IPPP1-443-86/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-86/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wydania klientom stacji benzynowych talonu promocyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wydania klientom stacji benzynowych talonu promocyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży paliw płynnych na stacjach benzynowych. W celu uatrakcyjnienia sprzedaży i zwiększenia obrotów, zamierza wprowadzić program promocyjny, który w zamierzeniach powinien skłaniać do zakupu paliwa za wyższą kwotę. W ramach programu każdy klient, który dokona jednorazowo zakupu paliwa powyżej 200 litrów, otrzyma w prezencie talon promocyjny, który może być następnie wymieniony na obiad w restauracji, która znajduje się obok stacji benzynowej, a która prowadzona jest przez niezależny od wnioskodawcy podmiot. Sam wnioskodawca nie świadczy usługi gastronomicznej, lecz jedynie wydaje talon, który uprawnia klienta do otrzymania obiadu w określonym czasie po dokonaniu tankowania. Z kolei podmiot prowadzący wskazaną w regulaminie promocji restaurację związany jest z wnioskodawcą umową, na podstawie której zobowiązany jest do wydawania obiadów posiadaczom talonów, zaś wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty za wszystkie wydane obiady na koniec okresu rozliczeniowego przyjętego w umowie, na podstawie faktury VAT wystawionej przez podmiot prowadzący restaurację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym wydanie przez wnioskodawcę talonu promocyjnego klientom stacji benzynowych, którzy zatankują paliwo w stacjach należących do wnioskodawcy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy wydanie klientom talonu promocyjnego, uprawniającego do otrzymania obiadu w restauracji prowadzonej przez niezależny od wnioskodawcy podmiot nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydanie talonu nie stanowi bowiem dla wnioskodawcy ani wydania towaru, ani świadczenia usługi. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Powyższa definicja nie obejmuje jednak wszelkiego rodzaju bonów, talonów, czy innych znaków legitymacyjnych, uprawniających jedynie do skorzystania z określonych świadczeń, nie zaś stanowiących istotę tego świadczenia. Wydanie talonu nie stanowi również świadczenia usług. Istotą świadczenia usługi jest bowiem zaspokojenie określonych potrzeb podmiotu, który jest nabywcą usługi. Wydany talon jedynie uprawnia do tego, by na jego podstawie skorzystać z usługi, która będzie świadczona przez inny podmiot.

Stanowisko to w pełni potwierdza praktyka organów podatkowych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 17 listopada 2008 r. Nr IPPP2/443-1348/08-2/AZ w odniesieniu do bonów towarowych (co w opisywanym stanie faktycznym dla ustalenia skutków prawnych wydania talonu nie stanowi różnicy), "sprzedaż czy też przekazanie bonów nie stanowi ani dostawy towarów, ani świadczenia usług i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bon towarowy, stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do otrzymania w oznaczonym terminie określonych towarów i dlatego - jak stwierdzono powyżej - nie mieści się on w dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Bon nie jest towarem, lecz tylko kwitem, którym można zapłacić za nabywane usługi i towary. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Sprzedaży bonów, ze względu na ich specyfikę, nie można też uznać za świadczenie usług. Bony towarowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi." Biorąc pod uwagę powyższe - jako że wydanie talonu nie stanowi ani dostawy towaru, ani świadczenia usługi - konsekwentnie czynność ta nie będzie podlegać u wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zaprezentowany pogląd znajduje pełne oparcie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Oprócz wspomnianej już interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 listopada 2008 r. Nr IPPP2/443-1348/08-2/AZ, takie samo stanowisko zajął ten organ również w interpretacji z dnia 20 listopada 2008 r. Nr IPPP1/443-1763/08-2/MPe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl