IPPP1-443-822/11-2/AS - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-822/11-2/AS Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dotyczy projektu, który ma zostać zrealizowany ze środków Unii Europejskiej.

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, Priorytet VIII, Działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu-elnclusion.

Założeniem projektu jest zapewnienie mieszkańcom swobodnego dostępu do internetu poprzez udostępnienie sprzętu z dostępem do internetu w ogólnodostępnym punkcie na terenie miasta oraz poprzez dostarczenie sprzętu z dostępem do internetu dla 72 gospodarstw domowych osób niezamożnych objętych wsparciem w ramach systemu świadczeń rodzinnych.

Zakupiony zostanie sprzęt komputerowy z oprogramowaniem oraz utworzona platforma cyfrowa w formie portalu internetowego do obsługi projektu. Korzystanie z zakupionego sprzętu będzie nieodpłatne i ogólnodostępne.

Zakupiony sprzęt i oprogramowanie przez okres realizacji projektu oraz po jego zakończeniu będzie własnością Miasta, ale część sprzętu (72 zestawy) będzie użyczone bezpłatnie do użytkowania osobom niezamożnym, pozostała część (15 zestawów) będzie oddana w bezpłatne użytkowanie dla jednostki podległej:

Zespołowi Placówek Oświatowych, gdzie będzie zorganizowany punkt z bezpłatnym dostępem do internetu i który będzie zarządzał nabytym mieniem. W czasie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu zakupiony sprzęt i oprogramowanie nie będą wykorzystywane przez Miasto ani podmioty biorące sprzęt w użytkowanie do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego posiada NIP i REGON i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy jst zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON lecz możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Jest "Nabywcą" robót i usług i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Płatności za usługi i dostawy sprzętu będą realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów robót, dostaw i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany, podlega odliczeniu.

Miasto stoi na stanowisku, iż realizując projekt wykonuje zadania własne, do których należą wszystkie sprawy publiczne i zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Miasto jest tylko inwestorem inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku od towaru i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług.

Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko - zarządczym Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wystawionych przez wykonawców/dostawców przedsięwzięcia ponieważ usługi i dostawy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Miasta.

Zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 448/04 (Dz.UrzUEL. 2004 r. 72.66) - VAT, który nie podlega zwrotowi, może być uznany za wydatek kwalifikowany. Własne stanowisko Miasta w sprawie jest następująco: podatek VAT dotyczący zakupów dostaw i usług finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania w sposób wyżej opisany, nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia. Projekt ma zostać zrealizowany ze środków Unii Europejskiej. Założeniem projektu jest zapewnienie mieszkańcom swobodnego dostępu do Internetu poprzez udostępnienie sprzętu z dostępem do Internetu w ogólnodostępnym punkcie na terenie miasta oraz poprzez dostarczenie sprzętu z dostępem do Internetu dla 72 gospodarstw domowych osób niezamożnych objętych wsparciem w ramach systemu świadczeń rodzinnych. Korzystanie z zakupionego sprzętu będzie nieodpłatne i ogólnodostępne. Zakupiony sprzęt i oprogramowanie przez okres realizacji projektu oraz po jego zakończeniu będzie własnością Miasta, ale część sprzętu będzie użyczone bezpłatnie do użytkowania osobom niezamożnym, pozostała część będzie oddana w bezpłatne użytkowanie dla jednostki podległej, gdzie będzie zorganizowany punkt z bezpłatnym dostępem do Internetu i który będzie zarządzał nabytym mieniem. W czasie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu zakupiony sprzęt i jego oprogramowanie nie będą wykorzystywane przez Miasto ani podmioty biorące sprzęt w użytkowanie do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto, tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości umieszczania na fakturach zakupowych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu danych Urzędu Miasta, bowiem nie przedstawiono w tej kwestii pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl