IPPP1-443-882/08-4/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-882/08-4/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2008 r. (data wpływu 29 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka IS.A. jest dystrybutorem oprogramowania i sprzętu komputerowego. W związku z intensyfikacją działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży, Strona zamierza wprowadzić program motywacyjny dla dystrybutorów-podmiotów gospodarczych, nabywających od Spółki towary w celu dalszej odsprzedaży, polegający na wypłacaniu im okresowej premii pieniężnej, uzależnionej od osiągnięcia określonego poziomu obrotów netto. Premia pieniężna, określona w umowie, będzie wyliczana jako określony procent od osiągniętych obrotów w danym okresie rozliczeniowym i wypłacana po jego zakończeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłata premii pieniężnej przez Spółkę tytułem osiągnięcia określonego poziomu obrotów netto przez dystrybutora powinna być udokumentowana przez dystrybutora fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna wypłacona przez Spółkę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów, nie jest dla dystrybutora wynagrodzeniem za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

Zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (wyrok 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06, opubl. Lex 238905), które podważyło wykładnię wiążącą Ministra Finansów - Interpretacja w sprawie stosowania przepisów art. 8, art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - z 30 grudnia 2004 r., "premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi". Nie jest rzeczą dopuszczalną na gruncie ustawy o VAT podwójne opodatkowanie jednej i tej samej sprzedaży, raz jako dostawy towaru, drugi - zakupu towaru jako usługi.

Stanowisko to potwierdza również, wyrok NSA z 28 sierpnia 2007 r. (I FSK 1109/06) wskazujący, że "jeśli otrzymanie wynagrodzenia od kontrahenta uzależnione jest od osiągnięcia określonego pułapu zakupów, to mamy do czynienia z premią. Nie jest to wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych opodatkowanych VAT."

Premia pieniężna, którą Strona ma zamiar wypłacać nie jest również związana z konkretną transakcją, lecz z szeregiem transakcji w określonym okresie, zatem nie stanowi ona, zgodnie z ustawą podatków od towarów i usług, rabatu.

W związku z powyższym, w przekonaniu Wnioskodawcy, jedynym właściwym dowodem dla udokumentowania przyznania premii pieniężnej przez Spółkę jest nota księgowa wystawiona przez dystrybutora - nabywcę towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl regulacji art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza na podstawie umów wypłacać swoim kontrahentom, premie pieniężne za zrealizowany określony poziom obrotów. A zatem, wypłacana premia pieniężna będzie miała charakter wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży asortymentu dostarczanego przez podmiot wypłacający premię. Działania dystrybutorów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, będą miały bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii, bowiem wypłacona gratyfikacja pieniężna będzie zależała od określonego zachowania, co powoduje, że pomiędzy stronami będzie istniała relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Reasumując, stwierdzić należy, iż wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne za osiągnięcie przez dystrybutorów określonego poziomu obrotów będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez dystrybutorów usługi, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane fakturą VAT na podstawie art. 106 wyżej powołanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl