IPPP1-443-886/11-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-886/11-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki VAT dla świadczonej usługi wspomagającej wystawianie widowisk artystycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki VAT dla świadczonej usługi wspomagającej wystawianie widowisk artystycznych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

"I." w związku z prowadzoną działalnością jako producent zewnętrzny zawiera umowę z Fundacją i zobowiązuje się do przygotowania i przeprowadzenia "Gali..." oraz przeniesienia praw autorskich i praw pokrewnych w imieniu własnym oraz autorów i artystów wykonawców na zleceniodawcę. Przeniesienie autorskich praw majątkowych nie stanowi samodzielnego świadczenia i jest elementem składowym kompleksowej usługi.

Wymieniona usługa obejmuje w szczególności: zapewnienie scenariusza, reżyserii, scenografii, zapewnienie osoby prowadzącej, zapewnienie materiałów graficznych filmowych (np. wypowiedzi nominowanych), obsługi technicznej, nagłośnienia sali. Zapewnia również współpracę z transmitującą galę Telewizją.

"I." zobowiązuje się również do przygotowania dzieła w sposób umożliwiający transmisję "GALI" przez Telewizję, ale nie jest stroną w umowie o transmisję.

Dzieło zgodnie z zobowiązaniem jest wykonywane na zamówienie FUNDACJI.

Usługa ta została sklasyfikowana przez urząd statystyczny w Łodzi w grupowaniu:

PKWiU 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych", pismo z dnia 13 kwietnia 2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca prosi o podanie prawidłowej stawki VAT dla przedmiotowej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy od stycznia 2011 usługa tak sklasyfikowana podlega stawce VAT 23%.

(Stanowisko zostało ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...).

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 181 ustawodawca wymienił usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji twórcy ani artysty wykonawcy, ustawodawca w powyższym zakresie odsyła do przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W myśl ust. 2 ww. artykułu, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Z treści ww. przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie "przejaw działalności twórczej", należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Dokonując z kolei interpretacji art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych dochodzimy do konstatacji, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka jako producent zewnętrzny zawiera umowę z Fundacją i zobowiązuje się do przygotowania i przeprowadzenia "Gali..." oraz przeniesienia praw autorskich i praw pokrewnych w imieniu własnym oraz autorów i artystów wykonawców na zleceniodawcę. Przeniesienie praw autorskich nie stanowi samodzielnego świadczenia, ale jest elementem kompleksowej usługi.

Wymieniona usługa obejmuje w szczególności: zapewnienie scenariusza, reżyserii, scenografii, zapewnienie osoby prowadzącej, zapewnienie materiałów graficznych i filmowych, obsługi technicznej, nagłośnienia sali oraz przygotowanie w sposób umożliwiający transmisję przez Telewizję. Wnioskodawca sklasyfikował przedmiotową usługę w grupowaniu PKWiU 90.02.1 "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych".

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi zastosowanie prawidłowej stawki VAT dla przedmiotowych czynności.

Czynności opisane we wniosku obejmują różnorodne działania związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem Gali i wchodzą w skład kompleksowej usługi związanej ze wspomaganiem wystawiania widowisk artystycznych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy o prawie autorskim i prawach pokrewnych należy zauważyć, iż Spółka świadcząc przedmiotowe czynności nie działa jako twórca lub artysta wykonawca wynagradzany w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania w rozumieniu ww. przepisów. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę - wspomaganie wystawiania widowisk artystycznych, w skład której wchodzi szereg różnorodnych czynności, między innymi przeniesienie praw autorskich i praw pokrewnych w imieniu własnym oraz autorów i artystów wykonawców na zleceniodawcę. Zbycie praw, jak wskazał sam Wnioskodawca, nie stanowi samodzielnego świadczenia ale jest elementem kompleksowej usługi związanej z organizacją widowiska.

Podsumowując do opisanych usług nie będzie miała zastosowania obniżona stawka 8%, wskazana w załączniku nr 3 poz. 181 ustawy. Ponadto należy wskazać, iż usługi o symbolu PKWiU 90.02.1 - "Usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych" nie zostały wymienione w treści ustawy oraz w przepisach wykonawczych do niej jako opodatkowane stawką VAT obniżoną.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wspomagające wystawianie widowisk artystycznych będą opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 stawką podstawową 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl