IPPP1-443-851/11-2/IGo - Przekazanie przez podatnika nagród w ramach świadczonych usług obsługi programu lojalnościowego - skutki w VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-851/11-2/IGo Przekazanie przez podatnika nagród w ramach świadczonych usług obsługi programu lojalnościowego - skutki w VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród w programach lojalnościowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród w programach lojalnościowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem, którego podstawowa działalność obejmuje obsługę programów lojalnościowych dla klientów zewnętrznych (Partnerów). Program lojalnościowy polega zasadniczo na tym, że w związku z zakupami dokonywanymi przez uczestników programu lojalnościowego w lokalach Partnerów, bądź np. w związku z używaniem ich kart kredytowych, emitowane są punkty programu lojalnościowego, które zapisywane są na indywidualnych kontach uczestników tego programu (prowadzonych przez Spółkę). W zamian za odpowiednią ilość punktów, uczestnicy programu uprawnieni są do odebrania wybranych nagród, związanych z danym programem lojalnościowym.

W ramach świadczenia usługi obsługi programu lojalnościowego, Spółka zobowiązana jest dokonywać następujących świadczeń:

* przekazywanie różnego rodzaju materiałów marketingowych i reklamowych do punktów sprzedaży Partnerów (banery, ekspozytory, plakaty, itp.),

* kompleksowe zarządzanie kontami punktowymi uczestników takich programów,

* organizowanie obsługi programów lojalnościowych oraz raportowanie dla Partnerów,

* nabywanie towarów stanowiących później nagrody przekazywane uczestnikom w programie lojalnościowym (w zamian za zgromadzone punkty),

* przekazywanie nagród należnych tym uczestnikom programu lojalnościowego, którzy zgromadzą odpowiednią ilość punktów na swoich kontach oraz zdecydują się odebrać nagrody (w zamian za zgromadzone na indywidualnym koncie punkty).

W celu realizacji usługi obsługi programu lojalnościowego Spółka m.in. nabywa odpłatnie towary stanowiące później nagrody w programie lojalnościowym od podmiotów zewnętrznych (Dostawcy), którzy fakturują Spółkę za dostarczone uczestnikom programu lojalnościowego nagrody. Następnie, zakupione przez Spółkę towary (nagrody) przekazywane są do wskazanych uczestników programu lojalnościowego, którzy zdecydowali się wymienić zgromadzone punkty na nagrody.

W ramach umów na obsługę programu lojalnościowego, których stroną jest Wnioskodawca, Spółka zobowiązuje się również do podejmowania wszelkich działań mających na celu promocję i rozwój tego programu. W związku z powyższym, Spółka w celu realizacji umowy na obsługę programu lojalnościowego - organizuje we własnym zakresie różnego rodzaju konkursy z nagrodami, które mają uatrakcyjnić program lojalnościowy i przyciągnąć możliwie jak największą liczbę uczestników (co bezpośrednio wpłynie na poziom wynagrodzenia Spółki z tytułu świadczonej usługi obsługi programu lojalnościowego). Nagrody do tych konkursów są nabywane przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych (Dostawców) we własnym zakresie, z tym, że zapłata za te nagrody przez Spółkę następuje w formie pieniężnej albo w formie świadczenia wzajemnego (barter), polegającego na wyświadczeniu na rzecz takiego podmiotu określonych usług reklamowych (np. reklama na stronach "www", akcja e-mailingowa z reklamą; itp.). Następnie, Spółka przekazuje zwycięzcom konkursów nagrody.

Wynagrodzenie Spółki obejmuje całość wskazanych wyżej świadczeń wykonywanych na rzecz Partnerów i jest kalkulowane w oparciu o ilość punktów programu lojalnościowego wyemitowanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydanie przez Spółkę towarów (nagród w programie lojalnościowym), realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

2.

Czy wydanie przez Spółkę nagród w ramach organizowanych przez nią konkursów służących promocji programu lojalnościowego i realizowanych w oparciu o umowę na kompleksową obsługę programu lojalnościowego podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

3.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów (nagród w programie lojalnościowym) od podmiotów trzecich (Dostawców) w przypadku, gdy towary te są następnie przekazywane uczestnikom programu lojalnościowego w związku ze świadczeniem kompleksowej usługi obsługi tego programu.

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, wydanie przez Spółkę towarów (nagród w programie lojalnościowym), realizowane w ramach kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego nie podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT, gdyż stanowi element kompleksowej usługi świadczonej na rzecz klienta (Partnera), która nie powinna być sztucznie rozdzielana.

Świadczenia Wnioskodawcy wobec Partnerów w ramach kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego złożone są z różnego rodzaju czynności, które składają się na tą usługę. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, zasadą ogólną jest odrębne opodatkowanie VAT każdej czynności (każdego świadczenia). Z drugiej jednak strony, w oparciu o wypracowaną przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) koncepcję świadczeń złożonych, jeżeli z ekonomicznego punktu widzenia oraz z perspektywy oczekiwań nabywcy, dane świadczenie ma charakter kompleksowy (złożony z kilku lub więcej różnych czynności, które łącznie składają się na jedną całość), wówczas dla celów opodatkowania VAT nie należy sztucznie rozdzielać poszczególnych czynności. Koncepcja taka wynika z licznych orzeczeń ETS (m.in. w sprawie C-231/94 (Faaborg-Gelting Linien), C-349/96 (Card Protection Plan Ltd), C-41/04 (Levob Verzekeringen), C-111/05 (Aktiebolaget NN)), w których Trybunał konsekwentnie podkreśla, że z perspektywy VAT nie należy sztucznie rozdzielać poszczególnych czynności wchodzących w skład jednej złożonej usługi, a opodatkowaniu VAT powinna podlegać właśnie ta kompleksowa (złożona) usługa.

Koncepcja świadczeń złożonych jest również powszechnie akceptowana przez organy podatkowe (przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 lutego 2010 r., sygn. IBPP4/443-1530/09/EJ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 kwietnia 2009 r., sygn. ILPP2/443-113/09-2/GZ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 kwietnia 2008 r., sygn. ITPP2/443-143/08/JK) oraz sądy administracyjne (przykładowo, wyrok WSA w Gdańsku z 22 września 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 348/09).

W konsekwencji, w odniesieniu do omawianych usług obsługi programu lojalnościowego, świadczonych przez Spółkę należy uznać, że wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, zgodnie z umowami obsługi programu lojalnościowego stanowią elementy kompleksowej usługi obsługi takiego programu, a w konsekwencji nie powinny być dla celów VAT sztucznie rozdzielane. Oznacza to również, że wydawane przez Wnioskodawcę nagrody dla uczestników tych programów powinny być uznane za element tej kompleksowej usługi. W ocenie Spółki, nie ulega, bowiem wątpliwości, że działania te wykonywane są wyłącznie w związku ze świadczeniem kompleksowej usługi i stanowią jej element składowy. Podejście takie potwierdzają organy podatkowe, przykładowo, w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 12 lutego 2010 r. (sygn. IBPP4/443-1530/09/EJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że: "Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne wydanie przez Wnioskodawcę nagród stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak w opisanej we wniosku sytuacji wydanie tych nagród jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem m.in. obsługę danego konkursu oraz nieodpłatne przekazanie nagród, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi reklamowej. Tym samym wartość przekazanych nagród jest jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i wydanie tych nagród nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług". Podobne stanowisko przedstawił Naczelnik II Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z dnia 2 maja 2007 r. (sygn. 1472/RPP1/443-58/07/PAWA).

W omawianym stanie faktycznym, wartość przekazywanych przez Spółkę nagród, jako element kompleksowego świadczenia jest wkalkulowana w wynagrodzenie, jakie Spółka otrzymuje z tytułu świadczenia usług kompleksowej obsługi programu lojalnościowego, zatem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi ona element podstawy opodatkowania VAT tej usługi.

W konsekwencji, w takim przypadku, w ocenie Spółki nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż Spółka w istocie nie dokonuje żadnych nieodpłatnych przekazań w rozumieniu przepisów o VAT. Innymi słowy, z perspektywy okoliczności opisanego stanu faktycznego, nie następuje wyodrębniona i samodzielna transakcja nieodpłatnego przekazania towarów przez Spółkę, która mogłaby podlegać odrębnemu (od usługi głównej polegającej na obsłudze programu lojalnościowego) opodatkowaniu VAT. Tak jak wskazano powyżej, podejście takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, które w zasadzie jednolicie wskazują, że w przypadku, gdy przekazanie nagród stanowi element kompleksowej usługi (reklamowej, marketingowej, itp.), wówczas nie należy do niego stosować art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, lecz należy uznać, że opodatkowaniu VAT podlega kompleksowa usługa (marketingowa, reklamowa, itp.), w ramach, której następują również przekazania nagród.

Podobne stanowisko wywodzić można z orzeczenia ETS w sprawie C-69/92 (Komisja Europejska przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburga) oraz C-68/92 (Komisja Europejska przeciwko Republice Francuskiej), w których Trybunał stwierdził, że pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki. Zdaniem ETS pojęcie usług reklamowych obejmuje wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług, w celu zwiększenia ich sprzedaży. Co więcej, zdaniem Trybunału, wyrażonym w przywołanych orzeczeniach, usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Spółki, należy uznać, że w opisanym stanie faktycznym, świadczeniem realizowanym przez Wnioskodawcę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowej obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz Partnerów, od których Spółka otrzymuje wynagrodzenie. Wszystkie zaś elementy (czynności) wykonywane w ramach tej usługi, włącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT. Oznacza to, że w omawianych okolicznościach, niezależnie od brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przekazywanie przez Wnioskodawcę uczestnikom programów lojalnościowych nagród (towarów) nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ad 2.

W ocenie Spółki, w przypadku wydania przez Spółkę nagród w ramach organizowanych przez nią konkursów służących promocji programów lojalnościowych i realizowanych w oparciu o umowy na kompleksową obsługę programu lojalnościowego nie podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT.

W ocenie Spółki, powyższe podejście opiera się na analogicznej argumentacji, jaka została przedstawiona w odniesieniu do pytania 1. Zgodnie z umowami na kompleksową obsługę programów lojalnościowych, których stroną jest Spółka, jest ona zobowiązana - jako podmiot zarządzający programem lojalnościowym - do podejmowania wszelkich działań zmierzających do uatrakcyjnienia takiego programu oraz przyciągnięcia możliwie największej liczby uczestników. W ocenie Spółki nie ulega wątpliwości, że organizowanie tego typu konkursów sprzyja lepszej realizacji umów z Partnerami, gdyż obsługiwany program lojalnościowy jest bardziej atrakcyjny dla uczestników (potencjalnych uczestników). W konsekwencji, również organizowanie przez Spółkę konkursów we własnym zakresie (ale w celu realizacji umowy na obsługę programu lojalnościowego) oraz przekazywanie w ich ramach nagród stanowi element kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego, za który Spółka otrzymuje stosowne wynagrodzenie od Partnerów. Podejście takie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie ETS, który w odniesieniu do koncepcji świadczeń złożonych wielokrotnie wskazywał, że jeżeli dane świadczenie służy lepszemu wykonaniu usługi głównej i jednocześnie samo w sobie nie jest samodzielnym (odrębnym) elementem, którego nabyciem byłby zainteresowany klient, wówczas należy uznać, że takie świadczenie stanowi element pomocniczy w ramach kompleksowej usługi i nie podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT (orzeczenie w sprawie C-349/96 (Card Protection Plan Ltd) oraz C-41/04 (Levob Verzekeringen).

Powyższe oznacza, zatem, że analogicznie jak w przypadku pytania 1, zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT będzie wyłączone, gdyż opodatkowaniu VAT nie powinien podlegać element składowy kompleksowej usługi (przekazanie nagród), lecz opodatkowaniu VAT podlegać będzie kompleksowa usługa obsługi programu lojalnościowego, świadczona za wynagrodzeniem na rzecz Partnerów.

Ad 3.

W ocenie Spółki, jest ona uprawniona do odliczenia VAT naliczonego przez Dostawców z tytułu sprzedaży przez te podmioty na rzecz Spółki towarów (nagród).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Usługi świadczone przez Spółkę (obsługa programów lojalnościowych) niewątpliwie podlegają opodatkowaniu VAT. Nagrody (towary) nabywane przez Spółkę od Dostawców są również niewątpliwie wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę usług kompleksowej obsługi programów lojalnościowych, gdyż Spółka w ramach tych usług jest również zobowiązana do zapewnienia nagród uczestnikom programów lojalnościowych. W konsekwencji, w ocenie Spółki VAT naliczony od zakupu od Dostawców towarów służących jako nagrody w programie lojalnościowym podlega po stronie Spółki odliczeniu w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, iż Spółka, prowadzi działalność, która obejmuje obsługę programów lojalnościowych dla klientów zewnętrznych (Partnerów). Program lojalnościowy polega zasadniczo na tym, że w związku z zakupami dokonywanymi przez uczestników programu lojalnościowego w lokalach Partnerów, bądź np. w związku z używaniem ich kart kredytowych, emitowane są punkty programu lojalnościowego, które zapisywane są na indywidualnych kontach uczestników tego programu (prowadzonych przez Spółkę). W zamian za odpowiednią ilość punktów, uczestnicy programu uprawnieni są do odebrania wybranych nagród, związanych z danym programem lojalnościowym.

W ramach świadczenia usługi obsługi programu lojalnościowego, Spółka zobowiązana jest dokonywać następujących świadczeń:

* przekazywanie różnego rodzaju materiałów marketingowych i reklamowych do punktów sprzedaży Partnerów (banery, ekspozytory, plakaty, itp.),

* kompleksowe zarządzanie kontami punktowymi uczestników takich programów,

* organizowanie obsługi programów lojalnościowych oraz raportowanie dla Partnerów,

* nabywanie towarów stanowiących później nagrody przekazywane uczestnikom w programie lojalnościowym (w zamian za zgromadzone punkty),

* przekazywanie nagród należnych tym uczestnikom programu lojalnościowego, którzy zgromadzą odpowiednią ilość punktów na swoich kontach oraz zdecydują się odebrać nagrody (w zamian za zgromadzone na indywidualnym koncie punkty).

W celu realizacji usługi obsługi programu lojalnościowego Spółka m.in. nabywa odpłatnie towary stanowiące później nagrody w programie lojalnościowym od podmiotów zewnętrznych (Dostawcy), którzy fakturują Spółkę za dostarczone uczestnikom programu lojalnościowego nagrody. Następnie, zakupione przez Spółkę towary (nagrody) przekazywane są do wskazanych uczestników programu lojalnościowego Wnioskodawcy, którzy zdecydowali się wymienić zgromadzone punkty na nagrody. W ramach umów na obsługę programu lojalnościowego, których stroną jest Wnioskodawca, Spółka zobowiązuje się również do podejmowania wszelkich działań mających na celu promocję i rozwój tego programu. W związku z powyższym, Spółka w celu realizacji umowy na obsługę programu lojalnościowego - organizuje we własnym zakresie różnego rodzaju konkursy z nagrodami, które mają uatrakcyjnić program lojalnościowy i przyciągnąć możliwie jak największą liczbę uczestników (co bezpośrednio wpłynie na poziom wynagrodzenia Spółki z tytułu świadczonej usługi obsługi programu lojalnościowego). Nagrody do tych konkursów są nabywane przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych (Dostawców) we własnym zakresie, z tym, że zapłata za te nagrody przez Spółkę następuje w formie pieniężnej albo w formie świadczenia wzajemnego (barter), polegającego na wyświadczeniu na rzecz takiego podmiotu określonych usług reklamowych (np. reklama na stronach "www", akcja e-mailingowa z reklamą; itp.). Następnie, Spółka przekazuje zwycięzcom konkursów nagrody.

Wynagrodzenie Spółki obejmuje całość wskazanych wyżej świadczeń wykonywanych na rzecz Partnerów i jest kalkulowane w oparciu o ilość punktów programu lojalnościowego wyemitowanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym.

Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że przekazanie towarów przez Wnioskodawcę stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt wręczenia poszczególnych nagród nie stanowi jednak, w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych nagród stanowi element usługi obsługi programu lojalnościowego i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi obsługi programu lojalnościowego, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie nagród opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów, zarówno nagród w programie lojalnościowym, jak i nagród w ramach organizowanych konkursów, nie znajdzie zastosowania.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Ze stanu faktycznego wynika, że nabywanie nagród jest niezbędne do wykonania przez Wnioskodawcę usługi obsługi programu lojalnościowego podlegającej opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT. Bez nabycia nagród Wnioskodawca nie mógłby wykonać usługi. W związku z tym zakupy nagród służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanej, potwierdzonej fakturą VAT. Zatem przyjąć należy, że Wnioskodawca dokonując zakupu nagród związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego na fakturze potwierdzającej nabycie przedmiotowych nagród.

Reasumując, przekazanie przez Spółkę nagród w ramach świadczonych przez nią usług obsługi programu lojalnościowego, nie stanowi odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 ustawy. Sama dostawa nagród, zarówno w programie lojalnościowym jak i w ramach konkursów, nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie jest częścią składową kompleksowo wykonanej usługi obsługi programu lojalnościowego. Nabywając towary, wykorzystywane do wykonywania Usług (stanowiące przekazywane nagrody w programie lojalnościowym oraz w ramach organizowanych konkursów), Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl