość sprzedaży określoną w ust. 1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług. Artykuł 30 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

*

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

*

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10), perfum i wód toaletowych (PKWiU 24.52.11), kosmetyków upiększających do ust i oczu (PKWiU 24.52.12), kosmetyków do manicure i pedicure (PKWiU 24.52.13), pudrów kosmetycznych i higienicznych - z wyłączeniem przeznaczonych dla dzieci (PKWiU ex 24.52.14-00), pozostałych kosmetyków upiększających do twarzy (PKWiU 24.52.15-00.10), dezodorantów osobistych i preparatów przeciwpotowych (PKWiU 24.52.19-50.00), preparatów do higieny intymnej (PKWiU 24.52.19-90.10), środków higienicznych kosmetycznych, gdzie indziej niewymienionych (PKWiU 24.52.19-90.3), preparatów toaletowych dla zwierząt (PKWiU 24.52.19-90.60), kosmetyków i wyrobów perfumeryjnych, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 24.52.19-90.90), kart do gry - z wyłączeniem kart do gry dla dzieci (PKWiU ex 36.50.41-00), cygar, również z obciętymi końcami, cygaretek i papierosów z tytoniu lub namiastek tytoniu (PKWiU 16.00.11), tytoniu do palenia (PKWiU 16.00.12-30), tabaki (PKWiU ex 16.00.12-90.20),

2.

nowych środków transportu,

3.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

4.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

5.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Minister Finansów w § 9 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwolnił od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4.

Zgodnie z § 9 ust. 2-4 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania czynności wymienionych w ust. 1, nieprzekraczającej kwoty 50.000 zł.

1.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2, stosuje się pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł; do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

2.

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do podatników:

*

zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni";

*

wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1, czynności opodatkowane;

*

wykonujących czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy;

*

którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.

Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, nie dokonuje On dostawy wyrobów z metali szlachetnych objętych wyłączeniem ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonym w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest pozyskiwanie kontrahentów i pośrednictwo w sprzedaży wyrobów ze srebra. Z tytułu świadczonej usługi Wnioskodawca wystawia rachunek, którego wartość stanowi wynagrodzenie za usługę.

Na podstawie analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz w oparciu o powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, przewidzianego w § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pod warunkiem spełnienia warunków wynikających z § 9 ust. 2-4 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl