IPPP1/443-867/13-3/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-867/13-3/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania wkładu w instrumenty inżynierii finansowej przeznaczonego na realizację projektu;

* opodatkowania odsetek od udzielanych w ramach projektu pożyczek oraz

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: opodatkowania wkładu w instrumenty inżynierii finansowej przeznaczonego na realizację projektu, opodatkowania odsetek od udzielanych w ramach projektu pożyczek oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych na potrzeby realizacji projektu towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność statutowa Stowarzyszenia polega na wspieraniu wszelkich inicjatyw społecznych w celu zwalczania bezrobocia, promowaniu i wspieraniu przedsięwzięć gospodarczych, nauczaniu podstaw przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej, udzielaniu pomocy osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne, inspirowaniu działań zmierzających do zagospodarowania niewykorzystanych obiektów gospodarczych, na współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, których pomoc organizacyjna i finansowa może służyć rozwojowi gospodarczemu regionu. Cele statutowe Stowarzyszenia realizowane są m.in. poprzez prowadzenie Funduszu Rozwoju Przedsiębiorczości. Ze środków Funduszu Stowarzyszenie udziela pożyczek małym przedsiębiorcom, w tym osobom bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą. Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku VAT.

W okresie od 28 grudnia 2012 r. do 31 grudnia 2015 r. Stowarzyszenie realizuje pilotażowy projekt "Kreowanie nowych miejsc pracy i przedsiębiorczości w województwie za pomocą instrumentów inżynierii finansowej" finansowany z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Docelowo - tego rodzaju projekty zastąpić mają bezzwrotne dotacje, które były przyznawane dotąd w ramach działania 6.2 PO KL. Projekt zakłada udzielenie 340 niskooprocentowanych pożyczek osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą (w wysokości do 50 000 zł przy oprocentowaniu 4% na maksimum 60 miesięcy) oraz nieodpłatne szkolenie i nieodpłatne doradztwo dla uczestników Projektu. Na podstawie umowy z M. Jednostką Wdrażania Programów Unijnych z dnia 18 grudnia 2012 r. Stowarzyszenie otrzymało 8 500 000 zł na utworzenie funduszu pożyczkowego w formie bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej, który może być przeznaczony wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz pokrycie kosztów zarządzania funduszem oraz 849 420,00 zł pomocy bezzwrotnej na finansowanie kosztów szkoleń oraz doradztwa. Łącznie wartość Projektu wynosi 9 349 420,00 zł.

W ramach części Projektu związanej z utworzeniem funduszu pożyczkowego Stowarzyszenie udziela pożyczek na utworzenie działalności gospodarczej. Środki, które w danym momencie nie są zaangażowane w pożyczki dla uczestników - przechowywane są na bankowych lokatach terminowych, gdyż Stowarzyszenie zostało zobowiązane do maksymalizowania przychodów z otrzymanego na utworzenie funduszu pożyczkowego kapitału i inwestowania go wyłącznie w bezpieczne narzędzia finansowe. Wraz ze zwrotem pożyczek przez pożyczkobiorców Stowarzyszenie będzie otrzymywać również środki pochodzące z oprocentowania pożyczek.

Stowarzyszenie w ramach Projektu nie otrzymało żadnych dodatkowych środków na zarządzanie ani na pokrycie kosztów generowanych przez Fundusz Pożyczkowy. Są to takie koszty jak - wynagrodzenia osób zatrudnionych w Funduszu Pożyczkowym, finansowanie kosztów obsługi prawnej i księgowej, koszty windykacji pożyczek, koszty promocji Projektu (ulotki, plakaty, ogłoszenia), delegacje, koszty utrzymania powierzchni biurowych, koszt materiałów biurowych, itp. Wszelkie tego typu koszty finansowane mają być (w oparciu o zaakceptowany budżet Projektu) z oprocentowania lokat terminowych oraz oprocentowania pożyczek. Środki, które nie zostałyby wykorzystane na ten cel - powiększają kapitał funduszu zgodnie z ww. Umową z M § 2 ust. 4. "Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego powiększają kapitał funduszu pożyczkowego".

W przypadku, gdyby środki wygenerowane poprzez terminowe lokaty bankowe i zwrot pożyczek okazały się niewystarczające, w okresie pierwszych 12 miesięcy od przekazania środków na utworzenie Funduszu Pożyczkowego, koszty zarządzania Funduszem finansowane być mogą z kapitału funduszu pożyczkowego do wysokości 4% wartości środków przekazanych w ramach umowy o dofinansowanie projektu. W kolejnych latach istnienia Funduszu koszty zarządzania mogą być finansowane z kapitału funduszu do wysokości 2% alokacji kapitałowej funduszu + 2% wartości aktywnych umów pożyczkowych na dany dzień. Wymienione wartości stanowią jednocześnie maksymalną kwotę, którą w danym okresie można wykorzystać na zarządzanie Projektem, a wykorzystanie kapitału Funduszu może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, w której środki pochodzące z lokat będą niewystarczające na pokrycie kosztów zarządzania.

W ramach części Projektu związanej z działalnością szkoleniowo-doradczą Stowarzyszenie z otrzymanej bezzwrotnej pomocy finansuje koszty zakupu usług szkoleniowo - doradczych, wynajmu sal szkoleniowych, wyżywienia uczestników oraz wynagrodzenie osoby zajmującej się organizacją szkoleń itp. Finansowanie tych kosztów nie jest powiązane z koniecznością wykorzystania odsetek od kapitału pożyczkowego, gdyż w całości finansowane jest z otrzymanej pomocy bezzwrotnej (zgodnie z budżetem Projektu). Dla odbiorców projektu działania te mają charakter bezpłatny.

Na obie części Projektu została zawarta jedna umowa z M, ale funkcjonują one w oparciu o różne konta bankowe i rozliczane są oddzielnymi wnioskami o płatność (w pierwszym wniosku o płatność rozliczono wyłącznie środki z funduszu pożyczkowego, w drugim i kolejnych - wyłącznie środki na działalność szkoleniowo-doradczą).

Po zakończeniu realizacji Projektu, a przed końcem pięcioletniego okresu monitorowania Projektu (czyli około 1 stycznia 2018 r.), zostanie przeprowadzone badanie efektywności funduszu pożyczkowego, którego wynik wpłynie na decyzję o pozostawieniu funduszu pożyczkowego w Stowarzyszeniu lub zwrocie kapitału pożyczkowego do Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, a więc i potencjalny przychód, który nie zostałby przekazany pożyczkobiorcom w formie pożyczek, zostanie zwrócony, albo zainwestowany w nowe pożyczki, w przypadku pozostawienia funduszu w Stowarzyszeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT bezpośredni wkład w instrumenty inżynierii finansowej na realizację pilotażowego projektu "Kreowanie nowych miejsc pracy i przedsiębiorczości w województwie za pomocą instrumentów inżynierii finansowej" w ramach Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

* Czy odsetki należne od pożyczek podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

* Czy w stosunku do nabytych na potrzeby realizacji Projektu towarów i usług będzie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) należy stwierdzić, że "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają; odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Natomiast zgodnie z art. 7 ww. ustawy przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), a art. 8 określa, że świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z regulacji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że opodatkowaniu podlega obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. "Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

Stowarzyszenie ze środków funduszu pożyczkowego oraz ze środków pieniężnych uzyskanych z pomnażania otrzymanego kapitału, a także ze środków na działalność szkoleniowo-doradczą pokrywa (zgodnie z budżetem projektu);

* Wydatki na koszty personelu (tekst jedn.: koszty osobowe i umowy cywilno - prawne), na zakup usług o charakterze szkoleniowo - doradczym,

* Wydatki związane z zakupem materiałów szkoleniowych, usług cateringowych na szkolenia i doradztwo grupowe,

* Wydatki administracji projektu tj. związane z wynajmem i użytkowaniem biura projektu, zakupem materiałów biurowych, usługi księgowe, koszty administracyjne,

* Wydatki na pokrycie działań informacyjno - promocyjnych związanych z realizacją projektu.

Jednocześnie Stowarzyszenie zaznacza, że podstawowym celem projektu jest udzielanie pożyczek osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą. Natomiast przychody z uzyskanych odsetek od wypłaconych pożyczek w całości powiększają Fundusz Pożyczkowy.

W konsekwencji Stowarzyszenie nie otrzymuje i nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT.

W związku z powyższym część środków na realizację Projektu przekazana Stowarzyszeniu w formie bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej (8 500 000 zł), a także część środków przekazanych na część szkoleniowo - doradczą Projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38: zwalnia się od podatku "usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę". Mając na względzie przytoczony artykuł Stowarzyszenie uważa, że odsetki od pożyczek udzielonych w ramach projektu będą zwolnione z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

Z opisu sprawy wynika, że działalność statutowa Stowarzyszenia polega na wspieraniu wszelkich inicjatyw społecznych w celu zwalczania bezrobocia, promowaniu i wspieraniu przedsięwzięć gospodarczych, nauczaniu podstaw przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej, udzielaniu pomocy osobom chcącym założyć przedsiębiorstwa prywatne, inspirowaniu działań zmierzających do zagospodarowania niewykorzystanych obiektów gospodarczych, na współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, których pomoc organizacyjna i finansowa może służyć rozwojowi gospodarczemu regionu.

Stowarzyszenie realizuje pilotażowy projekt "Kreowanie nowych miejsc pracy i przedsiębiorczości w województwie za pomocą instrumentów inżynierii finansowej" finansowany z Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Projekt zakłada udzielenie 340 niskooprocentowanych pożyczek osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą (w wysokości do 50 000 zł przy oprocentowaniu 4% na maksimum 60 miesięcy) oraz nieodpłatne szkolenie i nieodpłatne doradztwo dla uczestników Projektu. Na podstawie umowy z M. Jednostką Wdrażania Programów Unijnych z dnia 18 grudnia 2012 r. Stowarzyszenie otrzymało 8 500 000 zł na utworzenie funduszu pożyczkowego w formie bezpośredniego wkładu w instrumenty inżynierii finansowej, który może być przeznaczony wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz pokrycie kosztów zarządzania funduszem oraz 849.420,00 zł pomocy bezzwrotnej na finansowanie kosztów szkoleń oraz doradztwa.

Ze środków funduszu pożyczkowego oraz ze środków pieniężnych uzyskanych z pomnażania otrzymanego kapitału, a także ze środków na działalność szkoleniowo-doradczą Stowarzyszenie pokrywa:

* wydatki na koszty personelu (tekst jedn.: koszty osobowe i umowy cywilno - prawne), na zakup usług o charakterze szkoleniowo - doradczym,

* wydatki związane z zakupem materiałów szkoleniowych, usług cateringowych na szkolenia i doradztwo grupowe,

* wydatki administracji projektu tj. związane z wynajmem i użytkowaniem biura projektu, zakupem materiałów biurowych, usługi księgowe, koszty administracyjne,

* wydatki na pokrycie działań informacyjno - promocyjnych związanych z realizacją projektu.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca we wniosku - otrzymany wkład na realizację Projektu jest dotacją na udzielenie niskooprocentowanych pożyczek osobom chcącym założyć własną działalność gospodarczą oraz na przeprowadzenie wskazanych we wniosku szkoleń oraz doradztwa i w żadnej mierze nie ma wpływu na cenę sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i usług. W opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu odnośnie dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym otrzymana dotacja nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, otrzymany przez Wnioskodawcę bezpośredni wkład w instrumenty inżynierii finansowej na realizowanie pilotażowego projektu "Kreowanie nowych miejsc pracy i przedsiębiorczości w województwie za pomocą instrumentów inżynierii finansowej" w ramach Działania 6.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do cytowanego wyżej art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Za odpłatne świadczenie usługi rozumie się wykreowanie stosunku prawnego między świadczącym a odbiorcą usługi, który wiąże się z wypłaceniem wynagrodzenia za wyświadczoną usługę. Tym samym z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Nie budzi zatem wątpliwości, że czynność udzielenia pożyczki w zamian za wynagrodzenie (odsetki), stanowi odpłatne świadczenie usług w świetle regulacji ustawy o VAT.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

W świetle powyższego należy uznać, iż opisane we wniosku czynności, polegające na udzielaniu pożyczek spełniają definicję działalności gospodarczej i na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu, przy czym korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca jest realizatorem programów pomocowych dla przedsiębiorców m.in. w formie funduszy pożyczkowych. Z funduszy pożyczkowych udzielane są pożyczki dla osób bezrobotnych, które planują założyć działalność gospodarczą.

Przedmiotowe usługi udzielania pożyczek korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, z tym jednak zastrzeżeniem, że nie dotyczą one czynności, o których mowa w art. 43 ust. 15 (a w szczególności czynności ściągania długów). Tym samym zwolnione od podatku są odsetki uzyskiwane od pożyczek udzielonych w ramach realizacji ww. projektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w ramach Działania 6.3. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 realizuje projekt mający na celu zwalczanie bezrobocia i wspieranie inicjatyw gospodarczych.

W ramach części Projektu związanej z utworzeniem funduszu pożyczkowego Stowarzyszenie udziela pożyczek na utworzenie działalności gospodarczej. Środki, które w danym momencie nie są zaangażowane w pożyczki, przechowywane są na bankowych lokatach terminowych, natomiast przychody z uzyskanych odsetek od wypłaconych pożyczek oraz osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego w całości powiększają Fundusz Pożyczkowy. W ramach części Projektu związanej z działalnością szkoleniowo-doradczą Stowarzyszenie z otrzymanej bezzwrotnej pomocy finansuje koszty zakupu usług szkoleniowo - doradczych, wynajmu sal szkoleniowych, wyżywienia uczestników oraz wynagrodzenie osoby zajmującej się organizacją szkoleń itp. Finansowanie tych kosztów w całości finansowane jest z otrzymanej pomocy bezzwrotnej (zgodnie z budżetem Projektu). Dla odbiorców projektu działania te mają charakter bezpłatny.

W przedmiotowej sprawie nie zostaje spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest wprawdzie czynnym podatnikiem podatku VAT, jednak wydatki związane z realizacją projektu nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem. Dokonywane zakupy będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku VAT (usługi udzielania pożyczek) oraz czynności nieodpłatnego świadczenia usług szkoleniowo-doradczych dla uczestników projektu. W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Organ podatkowy informuje ponadto, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl