IPPP1-443-832/11-2/IGo - Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania przez teatr biletów wstępu i zaproszeń na spektakl.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-832/11-2/IGo Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania przez teatr biletów wstępu i zaproszeń na spektakl.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Teatru, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów wstępu oraz zaproszeń na spektakl - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów wstępu oraz zaproszeń na spektakl.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Teatr umożliwia wstęp na spektakle na podstawie biletów odpłatnych, bezpłatnych, a także zaproszeń, za które również nie trzeba uiszczać opłaty. Zaproszenia i bilety bezpłatne przekazywane są głównie przedstawicielom instytucji oraz niektórym osobom fizycznym, których Teatr traktuje jako "gości specjalnych", a także przedstawicielom kontrahentów, z którymi Teatr zawarł umowy handlowe na świadczenia promocyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym po 1 kwietnia 2011 r. nieodpłatne świadczenia polegające na wolnym od opłaty wstępie na spektakl teatralny nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z tym, że mają na celu propagowanie działalności kulturalnej, a więc ich świadczenie zostało wykonane w celu prowadzenia działalności gospodarczej Teatru w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 znowelizowanej ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług (podlegające opodatkowaniu VAT) uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Działalność gospodarcza, o której mowa w ustawie o VAT w przypadku Teatru polega przede wszystkim na produkcji spektakli oraz świadczeniu usług kulturalnych, o których mowa w pozycji 182 Załącznika numer 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czyli na świadczeniu usług kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne,

2.

do obiektów kulturalnych.

Analizując powyższe uregulowanie należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia a także nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego należy wysnuć wniosek, iż nie podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej podatnika. Zważywszy, iż Teatr umożliwia nieodpłatny wstęp na spektakl przedstawicielom instytucji oraz osobom fizycznym będącym "gośćmi specjalnymi" jak również przedstawicielom kontrahentów, z którymi Teatr zawarł umowy na świadczenia promocyjne oraz biorąc pod uwagę fakt, że działania polegające na umożliwieniu wstępu na spektakl bez konieczności ponoszenia opłaty przez określonych usługobiorców służą propagowaniu i promowaniu działalności Teatru co w przyszłości może przyczynić się do: pozyskania dodatkowych źródeł finansowania na produkcję nowych spektakli, zwiększonego zainteresowania sztukami Teatru i wpłynąć na zwiększenie wpływów ze spektakli - należy uznać, że nieodpłatny wstęp dla gości specjalnych i przedstawicieli kontrahentów nie podlega opodatkowaniu VAT jako działanie wykonane z myślą o przyszłym świadczeniu usług kulturalnych w zakresie wstępu na spektakl - czyli są to nieodpłatne świadczenia wykonane do celów działalności gospodarczej podatnika.

Zatem w opisywanym przypadku nie została spełniona przesłanka do objęcia opodatkowaniem podatkiem VAT nieodpłatnych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z przepisem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2, należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Teatr umożliwia wstęp na spektakle na podstawie biletów odpłatnych, bezpłatnych, a także zaproszeń, za które również nie trzeba uiszczać opłaty. Zaproszenia i bilety bezpłatne przekazywane są głównie przedstawicielom instytucji oraz niektórym osobom fizycznym, których Teatr traktuje jako "gości specjalnych", a także przedstawicielom kontrahentów, z którymi Teatr zawarł umowy handlowe na świadczenia promocyjne.

Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska podaje, że Teatr umożliwiając nieodpłatny wstęp na spektakl ww. podmiotom ma na celu propagowanie i promowanie działalności Teatru co w przyszłości może przyczynić się do: pozyskania dodatkowych źródeł finansowania na produkcję nowych spektakli, zwiększonego zainteresowania sztukami Teatru i wpłynąć na zwiększenie wpływów ze spektakli. Nieodpłatny wstęp dla gości specjalnych i przedstawicieli kontrahentów nie podlega opodatkowaniu VAT jako działanie wykonane z myślą o przyszłym świadczeniu usług kulturalnych w zakresie wstępu na spektakl - czyli są to nieodpłatne świadczenia wykonane do celów działalności gospodarczej podatnika.

Zatem należy stwierdzić, że nieodpłatne wydawanie przedmiotowych biletów i zaproszeń jest związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl