IPPP1-443-872/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-872/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie - 30 maja 2011 r., data wpływu do BKiP w Płocku - 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki VAT dla usług polegających na opracowaniu materiałów reporterskich do programów informacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki VAT dla usług polegających na opracowaniu materiałów reporterskich do programów informacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik występujący o indywidualną interpretację przepisów jest płatnikiem podatku VAT związanym stałą umową z Spółką S.A. Umowa dotyczy świadczenia usług polegających na opracowywaniu materiałów reporterskich do programów informacyjnych i jest to kolejna umowa o podobnej treści (stała współpraca trwa od 4 lat). W zakres zadań podatnika wchodzi selekcja materiału, przygotowanie lub redakcja tekstu oraz nadzór nad montażem materiałów filmowych. Usługa jest wykonywana stale w siedzibie Zleceniodawcy (Spółka S.A.) pod nadzorem przełożonych i na sprzęcie należącym do Zleceniodawcy. Podatnik świadczy usługę jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, chociaż sposób i warunki świadczenia usługi wskazują, że jest to praca analogiczna do pracy wykonywanej przez dziennikarzy zatrudnionych w Telewizji Polskiej na podstawie umowy o pracę.

We wpisie do ewidencji przedmiot działalności Podatnika określony jest PKD 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza. Usługi świadczone dla Spółki są każdorazowo wyceniane przez Zleceniodawcę i fakturowane przez Podatnika raz w miesiącu fakturą zbiorową obejmującą wszystkie usługi wykonane w mijającym okresie rozliczeniowym. W 2011 r., do dnia 26.05.2011 podatnik wystawił w ten sposób cztery faktury VAT we wszystkich stosując 23% stawkę podatku od towarów i usług. Stosował tym samym stawkę podstawową analogicznie do faktur wystawianych za takie same usługi w latach wcześniejszych, kiedy to stosował stawkę 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik prawidłowo stosował 23% stawkę podatku VAT, czy też powinien zastosować 8% stawkę VAT.

Podatnik jest zdania, że 23% stawka podatku VAT została zastosowana prawidłowo. Usługa świadczona na rzecz Spółki nie ma charakteru stricte artystycznego upoważniającego do zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług. Stawka 8% jest dedykowana działalności, której rezultaty są wyłącznym, własnym, autorskim dziełem twórcy. W opisywanym przypadku czynności wykonywane przez Podatnika mają bardziej rzemieślniczy charakter. Nie jest to wykonywanie dzieła, którego Podatnik jest wyłącznym autorem. Materiały reporterskie przygotowywane są we współpracy z innymi autorami, a usługa Podatnika dla Zleceniodawcy często polega na przeredagowywaniu tekstów materiałów przygotowywanych przez innych reporterów. Ponadto teksty opracowywane przez Podatnika podlegają ocenie i redakcji Zleceniodawcy - są poprawiane i przekształcane, co wskazuje, że usługa nie ma charakteru niezależnego przygotowywania dzieła autorskiego, które predysponuje do zastosowania 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...).

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 181 ustawodawca wymienił usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W myśl ust. 2 ww. artykułu, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Z treści ww. przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie "przejaw działalności twórczej", należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, domniemywa się że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dokonując z kolei interpretacji art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych dochodzimy do konstatacji, że artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na opracowywaniu materiałów reporterskich do programów informacyjnych dla Spółki. W zakres zadań podatnika wchodzi selekcja materiału, przygotowanie lub redakcja tekstu oraz nadzór nad montażem materiałów filmowych. Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotową działalność jako "Artystyczna i literacka działalność twórcza". Należy zauważyć, iż ze wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji działalności jako "Artystyczna i literacka działalność twórcza" odczytać można, iż kierowana jest ona do wąsko pojętej grupy podmiotów - artystów i wykonawców. Jednakże w myśl cyt. art. 5a ustawy, usługi są identyfikowane na podstawie klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, co też w przypadku usług wskazanych w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy nie ma miejsca. W przypadku ww. usług istotne będzie natomiast, czy Podatnik działa w charakterze twórcy, bądź artysty wykonawcy w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W opisie sprawy Wnioskodawca podkreśla, iż przedmiotowa usługa nie jest wykonywaniem dzieła, którego Podatnik jest wyłącznym autorem. Usługa ma charakter rzemieślniczy, polega na przeredagowywaniu tekstów materiałów przygotowywanych przez innych reporterów, ponadto teksty opracowywane przez Wnioskodawcę podlegają ocenie i redakcji Zleceniodawcy - są poprawiane i przekształcane, co też jak twierdzi sam Zainteresowany, wskazuje że usługa nie ma charakteru niezależnego dzieła autorskiego.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, iż Wnioskodawca nie wykonuje czynności jako twórca bądź artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Mając zatem na uwadze opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż do usługi polegającej na opracowywaniu materiałów reporterskich do programów informacyjnych nie będzie miała zastosowania obniżona stawka 8%, wskazana w załączniku nr 3 poz. 181 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie jest twórcą ani artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Reasumując, stawką właściwą dla opodatkowania przedmiotowej usługi będzie, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy-stawka 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl