IPPP1/443-872/13-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-872/13-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 października 2013 r. (doręczone w dniu 9 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla transakcji zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - jest nieprawidłowe;

* zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla transakcji zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla transakcji zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) nadesłany w odpowiedzi na pismo Organu z dnia 7 października 2013 r. (doręczone w dniu 9 października 2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia ("Spółdzielnia") wybudowała osiedle ("Osiedle"). W ramach budowy Osiedla Spółdzielnia wybudowała 105 domów mieszkalnych oraz całą infrastrukturę niezbędną do korzystania z osiedla, w tym infrastrukturę wodno-kanalizacyjną.

Sieć wodno-kanalizacyjna została wybudowana na Osiedlu na m.in. następujących działkach gruntu: 12/11, 12/35, 12/21, 12/69, 12/58, 12/74, 12/96, 12/101, 12/78, 12/90, 12/70, 13/12, 13/31, 13/40, 13/48 - które do chwili obecnej są własnością Spółdzielni - oraz 12/86, 12/100, 12/16 i 12/11 - które obecnie stanowią własność osób trzecich, zamieszkujących na terenie Osiedla ("Działki").

Sieć kanalizacyjna na terenie Osiedla, o długości 1224 metrów bieżących, została wybudowana zgodnie z decyzjami z dnia 18 marca 1997 r. (pozwolenie na budowę sieci wodociągowej) i z dnia 15 maja 1997 r. (pozwolenie na budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej) wydanymi przez Urząd Gminy w P. ("sieć kanalizacyjna"). Koszt budowy sieci kanalizacyjnej sięgał kwoty 576.869,50 (pięćset siedemdziesiąt sześć tysięcy osiemset sześćdziesiąt dziewięć 50/100) złotych brutto. Kwota ta wynika z następujących faktur wystawionych na rzecz Spółdzielni: nr 139/93 z dnia 31 grudnia 1996 r., nr 46/97 z dnia 28 lutego 1997 r., nr 109/97 z dnia 1 kwietnia 1997 r., nr 304/97 z dnia 31 lipca 1997 r., nr 306/97 z dnia 31 lipca 1997 r., nr 559/97 z dnia 18 grudnia 1997 r., nr 140/98 z dnia 7 kwietnia 1998 r., nr 164/98 z dnia 26 maja 1998 r., nr 165/98 z dnia 26 maja 1998 r. oraz nr 193/98 z dnia 30 maja 1998 r.

Sieć wodociągowa na terenie Osiedla, o długości 985 metrów bieżących, została wybudowana zgodnie z decyzjami z dnia 18 marca 1997 r. (pozwolenie na budowę sieci kanalizacyjnej) i z dnia 15 maja 1997 r. (pozwolenie na budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej) wydanymi przez Urząd Gminy. ("sieć wodociągowa"). Koszt budowy sieci wodociągowej sięgał kwoty 474.321,37 (czterysta siedemdziesiąt cztery trzysta dwadzieścia jeden 37/100) złotych brutto. Kwoty te wynikają z następujących faktur wystawionych na rzecz Spółdzielni: nr 109/97 z dnia 1 kwietnia 1997 r., nr 110/97 z dnia 1 kwietnia 1997 r., nr 161/97 z dnia 2 maja 1997 r., nr 306/97 z dnia 31 lipca 1997 r., nr 380/97 z dnia 1 września 1997 r., nr 559/97 z dnia 18 grudnia 1997 r., nr 164/98 z dnia 28 maja 1998 r., nr 165/98 z dnia 26 maja 1998 r. oraz nr 193/98 z dnia 30 maja 1998 r. Sieci wodna i kanalizacyjna zostały protokolarnie odebrane bez zastrzeżeń przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne które administrowało sieciami w imieniu i na rzecz Gminy - w dniach 23 kwietnia 1998 r., 30 maja 1998 r., 22 października 1998 r. oraz 8 listopada 2000 r. Ostatecznie obie sieci zostały przekazane do użytkowania na rzecz Gminy, a następnie przyłączone do gminnych sieci wodnej i kanalizacyjnej, w dniu 20 kwietnia 2001 r.

W dniu 25 lipca 2006 r. Gmina przejęła własność części sieci wodociągowej i kanalizacyjnej położonych poza Działkami, a mianowicie w gruncie, po którym przebiegają ulica K. oraz ulica S. w J., które to ulice stały się drogami gminnymi. Następnie sieci wodociągowa i kanalizacyjna - w zakresie w jakim przebiega przez Działki - zostały przejęte do używania przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji ("PWiK") wpisana (w dniu 9 kwietnia 2009 r.) do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. PWiK jest spółką, w której większość udziałów posiada Gmina.

Mimo starań Spółdzielni, nie zawarła ona z żadnym ze wskazanych podmiotów tj. Gminą, ani PWiK umowy regulującej zasady, a przede wszystkim zapłatę przysługującą Spółdzielni z tytułu korzystania z sieci. Użytkowanie sieci odbywało się więc - wbrew woli Spółdzielni - na zasadzie bezumownej.

Po przekazaniu sieci Gminie, Spółdzielnia nie ponosiła nakładów na ulepszenie żadnej z sieci, które przekraczałyby 30% ich wartości początkowej.

Spółdzielnia nie była i nie jest płatnikiem VAT-u. Nigdy nie występowała o zwrot podatku VAT z tytułu kosztów wybudowania sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacyjnej. Spółdzielni nie przysługiwało, ani nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu kosztów budowy obu sieci.

Na zasadzie przepisu art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) (dalej zwana "Ustawa")"osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie".

W związku z powyższym Spółdzielnia wystąpiła, najpierw do Gminy P., a następnie do PWiK, o przejęcie - uprzednio przyłączonych do sieci gminnych - sieci wodnej i sieci kanalizacyjnej wybudowanych ze środków Spółdzielni na Osiedlu.

W wyniku przeprowadzonych negocjacji Spółdzielnia i PWiK ustaliły, iż PWiK przejmie obie sieci za ustaloną między stronami cenę. Ustalona pomiędzy stronami kwota, za którą PWiK przejmie sieci jest dużo niższa od kwoty, którą uiściła Spółdzielnia za wybudowanie tych sieci. Jednocześnie Spółdzielnia zobowiązała się do ustanowienia na rzecz PWiK nieodpłatnej służebności przesyłu na Działkach.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

Właścicielem sieci wodno - kanalizacyjnej będącej przedmiotem transakcji odpłatnego przejecie przez PWiK, biegnącej przez działki o numerach 12/11, 12/35, 12/21, 12/69, 12/58, 12/74, 12/96, 12/101, 12/78, 12/90, 12/70, 13/12, 13/31, 13/40, 13/48 oraz 12/86, 12/100, 12/16 i 12/11, jest Spółdzielnia, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem XXX, NIP: XXX, REGON: XXX ("Spółdzielnia").

Przedmiotem transakcji przejęcia przez PWiK będzie stanowiąca własność Spółdzielni sieć wodno-kanalizacyjna biegnąca przez:

a. działki o numerach 12/11, 12/35, 12/21, 12/69, 12/58, 12/74, 12/96, 12/101, 12/78, 12/90, 12/70, 13/12, 13/31, 13/40, 13/48 - będących własnością Spółdzielni

oraz

b. działki o numerach 12/86, 12/100, 12/16 i 12/11 - będących własnością mieszkańców osiedla tj. Roberta T., Krzysztofa J. i Macieja B.

PWiK przejęło sieć wodno-kanalizacyjną do użytkowania od momentu powstania PWiK czyli jej wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego tj. od dnia 9 kwietnia 2009 r.

PWiK ani Gmina nigdy nie przekazały Spółdzielni żadnego odszkodowania z tytułu bezumownego korzystania z sieci wodno-kanalizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy planowana odpłatna transakcja przejęcia przez PWiK sieci kanalizacyjnej oraz sieci wodociągowej od Spółdzielni będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadzie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.

ewentualnie, w przypadku odpowiedzi przeczącej na powyższe pytanie:

2. Czy planowana odpłatna transakcja przejęcia przez PWiK sieci kanalizacyjnej oraz sieci wodociągowej od Spółdzielni będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadzie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Według Spółdzielni planowana transakcja zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z regulacją art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, ewentualnie, nawet jeśli przyjąć, że powyższe zwolnienie nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, planowana transakcja zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z regulacją art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy ruchome oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 49 kodeksu cywilnego urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Urządzenia takie - stanowiące rzeczy ruchome niezwiązane z gruntem, na którym są posadowione tj. nie będące jego częściami składowymi - pozostają wciąż własnością podmiotu, który poniósł ich koszt budowy tj. w tym przypadku Spółdzielni.

W świetle powyższej definicji towaru, jak również z uwagi na fakt, iż planowana transakcja będzie przeprowadzana za wynagrodzeniem, zdaniem Spółdzielni, mieści się ona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów.

Mając na uwadze fakt, iż odpłatne przejęcie sieci przez PWiK stanowić będzie odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy przeanalizować, czy planowana transakcja nie będzie podlegać zwolnieniu od tego podatku.

Zwrócić należy uwagę, iż sieci wodociągowa i kanalizacyjna stanowią budowle w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) ("Prawo budowlane") tj. obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem malej architektury, jak m.in. obiekty liniowe. Jednocześnie na zasadzie przepisu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności m.in. wodociąg. Należy uznać, iż analogicznie skoro obiektem liniowym będzie wodociąg, będzie nim również sieć kanalizacyjna.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawa budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przyjmuje się, iż obie wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. W świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków budowli lub ich części po ich:

a. wybudowaniu

lub

b. ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przedmiotowej sprawie pierwsze zasiedlenie będzie oznaczało oddanie sieci do użytkowania i zarząd Gminie a potem PWiK.

Wprowadzenie przez polskiego ustawodawcę wymogu opodatkowania czynności w ramach pierwszego zasiedlenia jest efektem nieprawidłowej implementacji dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W efekcie tego w doktrynie przyjmuje się, iż "uzasadnione jest przyjęcie, że do pierwszego zasiedlenia dojdzie w sytuacji, kiedy dana czynność będzie miała cechy umożliwiające jej opodatkowanie na zasadach ogólnych ustawy o VAT" (E. Bobrus Opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, Opodatkowanie przeniesienia własności nieruchomości"). Nie jest zatem wymagane, aby czynność efektywnie podlegała opodatkowaniu w chwili jej wykonania.

Wskazać więc należy, iż mimo że czynności przekazania sieci Gminie i PWiK oraz użytkowanie ich przez wyżej wymienione podmioty faktycznie nie spowodowały naliczenia i zapłaty podatku od towarów i usług w praktyce powinny zostać opodatkowane tym podatkiem.

Zdaniem Spółdzielni mając na uwadze powyższe przepisy oraz argumenty planowana transakcja zbycia sieci spełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. Przedmiotem planowanej transakcji będzie dostawa sieci przy czym pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT miało miejsce nie później niż w chwili ostatecznego przejęcia ich przez Gminę tj. 20 kwietnia 2001 r. Tak więc od pierwszego zasiedlenia minęło więcej niż 2 lata.

Nawet jeśli przyjąć że przedmiotowa transakcja nie podlega pod zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT.

Na zasadzie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Spółdzielnia nie jest podatnikiem VAT. W związku z powyższym nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółdzielnia nigdy też nie dokonywała takich odliczeń.

Jak wskazano wyżej, Spółdzielnia nie dokonywała też ulepszeń sieci.

Mając na uwadze powyższe, nawet jeśli transakcja nie korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, korzysta ona ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla transakcji zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, oraz prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla transakcji zbycia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednakże opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Oceniając wniosek Zainteresowanego, należy wskazać, iż w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustanawiającym zwolnienie od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, zostały wprowadzone dwa wyjątki od przysługującego zwolnienia, tzn. gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Należy więc stwierdzić, czy w przypadku planowanej przez Wnioskodawcę transakcji przekazania PWiK sieci kanalizacyjnej oraz sieci wodociągowej nie wystąpi żaden ze wskazanych warunków, wykluczających zastosowanie zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy sformułowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności - może to być czynność zwolniona od podatku.

Należy jednak zauważyć, iż definicja pierwszego zasiedlenia jest spełniona jedynie w przypadku czynności wymienionych w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy i dokonywanych w okresie jej obowiązywania oraz dokonywanych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

Z analizy definicji pierwszego zasiedlenia wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zatem analizując powyższe przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż planowane przekazanie PWiK sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy użytkowanie sieci przez Gminę oraz później przez PWiK odbywało się bezumownie, zatem nie doszło do pierwszego zasiedlenia budowli - oddania sieci w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Tym samym planowana transakcja przekazania PWiK sieci wodociągowej i kanalizacyjnej odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia.

Zatem należy uznać, iż Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do przyszłego przekazania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

W związku z powyższym należy zbadać przesłanki do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowych obiektów dokonującemu dostawy nie przysługiwało wprawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Spółdzielnia nie ponosiła wydatków na ulepszenie żadnej z sieci. Tym samym w stosunku do przyszłego przekazania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na rzecz PWiK, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Podsumowując należy uznać, że planowana transakcja przekazania sieci kanalizacyjnej i sieci wodociągowej korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w kwestii ustanowienia nieodpłatnej służebności przesyłu na działkach, gdyż zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl