IPPP1-443-865/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-865/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem profesjonalnych systemów tras kablowych i nośnych dla kabli i przewodów energetycznych, teleinformatycznych i innych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowy handlowe z sieciami hurtowni elektrotechnicznych oraz grupami dystrybucyjnymi.

W umowach tych zostały określone warunki, po spełnieniu których Wnioskodawca jest zobowiązany wypłacić hurtowni dodatkową premię pieniężną tzw. bonus. Wartość tej premii pieniężnej jest wynikiem iloczynu zrealizowanych obrotów netto i ustalonego w umowie procentu. Do warunków, które decydują o uzyskaniu takiej premii pieniężnej należą:

1.

Realizowanie zakupów wg ściśle określonych w umowie progów ich wartości - im wyższa wartość, tym wyższy procent, a tym samym wyższa premia pieniężna i znaczny wpływ na wzrost zakupu.

2.

Branie udziału przez Dostawcę w funkcjonującym u Odbiorcy Programie Lojalnościowym, którym objęte są produkty Dostawcy. W programie tym Dostawca wyraża zgodę na wykorzystanie nazwy i logo swojej firmy, znaków towarowych, danych technicznych i zdjęć produktów.

3.

Kupowanie określonych, ustalonych w umowie konkretnych grup produktów.

4.

Wszelkie działania marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży produktów i upowszechnienie marki Dostawcy.

5.

Terminowe regulowanie zobowiązań.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego i otrzymał interpretację indywidualną, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 marca 2008 r. w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jednakże w złożonym uprzednio wniosku Wnioskodawca nie uwzględnił w opisie stanu faktycznego umów z kontrahentami, które obejmują powiązania trójstronne (producent - podmiot zarządzający grupą kapitałową - hurtownia).

Hurtownia ma bezpośredni związek z firmą Wnioskodawcy, natomiast podmiot zarządzający grupą kapitałową ma bezpośredni związek z hurtownią i realizują wspólne cele marketingowe. Brak obrotu handlowego z grupą zarządzającą, jedyne ogniwo to umowa. Jednakże firma Wnioskodawcy przyznaje premię pieniężną dla każdego oddzielnie, zarówno hurtowni jak i grupie zarządzającej. Ponadto w umowie zostały wymienione podmioty gospodarcze, którym przysługują premie pieniężne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od premii pieniężnej dla firm zarządzających grupą kapitałową i mających bezpośredni związek z hurtowniami, z którymi Wnioskodawca współpracuje na podstawie zawartych umów, przysługuje Wnioskodawcy prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługa ma charakter odpłatny wtedy, gdy świadczący ją podmiot uzyskuje świadczenie wzajemne od odbiorcy, pod warunkiem, że między usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym istnieje bezpośredni związek. Zmierzając do intensyfikacji procesu sprzedaży produktów oferowanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, dostawca kształtuje wzajemne relacje z nabywcami przez wypłacanie im premii pieniężnych z tytułu dokonywanych nabyć określonej wartości czy ilości produktów w określonym czasie. Ze względu na to, że nabywcy mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii, premia jest wynagrodzeniem za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. W ocenie Wnioskodawcy uzyskana premia pieniężna przez nabywcę nie ma charakteru dobrowolnego, lecz zależy od określonego zachowania nabywcy. Pomiędzy stronami istnieje zatem relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem, a jej odpłatność została określona jako procent wartości sprzedaży. Chodzi tu o sytuacje, w której konkretna operacja gospodarcza przynosi korzyści nabywcy, a wartość świadczenia w zamian za usługi ściśle związana jest z korzyściami uzyskiwanymi z danej operacji. W ocenie Wnioskodawcy przedstawione powyżej postanowienia umowne oraz argumentacja świadczą o tym, że premie pieniężne przyznawane nabywcy stanowią korzyść za spełnienie określonych zachowań, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem produktów w ramach zawartej umowy. Zdaniem Wnioskodawcy przyznane premie pieniężne są odrębnym przedmiotem opodatkowania. W związku z powyższym, na podstawie art., 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca uznaje, iż wypłacona premia pieniężna stanowi zapłatę za świadczenie usług, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w tych fakturach.

Ponadto Wnioskodawca w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części D. 3 dotyczącej wskazania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej w poz. 45 wskazał art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania tego rodzaju bonusów pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób - wówczas wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich sytuacjach należy uznać, iż wypłacony bonus pieniężny związany jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca będący producentem profesjonalnych systemów tras kablowych i nośnych dla kabli i przewodów energetycznych, teleinformatycznych i innych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowy handlowe z sieciami hurtowni elektrotechnicznych oraz grupami dystrybucyjnymi. Na podstawie przedmiotowych umów Wnioskodawca po spełnieniu przez Hurtownię warunków w niej określonych (m.in. takich jak realizowanie zakupów wg ściśle określonych progów ich wartości, kupowanie określonych konkretnych grup produktów, czy terminowe regulowanie zobowiązań). wypłaca dodatkową premię pieniężną tzw. bonus zarówno Hurtowni jak i Firmie zarządzającej grupą kapitałową. Hurtownia ma bezpośredni związek z firmą Wnioskodawcy, natomiast Podmiot zarządzający grupą kapitałową ma bezpośredni związek z Hurtownią i realizują wspólne cele marketingowe. W umowie zostały wymienione podmioty gospodarcze, którym przysługują premie pieniężne. Wysokość przedmiotowych premii uzależniona jest od wartości realizowanych zakupów - im wyższa wartość, tym wyższy procent, a tym samym wyższa premia pieniężna.

W tym przypadku uznać należy, że działania hurtowni, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanych premii, zarówno tych wypłacanych bezpośredniemu nabywcy - Hurtowni jak i Podmiotowi zarządzającemu grupą kapitałową. Wypłacane w ten sposób gratyfikacje pieniężne dla Podmiotu zarządzającego grupą kapitałową nie są związane z żadną konkretną dostawą i nie mają charakteru dobrowolnego, są bowiem uzależnione od określonych zachowań nabywców, którzy wraz z nim realizują wspólne cele marketingowe. Zatem hurtownia jak i Podmiot zarządzający są ze sobą bezpośrednio związane. W tym wypadku wypłacone premie nie mogą być uznane za rabat, stanowią bowiem rodzaj wynagrodzenia dla Podmiotu zarządzającego grupą kapitałową za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi (poprzez bezpośrednich nabywców - hurtownie). Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Takie działanie (świadczenie usługi przez stronę otrzymującą przedmiotową premię tj. Podmiot zarządzający grupą kapitałową) należy odpowiednio udokumentować. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Firmy zarządzające grupą kapitałową otrzymujące przedmiotowe premie, zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 14, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy wskazuje, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382). Objęła ona nowelizacją m.in. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który otrzymał brzmienie: "Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku".

Z uwagi na to, iż przedmiotowe premie uznawane są za odpłatnie świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, znowelizowany przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 w tym wypadku nie będzie miał zastosowania.

Reasumując, z uwagi na to, iż wypłatę przedmiotowych premii, należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Firmy zarządzające grupą kapitałową (nabywcy) otrzymując przedmiotowe premie winni je dokumentować fakturami VAT, które będą stanowić dla Wnioskodawcy podstawę obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z przepisów art. 88 cyt. ustawy. Natomiast art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w tym wypadku nie będzie miał zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl