IPPP1-443-893/09-4IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-893/09-4IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest producentem wyrobów mleczarskich, zajmuje się hurtową i detaliczną sprzedażą wyrobów mleczarskich na terenie całego kraju. Warunkiem dostaw do sieci zagranicznych, hipermarketów i sieci detalicznych krajowych, jest podpisanie umów, w których między innymi szczegółowo określony zostaje poziom obrotów uprawniających sieci lub indywidualnego odbiorcę detalicznego do otrzymania premii pieniężnej, rabatów retro i innych bonusów od Spółdzielni. Za przykładem sieci zagranicznych, krajowi detaliści warunkują dostęp do swoich półek w sklepach i podpisanie umowy handlowej na dostawę towarów udzieleniem bonusu retrospektywnego w wysokości uzależnionej od wielkości zakupów w danym okresie. Z uwagi na szeroki asortyment produktów o krótkich terminach przydatności do spożycia, okresy rozliczeniowe nie są jednolite, co oznacza, że w praktyce premie pieniężne (bonusy) dla poszczególnych odbiorców są ustalane za okresy miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego kontrahent (odbiorca) otrzymuje od Spółdzielni informację o wysokości osiągniętego w okresie rozliczeniowym obrotu (wartość zakupów produktów netto). Na tej podstawie kontrahent (odbiorca) wystawia jako usługodawca fakturę VAT na Wnioskodawcę na zasadach ogólnych. Spółdzielnia z otrzymanych faktur VAT odliczała i odlicza podatek od towarów i usług, uważając że nie narusza przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Niektórzy odbiorcy produktów wystawiają noty obciążeniowe dla Spółdzielni, kierując się własną interpretacją przepisów podatkowych.

Z najnowszych interpretacji wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 czerwca 2009 r. nr IPPP1-443-472/09-3/MP, z dnia 1 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-346/09-2/BM, z 16 lipca 2009 r. nr IPPP3-443-396/09-4/JF wynika, że premie i bonusy uzyskiwane za osiągnięcie określonego poziomu obrotów z kontrahentem (odbiorcą) nie powinny być opodatkowane jako wynagrodzenie za świadczenie usług, a formą ich dokumentowania nie powinna być faktura VAT.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazuje, że wypłacane premie pieniężne, zdaniem Wnioskodawcy miały związek ze świadczeniem usług. Już samo nabywanie przez kontrahenta, a tym samym posiadanie, eksponowanie na odpowiednich półkach, w miejscach widocznych, gdzie stwarzana była dla przechodzącego klienta możliwość posiadania informacji o sprzedawanych wyrobach produkowanych przez Wnioskodawcę była eksponowaniem i reklamą powodującą zwiększenie sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów mleczarskich, przy tego rodzaju produktach zawarcie umowy zobowiązującej kontrahentów (hipermarketów, sieci, hurtowni itp. do dokonywania zakupów wyłącznie u Wnioskodawcy realnie nie było i nie jest możliwe. Umowy zawarte z kontrahentami nie zobowiązują do posiadania w ciągłej sprzedaży pełnego asortymentu produktów mleczarskich, produkty posiadają krótkie terminy przydatności, asortyment produktów dostarczany jest zgodnie z zapotrzebowaniem.

Ponadto Strona wskazuje, iż udzielane premie pieniężne są wyliczane na podstawie zrealizowanych dostaw w konkretnym okresie miesięcznym, kwartalnym lub rocznym.

Udzielane premie pieniężne można podzielić na grupy: jedna grupa to kontrahenci otrzymujący lub nieotrzymujący premii po spełnieniu warunku wykonaniu umownej wielkości obrotu w czasie, druga grupa, która otrzymuje premie pieniężne bez względu na wielkość obrotu liczoną od wielkości dokonanych zakupów u Wnioskodawcy w określonym umownie miesięcznym, kwartalnym lub rocznym okresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wypłacane premie pieniężne (bonusy) za przekroczenie określonego poziomu obrotów i w określonym czasie są wynagrodzeniem za świadczoną usługę. Czy Spółdzielnia bez konsekwencji może nadal odliczać VAT naliczony z otrzymywanych faktur VAT do czasu ewentualnej zmiany stanowiska i wydania ogólnej interpretacji w tej sprawie przez Ministra Finansów uznając, że premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywanych przez kontrahenta (odbiorcę) nabyć określonych wartości czy ilości produktów w określonym czasie, czy też osiągnięcie określonych obrotów, gdy nie są one związane z żadną konkretną dostawą, może uznać, że są one związane z określonym zachowaniem kontrahenta (odbiorcy) a tym samym świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, która podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Warunkiem umożliwiającym odliczenie Spółdzielni podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, premie pieniężne (bonus) są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zdaniem Strony ma Ona prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur, dokumentujących udzielenie kontrahentom (odbiorcom) premii pieniężnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. (...). Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana z tytułu np. podejmowania wszelkich działań zmierzających do zwiększenia satysfakcji konsumenta (a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów).

W takim przypadku, gdzie premia wypłacana jest z tytułu podejmowania wszelkich działań zmierzających do zwiększenia satysfakcji konsumenta i w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W przypadku premii wypłacanej kontrahentom za podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia popytu na towary podatnika - jej wypłacenie stanowi wynagrodzenie za wyświadczoną przez kontrahenta usługę i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Strony łączy bowiem umowa, zgodnie z którą kontrahent - w celu otrzymania premii (wynagrodzenia) - podejmuje wszelkie dodatkowe działania, w wyniku których konsumenci chętniej nabywają produkty przyznających premie pieniężne. w wyniku czego osiągają oni wymierne korzyści w postaci zwiększonych przychodów ze swojej sprzedaży. Istnieje zatem w takiej sytuacji bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Kontrahenci wykonują czynności skłaniające konsumentów do zakupu produktów udzielającego premii pieniężnych. Cel ten może być osiągany na różne sposoby (poprzez odpowiednią ekspozycję towarów, reklamę, promocje cenowe, itp.)

Otrzymanie premii pieniężnej za wykonywanie takich działań jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kontrahenta w stosunku do sprzedawcy (Wnioskodawcy). Zachowanie kontrahenta stanowi w tym przypadku świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wyrobów mleczarskich. W ramach podpisanych umów Strona wypłaca premie pieniężne swoim kontrahentom za osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Z uwagi na szeroki asortyment produktów o krótkich terminach przydatności do spożycia okresy rozliczeniowe nie są jednolite, co oznacza, iż premie są ustalane za okresy miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne. Jednocześnie Strona wskazała, iż kontrahenci świadczą na Jej rzecz usługę reklamy poprzez odpowiednie eksponowanie na półkach sklepowych wyrobów Strony. Pozwala to bowiem klientom na zapoznanie się z ofertą Wnioskodawcy, a w konsekwencji prowadzi do zwiększenia sprzedaży wyrobów będących w ofercie Strony.

Z zawartej umowy warunkującej przyznanie premii pieniężnej, wynika, iż warunkiem jej przyznania jest nie tylko osiągnięcie określonego poziomu obrotów lecz także podjecie dodatkowych czynności (odpowiednie eksponowanie towarów), w wyniku, których zwiększeniu ulega sprzedaż wyrobów Strony. Stąd też zachowanie kontrahentów Wnioskodawcy uznać należy za świadczenie na Jego rzecz usługi.

Podsumowując, w świetle powyższego, zachowanie kontrahentów, zmierzające do zwiększenia popytu na towary Strony, za które zgodnie z umową wypłacana jest premia pieniężna, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Otrzymanie takiej premii winno być udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT przez świadczącego usługę (kontrahenta) na rzecz nabywcy usług, tj. wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahentów (odbiorców świadczących usługi i otrzymujących przedmiotowe premie pieniężne), to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów tytułem zapłaty premii pieniężnych za działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży wyrobów Wnioskodawcy.

Biorąc zatem pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane wyżej przepisy zgodzić należy się z Podatnikiem, iż wypłacane premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczoną usługę i że Podatnik może odliczyć podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących ich nabycie, a zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż wymienione przez Stronę we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 czerwca 2009 r. nr IPPP1-443-472/09-3/MP, z dnia 1 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-346/09-2/BM, z 16 lipca 2009 r. nr IPPP3-443-396/09-4/JF wydane zostały w indywidualnych sprawach, w odniesieniu do stanów faktycznych wskazanych przez Wnioskodawców. Interpretacje te odnoszą się do stanów faktycznych odmiennych niż stan faktyczny przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl