IPPP1/443-825/12-3/AP - VAT w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a także w zakresie opodatkowania dostaw towarów oraz świadczenia usług dokonywanych przez podmioty zewnętrzne i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi dostawami towarów bądź świadczonymi usługami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-825/12-3/AP VAT w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a także w zakresie opodatkowania dostaw towarów oraz świadczenia usług dokonywanych przez podmioty zewnętrzne i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi dostawami towarów bądź świadczonymi usługami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a także w zakresie opodatkowania dostaw towarów oraz świadczenia usług dokonywanych przez podmioty zewnętrzne i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi dostawami towarów bądź świadczonymi usługami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a także w zakresie opodatkowania dostaw towarów oraz świadczenia usług dokonywanych przez podmioty zewnętrzne i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi dostawami towarów bądź świadczonymi usługami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności X Sp. z o.o. (zwanej dalej "Wnioskodawcą" lub "Spółką") jest rozwijanie i komercjalizacja projektów zaawansowanych technologii, co przyczynia się do zmiany tych projektów w produkty gotowe do konkurowania na rynku. Spółka zajmuje się także komercjalizacją wyników badań w obszarze nauk przyrodniczych, energii i ochrony środowiska, technologii materiałowych oraz informacyjnych i komunikacyjnych. Spółka jest podmiotem wpisanym do rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzi działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT.

Jednocześnie, wykorzystując zaplecze i posiadane doświadczenie w zakresie rozwijania i komercjalizacji zaawansowanych technologii, w latach 2011-2013 Spółka organizuje szkolenia zawodowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego, które realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej "POKL"). Projekty realizowane przez Spółkę dotyczą:

a.

Priorytetu IV (Szkolnictwo wyższe i nauka) Działanie 4.2 (Rozwój kwalifikacji kadr systemu B+R i wzrost świadomości roli nauki w rozwoju gospodarczym);

b.

Priorytetu VI (Rynek pracy otwarty dla wszystkich) Działanie 6.2 (Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości);

c.

Priorytetu VIII (Regionalne Kadry Gospodarki) Działanie 8.1 (Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie) Poddziałanie 8.1.1 (Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw) i Poddziałanie 8.1.2 (Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie) oraz Działanie 8.2 (Transfer wiedzy) Poddziałanie 8.2.1 (Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw);

d.

Priorytetu IX (Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach) Działanie 9.1 (Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty) Poddziałanie 9.1.2 (Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych)

Celami głównymi Projektów są:

* podniesienie poziomu wiedzy i praktycznych umiejętności pracowników naukowych z obszaru BIO i nauk medycznych w zakresie zarządzania badaniami rozwojowymi i badawczo-rozwojowymi, metod i narzędzi komercjalizacji, ochrony własności intelektualnej oraz ich wykorzystywania (Działanie 4.2);

* inicjowanie, rozwój i promocja przedsiębiorczości w obrębie innowacyjnych technologii wśród studentów i doktorantów chcących założyć działalność gospodarczą nie posiadających zarejestrowanej działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed przystąpieniem do projektów (Działanie 6.2);

* poprawa przepływu informacji oraz wymiany wyników badań na temat stosowania innowacyjnych rozwiązań w gospodarce, poprzez stworzenie efektywnego narzędzia wspomagającego transfer wiedzy i technologii pomiędzy sektorem nauki a przedsiębiorstwami, adresowane do pracowników naukowo-dydaktycznych, studentów, doktorantów, absolwentów i przedsiębiorców (Działanie 8.1.1);

* zwiększenie wiedzy i kompetencji w zakresie zarządzania własnością intelektualną u pracowników przedsiębiorstw oraz wzrost świadomości związanej z koniecznością wprowadzenia zarządzania (Działanie 8.1.1);

* stworzenie, przetestowanie oraz wdrożenie nowatorskiego i szeroko dostępnego narzędzia - interaktywnej gry symulacyjnej - pozwalającego zdobyć praktyczną wiedzę na temat procesów komercjalizacji adresowane do pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych, doktorantów oraz studentów (Działanie 8.1.2);

* promowanie przedsiębiorczości akademickiej spin off/out oraz stworzenie warunków do zwiększenia i intensyfikacji współpracy między środowiskiem naukowym zajmującym się badaniami w zakresie innowacyjnych technologii X a regionalnymi przedsiębiorstwami; adresowane do studentów, doktorantów, absolwentów (do 12 miesiąca od ukończenia studiów) oraz pracowników naukowych (Działanie 8.2.1);

* wypracowanie narzędzia - konwertera (aplikacji internetowej) usprawniającego komercjalizację wiedzy i wynalazków poprzez generowanie dokumentów prebiznesowych dla potencjalnych inwestorów i przekazanie go do użytkowania jednostek naukowych oraz wzrost umiejętności związanych z opracowywaniem biznesowych prac naukowych wśród pracowników naukowych i pracowników Centrów Transferu Technologii (Działanie 8.2.1);

* podniesienie umiejętności pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych uczelni i jednostek naukowych w zakresie komercjalizacji wiedzy i transferu technologii, zwiększenie wiedzy o znaczeniu relacji pro innowacyjnych środowiska nauki i biznesu poprzez udział w szkoleniach oraz rozpoczęcie realnej współpracy przedstawicieli sektora nauki z przedsiębiorstwami w celu wypracowania rozwiązań innowacyjnych dla firm; adresowane do pracowników naukowych jednostek naukowych i uczelni (Działanie 8.2.1);

* wzrost liczby i jakości prac naukowych doktorantów kierunków strategicznych dla rozwoju województwa.... mających szanse na komercjalizację oraz wypracowanie innowacyjnych rozwiązań dla przedsiębiorstw lub zaistniałych problemów w województwie....; zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie ochrony prawnej, analizy i oceny sposobu finansowania innowacyjnych technologii; adresowane do doktorantów (Działanie 8.2.1);

* zwiększenie kompetencji nauczycieli z zakresu metody projektów, kształtowania u uczniów umiejętności XXI wieku, nowatorskiego opracowania treści nauczania w postaci interdyscyplinarnych ścieżek z wykorzystaniem platformy edukacyjnej, przygotowanie nauczycieli do pełnienia roli mentorów programów; adresowane do nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych, średnich ogólnych i zawodowych (Działanie 9.2.1).

Szkolenia organizowane przez Spółkę przybierają formę seminariów, warsztatów, programów stażowych oraz indywidualnych konsultacji i doradztwa dla uczestników seminariów, warsztatów i staży. Szkolenia mają charakter kompleksowy. Spółka zapewnia kadrę szkoleniową, infrastrukturę oraz materiały szkoleniowe. Ponadto, realizacja Projektów może przybierać formę tworzenia internetowych platform edukacyjnych, oraz interaktywnych narzędzi, wykorzystywanych do realizacji celów Projektów.

Szkolenia (seminaria, warsztaty, staże) są wykonywane przez pracowników Spółki lub też Spółka zawiera umowy z ekspertami będącymi podmiotami zewnętrznymi (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło). Występują również sytuacje, gdy szkolenia w zakresie prowadzenia seminariów, warsztatów lub programów stażowych są powierzane zewnętrznym firmom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowych, i będących z tego tytułu podatnikami VAT, które świadczą na rzecz Spółki odpłatne usługi w tym zakresie (dalej "Usługi Podstawowe").

Do celów organizacji szkoleń Spółka nabywa od podmiotów zewnętrznych (prowadzących działalność gospodarczą i będących podatnikami VAT) towary i usługi, które są niezbędne do organizacji szkoleń. Do nabywanych przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych towarów i usług, innych niż Usługi Podstawowe, niezbędnych do realizacji Projektów, należą w szczególności, w zależności od konkretnego projektu, wydatki poniesione na:

* promocję Projektów (ogłoszenia w prasie, radio, telewizji i w Internecie, wydruki plakatów, tworzenie stron internetowych i administrowanie oraz ich aktualizacja, nagarnia radiowe, mailing, teczki tekturowe, długopisy, smycze, kubki itp.);

* wynajem biur projektowych;

* wyposażenie biur projektowych (meble, komputery, drukarki, faksy, oprogramowania komputerowe, projektory, niszczarki, segregatory, inne elementy wyposażenia biurowego);

* założenie i prowadzenie rachunków bankowych;

* wynajem sal i pomieszczeń w celach szkoleniowych, testowych, odbycia paneli eksperckich i dyskusyjnych oraz innych związanych z realizacją Projektów;

* catering;

* zakwaterowanie i wyżywienie uczestników i ekspertów;

* przeprowadzenie ankiet, badań i analiz;

* zapewnienie usług ekspertów w zakresie prowadzenia indywidualnych konsultacji i doradztwa dla uczestników Projektów;

* zapewnienie usług ekspertów uczestniczących w tworzeniu produktów wykorzystywanych do realizacji Projektów, biuletynów oraz platform internetowych, w szczególności ekspertów ds. diagnozowania i analizy problemów, rekrutacji, edukacji, strategii, testowania, upowszechniania i włączania produktów, wsparcia finansowego, opracowywania programów stażowych;

* usługi informatyczne związane z opracowaniem i tworzeniem innowacyjnych narzędzi informatycznych oraz ich obsługą (tekst jedn.: konwerter, platformy internetowe i internetowe gry symulacyjne, itp.), kolokację serwerów;

* ewaluację zewnętrzną uczestników i odbiorców Projektów;

* przejazdy ekspertów, kadry zarządzającej i sterującej, ankieterów;

* usługi telekomunikacyjne;

* tłumaczenia, obsługę fotograficzną bądź dźwiękową narzędzi informatycznych;

* wydruki wszelkich materiałów, raportów, biuletynów, skryptów szkoleniowych, opracowania graficzne;

* usługi pocztowe i doręczenia korespondencji;

* obsługę księgową;

* sprzątanie biura;

* wszelkie inne kategorie budżetowe przewidziane przez poszczególne projekty, które są niezbędne do organizacji szkoleń;

zwane dalej łącznie "Kosztami Dodatkowymi".

Realizacja Projektów finansowana jest w 100% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem środków (podmiotem fizycznie otrzymującym te środki) jest Spółka. Beneficjentami ostatecznymi środków są uczestnicy szkoleń organizowanych przez Spółkę. Otrzymywane środki w całości są przeznaczone na organizację i pokrycie kosztów szkoleń realizowanych w ramach Projektów (tekst jedn.: koszty Usług Podstawowych i Koszty Dodatkowe). Z tytułu uczestniczenia w projektach osób, do których adresowane są projekty (tekst jedn.: pracownicy naukowi, studenci, doktoranci, pracownicy przedsiębiorstw, nauczyciele) Spółka nie pobiera wynagrodzenia ani żadnej innej formy zapłaty od uczestników.

Wyjątkiem jest projekt realizowany w ramach Działania 8.1.1 dla pracowników przedsiębiorstw z województwa.... w zakresie zarządzania własnością intelektualną, którego realizacja jest co najmniej w 70% finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego, a co najwyżej w 30% przez przedsiębiorców, którzy kierują swoich pracowników na udział w szkoleniach i wnoszą własny wkład w wysokości 30%.

Wartość wkładu własnego przedsiębiorcy wpłacają bezpośrednio do Spółki, który w całości jest przeznaczony w Spółce na pokrycie kosztów organizacji szkolenia i Spółka nie osiąga z tego tytułu żadnego zysku. W ramach tego projektu Spółka zapewnia uczestnikom szkolenie w formie seminarium, wraz z infrastrukturą oraz materiałami szkoleniowymi, a także zapewnia pracownikom wsparcie poprzez doradztwo indywidualne dla uczestników seminarium. Zapewnienie wsparcia w zakresie doradztwa indywidualnego na rzecz pracowników ma charakter uzupełniający w stosunku do seminariów i jest niezbędne w celu osiągnięcia pełnych efektów szkoleń pracowników w postaci umiejętności zarządzania własnością intelektualną. Zapłata wkładu własnego otrzymywanego od przedsiębiorców następuje w jednej kwocie, bez rozróżnienia na koszty uczestnictwa w seminarium i pozostałe koszty.

Towary i usługi stanowiące Koszty Dodatkowe mogą być nabywane przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych świadczących jednocześnie usługi podstawowe na rzecz Spółki, jak i od podmiotów nie świadczących usług podstawowych. Usługi świadczone przez ekspertów nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od UVAT.

Eksperci świadczący Usługi Podstawowe i usługi obejmujące Koszty Dodatkowe nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiadają akredytacji w rozumieniu tych przepisów, a także nie świadczą usług w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od UVAT.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenia nie obejmują nauki języków obcych i nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od UVAT.

Środki otrzymane przez Wnioskodawcę z Europejskiego Funduszu Społecznego są przeznaczone na poszczególne Projekty i Wnioskodawca jest w stanie powiązać otrzymane środki z poszczególnymi projektami. Są one jedynie refundacją kosztów poniesionych na realizację Projektów (tekst jedn.: na organizację szkoleń), z tytułu których Wnioskodawca nie uzyskuje wynagrodzenia i tym samym nie osiąga zysków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę szkolenia pracowników w zakresie zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie (Działanie 8.1.1), obejmujące udział w seminariach, zapewnienie infrastruktury i materiałów szkoleniowych oraz doradztwo indywidualne, z tytułu których przedsiębiorcy (pracodawcy uczestników szkoleń) są obowiązani do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy wkładu własnego w części nie wyżej niż 30% kosztów szkolenia podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, w sytuacji, gdy szkolenia te są w co najmniej 70% finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

2.

Czy dostawy towarów lub świadczenie usług, które w ramach realizacji Projektów stanowią Koszty Dodatkowe, dokonywane przed podmioty zewnętrze (nieświadczące na rzecz Wnioskodawcy Usług Podstawowych), mimo ich finansowania w co najmniej 70% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ścisłego ich związku z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie są zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT i § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia i podlegają opodatkowaniu podatkiem z zastosowaniem właściwej stawki podatku a Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabywanych towarów i usług stanowiących Koszty Dodatkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia oraz dostarczane towary oraz usługi ściśle z tymi szkoleniami związane (udostępnienie infrastruktury, materiałów szkoleniowych, indywidualne doradztwo na rzecz uczestników szkoleń), świadczone przez ten sam podmiot, z tytułu których Wnioskodawca otrzymuje od przedsiębiorców będących pracodawcami uczestników tych szkoleń wkład własny wynoszący nie więcej niż 30% kosztów szkoleń stanowią odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 UVAT i jednocześnie na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 UVAT. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 UVAT (art. 8 ust. 1 UVAT).

Jednakże zarówno w UVAT, jak i w przepisach wykonawczych do UVAT, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Mianowicie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 UVAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a ponadto spełnienie jednego z dodatkowych warunków wynikających z powyższych przepisów, tj. albo prowadzenie szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach albo uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia albo finansowanie szkolenia w całości ze środków publicznych albo finansowanie szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W przypadku Projektów realizowanych przez Wnioskodawcę, który nie prowadzi szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach ani nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, dla zastosowania zwolnienia z podatku należy rozważyć czy szkolenia można uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz czy szkolenia są finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie zostały zdefiniowane w UVAT. W tym celu należy sięgnąć do przepisów rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Zauważyć przy tym należy, iż ww. rozporządzenie Rady 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288 str. 1), które w art. 14 stanowiło, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Działania 8.1.1 na rzecz pracowników przedsiębiorców polegające na zwiększeniu wiedzy i kompetencji pracowników z zakresu budowy strategii zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie, ochrony prawnej własności intelektualnej, uzyskiwania oraz rozporządzania prawami wyłącznymi oraz komercjalizacji wynalazków, związane są bezpośrednio z zawodami wykonywanymi przez uczestników szkoleń i wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych. Zdobyta przez uczestników wiedza może przyczynić się do lepszego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie i tym samym lepszej realizacji obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy. W konsekwencji, świadczone przez Wnioskodawcę usługi należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c UVAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia.

Ponadto, usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę powinny być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Z powyższego wynika, iż do środków publicznych zalicza się, między innymi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a w szczególności środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego, z których finansowane są projekty w ramach POKL.

W przedmiotowej sprawie szkolenia organizowane dla pracowników przedsiębiorstw w zakresie zarządzania własnością intelektualną, finansowane są ze środków Unii Europejskiej. Mianowicie, na organizację szkoleń, Wnioskodawca otrzymuje środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, które pokrywają nie mniej niż 70% kosztów organizacji tych szkoleń (obejmujących organizację seminarium, doradztwo indywidualne oraz zapewnienie infrastruktury oraz materiałów szkoleniowych). Środki te są, w określonej wysokości, bezpośrednio przeznaczone na organizację szkoleń w zakresie zarządzania własnością intelektualną i Wnioskodawca jest w stanie powiązać wartość otrzymanych środków z Unii Europejskiej z realizacją tych szkoleń. Wobec tego należy uznać, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia wykonywane w ramach Działania 8.1.1 na rzecz pracowników przedsiębiorstw w zakresie zarządzania własnością intelektualną (organizacja seminarium) oraz dostawa towarów oraz świadczenie usług ściśle z nimi związane (materiały szkoleniowe, zapewnienie infrastruktury, doradztwo indywidualne) świadczone na rzecz uczestników seminarium, w części dotyczącej wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorców i wpłacanego Wnioskodawcy, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, podlegają w całości zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Wartość wkładu własnego przedsiębiorców powinna być udokumentowana przez Wnioskodawcę poprzez wystawienie faktury VAT na kwotę wkładu własnego otrzymanego od przedsiębiorców i zastosowaniem do tej kwoty stawki "ZW".

Ad 2

Dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane przez podmioty zewnętrzne, które w ramach realizacji Projektów stanowią Koszty Dodatkowe, jeśli podmioty zewnętrzne nie świadczą na rzecz Spółki Usług Podstawowych (usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania w formie seminariów, warsztatów lub staży), w związku z art. 43 ust. 17a UVAT i § 13 ust. 8 Rozporządzenia, nie powinny korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, i w konsekwencji powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku, a dla Spółki podatek naliczony od nabywanych towarów i usług stanowiących Koszty Dodatkowe, jako dotyczący wydatków niezwiązanych ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, nie podlega odliczeniu od podatku należnego w Spółce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Zgodnie z art. 8 ust. 1 UVAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 UVAT.

W przypadku usług szkoleniowych, UVAT przewiduje zwolnienie dla świadczenia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania oraz dla dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z nimi związanych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 UVAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednakże, stosownie do art. 43 ust. 17a UVAT zwolnienia, o których mowa ust. 1 pkt 26 i 29 mają zastosowanie do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie § 13 ust. 8 Rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 20 stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Mając na uwadze okoliczność, że podmioty zewnętrzne, działające jako podatnicy VAT (niebędące jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nieposiadające akredytacji w rozumieniu tych przepisów, a także nieświadczące tych usług w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od UVAT) dokonują na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów i świadczenia usług, które są niezbędne do realizacji Projektów polegających na organizowaniu szkoleń w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, ewentualne zwolnienie z podatku z tytułu świadczonych usług lub dostawy towarów na rzecz Wnioskodawcy należy rozważać na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT i § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia. Przepisy te przewidują zwolnienie dla usług podstawowych (tekst jedn.: usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego) oraz dla dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi.

W przypadku świadczenia Usług Podstawowych przez podmioty zewnętrzne (tekst jedn.: usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania w formie seminariów, warsztatów i staży), w związku z tym, że usługi te są co najmniej w 70% finansowane ze środków publicznych, do świadczenia takich usług znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT i § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia.

Jednakże, dla zastosowania zwolnienia z podatku dostawy towarów i świadczenia dokonywanych przez podmioty zewnętrzne, które są ściśle związane z usługami podstawowymi konieczne jest, żeby podmioty te świadczyły jednocześnie usługi podstawowe (np. świadczyły usługę szkoleniową w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, tj. prowadziły seminaria, warsztaty i organizowały staże). W związku z art. 43 ust. 17a UVAT i § 13 ust. 8 Rozporządzenia, w przypadku, gdy dostawy towarów i świadczenia usług są dokonywane przez podmioty zewnętrzne, które nie świadczą jednocześnie usług podstawowych, to nawet jeśli te dostawy towarów lub świadczenie usług są ściśle związane z usługami podstawowymi i spełniają warunki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT i § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, to wówczas podmioty zewnętrzne nie mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dla dokonywanych dostaw towarów lub świadczenia usług. W konsekwencji, podmioty te, jeśli działają w charakterze podatników VAT, powinny opodatkowywać dokonywane dostawy towarów lub świadczenia usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku w zależności od przedmiotu dostawy lub świadczenia i obciążać odbiorcę tych towarów lub usług podatkiem wystawiając faktury VAT dokumentujące te dostawy towarów lub świadczenie usług.

Powyższy warunek uzależniający możliwość zwolnienia dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania (usługi podstawowe) od dokonywania tych czynności przez ten sam podmiot, który świadczy usługi podstawowe potwierdzają interpretacje podatkowe, między innymi, wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2012 r. (IPPP2/443-92/12-2/RR) oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 listopada 2011 r. (ILPP1/443-1139/11-4/BD).

W analizowanej sytuacji, dostawy towarów lub świadczenie usług przez podmioty zewnętrzne obejmujące Koszty Dodatkowe w ramach realizowanych przez Wnioskodawcę Projektów, w sytuacji, gdy podmioty te nie świadczą jednocześnie Usług Podstawowych na rzecz Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 17a UVAT i § 13 ust. 8 Rozporządzenia nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT i § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia (nawet jeśli spełniają warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 29 UVAT i § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia) i w konsekwencji powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku. Wartość podatku wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez podmioty zewnętrzne powinna stanowić dla Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 UVAT kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 UVAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 UVAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 UVAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 UVAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 UVAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w podglądach organów podatkowych, np. w interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 czerwca 2010 r. (ITPP2/443-289/10/KT).

W podobnej sprawie, dotyczącej prawa od odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji POKL wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 26 sierpnia 2011 r. (ILPP2/443-864/11-4/MR), w której stwierdził, że " (...) rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie służą czynnościom opodatkowanym (...)".

W analizowanej sprawie Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie rozwijania i komercjalizacji projektów zaawansowanych technologii, a także komercjalizacją wyników badań w obszarze nauk przyrodniczych, energii i ochrony środowiska, technologii materiałowych oraz informacyjnych i komunikacyjnych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Korzystając z posiadanego zaplecza Wnioskodawca zajmuje się realizacją Projektów w ramach POKL finansowanych ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizując Projekty Wnioskodawca organizuje szkolenia dla uczestników, z tytułu których nie pobiera wynagrodzenia od uczestników ani pracodawców uczestników. Jedynym wyjątkiem jest projekt organizowany w ramach Działania 8.1.1 dla pracowników przedsiębiorstw z województwa... w zakresie zarządzania własnością intelektualną, w ramach którego przedsiębiorcy wpłacają Wnioskodawcy wkład własny w wysokości nie wyższej niż 30% kosztów szkolenia, który w całości jest przeznaczony w Spółce na pokrycie kosztów organizacji szkolenia. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy odbywa się nadal, w ruchu ciągłym, na zasadach dotychczasowych. Projekty nie mają wpływu ani na cenę usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ani nie wpływają na zwiększenie obrotów Wnioskodawcy.

Kwoty finansowania otrzymanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, jako refundacja kosztów poniesionych na realizację Projektów (tekst jedn.: na organizację szkoleń), z tytułu których Wnioskodawca nie uzyskuje wynagrodzenia i tym samym nie osiąga zysków, nie stanowią dotacji lub innych dopłat o podobnym charakterze mających bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, o którym mowa art. 29 ust. 1 UVAT. W przypadku, w którym Wnioskodawca otrzymuje wkład własny od przedsiębiorców (tekst jedn.: w ramach projektu w zakresie zarządzania własnością intelektualną), jeśli uznać, że kwota otrzymanej dotacji stanowi obrót Wnioskodawcy, to obrót ten powinien podlegać zwolnieniu z VAT (na takich zasadach jak otrzymanie wkładu własnego, o którym mowa w pytaniu nr 1). Wobec tego, kwot tego finansowania lub współfinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego nie można uznać za obrót Wnioskodawcy inny niż zwolniony z VAT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, jednakże celem realizacji Projektów nie jest świadczenie usług opodatkowanych VAT, ani też dofinansowanie nawet w części tych usług. Realizacja Projektów nie powoduje wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w Spółce i nie skutkuje sprzedażą, której konsekwencją jest określenie podatku należnego. Tym samym realizacja Projektów nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną (tekst jedn.: sprzedażą inną niż zwolniona z podatku lub niepodlegająca podatkowi).

W związku z tym, że szkolenia organizowane w ramach realizacji Projektów są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub czynnościami zwolnionymi z tego podatku, Koszty Dodatkowe poniesione na nabycie towarów i usług niezbędne w celu realizacji Projektów (organizowania szkoleń), nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi w Spółce, o których mowa w art. 86 ust. 1 UVAT. W konsekwencji, podatek naliczony od towarów i usług (nabywanych od podmiotów zewnętrznych) stanowiących Koszty Dodatkowe niezbędne do realizacji Projektów, tj. podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na:

* promocję Projektów (ogłoszenia w prasie, radio, telewizji i w Internecie, wydruki plakatów, tworzenie stron internetowych i administrowanie oraz ich aktualizacja, nagarnia radiowe, mailing, teczki tekturowe, długopisy, smycze, kubki itp.);

* wynajem biur projektowych;

* wyposażenie biur projektowych (meble, komputery, drukarki, faksy, oprogramowania komputerowe, projektory, niszczarki, segregatory, inne elementy wyposażenia biurowego);

* założenie i prowadzenie rachunków bankowych;

* wynajem sal i pomieszczeń w celach szkoleniowych, testowych, odbycia paneli eksperckich i dyskusyjnych oraz innych związanych z realizacją Projektów;

* catering;

* zakwaterowanie i wyżywienie uczestników i ekspertów;

* przeprowadzenie ankiet, badań i analiz;

* zapewnienie usług ekspertów w zakresie prowadzenia indywidualnych konsultacji i doradztwa dla uczestników Projektów;

* zapewnienie usług ekspertów uczestniczących w tworzeniu produktów wykorzystywanych do wykonywania zadań głównych, biuletynów oraz platform internetowych, w szczególności ekspertów ds. diagnozowania i analizy problemów, rekrutacji, edukacji, strategii, testowania, upowszechniania i włączania produktów, wsparcia finansowego, programów stażowych;

* usługi informatyczne związane z opracowaniem i tworzeniem innowacyjnych narzędzi informatycznych oraz ich obsługą (tekst jedn.: konwertery, platformy internetowe i internetowe gry symulacyjne, itp.), kolokację serwerów;

* ewaluację zewnętrzną uczestników i odbiorców Projektów;

* przejazdy ekspertów, kadry zarządzającej i sterującej, ankieterów;

* usługi telekomunikacyjne;

* tłumaczenia, obsługę fotograficzną bądź dźwiękową narzędzi informatycznych;

* wydruki wszelkich materiałów, raportów, biuletynów, skryptów szkoleniowych, opracowania graficzne;

* usługi pocztowe i doręczenia korespondencji;

* obsługę księgową;

* sprzątanie biura;

oraz

* wszelkie inne kategorie budżetowe przewidziane przez poszczególne projekty, które są niezbędne do realizacji Projektów

jest dla Wnioskodawcy podatkiem, co do którego nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Spółka wykorzystuje towary i usługi stanowiące Koszty Dodatkowe w ramach realizowanych Projektów wyłącznie do czynności niemających związku z czynnościami opodatkowanymi (tekst jedn.: czynnościami zwolnionymi z podatku lub niepodlegającymi podatkowi) i jest w stanie powiązać poszczególne Koszty Dodatkowe z konkretnymi projektami Spółka nie jest zobowiązana stosować odliczenia podatku na zasadach przewidzianych w art. 90 ust. 2-10 UVAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć ponadto należy, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Ponadto, z dniem 1 kwietnia 2011 r., na mocy ustawy z dnia 18 maca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT otrzymał następujące brzmienie: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, natomiast w zakresie stanu faktycznego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-825/12-2/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl