IPPP1-443-885/11-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-885/11-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej usługę kateringową - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej usługi stołówkowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Wnioskodawca) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze handlu hurtowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nabywa dla swoich pracowników usługi stołówkowe. Stołówki w których pracownicy spożywają posiłki zlokalizowane są w budynku, w którym Wnioskodawca ma swoją siedzibę oraz na terenie hal, gdzie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą.

Z powyższych stołówek korzystają przeważnie pracownicy Wnioskodawcy oraz inne osoby pracujące na terenie obiektów, w których zlokalizowane są przedmiotowe stołówki. Dodatkowo Wnioskodawca w trakcie m.in. spotkań z kontrahentami, szkoleń dla klientów korzysta z usług firmy kateringowej. Firma kateringowa przygotowuje i dostarcza posiłki w miejsce wskazane przez Wnioskodawcę, czyli np. do siedziby, czy też do poszczególnych hal. Na fakturach dokumentujących nabycie powyższych usług określone są następujące symbole PKWiU z 2008 r., dla usług kateringowych - 56.21, a dla usług stołówkowych - 56.29.2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej usługę kateringową.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej usługi stołówkowe zakupione na rzecz pracowników.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno nabywane usługi stołówkowe jak i kateringowe mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a zakup powyższej usługi ma wpływ na funkcjonowanie prowadzonej działalności gospodarczej i przyczynia się do generowania obrotów.

W związku z faktem, iż usługi gastronomiczne określone w ustawie o VAT nie są scharakteryzowane za pomocą klasyfikacji statystycznej, do prawidłowej klasyfikacji usług należy posiłkować się wykładnią literalną.

Zgodnie z przyjętą powszechnie definicją, usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji czy innym lokalu. Katering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego. np. do siedziby spółki. Natomiast definicja słownikowa usług stołówkowych sugeruje, że są to usługi żywieniowe przy instytucjach, zakładach pracy, uprawnionym w zasadzie do nabycia posiłku jest pracownik danej instytucji. Dlatego też należy uznać, że zgodnie z wykładnią literalną, usługi kateringowe, usługi stołówkowe i usługi gastronomiczne są różnymi usługami o odmiennym charakterze.

Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, iż obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008), pomocniczo potwierdza stanowisko Wnioskodawcy, że w usługach gastronomicznych określonych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nie zawierają się usługi stołówkowe i usługi kateringowe.

W PKWiU w dziale 56 ("Usługi związane z wyżywieniem") sklasyfikowano pod symbolem PKWiU 56.29.2 "Usługi stołówkowe". Natomiast pod symbolem PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane "Usługi przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)". Usługi gastronomiczne czyli w zasadzie usługi restauracyjne zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 56. 1 "usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych".

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż zarówno usługi kateringowe, jak i stołówkowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych.

W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług kateringowych i stołówkowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Zatem, jedynym warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem usług kateringowych i stołówkowych jest wykorzystanie nabytych usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne, zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy usługi kateringowe i stołówkowe mają ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem tych usług, pod warunkiem jednak, iż nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2011 r. o sygn. ITPPI/443-1032/10/JJ wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej usługę kateringową,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej usługi stołówkowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższy przepis stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika (wykonywaną przez podatnika działalnością opodatkowaną).

Od ww. ogólnej zasady ustawodawca wprowadził pewne zastrzeżenia. I tak, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ramach prowadzonej działalności w sektorze handlu hurtowego nabywa dla swoich pracowników usługi stołówkowe. Stołówki, w których pracownicy spożywają posiłki zlokalizowane są w budynku, w którym Wnioskodawca ma siedzibę oraz na terenie hal, w których prowadzi działalność gospodarczą. Ze stołówek korzystają przeważnie pracownicy oraz inne osoby pracujące na terenie obiektów. Dodatkowo Wnioskodawca w trakcie spotkań z kontrahentami korzysta z usług firmy cateringowej. Na fakturach dokumentujących nabycie powyższych usług określone są następujące symbole PKWiU z 2008 r. - dla usług kateringowych 56.21, dla usług stołówkowych 56.29.2.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno nabywane usługi stołówkowe jak i cateringowe mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zakup powyższych usług ma wpływ na funkcjonowanie prowadzonej działalności gospodarczej i przyczynia się do generowania obrotów.

Ustawa o VAT nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług kateringowych. Należy rozważyć, czy katering różni się od usług gastronomicznych, czy też rzeczywisty charakter tych usług jest taki sam.

Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji czy innym lokalu. Katering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego, np. do siedziby spółki. Taką też definicję odnajdziemy w Słowniku języka polskiego PWN, zgodnie z którym katering to usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć. W świetle powyższego uznać należy, że katering różni się od usług gastronomicznych.

Fakt, że PKWiU nie rozstrzyga już o charakterze czynności nie oznacza, że nie można się nią posługiwać pomocniczo. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., dla celów podatku od towarów i usług wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 ("Usługi związane z wyżywieniem") sklasyfikował pod symbolem:

* PKWiU 56.1 "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych",

* PKWiU 56.2 "Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne", przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano "Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 "Pozostałe usługi gastronomiczne".

W grupowaniu PKWiU 56.29 "Pozostałe usługi gastronomiczne", w podgrupie 56.29.1 wymienione zostały "Usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę", natomiast w podgrupie 56.29.2 umieszczono "Usługi stołówkowe".

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych sklasyfikowanych w PKWiU 2008 w grupowaniu 56.21, pod warunkiem jednak, iż nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie przysługuje natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług stołówkowych sklasyfikowanych zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu 56.29.2. Wiąże się to z faktem, iż usługi stołówkowe, zgodnie z obowiązującą klasyfikacją PKWiU 2008 uznane zostały za "pozostałe usługi gastronomiczne".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl